Over engelen

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Over engelen

Bericht door huisman »

Joannah schreef:Engelen verblijden zich over één zondaar, die zich bekeert (Lucas 15:10 -- zie ook 1 Petrus 1:10 t/m 12)
Engelen begeven zich ook naar onze erediensten (Efeze 3:10)
10 Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods;
Zij zijn begerig om in te zien in het heilgeheim 1Petrus1:12
12 Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.
Daarom moeten wij de engelen niet bedroeven en b.v. Gods inzetting over de hoofbedekking hoog houden.
1Korinthe 11:10
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Over engelen

Bericht door aritha »

Worden er wel echt engelen bedoeld bij deze teksten?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Over engelen

Bericht door -DIA- »

aritha schreef:Ik weet niet of het bijbels is om te zeggen dat elke gelovige en eigen beschermengel heeft. In Thuiskomst van Randy Alcorn lees je byvoorbeeld dat het wel zo zou kunnen zijn.

Wel geloof ik dat engelen Gods volk bewaren in fysiek gevaar, zoals bij Daniël in de leeuwenkuil en de drie vrienden in de brandende oven (Daniël 3 en 6). Wanneer hun tijd om te sterven nog niet gekomen is, zullen zij instaan voor bescherming. Als je dat meemaakt zul je het niet van daken schreeuwen maar er zij mensen die daar van weten.
Aangezien engelen meer op geesten lijken dan op fysieke wezens, hoeven ze niet zichtbaar te zijn. (Col. 1:16). Elisa bad eens dat zijn knecht het leger van engelen zou zien, dat rondom de stad lag en de jongeman ontdekte, dat hij heel veel onzichtbare wezens niet had opgemerkt. (2 Koningen 6:17)

Wat denken jullie over de functie van engelen tijdens/na het sterven? Zorgen ze voor de gelovigen op het moment van hun dood - In het verhaal van Lazarus en de rijke man lezen we dat de engelen de geest van Lazarus in de schoot van "Abraham" droegen toen hij stierf. (Lucas 16:22).

De engelen waken over Gods volk.
Er zijn me gebeurtenissen bekend hoe mensen kennelijk door engelen werden bewaard/beschermd.

Dit is een onderwerp waar weinig over wordt gesproken, maar toch staat er voldoende in de Schrift
om er iets over te zeggen.
Maar de verborgen dingen kunnen/hoeven/mogen we niet uitpluizen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Over engelen

Bericht door Lourens »

Ik geloof het ook zeker.

Denkend aan de boeken van Frank Peretti vind ik het aangrijpend dat engelen juist ook hun kracht krijg uit het gebed.

In het boek 'De duivel onder ons', van ds Toornman vond ik meest aangrijpende gedeelte dat satan een ziekenhuiskamer binnen wilde gaan maar geen toegang kreeg juist doordat er gebeden werd.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Over engelen

Bericht door Josephus »

aritha schreef:Wat denken jullie over de functie van engelen tijdens/na het sterven? Zorgen ze voor de gelovigen op het moment van hun dood - In het verhaal van Lazarus en de rijke man lezen we dat de engelen de geest van Lazarus in de schoot van "Abraham" droegen toen hij stierf. (Lucas 16:22).
Deze gedachte heeft, hoe je er ook over denkt, in elk geval voor wonderschone muzikale creaties gezorgd.

[youtube]FWO9RuER35g[/youtube]
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Over engelen

Bericht door jakobmarin »

Hebr13:2 Vergeet de herbergzaamheid niet; want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Over engelen

Bericht door huisman »

huisman schreef:
Joannah schreef:Engelen verblijden zich over één zondaar, die zich bekeert (Lucas 15:10 -- zie ook 1 Petrus 1:10 t/m 12)
Engelen begeven zich ook naar onze erediensten (Efeze 3:10)
10 Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods;
Zij zijn begerig om in te zien in het heilgeheim 1Petrus1:12
12 Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.
Daarom moeten wij de engelen niet bedroeven en b.v. Gods inzetting over de hoofbedekking hoog houden.
1Korinthe 11:10
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
aritha schreef
Worden er wel echt engelen bedoeld bij deze teksten?
Ja, ik ben nog geen verkaring tegen gekomen dat hier niet engelen bedoeld worden.Engelen worden vaker in de bijbel genoemd "de overheden en de machten in den hemel" . Of bedoel je engel als voorganger van de gemeente uit Openbaring 2 en 3? Daar betekent engel idd voorganger en niet de gedienstige geesten die voor Gods troon zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Over engelen

Bericht door Alexander CD »

aritha schreef:Worden er wel echt engelen bedoeld bij deze teksten?
het Grieks woord [aggelos] betekent boodschapper.

bijv; lukas 7 vs 24.
Als nu de boden( aggelos) van Johannes weggegaan waren, begon Hij tot de scharen van Johannes te zeggen: Wat zijt gij uitgegaan in de woestijn te aanschouwen? Een riet, dat van den wind ginds en weder bewogen wordt?
Boden zijn boodschappers die worden engelen genoemd.
jakobmarin schreef:Hebr13:2 Vergeet de herbergzaamheid niet; want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd.
hier tegenover kun je ook Rom 12 vs 13 zetten het betekent hetzelfde,

Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid.

het doet er in de bijbel niet toe of het een engel is of een kind van God

aritha schreef:Ik vraag wel om bescherming aan de HEERE, maar de manier waarop laat ik aan Hemzelf over.
De Engel van het verbond is de Heere Jezus Zelf, God is Degene die alles bestuurd we moeten alleen op God vertrouwen.
Engelen zijn alleen dienende geesten. Hij is ook zonder engelen instaat je te beschermen.

Ken niet te veel waarde toe aan een engel, want die zal net zoals ook bij Johannes zeggen, geef God de eer, ik ben ook maar een dienstknecht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Over engelen

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
aritha schreef:Worden er wel echt engelen bedoeld bij deze teksten?
het Grieks woord [aggelos] betekent boodschapper.

bijv; lukas 7 vs 24.
Als nu de boden( aggelos) van Johannes weggegaan waren, begon Hij tot de scharen van Johannes te zeggen: Wat zijt gij uitgegaan in de woestijn te aanschouwen? Een riet, dat van den wind ginds en weder bewogen wordt?
Boden zijn boodschappers die worden engelen genoemd.
jakobmarin schreef:Hebr13:2 Vergeet de herbergzaamheid niet; want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd.
hier tegenover kun je ook Rom 12 vs 13 zetten het betekent hetzelfde,

Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid.

het doet er in de bijbel niet toe of het een engel is of een kind van God

aritha schreef:Ik vraag wel om bescherming aan de HEERE, maar de manier waarop laat ik aan Hemzelf over.
De Engel van het verbond is de Heere Jezus Zelf, God is Degene die alles bestuurd we moeten alleen op God vertrouwen.
Engelen zijn alleen dienende geesten. Hij is ook zonder engelen instaat je te beschermen.

Ken niet te veel waarde toe aan een engel, want die zal net zoals ook bij Johannes zeggen, geef God de eer, ik ben ook maar een dienstknecht.
Hou maar wel rekening met de engelen die gedienstige geesten zoals b.v. Gabriël waarvan geschreven staat:
19 En de engel antwoordde en zeide tot hem: Ik ben Gabriel, die voor God sta,
Is het vanwege aversie tegen de RKK dat wij (refo's) zo weinig over de leer van de engelen willen weten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Over engelen

Bericht door jan33willem »

huisman schreef:Is het vanwege aversie tegen de RKK dat wij (refo's) zo weinig over de leer van de engelen willen weten.
Ik denk dat dat inderdaad het geval is, Huisman. Wij refo's doen graag alsof wij immuun zijn voor allerlei invloeden van buitenaf en ons louter en alleen op de Bijbel baseren, maar veel van onze inzichten zijn mede gevormd door politieke (bv. onafhankelijkheid van de Noordelijke Nederlanden), religieuze (bv. afzetten tegen de leer van andere groepen zoals de Joden en Rooms-Katholieken), en persoonlijke overwegingen (bv. kerkscheuringen in onze gezindte in de afgelopen 100, 150 jaar).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Over engelen

Bericht door Luther »

Een aanrader op dit thema is overigens het boekje van dr. W. van Vlastuin & ds. M.A. Kempeneers - Gedienstige geesten
http://www.debanier.nl/Boeken/453/Gedienstige_geesten
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Over engelen

Bericht door huisman »

Luther schreef:Een aanrader op dit thema is overigens het boekje van dr. W. van Vlastuin & ds. M.A. Kempeneers - Gedienstige geesten
http://www.debanier.nl/Boeken/453/Gedienstige_geesten
Absoluut maar ik zou graag wat meer inhoudelijke bijdragen in dit topic hebben dus herhaal ik mijn vragen uit de eerste posting nog maar eens:
1. Zijn de engelen tot dienst van Gods kinderen alleen, of voor alle
mensen ? (Psalm 91 :7-13)
Heeft elke gelovige zijn eigen beschermengel ?

2. Hebben engelen een plaats in uw geloofsleven?
Zou het een gemis zijn, wanneer dat niet het geval is?

3. Is het voor u een werkelijkheid dat de engelen aanwezig zijn in
onze erediensten ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Over engelen

Bericht door Mara »

Wordt er bij jullie weleens gepreekt over de engelen?
Zondagmorgen werd verteld in de preek over 2 mannen die een predikant naar een stervende lokten, omdat ze hem onderweg in elkaar wilden slaan en in het water wilden gooien.
De predikant kwam aan, maar iedereen was gezond, dus hij keerde terug naar zijn huis.
Er gebeurde echter niets.
De mannen zeiden later: we durfden niet, de dominee liep niet alleen, er liepen 2 mannen naast hem.

Hoe valt zo'n verhaal in 2021?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Over engelen

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Wordt er bij jullie weleens gepreekt over de engelen?
Zondagmorgen werd verteld in de preek over 2 mannen die een predikant naar een stervende lokten, omdat ze hem onderweg in elkaar wilden slaan en in het water wilden gooien.
De predikant kwam aan, maar iedereen was gezond, dus hij keerde terug naar zijn huis.
Er gebeurde echter niets.
De mannen zeiden later: we durfden niet, de dominee liep niet alleen, er liepen 2 mannen naast hem.

Hoe valt zo'n verhaal in 2021?
Als een legende: https://www.zeeuwseankers.nl/verhaal/de ... -smytegelt
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Over engelen

Bericht door Herman »

Mara schreef:Hoe valt zo'n verhaal in 2021?
Als een eerlijk verhaal waarin duidelijk wordt dat God zijn kinderen beschermt.
Plaats reactie