Zijt Gij met mijn doem gediend?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door memento »

Ik stem in met Zonderling (en Koelman).

Voorderest: Laten we er niet teveel woorden aan vuilmaken. Dit zijn zaken die je moet beleven, niet moet bediscussieren.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Zonderling »

helma schreef:staat er een voorbeeld van iemand in de Bijbel die zoiets zegt?
de moordenaar bijvoorbeeld aan het kruis zegt wel: wij toch rechtvaardig, wij ontvangen straf waardig hetgeen wij gedaan hebben. maar vraagt toch ook: gedenk mijner....
Inderdaad. Dit is een goed voorbeeld.
En ook de stokbewaarder (gevangenisbewaarder) zei: 'Wat moet ik doen om zalig te worden'.
Het is niet Bijbels te leren dat een waarlijk overtuigd zondaar in de hoogste trap niet meer vraagt om & geen verlangen meer heeft naar zijn behoud.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door PvS »

Zonderling schreef: PvS,

Wat ik bedoel is dit:
- De zondaar wordt overtuigd van zijn verlorenheid. Dat houdt ook in dat hij ziet en erkent dat hij de eeuwige verdoemenis verdiend heeft. Ook dat God rechtvaardig is, wanneer Hij hem de eeuwige straf oplegt. (Ik meen dat ieder die wel bij zijn verstand is en tot God bekeerd wordt, zover komen zal.)
- Echter, dat betekent niet dat een mens TEVREDEN is om verloren te gaan met als gevolg dat hij zelfs niet meer om genade zou roepen.- Nee, een zondaar die zover komt heeft de genade het hardst nodig en zal ook (als een drenkelijk en iemand die in doodsnood is) roepen om genade.
- Iemand kan zelfs zover komen dat hij meent (direct) verloren te gaan, voordat hij ook werkelijk gezaligd wordt. Maar ook dán is er geen volkomen en hartelijke TEVREDENHEID in de zin dat hij zich aan deze straf gewillig en van harte overgeeft zonder nog naar genade te willen vragen.

Nu kom ik meer specifiek op je vraag en beantwoord dit met Koelman (voorwoord in Thomas Hooker, De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop):
Jacobus Koelman schreef:1e reden: Die mens zal, door tevreden te zijn, afgehouden worden, immers voor die tijd, van die plicht die God te allentijde van hem eist. Als hij tevreden en vergenoegd moet zijn zonder zonder Christus, zonder Gods liefde en genade en verdoemd te worden, dan moet hij alsdan niet tot Christus komen. Dan moet hij Hem niet aannemen, noch in Hem geloven. Maar God gebiedt hem altijd om in Christus te geloven. Hij roept hem tot Christus, biedt Hem aan. Hij dreigt met verdoemenis als hij ongehoorzaam is en niet in Christus gelooft. Hij mag dat dus nooit nalaten. Nochtans moet hij het dan nalaten en niet willen, dat hij tevreden is Gods liefde en genade te missen.

2e reden: Dit strijdt tegen de mens als mens en tegen de christen als christen. Een mens als een redelijk schepsel moet gelukzalig willen zijn. Daarom moet hij de vereniging met God als het hoogste goed begeren. Begeren Hem te beminnen, te genieten, te roemen en in Hem zich voor eeuwig te verlusitgen. Maar als de mens te enige tijd tevreden moet zijn om zonder Gods liefde te zijn en van Hem verstoten en verdoemd te worden, dan zou hij gewillig moeten zijn om van zijn hoogste goed afgescheiden te zijn, om het hoogste kwaad te dragen. Maar dat is onmogelijk. (...)

3e reden: Het doeleinde waartoe het voorbereidend werk vereist wordt, kan wel bereikt worden. Het wordt beter bereikt en is bereikt zonder deze conditie [van tevredenheid om verloren te gaan]. Het einde waartoe God de ziel bereidt is [namelijk], dat zij mag zien hoe nodig zij Christus heeft. Dat zij gewillig mag zijn om Hem aan te nemen zoals Hij aangeboden wordt. Want het doeleinde van de verootmoediging is geloof en komen tot Christus. En evenals er zoveel overtuiging nodig is die verslagenheid voortbrengt en zoveel verslagenheid die verootmoediging voortbrengt, zo is er zoveel verootmoediging nodig die de ziel uit zichzelf naar Christus drijft. Al is de mens er niet toe gekomen dat hij tevreden en vergenoegd is om Gods liefde en genade te missen, om overgegeven te worden aan al zijn lusten en verdoemd te worden, als God echter de eer van Zijn macht en rechtvaardigheid krijgt, dan kan hij toch wel tot Christus komen [d.w.z. Koelman bedoelt: er zijn geen andere condities die aan de vernedering van de mens gesteld worden]. Duizenden zijn er toe gekomen zónder dat [namelijk tevredenheid met verloren te gaan]. (...)
Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

