Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door parsifal »

We weten natuurlijk wel iets over zwarte gaten. Ze zijn voorspeld op grond van wat we weten van de natuurwetten en pas later waargenomen. Op grond van diezelfde natuurwetten kunnen we best iets zeggen over zwarte gaten en is er ook een hoop dat we niet weten.

Tijdreizen spreekt altijd tot de verbeelding en lijkt onmogelijk ook volgens de natuurwetten zoals we nu denken dat ze zijn, maar als je verder denkt over wat de relativiteitstheorie inhoudt is het ook weer niet volkomen absurd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Delftenaar »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Eljane schreef:Maar wat bedoel je met een andere dimensie?
Dat vind ik een goede vraag. Volgens mij is dimensie zoals het hier word gebruikteen filosofisch concept. Maar wat bedoelen we er precies mee? En kunnen we dit concept zomaar in de theologie intergreren?
Dat laatste toch wel? Engelen zijn, denk ik te mogen geloven, om ons heen, maar we zien ze niet. Dat spreekt dan van een andere dimensie toch?
Ja, net zoals iemand die bijvoorbeeld alleen in een omgeving met breedte en lengte leeft niet kan voorstellen dat er iets als diepte bestaat. Juist omdat engelen hier dagelijks op aarde om alle mensen heen zijn om hen te besturen c.q. beschermen. Dat gaat aan de ene kant om praktische zaken zoals het net voorkomen van een aanrijding ofzo. Maar uiteraard is de diepere laag belangrijker: het helpen in de geestelijke strijd om het goede te doen, het kwade na te laten en het dienen en groot maken van God.

En vanwege dat onzichtbare en dingen die engelen kunnen wat wij als mensen niet kunnen kun je wel spreken van een andere dimensie. Voor sommigen kan dat wat (te) filosofisch klinken, maar het staat niet op gespannen voet met de Bijbel.

Zo kunnen die zwarte gaten, waar zelfs geen licht uit kan ontspannen, best een toegang tot de hemel zijn ofzo. Maar dan ga ik nu speculeren over dingen die voor ons mensen verborgen zijn en dat kun je beter niet doen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Thea »

In de kerk zijn ook engelen aanwezig. Ik denk dat ze veel meer aanwezig zijn, dan wij denken. In i.i.g één situatie in mijn leven had ik heel sterk het gevoel, dat er een beschermengel bij me was. Kun je dat zo zeggen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Ambtenaar »

Er is geen enkele aanwijzing dat dit zo is.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Bertiel »

over engelen en hun functies t.o.v. de gelovigen kan ik de volgende preek aanbevelen:

http://www.hhgouddorp.nl/wpk/wp-content ... ngelen.mp3
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Thea »

@ Bertiel, kun je de preek kort samenvatten? Ik heb nu geen tijd om de hele preek te beluisteren.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Delftenaar »

Thea schreef:In de kerk zijn ook engelen aanwezig. Ik denk dat ze veel meer aanwezig zijn, dan wij denken. In i.i.g één situatie in mijn leven had ik heel sterk het gevoel, dat er een beschermengel bij me was. Kun je dat zo zeggen?
In bepaalde situaties kun je dat wel zo onder woorden brengen.
Alhoewel het niet "zweverig" moet worden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:In de kerk zijn ook engelen aanwezig. Ik denk dat ze veel meer aanwezig zijn, dan wij denken. In i.i.g één situatie in mijn leven had ik heel sterk het gevoel, dat er een beschermengel bij me was. Kun je dat zo zeggen?
Ik ken deze situaties ook. Voor mij was het de Heere die heel dicht bij was. Of Hij daar voor een engel gebruikte, dat zou best kunnen.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Roeline »

In zekere zin offtopic, en toch ook weer niet: het raakt me om ineens te zien dat dit topic ooit is gestart door Rens, ooit een verwoed en markant forummer en nu alweer jaren overleden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door FlyingEagle »

Roeline schreef:In zekere zin offtopic, en toch ook weer niet: het raakt me om ineens te zien dat dit topic ooit is gestart door Rens, ooit een verwoed en markant forummer en nu alweer jaren overleden.
Ik denk nog wel eens aan hem als ik het forum lees. Was een bijzondere tijd
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door refo »

parsifal schreef:We weten natuurlijk wel iets over zwarte gaten. Ze zijn voorspeld op grond van wat we weten van de natuurwetten en pas later waargenomen. Op grond van diezelfde natuurwetten kunnen we best iets zeggen over zwarte gaten en is er ook een hoop dat we niet weten.

Tijdreizen spreekt altijd tot de verbeelding en lijkt onmogelijk ook volgens de natuurwetten zoals we nu denken dat ze zijn, maar als je verder denkt over wat de relativiteitstheorie inhoudt is het ook weer niet volkomen absurd.
Nee, naarmate de snelheid hoger wordt verloopt de tijd langzamer. Tot die bij de lichtsnelheid stilstaat. Boven die snelheid zou de tijd dan terug kunnen gaan.
Interessant om te bestuderen.

De zwarte gaten doen me denken aan de oerknaltheorie, maar dan in tegengestelde richting.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door parsifal »

refo schreef:
parsifal schreef:We weten natuurlijk wel iets over zwarte gaten. Ze zijn voorspeld op grond van wat we weten van de natuurwetten en pas later waargenomen. Op grond van diezelfde natuurwetten kunnen we best iets zeggen over zwarte gaten en is er ook een hoop dat we niet weten.

Tijdreizen spreekt altijd tot de verbeelding en lijkt onmogelijk ook volgens de natuurwetten zoals we nu denken dat ze zijn, maar als je verder denkt over wat de relativiteitstheorie inhoudt is het ook weer niet volkomen absurd.
Nee, naarmate de snelheid hoger wordt verloopt de tijd langzamer. Tot die bij de lichtsnelheid stilstaat. Boven die snelheid zou de tijd dan terug kunnen gaan.
Interessant om te bestuderen.

De zwarte gaten doen me denken aan de oerknaltheorie, maar dan in tegengestelde richting.
Maar boven die snelheid heb je oneindig veel energie nodig en dat lijken we niet te hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Mara »

Roeline schreef:In zekere zin offtopic, en toch ook weer niet: het raakt me om ineens te zien dat dit topic ooit is gestart door Rens, ooit een verwoed en markant forummer en nu alweer jaren overleden.
Dat maakt alles wel weer betrekkelijk he?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:
parsifal schreef: Nee, naarmate de snelheid hoger wordt verloopt de tijd langzamer. Tot die bij de lichtsnelheid stilstaat. Boven die snelheid zou de tijd dan terug kunnen gaan.
Interessant om te bestuderen.
Ik zal er aan denken als ik de volgende keer op de fiets zit.
Misschien interessant om uit te proberen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door eilander »

Van Ewijk schreef:
refo schreef:
parsifal schreef: Nee, naarmate de snelheid hoger wordt verloopt de tijd langzamer. Tot die bij de lichtsnelheid stilstaat. Boven die snelheid zou de tijd dan terug kunnen gaan.
Interessant om te bestuderen.
Ik zal er aan denken als ik de volgende keer op de fiets zit.
Misschien interessant om uit te proberen.
:)
Zo blijf je fietsen...
Plaats reactie