Rechtvaardigmaking

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door dennis »

Bert10 schreef:Er zijn veel mensen die zeker zijn van hún geloof. Als je dan met die mensen in gesprek gaat blijkt dat ze zeker zijn van zichzelf. Hún beleving en ervaring zijn dan de norm. Maar het komt er op aan dat onze zekerheid gegrond is in het volbrachte werk van Christus. Er komt een moment dat we door al onze ervaringen heenzakken en niets overhouden dan Christus alleen. Als we bij onszelf alleen maar zonden en ongerechtigheid zien. Geen draad gerechtigheid. En dan als een naakte zondaar ons geworpen weten op het volbrachte werk van Christus. Hij is onze vrede. Dan zijn we niet meer zeker van ons geloof, maar wel van de zekerheid dat Hij niet laat varen het werk van Zijn handen. Dan komt er van mij niets meer terecht, maar het hoeft ook niet. Het wonder blijft over dat de Heere mij gebruiken wil in Zijn dienst. Dat bewaart ook voor hoogmoed als ik wel eens hoor hoe de Heere me gebruiken wilde in het ambt. Dwars door al mijn onwaardigheid heen baant Hij Zijn weg in het leven van mensen en Hij gebruikt hiervoor onnutte ouderlingen. Dat is wat ik bedoel aan te geven, Dia.
Zo is het inderdaad. We moeten een bedelaar worden. Als een arme zondaar de toevlucht nemen tot Jezus Christus. En wie tot Hem komt zal hij geenszins uitwerpen..
En dan mag er ook zekerheid worden ervaren. De mate kan verschillen, maar in die weg wil de Heere door de oefeningen van het geloof wel verder gaan in het leven van Zijn kinderen. Zekerheid is dus niet iets verdachts, maar iets waar het wel naar toe moet. Geen zekerheid op grond van "ons" geloof, maar zekerheid op grond van de Belover: de Heere Jezus Christus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door -DIA- »

Bert10 schreef:Er zijn veel mensen die zeker zijn van hún geloof. Als je dan met die mensen in gesprek gaat blijkt dat ze zeker zijn van zichzelf. Hún beleving en ervaring zijn dan de norm. Maar het komt er op aan dat onze zekerheid gegrond is in het volbrachte werk van Christus. Er komt een moment dat we door al onze ervaringen heenzakken en niets overhouden dan Christus alleen. Als we bij onszelf alleen maar zonden en ongerechtigheid zien. Geen draad gerechtigheid. En dan als een naakte zondaar ons geworpen weten op het volbrachte werk van Christus. Hij is onze vrede. Dan zijn we niet meer zeker van ons geloof, maar wel van de zekerheid dat Hij niet laat varen het werk van Zijn handen. Dan komt er van mij niets meer terecht, maar het hoeft ook niet. Het wonder blijft over dat de Heere mij gebruiken wil in Zijn dienst. Dat bewaart ook voor hoogmoed als ik wel eens hoor hoe de Heere me gebruiken wilde in het ambt. Dwars door al mijn onwaardigheid heen baant Hij Zijn weg in het leven van mensen en Hij gebruikt hiervoor onnutte ouderlingen. Dat is wat ik bedoel aan te geven, Dia.
Ik begrijp je nu. In eerste instantie kwam het iets verkeerd over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Rechtvaardigmaking....

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Oké, dat 'gevoerde konijn' kan inderdaad. Maar deze constructie kan toch echt niet bij eerder werkwoord. Want je kunt niet zeggen als je iemand iets gegeven hebt, de 'gegeven persoon'. Blijkbaar is dat per werkwoord verschillend.
Mijns inziens is het bij geven en vergeven niet mogelijk, maar dat is dan blijkbaar een kwestie van hoe je iets aanvoelt. Misschien is er ook nog een objectieve reden voor, maar die zou ik niet weten.
Ja, ik weet ook niet precies waarom het in het ene geval wel kan en in het andere geval niet maar het kan blijkbaar wel. Dan kunnen we het taaltechnische gedeelte in deze discussie afsluiten :-) en zoals ze al aan hebben gegeven is het niet een heel gewone uitdrukking, misschien dat het daarom verkeerd lijkt. Maar mag wel.
Nu ik de door mij verfoeide uitdrukking 'vergeven zondaar' weer zie terugkomen, toch nog even iets over dit onderwerp.
Het werkwoord 'voeren' staat m.i. niet op één lijn met het werkwoord 'vergeven'. Waarom niet? Omdat 'voeren' in zich de betekenis heeft van 'eten geven'. Als je zegt 'ik voer het konijn' is dat een complete zin: je weet dat ik het konijn eten geef. En konijn is hier echt lijdend voorwerp.
Als je zegt 'ik vergeef hem' dan is dat geen complete zin, want je zegt niet wát je die persoon vergeeft. 'Hem' is hier nog steeds geen lijdend voorwerp.

Zo, ik kon het toch niet laten. Marnix zou me een grote dienst bewijzen als hij de uitdrukking 'vergeven zondaar' niet meer gebruikte. ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Marnix »

Ondanks ons taalkundig meningsverschil zal ik er op proberen te letten. Ik wil je natuurlijk geen aanstoot geven ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Ondanks ons taalkundig meningsverschil zal ik er op proberen te letten. Ik wil je natuurlijk geen aanstoot geven ;)
:super
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Marijke »

henriët schreef:De duidelijkste bijbelse definitie van het geloof vinden we in Hebr. 11:1: “Het geloof nu is een vaste grond van de
dingen, die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet”.
In deze omschrijving wordt over het geloof gesproken in termen van zekerheid en vastheid.
De gelovige is zeker van de dingen, die hij of zij gelooft.
Er wordt aan de waarheid en de werkelijkheid van de eeuwige en onzienlijke dingen niet getwijfeld.
Het geloof is dus niet: ik meen; ik denk; ik vermoed; ik veronderstel, maar: ik weet en ben verzekerd.
De gelovige bezit ‘vaste grond’ voor de dingen, die hij hoopt te verkrijgen. De gelovige heeft ‘bewijs’ van zaken die
niet worden gezien.
Het geloof is dus geen twijfelachtigheid. Het is vastheid en zekerheid. Zo komen we het steeds in de Bijbel tegen.

Persoonlijk denk ik dat het woord geloof een kwestie is van VERTROUWEN, omdat wij God vertrouwen op Zijn Woord.
God heeft Zichzelf betrouwbaar getoond aan ons en ondanks dat we sommige dingen niet zien en er dus geen zichtbare bewijzen zijn voor het oog van de mens is het voor ons een stellig zeker weten dat God betrouwbaar is in alles.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:De duidelijkste bijbelse definitie van het geloof vinden we in Hebr. 11:1: “Het geloof nu is een vaste grond van de
dingen, die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet”.
In deze omschrijving wordt over het geloof gesproken in termen van zekerheid en vastheid.
De gelovige is zeker van de dingen, die hij of zij gelooft.
Er wordt aan de waarheid en de werkelijkheid van de eeuwige en onzienlijke dingen niet getwijfeld.
Het geloof is dus niet: ik meen; ik denk; ik vermoed; ik veronderstel, maar: ik weet en ben verzekerd.
De gelovige bezit ‘vaste grond’ voor de dingen, die hij hoopt te verkrijgen. De gelovige heeft ‘bewijs’ van zaken die
niet worden gezien.
Het geloof is dus geen twijfelachtigheid. Het is vastheid en zekerheid. Zo komen we het steeds in de Bijbel tegen.
Precies. Hetwelk we ook met de Heidelberger belijden:

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Mara »

Ik zal naar mijn schapen vragen.

Ik heb wel eens gehoord van een Zuid-Hollandse rechtvaardigmaking; ik heb wel eens gehoord van een Veluwse rechtvaardigmaking, maar ik zeg dit, dat de weg, die God met Z’n volk houdt, naar mijn mening: het is één weg, maar zij is ook zo onderscheiden weer, als de bladeren van een boom van elkaar verschillen. Maar het houdt in, dat een mens zichzelf verliest en Jezus verkiest; dat de mens in zijn eigen de dood, en in Christus het Leven vindt. Die vaak in grote zonde geleefd hebben, hebben een meer krachtdadig aanhangen van Christus, als die meer van de jeugd af aan de Heere gediend hebben. God geeft mij te spreken, de Herder zendt mij tot u naar dat elk van node heeft! Want ik zou niet graag verstoten dat wat God bedient. Er staat in één van de profeten: wie de rechtvaardige verdoemt, is de HEERE een gruwel! Maar ik zou ook niet graag de goddeloze, die God veroordeelt zalig spreken. Wat een wijsheid om te prediken. Maar God geeft, dat ik iets van die grote IK mag ontvangen, om naar de schapen van Zijn kudde hier te vragen, die reeds toe gebracht zijn of nog toegebracht worden.

Ik ging hierheen met een ouderling van 90 jaar, die mij een belofte gaf, en mij zei: Dit zul je ondervinden, dat daar schapen zijn van de stal van Jezus, en dat je die moet toebrengen! Ik hoop, dat het woord van die godvruchtige ouderling van Doornspijk van 90 jaar vervuld mag worden. Mijn lieve zoon sprak gisteren, dat Jezus de opdracht gaf, en ik hoop dat Christus mij de opdracht geeft. Dat we samen op de knieën gedreven worden, we hebben geen behoefte aan humbug (bluf, schijn vertoon), en geestelijke humbug is de afschuwelijkste humbug, wat er op de wereld bestaat. Dikke woorden hebben we absoluut geen behoefte aan hoor. En zalvende gesprekken zonder de Geest van God, moge de HEERE ons daar toch a.u.b. voor bewaren, maar we hebben wel nodig, dat ik in mijn kamer en waar ik ben, en in mijn hart en op uw kamer, en in uw hart, op de knieën gedreven worden, dat hebben we zeer zeker nodig, want de vijand staat ook niet stil. God vraagt naar Zijn schapen. Een enkel woord nog.

Wanneer wij de Heere Jezus hebben leren omhelzen, dan menen wij, nu raken wij Hem nooit meer kwijt. Ik weet wel, dat ik toen zei, mijn berg staat vast in der eeuwigheid, en wankelt niet. Maar o, wat wordt dat anders, en dan verliezen wij dat zalige leven, en dan bedroeven wij de Geest van God en blussen die Geest van God uit, dan glijden wij soms zo jammerlijk af. En dan worden we vaak moedeloos, dat we niet meer bidden.
Vraagt God dan ook naar Zijn schapen? Ja, want ik wil u verkondigen een rijke Christus en een arme zondaar.

wijlen ds. J.R. Cuperus, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Susanna »

Mara schreef:Ik zal naar mijn schapen vragen.
Wanneer wij de Heere Jezus hebben leren omhelzen, dan menen wij, nu raken wij Hem nooit meer kwijt. Ik weet wel, dat ik toen zei, mijn berg staat vast in der eeuwigheid, en wankelt niet. Maar o, wat wordt dat anders, en dan verliezen wij dat zalige leven, en dan bedroeven wij de Geest van God en blussen die Geest van God uit, dan glijden wij soms zo jammerlijk af. En dan worden we vaak moedeloos, dat we niet meer bidden.
Vraagt God dan ook naar Zijn schapen? Ja, want ik wil u verkondigen een rijke Christus en een arme zondaar.

wijlen ds. J.R. Cuperus, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode
Ik vind dit een goede meditatie. Alleen het laatste stukje, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dat we in ons leven de Geest bedroeven als wij toch in zonde vallen is waar. Dat we soms jammerlijk afglijden is ook waar. Moedeloosheid is niet uitgesloten. Het loslaten van gebed en Bijbellezen wordt bij sommigen van Gods kinderen gevonden.

Ja, ik ben heel blij dat er in de Bijbel staat dat God naar Zijn schapen zal vragen.

Toch zijn de misstanden van Gods kind geen norm voor het geestelijke leven van al zijn kinderen. In de Bijbels staat: Maar het pad der rechtvaardigen is gelijk een schijnend licht, voortgaande en lichtende tot den vollen dag toe. De weg der goddelozen is echter als donkerheid, zij weten niet, waarover zij struikelen zullen.


Ik reageer op dit stukje omdat het lijkt alsof het gebruikelijk is dat wij het lieve zalige leven verliezen.
Dat is het niet zo.
Plaats reactie