Zijt Gij met mijn doem gediend?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:God rechtvaardig verklaren wanneer Hij ons verloren laat gaan is iets anders dan het eens te zijn om verloren te gaan.
Het eerste is nodig, het tweede niet.
Kun je dat eerste nog wat uitwerken?
M.a.w.: wat bedoel je precies?
Kort dan:

* Een mens moet overtuigd worden van zijn zonden zodanig dat hij ziet en erkent dat God rechtvaardig zou zijn wanneer hem nimmer genade zou worden bewezen. Dan ziet de mens af van alle eigengerechtigheid en geeft God de eer. Dan is het louter genade indien hij ooit gezaligd wordt.

* Zo'n overtuigde zal echter niet zover komen dat hij zegt of ondervindt ook werkelijk gewillig te zijn om eeuwig verloren te gaan. Deze gewilligheid zou betekenen dat hij ook afziet van de aangeboden verlossing in Christus. Dit is het niet waar de mens gebracht moet worden. De mens moet gebracht worden tot het geloof, de erkenning en omhelzing van de aangeboden zaligheid. Niet het ongeloof en de omhelzing van zijn verdoemenis.

Z.
Mooie post, helder!
Inderdaad. Genade is krijgen wat je niet verdient. Wij verdienen niets goeds, maar alleen oordeel. Het mooie van het evangelie is echter dat God niet kijkt naar wat we verdienen maar dat Hij in Christus geeft wat we niet verdiend hebben. Zonder Hem waren we onherroepelijk veroordeeld, schuldig als we zijn. Op dat punt komen denk ik alle kinderen van God uit. Helaas slaan hypercalvinisten soms door in ellendekennis en zo.... en zijn er die dus nog een stap verder gaan... En roepen dat je op een punt moet komen dat je je dan ook bij het oordeel neerlegt. Ik ga verloren en dat is terecht. Punt. En dat is een walgelijke dwaalleer omdat God die punt nergens zet. Het is dan altijd: Je hebt het oordeel verdiend, maar.... God legt zich daar nooit bij neer. En Hij geeft Christus en biedt in Hem vrijspraak aan. Hoe kan je je als mens dan bij het oordeel neerleggen en doen alsof er geen verlossing is? Daarmee loochenen we dan Gods liefdevolle werk, daarmee negeren we het kruis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:Beste Luther,

Wat ik je nu schrijf ik al eens eerder geschreven, maar ik zal proberen het nog iets eenvoudiger te brengen, waarbij ik wel wil opmerken, dat deze zaken beter te beleven zijn, dan het geestelijk te omschrijven.

God heeft de mens in Adam volmaakt en rein naar Zijn Beeltenis geschapen, in ware wijsheid, kennis, gerechtigheid en heiligheid, Kol. 3:10. Eenvoudig gezegd, wij waren door het zaligmakende geloof met Hem verbonden en had ook door dat geloof gemeenschap met zijn Schepper , dewelke is werkende door liefde, Gal. 5:6. Kortom, wij waren tot God bekeerd, maar zijn nu door de zondeval onbekeerd geworden. De mens heeft al zijn rechten verloren, de Schepper heeft ze behouden door de ingeschapen wet. Dit geloof en deze bekering eist God van ieder mens terug, omdat Hij daar recht op heeft, middels de prediking van het Woord. Hierbij wordt de mens oproepen zich te bekeren en weer in Zijn Schepper te geloven. Niemand, kan dat, maar toch eist God dit van de mens naar Zijn Goddelijk heilig Recht. Daarom moet de mens, wil het wel zijn voor de eeuwigheid, leren sterven aan deze eis van geloof en bekering. Daartoe moet Gods heilige Wet die mens overtuigen. Niemand raakt hier uit zichzelf van overtuigd. Daarom schrijft Paulus in Rom. 7:9, dat God de H. Geest het gebod der wet in de ziel moet inbrengen, wil de zonden ooit gaan leven in het hart van een zondaar. Deze zonden zijn het namelijk, die een scheiding gemaakt hebben tussen de Schepper en Zijn Schepsel. Deze zonden moeten er dus tussenuit, want dit is namelijk de reden van zijn doodstaat voor God. De ziel die zondigt zal immers de dood sterven. Hoe doet God dat? Daartoe brengt Hij dus Zijn gebod in de ziel van die verkoren zondaar, waardoor die zondaar een Weg gaat zoeken tot behoudenis. Als dan die zondaar eenmaal met alles aan een einde is gebracht, en het behaagt Gode met deze zondaar af te rekenen, stelt God die zondaar volkomen in zijn ellende, middels de vloekeis die er van Zijn heilige Wet uitgaat. De geestelijke werking van deze wet heeft een dodende werking, en heeft alleen het doel dat die zondaar zijn leven voor God gaat leren verliezen, anders kan God in Christus die zondaar geen Behouder ten leve zijn. Wanneer dan de Vader die zondaar tot Zijn hemels gericht komt te trekken, middels de koorden van Zijn eeuwige liefde, gaat deze trekking ook gepaard met een donderende en brullende Wet die om betaling eist. Door de trekkende liefde wordt die zondaar verwaardigd innerlijk in te leven: “Uw doen is rein, uw vonnis gans rechtvaardig.” Hier kan God die verloren zondaar geen kwaad meer doen, en de zondaar God geen kwaad meer doen. Ze zijn het hier volkomen met elkaar eens geworden. Maar, dat wil NIET zeggen, dat die zondaar daar zegt: “gooi mij maar in de hel.” Nee, ondanks dat die zondaar wel innerlijk gevoelt zich de hel waardig gezondigd te hebben, kan die zondaar toch niet meer stoppen met roepen om ontferming: “Heere, wees mij zondaar genadig”, middels een onhoudbare nood. Kijk luther, dat doet nou die onhoudbare innerlijke zielennood, en hier geldt het die zondaar, dat al wie nou herwaarts tot Hem komt als een vermoeide en belaste uitgewerkte verloren zondaar, Hij geenszins uit zal werpen. Waarom kwam dan die zondaar tot Hem, en niet iedere zondaar tot Hem? Omdat deze zondaar Hem van de Vader gegeven was, Joh. 17:9. Waarna dus God in Christus deze berooide en verloren zondaar in zijn uiterste nood, opwekt ten eeuwige leven, Matth. 18:11.

Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft. En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage. En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage, Joh. 6:37-40.
Vind je dit eenvoudig? :oO
Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.
Volgens mij betekent dat wat anders dan jij erin leest.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Marnix »

Het staat er ook bij.

34 Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen. 35 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden. 36 Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet? 37 Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? 38 Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’

Het gaat over Hem volgen, je kruis op je nemen en achter Hem aankomen. Dat is "je leven willen verliezen". Wie zijn leven niet wil verliezen neemt zijn kruis niet op zich en volgt Hem niet. Wie zichzelf neerlegt bij het oordeel in plaats van zijn kruis op te nemen en Hem te volgen wil in ieder geval niet zijn leven verliezen op de manier zoals onze Heiland het bedoelde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jac
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 apr 2004, 10:26
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Jac »

De postings lezende lijkt het dat ellendekennis hier tot aparte theologie wordt verheven.
De mate, de wijze(vooral die), de diepte etc. is allesbepalend voor de echtheid van je geloof.

Evangelie roept op om in geloof tot Jezus komen zoals we zijn, zonder enige voorwaarde.
Alles wat ervoor zit aan beleving of "gestalte" maakt dat Jezus niet de enige grond van behoud is.
Pas in het licht van Jezus zie je hoe zondig je bent, en dat stoot je niet af maar doet des te meer tot Hem vluchten in geloof.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Afgewezen »

Jac schreef:De postings lezende lijkt het dat ellendekennis hier tot aparte theologie wordt verheven.
De mate, de wijze(vooral die), de diepte etc. is allesbepalend voor de echtheid van je geloof.

