Gelijkenis van de ponden

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Dat er verschil in heerlijkheid is, is dus duidelijk.
Maar mij niet.

Anderzijds moet ik denken aan die oude spreuk: Ik hoef niet voorop te gaan, als ik maar mee mag gaan.....
Om Hem!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
JaCa schreef:Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...
Sneu voor Noach...
:oO
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
JaCa schreef:Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...
Sneu voor Noach...
:oO
Het was een beetje cynisch bedoeld op die rare uitleg.
Noach heeft namelijk 120 jaar gepreekt en (bijna) niemand tot Jezus mogen leiden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door freek »

JaCa schreef:Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...
Volgens mij was het een tikkeltje anders JaCa. Het heeft te maken met hetgeen je doet voor je naaste ("zo gij het één van de minste van MIjn broeders hebt gedaan, zo hebt ge het Mij gedaan"). Dus niet zozeer met de hoeveelheid mensen die je tot Jezus hebt mogen leiden. Anders had Noach inderdaad een karig portie.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door JolandaOudshoorn »

freek schreef:
JaCa schreef:Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...
Volgens mij was het een tikkeltje anders JaCa. Het heeft te maken met hetgeen je doet voor je naaste ("zo gij het één van de minste van MIjn broeders hebt gedaan, zo hebt ge het Mij gedaan"). Dus niet zozeer met de hoeveelheid mensen die je tot Jezus hebt mogen leiden. Anders had Noach inderdaad een karig portie.
Toch ligt er wel een opdracht. Wij hebben de mensen tot Jezus te leiden en dan gaat het niet om het aantal. Uiteindelijk geloof ik wel dat Noach indirect wel veel mensen tot Jezus leidde, misschien niet in zijn leven, maar wel daarna!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef: Sneu voor Noach...
:oO
Het was een beetje cynisch bedoeld op die rare uitleg.
Noach heeft namelijk 120 jaar gepreekt en (bijna) niemand tot Jezus mogen leiden.
ja, ik begreep je wel, maar hoe kóm je er opeens op....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door rj »

Dit is wat Dr. Gill er over zegt n.a.v. vers 11:
Luk 19:11 schreef:En als zij dat hoorden, voegde Hij daarbij, en zeide een gelijkenis; omdat Hij nabij Jeruzalem was, en omdat zij meenden, dat het Koninkrijk Gods terstond zou openbaar worden.
Gill schreef:now the scope and design of the following parable, is to refute the notion of a temporal kingdom, and its near approach; by showing, that his kingdom lay a great way off, and was not of this world; and that his servants and disciples had a great deal of business to transact for him, and must not think of pomp and grandeur, but of labour and service; and that the Jews were so far from receiving any advantages by his kingdom, that they would not submit to his government, and would be treated as enemies, and utterly destroyed; even their nation, city, and temple.
Gill, vrij vertaald schreef:De toepassing en het doel van deze gelijkenis is om het denkbeeld van een aanstaande en aards koninkrijk te weerleggen, door te laten zien dat Zijn koninkrijk vergelegen en niet van deze wereld was. En dat zijn dienaren en dicipelen vele zaken voor Hem moesten afhandelen. Dat zij niet moesten denken aan pracht en praal, maar van arbeid ien dienst. En dat de Joden verre waren van het ontvangen van enig voordeel d.m.v Zijn koninkrijk, en aan zijn regering waaraan zijn zich niet zouden onderwerpen en als vijanden zouden behandeld worden en uiteindlijk verwoest worden, zelfs hun natie, stad en tempel.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door freek »

Ik zie zelf niet waarom de bijbeltekst "Mijn koninkrijk is niet van deze wereld" een argument tégen een duizendjarig rijk zou zijn. Gods Koninkrijk is inderdaad niet van déze wereld, maar wel van de komende wereld. De wereld van het Duizendjarige Rijk. Althans volgens de opvatting van chiliasten.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Toeschouwer »

freek schreef:Ik zie zelf niet waarom de bijbeltekst "Mijn koninkrijk is niet van deze wereld" een argument tégen een duizendjarig rijk zou zijn. Gods Koninkrijk is inderdaad niet van déze wereld, maar wel van de komende wereld. De wereld van het Duizendjarige Rijk. Althans volgens de opvatting van chiliasten.
Het koninkrijk is niet van deze wereld, komt niet op van deze wereld, een teleurstelling voor alle wereldverbeteraars, maar het komt wel op deze wereld.
De Heere Jezus zegt het zelf in Hand. 1:7 op een vraag wanneer dat koninkrijk zou komen van de discipelen. Het tijdstip wordt niet genoemd, dat weet de Vader alleen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door freek »

Toeschouwer schreef:
freek schreef:Ik zie zelf niet waarom de bijbeltekst "Mijn koninkrijk is niet van deze wereld" een argument tégen een duizendjarig rijk zou zijn. Gods Koninkrijk is inderdaad niet van déze wereld, maar wel van de komende wereld. De wereld van het Duizendjarige Rijk. Althans volgens de opvatting van chiliasten.
Het koninkrijk is niet van deze wereld, komt niet op van deze wereld, een teleurstelling voor alle wereldverbeteraars, maar het komt wel op deze wereld.
De Heere Jezus zegt het zelf in Hand. 1:7 op een vraag wanneer dat koninkrijk zou komen van de discipelen. Het tijdstip wordt niet genoemd, dat weet de Vader alleen.
Ja, die vraag heb ik donderdagavond nog aan ds Koppelaar gesteld. Wij doen de vraag van de discipelen af als een restje aardsgezindheid van hen. Maar Jezus zei alleen maar dat ze de tijd van de oprichting van het Koninkrijk niet mochten weten. Hij ontkende niet dat het Koninkrijk van Israel zou komen. Helaas kwam hij niet aan de beantwoording toe.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
JaCa schreef:Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...
Sneu voor Noach...
Ik gaat denk niet hoeveel mensen je tot Jezus geleid hebt. Het gaat erom wat je met je gaven gedaan hebt.
Niet hoeveel gaven je kreeg, maar hoe je ze gebruikt hebt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door JaCa »

Thank you Freek! Ik wist niet meer helemaal hoe het zat ;)

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Ad Anker »

Ik moet deze gelijkenis morgen aan groep 5 vertellen. Ik vind het wel lastig ja. Het is vergelijkbaar met Matth. 24, maar toch weer anders. Hoe maak je de boodschap duidelijk. Als iemand nog snelle tips heeft, welkom!
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef: In het Koninkrijk der Hemelen zal geen onderscheid zijn.
Denk alleen maar aan de zonen van Zebedeus. (Matth 20:20/28
In zoverre dat er geen verschil zal zijn in de zaligheid. Deze zaligheid is in het hart van een mens niet opgeklommen, gelijk ook het tegengestelde, de eeuwige verlorenheid niet.
Maar ik doel dat er toch wel onderscheid is. Dat leert het Woord ons: De ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere. Dat wil niet zeggen dat er onvolmaaktheid is, nee maar een verschil dat naar Gods soeverein verkiezen. Volmaakt, maar wel onderscheiden. Dit viel me bij het lezen zo even op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door -DIA- »

Voor de duidelijkheid een overzicht, waar het over gaat: LUKAS 11:19-27
Deze gelijkenis staat in het hoofstuk tussen "Zacheus de tollenaar" en "De intocht in Jeruzalem.
Het is dus een reactie op de bekering van Zacheus:

11 En als zij dat hoorden, voegde Hij daarbij en zeide een gelijkenis, omdat Hij nabij Jeruzalem was, en omdat zij meenden dat het Koninkrijk Gods terstond zou openbaar worden.
12 Hij zeide dan: Een zeker welgeboren man reisde in een ver gelegen land, om voor zichzelven een koninkrijk te ontvangen, en dan weder te keren.
Verwijsteksten:
Matth. 25:14 Want het is gelijk een mens die buitenslands reizende, zijn dienstknechten riep en gaf hun zijn goederen over.
Mark. 13:34 Gelijk een mens buitenslands reizende, zijn huis verliet, en zijn dienstknechten macht gaf en elk zijn werk, en den deurwachter gebood dat hij zou waken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13 En geroepen hebbende zijn tien dienstknechten, gaf hij hun tien ponden en zeide tot hen: Doet handeling totdat ik kom.
14 En zijn burgers haatten hem, en zonden hem gezanten na, zeggende: Wij willen niet dat deze over ons koning zij.
15 En het geschiedde toen hij wederkwam, als hij het koninkrijk ontvangen had, dat hij zeide dat die dienstknechten tot hem zouden geroepen worden, dien hij het geld gegeven had, opdat hij weten mocht wat een iegelijk met handelen gewonnen had.
16 En de eerste kwam en zeide: Heere, uw pond heeft tien ponden daartoe gewonnen.
17 En hij zeide tot hem: Wel, gij goede dienstknecht, dewijl gij in het minste getrouw zijt geweest, zo heb macht over tien steden.
18 En de tweede kwam en zeide: Heere, uw pond heeft vijf ponden gewonnen.
19 En hij zeide ook tot dezen: En gij, wees over vijf steden.
20 En een ander kwam, zeggende: Heere, ziehier uw pond, hetwelk ik in een zweetdoek weggelegd had;
21 Want ik vreesde u, omdat gij een straf mens zijt; gij neemt weg wat gij niet gelegd hebt, en gij maait wat gij niet gezaaid hebt.
22 Maar hij zeide tot hem: Uit uw mond zal ik u oordelen, gij boze dienstknecht; gij wist dat ik een straf mens ben, nemende weg wat ik niet gelegd heb, en maaiende wat ik niet gezaaid heb.
Verwijsteksten:
Sam. 1:16 En David zeide tot hem: Uw bloed zij op uw hoofd; want uw mond heeft tegen u getuigd, zeggende: Ik heb den gezalfde des HEEREN gedood.
Want uit uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en uit uw woorden zult gij veroordeeld worden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23 Waarom hebt gij dan mijn geld niet in de bank gegeven, en ik komende had hetzelve met woeker mogen eisen?
24 En hij zeide tot degenen die bij hem stonden: Neemt dat pond van hem weg, en geeft het dien die de tien ponden heeft.
25 En zij zeiden tot hem: Heere, hij heeft tien ponden.
26 Want ik zeg u, dat een iegelijk die heeft, zal gegeven worden; maar van dengene die niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft.
Verwijsteksten:
Matth. 13:12 Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft.
Matth. 25:29 Want een iegelijk die heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar van dengene die niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft.
Mark. 4:25 Want zo wie heeft, dien zal gegeven worden; en wie niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft.
Luk. 8:18 Ziet dan hoe gij hoort; want zo wie heeft, dien zal gegeven worden; en zo wie niet heeft, ook hetgeen dat hij meent te hebben, zal van hem genomen worden.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
27 Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild dat ik over hen koning zou zijn, brengt ze hier en slaat ze hier voor mij dood.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie