Leeftijden in Genesis

Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

Charles schreef:Nou, het was niet de eerste de beste.
Dat geloof ik graag en hij zal veel weten over theologie en interpretatie van bijbelteksten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Herman »

merel schreef:Ik denk zelf dat een predikant verre moet blijven van dit soort uitspraken.
Ik vind dat simpele gelovigen (zoals jij en ik) verre moeten blijven van uitspraken die het volstrekte tegendeel beweren van wat er staat.

En ik vind ook dat de vraag naar de ouderdom vanuit een positieve grondhouding tot de tekst besproken moet worden, waarin de tekst de uitleg van de wetenschap domineert en niet andersom.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Ik denk zelf dat een predikant verre moet blijven van dit soort uitspraken.
Ik vind dat simpele gelovigen (zoals jij en ik) verre moeten blijven van uitspraken die het volstrekte tegendeel beweren van wat er staat.

En ik vind ook dat de vraag naar de ouderdom vanuit een positieve grondhouding tot de tekst besproken moet worden, waarin de tekst de uitleg van de wetenschap domineert en niet andersom.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als de bijbelteksten in dit geval zouden domineren zou men nog uitgaan van een platte aarde op palen ipv een ronde aarde. Natuurlijk moet je teksten positief benaderen, maar als bepaalde teksten volledig tegenstrijdig zijn met de wetenschap ( zoals een ronde ipv een platte aarde) mag je dat zeker benoemen en moet je je niet in allerlei bochten wringen om dit tekstueel te kunnen verklaren.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Charles »

merel schreef: Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als de bijbelteksten in dit geval zouden domineren zou men nog uitgaan van een platte aarde op palen ipv een ronde aarde.
Dat is veel te kort door de bocht. Zie: http://www.bible-science.info/vragen/fo ... aarde-plat

Overigens zijn de door mij geplaatste links zeer lezenswaardig moet ik zeggen. Aanbevolen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Johannes S »

Terri schreef:Zo maar een gedachte:
6000 jaar bestaat de aarde, daarna 1000 jaar vrederijk
6 dagen schepping, 7e dag rust.

Vandaar het onverkort vasthouden aan de Bijbelse versie.
Ik denk daar ook vaak aan.
In ieder geval als je de geslachtregisters terugrekent kom je volgens mij ongeveer uit op 6000 jaar wat betreft de geschiedenis van de mens.
Ik kan eigenlijk niet echt geloven dat er lange tijd tussen de schepping van de aarde en de schepping van de eerste mensen was.
Charles, bedankt voor je links.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Terri »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Nee, ik denk dat de aarde miljoenen jaren oud is. Vanuit de bijbel kan je m.i. niet de leeftijd van de aarde afleiden. Ik lees in Genesis dat God de aarde schiep en dat deze leeg was en er duisternis was. Daarnaast lees ik dat de Geest van God over het water zweefde. Dit alles vond plaats voor de eerste dag. Blijkbaar was er al van alles gebeurd in het heelal. Daarnaast lees ik dat God op de vierde dag pas de zon, maan en sterren schiep. De zon die opkomt en neerdaalt en ook duiding geeft aan de 24 uurs dagen. Welke tijdspanning er voor die tijd was, weet ik niet en maakt mij niet uit.
Er is wel wat onzekerheid over het tijdspad en gebeurtenissen tussen Genesis 1:1 en vers 2.
Gebeurde er wat na Genesis 1:1, waardoor de aarde woest en ledig werd?

Maar na het scheppen van de mens is er nu ong. 6000 jr. verstreken denk ik.

Ik kwam in onderstaand stukje ook nog wat gedachten tegen.

https://www.jaapfijnvandraat.nl/index.p ... kel&id=413
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Waar was de mens toen de aarde gegrond werd? Wie heeft dat opgetekend? Wat ik niet geloof is dat de aarde miljarden jaren oud is. Dan komt 6.000 jaar eerder in zicht. En wat de verborgen dingen betreft, wie komt het toe zich daarin te dringen?
Toch kan het heel verrijkend zijn om er achter te komen dat ook tijden kloppen.
Zo verwonderde ik me over de exacte tijden van het lijden van de Heere Jezus met de gangbare offers toen.
De vervulling van de heilsfeiten t.o.v. de Bijbelse feesten.
En zo nog veel meer.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Johannes S »

Terri schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Waar was de mens toen de aarde gegrond werd? Wie heeft dat opgetekend? Wat ik niet geloof is dat de aarde miljarden jaren oud is. Dan komt 6.000 jaar eerder in zicht. En wat de verborgen dingen betreft, wie komt het toe zich daarin te dringen?
Toch kan het heel verrijkend zijn om er achter te komen dat ook tijden kloppen.
Zo verwonderde ik me over de exacte tijden van het lijden van de Heere Jezus met de gangbare offers toen.
De vervulling van de heilsfeiten t.o.v. de Bijbelse feesten.
En zo nog veel meer.
Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Terri »

Ik heb nu niet zoveel tijd.
Maar ms geeft onderstaand filmpje een idee?
Wellicht is de muziek wat te heftig, kijk het dan zonder geluid want het is ondertiteld.

https://www.youtube.com/watch?v=3ANHQTspN1c

( ik weet niet goed of het refo-proof is.... ;) )
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Johannes S »

Oké, dankjewel, zal er eens naar kijken...;)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Posthoorn »

Ik meen dat men in de Studiebijbel tot een totaal komt van ongeveer 10.000 jaar dat de aarde bestaat. Omdat de geslachtsregisters in het OT niet altijd 'compleet' zijn. Soms wordt er een geslacht overgeslagen. Maar ik heb de Studiebijbel niet, dus kan deze bewering verder niet staven.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:Ik meen dat men in de Studiebijbel tot een totaal komt van ongeveer 10.000 jaar dat de aarde bestaat. Omdat de geslachtsregisters in het OT niet altijd 'compleet' zijn. Soms wordt er een geslacht overgeslagen. Maar ik heb de Studiebijbel niet, dus kan deze bewering verder niet staven.
Ik heb hem wel, waar staat dat? Kan ik het opzoeken.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door gallio »

Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:Ik meen dat men in de Studiebijbel tot een totaal komt van ongeveer 10.000 jaar dat de aarde bestaat. Omdat de geslachtsregisters in het OT niet altijd 'compleet' zijn. Soms wordt er een geslacht overgeslagen. Maar ik heb de Studiebijbel niet, dus kan deze bewering verder niet staven.
Ik heb hem wel, waar staat dat? Kan ik het opzoeken.
https://creation.com/biblical-age-of-the-earth

Accounting for all presently known relevant details and assuming the Babylonian Captivity began in 587 or 586 BC, we can say with confidence that the Bible places limits on the year of creation between 5665 and 3822 BC.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door -DIA- »

merel schreef: Nee, ik denk dat de aarde miljoenen jaren oud is.
Ik ben benieuwd uit welke bron of Bron u deze wetenschap hebt. Het zal dan toch een bron moeten zijn met meer gezag dan de door God Zelf geïnspireerde Bijbel? U twijfelt omdat u begrijpt met uw klein verstand, dat er eerder licht was dan de lichtdragers? Of gaan we, net zoals het in de voormalige gereformeerde kerken ging, de Bijbelse gegevens aanpassen aan ons verduisterd verstand? Dan weet ik één ding zeker: Als we hieraan toegeven is er geen enkele zekerheid meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Posthoorn »

Dit is misschien wel interessant:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/aarde.pdf
Plaats reactie