Over engelen

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Over engelen

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Gisteren een bijzondere preek gehoord in de middagdienst. Een preek van wijlen ds. J. van Haaren over de brief van JUDAS, het 6e vers:
En de engelen die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.

Het thema was:
DE VAL DER ENGELEN
1. Hun heerlijke schepping
2. Hun vreselijke zonde
3. Hun rechtvaardige straf.

Ik weet niet in welke publicatie deze preek is te lezen, maar wel een stof waar weinig over wordt gepreekt. Zelf zou ik ook wel graag weten in welk boek deze preek is opgenomen.
Hierin misschien?

https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=ha ... &prijstot=
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Over engelen

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Gisteren een bijzondere preek gehoord in de middagdienst. Een preek van wijlen ds. J. van Haaren over de brief van JUDAS, het 6e vers:
En de engelen die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.

Het thema was:
DE VAL DER ENGELEN
1. Hun heerlijke schepping
2. Hun vreselijke zonde
3. Hun rechtvaardige straf.

Ik weet niet in welke publicatie deze preek is te lezen, maar wel een stof waar weinig over wordt gepreekt. Zelf zou ik ook wel graag weten in welk boek deze preek is opgenomen.
Hierin misschien?

https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=ha ... &prijstot=
Het zal ongetwijfeld in het boek over de brief van Judas staan. Dank u voor de tip!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Over engelen

Bericht door John Galt »

Hoe legt hij deze tekst uit? Gaat het over de val van satan vóór Genesis 3 of over een andere gebeurtenis?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Over engelen

Bericht door John Galt »

Ik hoorde vandaag iets waar ik van schrok. Je kent de verhalen van moslims die tot geloof komen doordat een engel of Jezus zelf hun in een droom verschijnt. Nu luisterde ik De Ongelooflijke Podcast, waarin Beatrice de Graaf vertelde over haar gesprekken met veroordeelde terroristen over hun geloof. Verschillenden onder hen vertelden hoe zij een engel hadden gezien in hun droom die hen opdracht gaf om naar Syrië te gaan vechten. Terecht haalde Stefan Paas de tekst aan van de duivel die komt als een engel des lichts. Maar zo letterlijk hoor je dat toch niet vaak.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Over engelen

Bericht door J.C. Philpot »

ds. C. Hogchem, Aalburg schreef: Serie: Door engelen gedragen (2)
De engelen brengen de zielen van Gods kinderen ten hemel. Soms wordt van deze engelendienst door een stervend kind van God gesproken. Een zeldzame keer komt deze engelendienst op een meer bijzondere wijze openbaar. Een paar voorbeelden.
Ds. M. Hofman (1873-1945) schrijft over het ruime heengaan van een kind van God: ‘Of dacht u dat de engelen alleen gereed stonden bij de armelijke sponde van Lazarus toen hij insliep, en niet bij anderen die met eenzelfde kostelijke prijs van Jezus’ bloed zijn gekocht? We mogen niet alleen onderstellen, maar zeker geloven, dat deze dienstknechten ook gewacht hebben bij het kruis van de boetvaardige moordenaar, toen hij onder beulshanden die hem de beenderen braken, de geest gaf. Ik zeg: toen sliep hij in, alles was toen geleden en de engelen voerden zijn ziel in het hem toegezegde Paradijs waar Jezus was.
Ik herinner mij eens gestaan te hebben bij het sterfbed van een kind van God, dat hier op aarde veel bekommerd voor zichzelf geleefd had. De Heere gaf enige verademing op haar sterfbed. Toen de dood naderde zei ze gedurig: Ik heb steeds een gevoel bij me of ik wat wachtende ben. Er kwam niemand meer. Even daarna stierf ze en liet een glimlach achter op haar gezicht. Een zichtbaar en duidelijk teken van blijdschap en verheuging bij het verlaten van het lichaam. De Heere bepaalde mij er toen bij hoe de engelen gewacht hadden op haar laatste snik en zij gewacht had op dat zoete gezelschap, dat haar ziel dragen zou op hun wieken naar de eeuwige heerlijkheid’ (uit: ‘Lazarus, kom uit!’; blz. 56).
‘Jenneke, de engelen, de engelen!’
Egbert de Goede (1773-1852) had ‘een naar het lichaam gebrekkige’ dochter. Hij schrijft van haar dat ze op elfjarige leeftijd diep overtuigd werd van haar zonde en verlorenheid. Kort daarna ontving zij ‘een levendig inzien in de Heere Jezus, als Borg en Middelaar. Zij had veel licht in de weg, tot verwondering van al Gods volk. Tien dagen voor haar dood werd zij als opgetrokken in de hemel; gedurig was het alsof zij dood was; en dan kwam zij weer bij en sprak hemelse taal. Eens riep zij onze meid en zei: ‘Jenneke, de engelen, de engelen!’
En eens riep zij mij en zei: ‘Vader, er is geen waarom, maar een daarom; eeuwige liefde!’ Zij stief in 1831, 13 jaar oud.
Getuige van engelendienst
De godvrezende Leendert Potappel (1882-1953) uit Stavenisse vertelde tweemaal bij een sterfbed getuige te zijn geweest van engelendienst. De eerste keer bij het sterven van zijn oude vriend Cornelis van Oeveren (1829-1908). Deze was 45 jaar toen hij onder een preek van ds. D. Bakker in het hart gegrepen werd.
‘Toen deze vriend op zijn sterfbed lag, was het alles vrede. Hij lag in stille afwachting uit te zien naar het ogenblik dat hij deze aardse tabernakel zou mogen verlaten, want hij mocht weten dat zijn anker vast lag. Vlak voor hij stierf, stak hij zijn armen omhoog en riep met een verwonderde en verlangende stem uit: ‘Engelen, engelen, engelen!’
Potappel zei dat het voor het geestelijk voelbaar was dat de gezaligde ziel van die oude vriend door hemelse troongeesten werd afgehaald.
De tweede keer was bij het sterven van Kee van de Polder; zo werd ze genoemd. Potappel had haar tijdens zijn dienstjaren leren kennen. ‘De vrees en de schrik van de laatste vijand, waar zij in haar leven zoveel mee bezet was geweest, was weggenomen. De vrienden die rondom stonden, zagen dat de tijd van haar ontbinding nabij was. Toen niemand het meer verwachtte, hief zij in zalige blijdschap de ogen ten hemel en sprak met heldere stem: ‘Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden, om dergenen wil, die de zaligheid beërven zullen?’
De vrienden mochten er iets van gevoelen, hoe nu haar ziel door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot’.
‘Hoor jij dat gezang niet?’
De Heere was Albert Hofman (1909-1969) – een zoon van ds. M. Hofman – al in zijn jonge jaren te sterk geworden. Toen hij 20 jaar was, trok de Heere met hem door. Albert kon en wilde sterven, maar hem werd bekendgemaakt dat hij nog veertig jaar door de aardse woestijn zou moeten zwerven. Toen hij 60 jaar geworden was, wist hij dat het einde van het smalle pad nabij was. Ernstig ziek kwam hij op bed terecht. Albert – die ongehuwd was gebleven – woonde de laatste tijd van zijn leven bij zijn zuster Marie Melis – Hofman in Krabbendijke. Op zijn sterfbed hoorde hij de engelen zingen. ‘Ik hoor zingen’, zei hij tegen Marie. ‘Hoor jij dat gezang niet?’
Marie antwoordde: ‘Nee, ik hoor niets’.
Bron: Saambinder
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie