.

Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Klavier »

Nou vooruit, nog een laatste reactie.
Ik heb enkel de inconsistentie van het 'preekje' aangewezen door losse commentaar regeltjes te schrijven.
Meer niet. Natuurlijk moet het naar een verlossing toe. Maar hoe? Daar gaat het om.
En: Zolang er geen verlossing is in de zin dat een zondaar met zijn gemis geen weet heeft daarmee tot Christus te kunnen en moeten gaan, is er geen enkele reden om de handen op te leggen. En dat is wat er gebeurt in het preekje.
Het wil de spanning van missen en niet te kunnen missen oplossen door missend te wachten. Dat is onbijbels.
Het is bijbels om hopend en vertrouwend te wachten zonder aanspraak te willen maken op meer.
De verlossing is niet een bevinding van verlossing maar het leren leven uit Christus. Dat is heel wat anders.
En als dat inderdaad een verschil van visie is, dan verschillen we van van mening over de rechtvaardiging van de goddeloze.
Ik ben verschrikkelijk bang voor misbruik van de in de dogmatiek benoemde (te gesystematiseerde ) heilsorde waarbij uiteindelijk vrome bevindelijke missers worden gerechtvaardigd door een bevindelijk schema te koppelen aan de heilsorde en de prediking vooral te gebruiken om die bevinding als gelijkluidend systeem te prediken.
Samengevat: Dat is niet prediken maar vrucht op de prediking bepreken. Of anders gezegd: Dat is niet preken maar een voortdurende nabeschouwing op een preek die nooit meer te horen is.
Waar is de wet? Waar is het evangelie? Beide worden dan gemist. Enkel het effect op wet- en evangelieprediking wordt teruggevonden in het door mij gewraakte 'preekje' Maar nergens een woord over een Zaligmaker voor zondaren.
Wie wil er tegenwoordig nog als zondaar aangesproken worden? Zit daar niet ons aller haper?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Afgewezen »

Kijk eens hoe pastoraal Calvijn deze 'zoekende zielen' benadert:
“Zo schept de Heere dikwijls, voordat Hij Zich aan de mens openbaart, een blinde toegenegenheid in hem, waardoor hij zich tot Hem, Die hem nog verborgen en onbekend is, voelt heengetrokken. En al weet hij dan nog niet waarom, toch stelt Hij hem niet teleur, maar openbaart Zich aan hem ter rechter tijd."
Ook dít is de taal van de Reformatie!
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Kijk ook eens hoe pastoraal Calvijn deze 'zoekende zielen' benadert:
“Zo schept de Heere dikwijls, voordat Hij Zich aan de mens openbaart, een blinde toegenegenheid in hem, waardoor hij zich tot Hem, Die hem nog verborgen en onbekend is, voelt heengetrokken. En al weet hij dan nog niet waarom, toch stelt Hij hem niet teleur, maar openbaart Zich aan hem ter rechter tijd."
Ook dít is de taal van de Reformatie!
Zeg eens eerlijk, zegt Calvijn dat tegen die zoeker of is dit een theologische uitleg? Natuurlijk heeft Calvijn hier gelijk!
Daar gaat het niet om. Het gaat om het leiden tot Jezus waarbij de Heilige Geest zelfstandig te werk gaat zonder dat wij elke stap van de Heilige Geest in de gaten moeten houden. Zoals de Heere Zich openbaart is achteraf een zaak van verwondering. Niet een zaak om vooraf als systeem te projecteren op het pastoraal leiden. Dat is de orde omkeren. Dat schrijft diezelfde Calvijn ook elders!
Laatst gewijzigd door Klavier op 05 mei 2009, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:Samengevat: Dat is niet prediken maar vrucht op de prediking bepreken. Of anders gezegd: Dat is niet preken maar een voortdurende nabeschouwing op een preek die nooit meer te horen is.
En hier ben ik het helemaal mee eens. Dat is mijn grote grief tegen de doorsnee GG-prediking (en aanverwante prediking). En de eenvormigheid en voorspelbaarheid van die preken gaat mij hoe langer hoe meer tegenstaan.
Predik het Woord. En het is wat Da Capo zegt: preek wat er stáát, niet wat we erin lezen, al zijn dat op zich misschien best ware dingen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 05 mei 2009, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:
Afgewezen schreef:Kijk ook eens hoe pastoraal Calvijn deze 'zoekende zielen' benadert:
“Zo schept de Heere dikwijls, voordat Hij Zich aan de mens openbaart, een blinde toegenegenheid in hem, waardoor hij zich tot Hem, Die hem nog verborgen en onbekend is, voelt heengetrokken. En al weet hij dan nog niet waarom, toch stelt Hij hem niet teleur, maar openbaart Zich aan hem ter rechter tijd."
Ook dít is de taal van de Reformatie!
Zeg eens eerlijk, zegt Calvijn dat tegen die zoeker of is dit een theologische uitleg?
Maakt dat uit?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door refo »

Probleem is natuurlijk wel dat als God vindt dat de beloften jou gelden Hij niet weet wat Hij nog meer moet doen.

Dan kun je van dat 'hongeren' iets heel moois en warms maken. Maar dan denk ik aan de man in de Christinnereis die in de modder zat te wroeten terwijl er boven hem steeds een Man was die hem een kroon op wilde zetten als hij maar naar boven keek ipv in zijn modder.

Isings heeft daar een heel sprekende plaat van gemaakt, maar dat terzijde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Probleem is natuurlijk wel dat als God vindt dat de beloften jou gelden Hij niet weet wat Hij nog meer moet doen.
Ik weet uit eigen ervaring heel goed wat God dan nog moet doen. En dat hééft Hij gedaan. Maar dit terzijde.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:Wilhelm:

Eerst tekent ds. Huisman een zoekende ziel (volgens Klavier mag dat niet maar goed hij citeert nu ook zelf iemand die dat doet). Dan komt hij tot een conclusie, een afsluiter:
En hoe komt dit nu? Waarom wandelt u op deze ellendige weg die naar de eeuwige duisternis leidt? Wel, het komt doordat u de zaken verkeerd ziet en u radikaal aan de verkeerde kant staat en dat u alles wat u doet met een verkeerd oogmerk doet. In plaats dat u, wanneer uw geweten u beschuldigt en wanneer u de verlorenheid van uw leven, de radicale mislukking van uw bestaan ziet, zoekt naar een gerechtigheid die hoger is dan de gerechtigheid van uw werken, zoekt naar de gemeenschap van de Heere Jezus Christus, uw eigen gerechtigheid zoekt op te richten door de werken van de wet.
Maar, hij analyseert hier verkeerd. Die mens die zo bezig is zoekt niet zijn gerechtigheid op te richten, maar zoekt Jezus in de weg van Gods instellingen! Er is een liefde tot Gods geboden in het hart geboren om naar al die geboden te wandelen. Dat hij hier de zaligheid niet mee kan verdienen klopt inderdaad, hij moet op al zijn eigen werken de dood leren schrijven om uiteindelijk door de wet der wet te sterven opdat hij Gode leven zou.

Je kunt iemand die Christus zoekt toch niet verwijten dát hij Christus zoekt?

Het gevaar van de rotonde is weer aanwezig, maar ik hoop er vanavond even op terug te komen.
Even in het kort, Ds Huisman wijst hier juist zoekende zielen naar Christus, de taak die een prediker behoort te doen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Wilhelm:

Eerst tekent ds. Huisman een zoekende ziel (volgens Klavier mag dat niet maar goed hij citeert nu ook zelf iemand die dat doet). Dan komt hij tot een conclusie, een afsluiter:
En hoe komt dit nu? Waarom wandelt u op deze ellendige weg die naar de eeuwige duisternis leidt? Wel, het komt doordat u de zaken verkeerd ziet en u radikaal aan de verkeerde kant staat en dat u alles wat u doet met een verkeerd oogmerk doet. In plaats dat u, wanneer uw geweten u beschuldigt en wanneer u de verlorenheid van uw leven, de radicale mislukking van uw bestaan ziet, zoekt naar een gerechtigheid die hoger is dan de gerechtigheid van uw werken, zoekt naar de gemeenschap van de Heere Jezus Christus, uw eigen gerechtigheid zoekt op te richten door de werken van de wet.
Maar, hij analyseert hier verkeerd. Die mens die zo bezig is zoekt niet zijn gerechtigheid op te richten, maar zoekt Jezus in de weg van Gods instellingen! Er is een liefde tot Gods geboden in het hart geboren om naar al die geboden te wandelen. Dat hij hier de zaligheid niet mee kan verdienen klopt inderdaad, hij moet op al zijn eigen werken de dood leren schrijven om uiteindelijk door de wet der wet te sterven opdat hij Gode leven zou.

Je kunt iemand die Christus zoekt toch niet verwijten dát hij Christus zoekt?

Het gevaar van de rotonde is weer aanwezig, maar ik hoop er vanavond even op terug te komen.
Even in het kort, Ds Huisman wijst hier juist zoekende zielen naar Christus, de taak die een prediker behoort te doen.
Ja, maar op de manier waarop hij dat doet is wel wat af te dingen. Ik kies dan toch voor de stijl van Calvijn.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door theoloog »

Dit hele preekje lijkt me een prachtig voorbeeld van een ontzettend ver doorgeslagen vorm van vergeestelijken die ook nog eens met inlegkunde gepaard gaat.

Er is in het totale geheel geen enkele vorm nog iets bijbels aan te ontdekken en het klinkt tegelijkertijd heel erg lekker vroom in de onderdelen. Dat komt waarschijnlijk door het oude nederlands. Heel mooi wordt beschreven hoe Anna uitkijkt naar de vervulling van de profetie die haar door God gedaan is. Maar vervolgens zit het venijn in de staart.
Zo Hij vertoeft, verbeid, Hij zal gewisselijk komen en niet achterblijven.
Dat deed die jonge vrouw nu juist. Wat kun je nou met zo'n uitspraak, is dat het evangelie?

Ik kan uit m'n vel springen van verontwaardiging. Wat denkt zo'n geroepen knecht van God, aan wie de bediening der verzoening is toevertrouwd? Laat ik maar niet met Jezus komen, want zometeen gaat ze nog met een gestolen Jezus naar de hemel. Dit is echt het toppunt van een ver doorgeslagen versie van het contra-remonstrantisme, hypercalvinisme, wat voor terminologie moet ik gebruiken. Vertel zo iemand dat ze Jezus' mag aannemen, omdat het haar van God gegeven is. Dat Jezus net als de Vader in Lukas 15 al tijden op haar wacht. Dat Hij er niet anders dan naar verlangd dat Zijn kind eindelijk thuis komt. Dat God haar een nieuw leven wil geven, vrijheid, Zijn liefde, Zijn genade.
Als je daar nog aan twijfelt kijk dan nog eens naar het kruis. Als je wilt zien hoe lief Christus jou heeft kijk dan naar Zijn uitgestrekte armen aan het kruis, zo wijd als ze daar uitgespreidt zijn, zo groot is Zijn liefde. Twijfel je daar nog aan, weet dan dat Jezus van dat kruis kon afkomen, maar Hij deed het niet, voor jou!" Allen die tot Hem komen zal Hij nooit uitwerpen.
Einde citaat van wat ik zondag in de preek ongeveer gezegd heb.

Als iemand in mijn gemeente zoiets op de kansel zou zeggen zou ik hem in ieder geval ernstig vermanen en als het niet betert zelfs onder censuur stellen. Dit is verkrachting van het evangelie. Ik begrijp heel goed dat er onder zo'n prediking geen mens meer durft te geloven. De haverbak wordt oneindig hoog opgehangen. En de ellende is dat alleen de hypocriet er nog bij kan. Die is de enige die geen enkele boodschap heeft aan de waarschuwing voor een gestolen Jezus. Je rooft het voedsel van de kleinen in de genade.

Ik ga stoppen want dit is echt niet goed voor m'n hart.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Auto »

theoloog schreef:
................ weet dan dat Jezus van dat kruis kon afkomen, maar Hij deed het niet, voor jou!" Allen die tot Hem komen zal Hij nooit uitwerpen.
Einde citaat van wat ik zondag in de preek ongeveer gezegd heb.
En dit kon Christus dus NIET, want dan zou Hij gelogen hebben. Hij was het die aan Zijn Vader beloofd hebt "Zie hier ben Ik om UW wil te doen." Hij deed dit vanwege het voldoen aan het recht Gods! En daarmee werd de weg voor een zondaar geopend
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door theoloog »

Auto schreef:
theoloog schreef:
................ weet dan dat Jezus van dat kruis kon afkomen, maar Hij deed het niet, voor jou!" Allen die tot Hem komen zal Hij nooit uitwerpen.
Einde citaat van wat ik zondag in de preek ongeveer gezegd heb.
En dit kon Christus dus NIET, want dan zou Hij gelogen hebben. Hij was het die aan Zijn Vader beloofd hebt "Zie hier ben Ik om UW wil te doen." Hij deed dit vanwege het voldoen aan het recht Gods! En daarmee werd de weg voor een zondaar geopend
Ik denk niet dat je hier zo'n punt van moet maken. Wat ik natuurlijk bedoel is dat Hij er wel de macht toe had, maar het niet wilde omdat Hij de beker zou leegdrinken tot het einde. Dus we zijn het vermoedelijk wel eens. Namelijk dat Zijn liefde Hem aan het kruis hield. Jezus bad immers ook om het voorbijgaan van de drinkbeker. Kortom met logica kom je hier niet uit. Het gaat boven mijn logica uit dat Hij, Jezus Christus, Mijn verlosser, moedwillig aan het kruis bleef hangen. Juist toen ze tegen Hem zeiden dat Hij Zichzelf niet kon verlossen. Dat kon Hij wel, maar Hij wilde het niet, omdat Hij daar hing voor mijn verlossing. Dat is een eeuwig wonder!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Afgewezen »

theoloog schreef:Ik ga stoppen want dit is echt niet goed voor m'n hart.
Kan ik me voorstellen. :hum
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door theoloog »

Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Ik ga stoppen want dit is echt niet goed voor m'n hart.
Kan ik me voorstellen. :hum
Gelukkig maar. ;)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Reactie's gevraagd, Bijbels onderbouwd.

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Wilhelm:

Eerst tekent ds. Huisman een zoekende ziel (volgens Klavier mag dat niet maar goed hij citeert nu ook zelf iemand die dat doet). Dan komt hij tot een conclusie, een afsluiter:
En hoe komt dit nu? Waarom wandelt u op deze ellendige weg die naar de eeuwige duisternis leidt? Wel, het komt doordat u de zaken verkeerd ziet en u radikaal aan de verkeerde kant staat en dat u alles wat u doet met een verkeerd oogmerk doet. In plaats dat u, wanneer uw geweten u beschuldigt en wanneer u de verlorenheid van uw leven, de radicale mislukking van uw bestaan ziet, zoekt naar een gerechtigheid die hoger is dan de gerechtigheid van uw werken, zoekt naar de gemeenschap van de Heere Jezus Christus, uw eigen gerechtigheid zoekt op te richten door de werken van de wet.
Maar, hij analyseert hier verkeerd. Die mens die zo bezig is zoekt niet zijn gerechtigheid op te richten, maar zoekt Jezus in de weg van Gods instellingen! Er is een liefde tot Gods geboden in het hart geboren om naar al die geboden te wandelen. Dat hij hier de zaligheid niet mee kan verdienen klopt inderdaad, hij moet op al zijn eigen werken de dood leren schrijven om uiteindelijk door de wet der wet te sterven opdat hij Gode leven zou.

Je kunt iemand die Christus zoekt toch niet verwijten dát hij Christus zoekt?

Het gevaar van de rotonde is weer aanwezig, maar ik hoop er vanavond even op terug te komen.
Even in het kort, Ds Huisman wijst hier juist zoekende zielen naar Christus, de taak die een prediker behoort te doen.

Ik denk toch dat ik het kort hou, ook dit onderwerp is al vele malen besproken.
Maar waar het Ds Huisman om gaat is dat mensen in hun gestaltes en in hun gemis niet de handen opgelegd moeten worden.
En dat is nu een zaak die menigmaal gebeurd.
En juist in het gestaltelijke leven blikt een zondaar zomenigmaal naar allerlei kenmerken in zichzelf, ten diepste om in de werken der wet toch zelf nog wat mee te brengen, en dat is nu zo funest, en dat moet afgeleerd worden , voor het eerst maar ook steeds weer opnieuw.
En dat bedoelt Ds Huisman met dat werken der wet.
Wat is het dan nodig dat zon ziel , heen gewezen wordt naar de gerechtigheid die buiten onszelf ligt in Jezus Christus. Hem te kennen dat is het leven.
En dan kunnen we ellelange discussies voeren waar het leven begint, in het verleden is dat meermalen gedaan, en ach wat zullen we zeggen met ons menselijk redeneren.
Eén ding weet ik wel , dat er in de Schrift geschreven staat : die in Christus is die is een nieuw schepsel.
En laten we elkaar daar dan heen wijzen , en elkaar niet opbouwen in allerlei gestaltes wat zo menigmaal gepaard gaat met eigengerechtigheid, want dat is en dat blijft vuurgevaarlijk.
Daar doelt ook Ds Huisman op.

Zelf heb ik pas nog de preken gehoord van Ds GJ Baan over zondag 23.
Heel duidelijk verklaard hij ook deze zaken, het gaat tegen het vlees in, maar toch van harte aanbevolen :

http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-HC23v59.mp3
http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-HC23v60.mp3
http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-HC23v61.mp3
Plaats reactie