De Hemelvaart van Christus

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

De Hemelvaart van Christus

Bericht door jvdg »

Over dit onderwerp had ik een topic geopend n.a.v. een gesprek met Dr. Hoek.
Helaas is dit topic verdwenen door de voorlaatste hacking.
Ik plaats dit onderwerp nu zonder verdere toelichting.
Lees en reageer.

http://www.refdag.nl/artikel/1475286/He ... htbij.html
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door huisman »

jvdg schreef:Over dit onderwerp had ik een topic geopend n.a.v. een gesprek met Dr. Hoek.
Helaas is dit topic verdwenen door de voorlaatste hacking.
Ik plaats dit onderwerp nu zonder verdere toelichting.
Lees en reageer.

http://www.refdag.nl/artikel/1475286/He ... htbij.html
Bij eerste vlugge lezing vond ik het een beetje apart artikel. Bij herlezing geeft het wel te denken vooral het gedeelte over de zgn. "accommodatio"
Wanneer we over deze vragen nadenken, is het van belang een begrip te overwegen dat bijvoorbeeld de kerkhervormer Johannes Calvijn bij zijn Bijbeluitleg veelvuldig hanteert. Hij spreekt over ”accommodatio”, aanpassing, in de manier waarop God zich aan ons bekendmaakt. De Heilige Geest daalt diep af om met ons kleine mensjes te kunnen communiceren. Hij brabbelt met ons zoals een moeder dat doet met een kindje. De wijze waarop Lukas over de hemelvaart van Christus verhaalt, is brabbeltaal van de Heilige Geest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
jvdg schreef:Over dit onderwerp had ik een topic geopend n.a.v. een gesprek met Dr. Hoek.
Helaas is dit topic verdwenen door de voorlaatste hacking.
Ik plaats dit onderwerp nu zonder verdere toelichting.
Lees en reageer.

http://www.refdag.nl/artikel/1475286/He ... htbij.html
Bij eerste vlugge lezing vond ik het een beetje apart artikel. Bij herlezing geeft het wel te denken vooral het gedeelte over de zgn. "accommodatio"
Wanneer we over deze vragen nadenken, is het van belang een begrip te overwegen dat bijvoorbeeld de kerkhervormer Johannes Calvijn bij zijn Bijbeluitleg veelvuldig hanteert. Hij spreekt over ”accommodatio”, aanpassing, in de manier waarop God zich aan ons bekendmaakt. De Heilige Geest daalt diep af om met ons kleine mensjes te kunnen communiceren. Hij brabbelt met ons zoals een moeder dat doet met een kindje. De wijze waarop Lukas over de hemelvaart van Christus verhaalt, is brabbeltaal van de Heilige Geest.
Dit was en is ook mijn grootste bezwaar, alsof de Heilige Geest onduidelijk is in Zijn werken, en wij maar moeten vertalen en vermoeden wat Zijn werk voor mij inhoudt.
Alleen al het gebruik van het woord brabbelen.
Dan zouden dus alle geïnspireerde bijbelboeken onder de noemer van brabbelen worden geplaatst.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door MarthaMartha »

maar als je het verder leest, dan voelt dat wel heel anders toch, Jan?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door refo »

Het Woord is vlees geworden, dat is ook zo'n wonder.

Beetje flauw om aan de letters van 'brabbelen' te blijven hangen zonder op de uitleg in te gaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door caprice »

Lees de catechismusverklaring van zondag 18 maar eens van ds. Joh. van der Kemp. Erg mooi.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:maar als je het verder leest, dan voelt dat wel heel anders toch, Jan?
Dat moge zo zijn, maar ik voel een diepe eerbied tegenover dit Goddelijke Wezen dat het gebruik van het woord brabbeltaal me tegen de borst stuit.
Jezus beloofde die Trooster in heldere woorden.
Zou de Heilige Geest ook niet helder in ons werken, ook al zijn wij slechts kinderen?

Zoals Dr. Hoek het nu "overzet" komt het nogal oneerbiedig over.
Het verheldert m.i. ook niets.