Evangelie roept op om in geloof tot Jezus komen zoals we zijn, zonder enige voorwaarde.
Alles wat ervoor zit aan beleving of "gestalte" maakt dat Jezus niet de enige grond van behoud is.
Pas in het licht van Jezus zie je hoe zondig je bent, en dat stoot je niet af maar doet des te meer tot Hem vluchten in geloof.
Toch ben ik het hier niet mee eens. Niemand zal tot Jezus vluchten die niet eerst enigermate ontdekt is aan zijn ellende. Dat is geen grond van behoud, noch bepalend voor de echtheid van je geloof, maar het is de wijze waarop de Heilige Geest werkt in het toebrengen van zondaren.
Jac
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 apr 2004, 10:26
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Jac »

Beste Afgewezen,

Als ik 100 mensen vraag wat er onder enigermate verstaan moet worden zal ik waarschijnlijk 100 antwoorden krijgen.
Jezus geeft nergens de eis tot enige mate van zondebesef.
Wel de eis, ja zelfs het bevel om te geloven.

"Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden; en hij met Mij." (Openbaring 3 vers 20)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Tiberius »

Jac, Afgewezen heeft het niet over een eis als voorwaarde, maar over een kenmerk: "het is de wijze waarop ..."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
thomass schreef:Het gedicht is van ds. Hermanus Witsius, 1636-1708. Het heet Zielezucht van een verlegen christen om Gods genaderijke vertroostingen en bestaat uit maar liefst 56 strofen. De aangehaalde regels moeten denk ik wel gezien worden in het perspectief van het gehele gedicht. Mvg, Thomass
Dat wist ik niet. Dank!
Dan komt het inderdaad in een ander perspectief te staan. Wel vreemd dat predikanten dan alleen die ene zin eruit halen en daarmee aan de haal gaan, op onjuiste wijze, wat mij betreft.
Want? Waarom altijd die negatief-kritisch-insteek?
Omdat ik denk dat het onbijbels is. De Heere vraagt van ons niet dat we het ermee eens zijn dat we naar de hel gaan. Wel zal Hij zijn genade verheerlijken in een weg van totale onwaardigheid aan onze kant, maar dat behoeft nooit de bede om genade, zoals de tollenaar die gaf, uit te sluiten.
In extremo zie ik dat uitgewerkt in het antwoord van Genade door Recht.:
Genade door recht schreef:Dat gaat samen hoor. Denk maar aan het al aangehaalde voorbeeld van de moordenaar. Het is bekend van hen die ons voorgingen dat ze wel met hun eigen bloed hun doodvonnis zouden hebben willen ondertekenen: dat is het ermee eens zijn dat men verloren gaat. Men ziet en erkent dat het rechtvaardig is. En als het rechtvaardig is dat men verloren moet gaan, wil men dat ook. Dat is het eens zijn met God. Liever in de hel met behoud van Gods deugden, dan met krenking van Zijn deugden in de hemel, zo hebben sommigen het ook weleens uitgedrukt. Maar dat wordt juist het wonder: er is een zaligheid mogelijk met behoud van Gods deugden. Jij zal nergens lezen dat zo iemand er onverschillig tegenover staat of hij naar de hel verwezen wordt of de hemelse zaligheid verkrijgt.
Zie de onderstreepte zinnen: Waar in de Bijbel wordt dit van een mens gevraagd? Ik heb het tot nu toe over het hoofd gezien.
Laatst gewijzigd door Luther op 08 sep 2009, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
thomass schreef:Het gedicht is van ds. Hermanus Witsius, 1636-1708. Het heet Zielezucht van een verlegen christen om Gods genaderijke vertroostingen en bestaat uit maar liefst 56 strofen. De aangehaalde regels moeten denk ik wel gezien worden in het perspectief van het gehele gedicht. Mvg, Thomass
Dat wist ik niet. Dank!
Dan komt het inderdaad in een ander perspectief te staan. Wel vreemd dat predikanten dan alleen die ene zin eruit halen en daarmee aan de haal gaan, op onjuiste wijze, wat mij betreft.
Want? Waarom altijd die negatief-kritisch-insteek?
Omdat ik denk dat het onbijbels is. De Heere vraagt van ons niet dat we het ermee eens zijn dat we naar de hel gaan. Wel zal Hij zijn genade verheerlijken in een weg van totale onwaardigheid aan onze kant, maar dat behoeft nooit de bede om genade, zoals de tollenaar die gaf, uit te sluiten.
Ik heb nooit predikanten op onjuiste wijze ermee aan de haal horen gaan. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet zit te luisteren om ze op een fout te betrappen maar welwillend luister.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ik heb nooit predikanten op onjuiste wijze ermee aan de haal horen gaan. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet zit te luisteren om ze op een fout te betrappen maar welwillend luister.
Dan zit je net zo te luisteren als ik, hoewel je het tegendeel suggereert. Maar als het dan voorbij komt, denk ik: Jammer, jammer, hier worden mensen lasten opgelegd, die niet in Gods Woord staan. (Zie mijn reactie op GdR)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Erasmiaan »

Uw doen is rein, uw vonnis gans rechtvaardig.
Jac
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 apr 2004, 10:26
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Jac »

Tiberius,

“De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat.” (Johannes 3:8)

Hoe kunnen we dan die Geest vangen in beschrijvende kenmerken?
Als je dat doet en je spiegelt je aan die kenmerken (en wat is dan weer het ware kenmerk?) heb je weer een reden om Jezus aan de kant te laten staan.
Die Geest ontvangen we toch alleen als we in geloof tot Jezus gaan?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door refo »

Miischien wek ik de indruk 'negatief-kritisch' te zijn. Niets is minder waar. Ik toets wel de preken die ik ook 'of de dingen alzo zijn'. Dat is vaak niet het geval. Het lijkt wel of de predikanten in de veronderstelling verkeren dat als de hoorders zeggen: 'uw doen is rein, uw vonnis gans rechtvaardig' ze het over hun predikant hebben.

Sommigen leggen helemaal geen lasten op. Die beschrijven maar wat hoe God zou moeten werken in hun ogen. (Hoezo: Uw doen is rein? Maar dan wel volgens onze regels.)
In de GG (andere genootschappen ken ik niet) is helaas alles verkrampt tot 'ontdekkende verlichting' van de Geest die aan alles voorafgaat. Natuurlijk is die 'ontdekkende verlichting' onderdeel van het totale werk Gods in de mens. Maar dan volgens DL 3/4: de wijze waarop kan ik niet begrijpen. Heel de preek draait om het puntje er vlak voor en het puntje er vlak over. En Christus als Degene Die alles verdiend heeft komt (excusé le mot) helemaal achteraan sukkelen. De Geest loopt voorop. Hij verbergt Christus (alsof Hij dat zou willen), maar de mens leeft al. Dus het vleesgeworden Woord is als een extraatje. Als een kers op de taart. Maar de taart is er al.

Maar ik vrees dat de dominees zo zullen blijven preken. Want het gros van de gemeenten luistert 'welwillend'. Het is ook te mooi om waar te zijn: er wordt niets van je verwacht. Welke kerken zijn er nu eigenlijk 'zwaar'? Lichter kerken dan de GG zijn ter wereld nergens te vinden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Zijt Gij met mijn doem gediend?

Bericht door Zonderling »

PvS schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:God rechtvaardig verklaren wanneer Hij ons verloren laat gaan is iets anders dan het eens te zijn om verloren te gaan.
Het eerste is nodig, het tweede niet.
Kun je dat eerste nog wat uitwerken?
M.a.w.: wat bedoel je precies?
Kort dan:

* Een mens moet overtuigd worden van zijn zonden zodanig dat hij ziet en erkent dat God rechtvaardig zou zijn wanneer hem nimmer genade zou worden bewezen. Dan ziet de mens af van alle eigengerechtigheid en geeft God de eer. Dan is het louter genade indien hij ooit gezaligd wordt.

* Zo'n overtuigde zal echter niet zover komen dat hij zegt of ondervindt ook werkelijk gewillig te zijn om eeuwig verloren te gaan. Deze gewilligheid zou betekenen dat hij ook afziet van de aangeboden verlossing in Christus. Dit is het niet waar de mens gebracht moet worden. De mens moet gebracht worden tot het geloof, de erkenning en omhelzing van de aangeboden zaligheid. Niet het ongeloof en de omhelzing van zijn verdoemenis.

Z.
Zou je het onderstreepte willen uitleggen, Zonderling?
PvS,

Wat ik bedoel is dit:
- De zondaar wordt overtuigd van zijn verlorenheid. Dat houdt ook in dat hij ziet en erkent dat hij de eeuwige verdoemenis verdiend heeft. Ook dat God rechtvaardig is, wanneer Hij hem de eeuwige straf oplegt. (Ik meen dat ieder die wel bij zijn verstand is en tot God bekeerd wordt, zover komen zal.)
- Echter, dat betekent niet dat een mens TEVREDEN is om verloren te gaan met als gevolg dat hij zelfs niet meer om genade zou roepen.
- Nee, een zondaar die zover komt heeft de genade het hardst nodig en zal ook (als een drenkelijk en iemand die in doodsnood is) roepen om genade.
- Iemand kan zelfs zover komen dat hij meent (direct) verloren te gaan, voordat hij ook werkelijk gezaligd wordt. Maar ook dán is er geen volkomen en hartelijke TEVREDENHEID in de zin dat hij zich aan deze straf gewillig en van harte overgeeft zonder nog naar genade te willen vragen.

Nu kom ik meer specifiek op je vraag en beantwoord dit met Koelman (voorwoord in Thomas Hooker, De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop):
Jacobus Koelman schreef:1e reden: Die mens zal, door tevreden te zijn, afgehouden worden, immers voor die tijd, van die plicht die God te allentijde van hem eist. Als hij tevreden en vergenoegd moet zijn zonder zonder Christus, zonder Gods liefde en genade en verdoemd te worden, dan moet hij alsdan niet tot Christus komen. Dan moet hij Hem niet aannemen, noch in Hem geloven. Maar God gebiedt hem altijd om in Christus te geloven. Hij roept hem tot Christus, biedt Hem aan. Hij dreigt met verdoemenis als hij ongehoorzaam is en niet in Christus gelooft. Hij mag dat dus nooit nalaten. Nochtans moet hij het dan nalaten en niet willen, dat hij tevreden is Gods liefde en genade te missen.

2e reden: Dit strijdt tegen de mens als mens en tegen de christen als christen. Een mens als een redelijk schepsel moet gelukzalig willen zijn. Daarom moet hij de vereniging met God als het hoogste goed begeren. Begeren Hem te beminnen, te genieten, te roemen en in Hem zich voor eeuwig te verlusitgen. Maar als de mens te enige tijd tevreden moet zijn om zonder Gods liefde te zijn en van Hem verstoten en verdoemd te worden, dan zou hij gewillig moeten zijn om van zijn hoogste goed afgescheiden te zijn, om het hoogste kwaad te dragen. Maar dat is onmogelijk. (...)

3e reden: Het doeleinde waartoe het voorbereidend werk vereist wordt, kan wel bereikt worden. Het wordt beter bereikt en is bereikt zonder deze conditie [van tevredenheid om verloren te gaan]. Het einde waartoe God de ziel bereidt is [namelijk], dat zij mag zien hoe nodig zij Christus heeft. Dat zij gewillig mag zijn om Hem aan te nemen zoals Hij aangeboden wordt. Want het doeleinde van de verootmoediging is geloof en komen tot Christus. En evenals er zoveel overtuiging nodig is die verslagenheid voortbrengt en zoveel verslagenheid die verootmoediging voortbrengt, zo is er zoveel verootmoediging nodig die de ziel uit zichzelf naar Christus drijft. Al is de mens er niet toe gekomen dat hij tevreden en vergenoegd is om Gods liefde en genade te missen, om overgegeven te worden aan al zijn lusten en verdoemd te worden, als God echter de eer van Zijn macht en rechtvaardigheid krijgt, dan kan hij toch wel tot Christus komen [d.w.z. Koelman bedoelt: er zijn geen andere condities die aan de vernedering van de mens gesteld worden]. Duizenden zijn er toe gekomen zónder dat [namelijk tevredenheid met verloren te gaan]. (...)
Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

Let wel, dat ook Koelman in een eerdere passage zeer duidelijk aangeeft dat een mens zover moet komen dat hij erkent dat het rechtvaardig is om verloren te gaan. Maar deze erkenning betekent niet een hartelijke gewilligheid en tevredenheid om daadwerkelijk verloren te gaan. Dat is een trap die Gods woord niet leert (denk aan de stokbewaarder) en die ook strijdig is met de gezonde leer zoals hierboven door Koelman is aangetoond.
Plaats reactie