Let wel, dat ook Koelman in een eerdere passage zeer duidelijk aangeeft dat een mens zover moet komen dat hij erkent dat het rechtvaardig is om verloren te gaan. Maar deze erkenning betekent niet een hartelijke gewilligheid en tevredenheid om daadwerkelijk verloren te gaan. Dat is een trap die Gods woord niet leert (denk aan de stokbewaarder) en die ook strijdig is met de gezonde leer zoals hierboven door Koelman is aangetoond.
Zonderling,

Ik suggereer niet het onderstreepte in jouw post, maar ik meen dat mijn eerdere post er duidelijk in is.
Hierbij nogmaals:

Leviticus 26:

41 Dat Ik ook met hen in tegenheid gewandeld en hen in het land hunner vijanden gebracht zal hebben. Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben,
42 Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken;

De kantekenaren schrijven bij "een welgevallen hebben"; Dat is, zo zij recht bekennen de straf vanwege hun zonden verdiend te hebben en dienvolgens zich van harte bekeren.

Mvg,

PvS.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door hervormde »

Filippus vond Nathanael en zeide tot hem:
Wij hebben Dien gevonden, van Welken Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth.
En Nathanael zeide tot hem:
Kan uit Nazareth iets goeds zijn?
Filippus zeide tot hem:
Kom en zie.

Jezus zag Nathanael tot Zich komen, en zeide van hem:
Zie, waarlijk een Israeliet, in welken geen bedrog is.
Nathanael zeide tot Hem:
Van waar kent Gij mij?
Jezus antwoordde en zeide tot hem:
Eer u Filippus riep, daar gij onder den vijgeboom waart, zag Ik u.
Nathanael antwoordde en zeide tot Hem:
Rabbi! Gij zijt de Zone Gods, Gij zijt de Koning Israels.
Jezus antwoordde en zeide tot hem:
Omdat Ik u gezegd heb: Ik zag u onder de vijgeboom, zo gelooft gij; gij zult grotere dingen zien dan deze.
En Hij zeide tot hem:
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Van nu aan zult gij den hemel zien geopend, en de engelen Gods opklimmende en nederdalende op den Zoon des mensen.

Kan deze dialoog helpen in de discussie?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Zonderling »

PvS schreef:
Zonderling schreef:Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

Let wel, dat ook Koelman in een eerdere passage zeer duidelijk aangeeft dat een mens zover moet komen dat hij erkent dat het rechtvaardig is om verloren te gaan. Maar deze erkenning betekent niet een hartelijke gewilligheid en tevredenheid om daadwerkelijk verloren te gaan. Dat is een trap die Gods woord niet leert (denk aan de stokbewaarder) en die ook strijdig is met de gezonde leer zoals hierboven door Koelman is aangetoond.
Zonderling,

Ik suggereer niet het onderstreepte in jouw post, maar ik meen dat mijn eerdere post er duidelijk in is.
Hierbij nogmaals:

Leviticus 26:

41 Dat Ik ook met hen in tegenheid gewandeld en hen in het land hunner vijanden gebracht zal hebben. Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben,
42 Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken;

De kantekenaren schrijven bij "een welgevallen hebben"; Dat is, zo zij recht bekennen de straf vanwege hun zonden verdiend te hebben en dienvolgens zich van harte bekeren.

Mvg,

PvS.
PvS, als ik je goed begrijp zijn we het hierin eens.
Het was niet mijn bedoeling om het onderstreepte als jouw mening aan te wijzen, het spijt mij dat het zo is overgekomen.
(Wel was het voor mij aanvankelijk niet duidelijk welke kant jij opwilde.)

De kanttekening bij de tekst uit Leviticus 26 verklaart het inderdaad van de ware bekentenis de straf vanwege de zonden verdiend te hebben en God hierin te rechtvaardigen.
En dat is dat 'welgevallen' wat hier bedoeld wordt.

Z.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Afgewezen »

Jac schreef:Tiberius,

“De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat.” (Johannes 3:8)

Hoe kunnen we dan die Geest vangen in beschrijvende kenmerken?
Als je dat doet en je spiegelt je aan die kenmerken (en wat is dan weer het ware kenmerk?) heb je weer een reden om Jezus aan de kant te laten staan.
Die Geest ontvangen we toch alleen als we in geloof tot Jezus gaan?
Maar de Geest overtuigt vóór we in geloof tot Jezus gaan... "van zonde, omdat ze in Mij niet geloven..."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Tiberius »

Jac schreef:Tiberius,

“De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat.” (Johannes 3:8)

Hoe kunnen we dan die Geest vangen in beschrijvende kenmerken?
Als je dat doet en je spiegelt je aan die kenmerken (en wat is dan weer het ware kenmerk?) heb je weer een reden om Jezus aan de kant te laten staan.
Die Geest ontvangen we toch alleen als we in geloof tot Jezus gaan?
We hoeven de Geest niet in beschrijvende kenmerken te vangen (en dat zie ik hier ook nergens gebeuren) om iets van zijn werkingen te kunnen beschrijven. Zie bijvoorbeeld het boek Handelingen.
Jac
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 apr 2004, 10:26
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Jac »

Om even helemaal on-topic te komen:
In de afgelopen jaren heb ik verschillende malen in de prediking gehoord dat een mens moet komen op het punt:
Zijt Gij met mijn doem gediend,
zoek Uw eer,
ik heb 't verdiend.
Een mens moet dan zo eenswillend worden met de wil van God, zo werd dan gezegd, dat men het ermee eens is, als men verloren zou gaan.
Deze mate van geestelijke zelfdestructie vind ik nergens in de Schrift.
Wat kwalijker is, dit kan mensen tot wanhoop en psychische nood drijven.
Veroorzaakt dit ook geen statische kerkgang, er moet immers nogal wat gaan gebeuren voordat het echt is.
Ik huiver bij dit soort van uitspraken.

Je schuld en zonde zie je toch alleen als het Licht genoeg is, als je begrijpt wat ik bedoel?
En die belijd je in je binnenkamer, net als die tollenaar achter in de tempel, en niet in kenmerkende klinkende volzinnen op de "straten van Askelon" om maar even in terminologie te blijven.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Afgewezen »

Jac schreef:Om even helemaal on-topic te komen:
In de afgelopen jaren heb ik verschillende malen in de prediking gehoord dat een mens moet komen op het punt:
Zijt Gij met mijn doem gediend,
zoek Uw eer,
ik heb 't verdiend.
Een mens moet dan zo eenswillend worden met de wil van God, zo werd dan gezegd, dat men het ermee eens is, als men verloren zou gaan.
Deze mate van geestelijke zelfdestructie vind ik nergens in de Schrift.
Wat kwalijker is, dit kan mensen tot wanhoop en psychische nood drijven.
Veroorzaakt dit ook geen statische kerkgang, er moet immers nogal wat gaan gebeuren voordat het echt is.
Ik huiver bij dit soort van uitspraken.

Je schuld en zonde zie je toch alleen als het Licht genoeg is, als je begrijpt wat ik bedoel?
En die belijd je in je binnenkamer, net als die tollenaar achter in de tempel, en niet in kenmerkende klinkende volzinnen op de "straten van Askelon" om maar even in terminologie te blijven.
Ik denk dat het niet juist is om te zeggen dat je je zonde en schuld pas ziet als je op Christus ziet. Of laat ik het anders zeggen: zeker zie je dan wel jezelf zoals je bent, maar dat is toch wat anders dan de nood die je vooraf was opgebonden, door het ontdekkende werk van de Geest.
Het gaat er niet om dat je van tevoren een 'heleboel moet meemaken', maar het is toch niet zo dat Christus geopenbaard wordt aan iemand die daar geen behoefte aan heeft, om het maar even kort door de bocht te zeggen.
Jac
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 apr 2004, 10:26
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Jac »

Afgewezen schreef: Maar de Geest overtuigt vóór we in geloof tot Jezus gaan... "van zonde, omdat ze in Mij niet geloven..."
Dat is de tekst uit zijn verband halen:
Joh 16 vers:
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

In dit verband doelt Jezus op de toekomst waarin de ongelovigen overtuigd zullen worden van hun ongelijk en geoordeeld zullen worden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Afgewezen »

Jac schreef:
Afgewezen schreef: Maar de Geest overtuigt vóór we in geloof tot Jezus gaan... "van zonde, omdat ze in Mij niet geloven..."
Dat is de tekst uit zijn verband halen:
Joh 16 vers:
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

In dit verband doelt Jezus op de toekomst waarin de ongelovigen overtuigd zullen worden van hun ongelijk en geoordeeld zullen worden.
Als Jezus Zijn Geest zendt, dan zal Hij daar toch niet mee bedoelen wat er gebeurt op de jongste dag? Nee, het ligt meer voor de hand om hier juist het werk van de Geest te zien dat de Evangelieprediking van de apostelen zal 'vergezellen', zodat mensen in hun hart geraakt zullen worden en open zullen staan voor het Evangelie.
Jac
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 apr 2004, 10:26
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Jac »

Afgewezen schreef: Ik denk dat het niet juist is om te zeggen dat je je zonde en schuld pas ziet als je op Christus ziet. Of laat ik het anders zeggen: zeker zie je dan wel jezelf zoals je bent, maar dat is toch wat anders dan de nood die je vooraf was opgebonden, door het ontdekkende werk van de Geest.
Het gaat er niet om dat je van tevoren een 'heleboel moet meemaken', maar het is toch niet zo dat Christus geopenbaard wordt aan iemand die daar geen behoefte aan heeft, om het maar even kort door de bocht te zeggen.
Beste Afgewezen,

Jezus komt juist naar mensen die daar totaal geen behoefte aan hebben, dat is nu juist het wonder!!
Lees Joh. 1 maar,
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Het is zo eenvoudig dat het niet te geloven is, toch?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Afgewezen »

Jac schreef:
Afgewezen schreef: Ik denk dat het niet juist is om te zeggen dat je je zonde en schuld pas ziet als je op Christus ziet. Of laat ik het anders zeggen: zeker zie je dan wel jezelf zoals je bent, maar dat is toch wat anders dan de nood die je vooraf was opgebonden, door het ontdekkende werk van de Geest.
Het gaat er niet om dat je van tevoren een 'heleboel moet meemaken', maar het is toch niet zo dat Christus geopenbaard wordt aan iemand die daar geen behoefte aan heeft, om het maar even kort door de bocht te zeggen.
Beste Afgewezen,

Jezus komt juist naar mensen die daar totaal geen behoefte aan hebben, dat is nu juist het wonder!!
Lees Joh. 1 maar,
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Het is zo eenvoudig dat het niet te geloven is, toch?
Christus wordt wel gepredikt aan mensen die geen behoefte aan Hem hebben, maar dat is wat anders dan dat Hij aan hun hart wordt geopenbaard. Dat laatste gebeurt pas als er plaats voor gemaakt is (en dat hoeft geen langdurig proces te zijn, de Geest kan ook in één keer afsteken naar de diepte, zoals bij de mensen op de pinksterdag).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:er wordt niets van je verwacht. Welke kerken zijn er nu eigenlijk 'zwaar'? Lichter kerken dan de GG zijn ter wereld nergens te vinden.
Inderdaad! Het is een eenzijdig Godswerk, daar hoeft de mens niets aan te doen!
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door hervormde »

Afgewezen,

In je poging om de zondekennis een plaats te geven kun je ook te ver gaan. Er is geen enkele behoefte bij de zondaar aanwezig. Christus openbaart Zich aan een dode zondaar. Hij (de Geest van Christus) opent de ogen van een zondaar voor de schoonheid van Christus.

Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Van zonde, omdat ze in Mijn Naam niet geloofd hebben. Inderdaad dat is het werk van de Geest. Oren en ogen openen voor de heerlijkheid van de Zoon. Het is de grootste zonde om niet in Hem te geloven. Want alleen het geloof in Hem (het zicht op Hem) doet de zondaar zien wie hij of zij is.

Maar stel je eens voor. De prediking verkondigt dat er ruimte is voor een dode en een goddeloze. Dan kan de HEERE toch hoop in het hart leggen? Nicodemus moest horen: De Geest blaast waarheen Hij wil en hoe Hij wil. Hoe de HEERE het doet is voor ons verborgen. Maar niet wat Hij doet, namelijk het volle geesteslicht werpen op de Zoon. Daar wordt door een dode zondaar levend aan de voeten van het Lam en aanbidt het Lam.
Plaats reactie