En @refo, ik mag misschien blijven hangen in de terminologie, maar voor mij is dit woordgebruik onacceptabel.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door freek »

Ik las ergens op het forum - dacht ik - dat men het nogal een schokkend artikel vond. Waarom eigenlijk? Kan er nou niet echt iets onrechtzinnigs in ontdekken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door memento »

jvdg schreef:Zoals Dr. Hoek het nu "overzet" komt het nogal oneerbiedig over.
Het verheldert m.i. ook niets.
Volgens mij is hetgeen jij oneerbiedig vind de verwoording van Calvijn...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:Zoals Dr. Hoek het nu "overzet" komt het nogal oneerbiedig over.
Het verheldert m.i. ook niets.
Volgens mij is hetgeen jij oneerbiedig vind de verwoording van Calvijn...
Ik durf niet in de schaduw van Calvijn te staan, maar ik heb alleen maar mijn gevoelen weergegeven.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:maar als je het verder leest, dan voelt dat wel heel anders toch, Jan?
Dat moge zo zijn, maar ik voel een diepe eerbied tegenover dit Goddelijke Wezen dat het gebruik van het woord brabbeltaal me tegen de borst stuit.
Jezus beloofde die Trooster in heldere woorden.
Zou de Heilige Geest ook niet helder in ons werken, ook al zijn wij slechts kinderen?

Zoals Dr. Hoek het nu "overzet" komt het nogal oneerbiedig over.
Het verheldert m.i. ook niets.

En @refo, ik mag misschien blijven hangen in de terminologie, maar voor mij is dit woordgebruik onacceptabel.
Ik denk dat het wel wat verhelderd..... blijf niet hangen in de 'technsiche' elementen van Hemelvaart, Want dat snappen wij toch niet. Maar stel de vraag: wat nut ons de hemelvaart?

Daarnaast heeft het feit of iemand iets als oneerbiedig ervaart vaak te maken met de persoonlijke emotie die een woord met zich meebrengt. Maar soms kan het juist heel verhelderend zijn.

Laatst in preek: Ik (ds) heb nu Jezus in u schoot gelegd indien u hem niet aanneemt en straks opstaat en onveranderd naar huis gaat. Dan laat u Jezus op de grond vallen en banjert u over Hem heen!! U kunt dan niet zeggen Hij wilde mij niet hebben..nee u wilde hem niet hebben en hebt Hem van u afgegooid!!

De één zal het cru vinden. Maar het is wel de werkelijkheid. Juist door deze woordkeuze, ondanks dat ik het inhoudelijk wist, werd mij ineens weer heel helder hoe de zaken in elkaar zitten.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
jvdg schreef:Zoals Dr. Hoek het nu "overzet" komt het nogal oneerbiedig over.
Het verheldert m.i. ook niets.
Volgens mij is hetgeen jij oneerbiedig vind de verwoording van Calvijn...
We hoeven niet álles mooi en prachtig te vinden van Calvijn. We mogen ook nog zomaar een eigen mening hebben.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:maar als je het verder leest, dan voelt dat wel heel anders toch, Jan?
Dat moge zo zijn, maar ik voel een diepe eerbied tegenover dit Goddelijke Wezen dat het gebruik van het woord brabbeltaal me tegen de borst stuit.
Jezus beloofde die Trooster in heldere woorden.
Zou de Heilige Geest ook niet helder in ons werken, ook al zijn wij slechts kinderen?

Zoals Dr. Hoek het nu "overzet" komt het nogal oneerbiedig over.
Het verheldert m.i. ook niets.

En @refo, ik mag misschien blijven hangen in de terminologie, maar voor mij is dit woordgebruik onacceptabel.
Ja, de Heilige Geest werkt helder in ons, op ons niveau... dat was de vergelijking ook: zoals een moeder tegen die baby geen verhalen ophangt maar brabbelt ("uhguh" weet je wel).... Die moeder kan zo oneindig veel meer zeggen, maar het kind begrijpt het niet, daarom daalt ze af tot de brabbelgeluidjes van haar kleine kindje... en het kind ontvangt, reageert, lacht...

Zo is de Heilige Geest, die zo oneindig veel zou kunnen zeggen, wat wij niet begrijpen kunnen als kleine nietige mensjes, daarom daalt Hij af tot ons niveau, dat niet boven gebrabbel uitkomt...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door Joannah »

Met ale respect hoor, maar al die verhevenheid vind ik maar onzinnig, vergeet niet dat Jezus ook gewoon zijn haren kamde, en MENS was.
Het Woord is vlees geworden.
En Calvijn was ook gewoon een mens, geen enkele reden om hem te verheerlijken of iets dergelijks.
Hierarchie en machtsstructuren passen een christen niet, de eersten zullen de laatsten zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door MarthaMartha »

Joannah schreef:Met ale respect hoor, maar al die verhevenheid vind ik maar onzinnig, vergeet niet dat Jezus ook gewoon zijn haren kamde, en MENS was.
Het Woord is vlees geworden.
En Calvijn was ook gewoon een mens, geen enkele reden om hem te verheerlijken of iets dergelijks.
Hierarchie en machtsstructuren passen een christen niet, de eersten zullen de laatsten zijn.
Verhevenheid past wel hoor, bij een God die Heilig is!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie