Leeftijden in Genesis

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@merel, ik heb enkele reacties van jou gemeld. Op een forum wat uitgaat van de letterlijke betekenis van Genesis 1 mag er, mijns inziens, voor zulke on-Bijbelse praat geen plaats zijn.
Ik begrijp jouw meldingen niet. Ik ontken nergens dat God niet de Schepper is van hemel en aarde. Evolutie is geen lasterlijk woord. Het vindt namelijk nog steeds plaats en daar doet niemand moeilijk over.
Het probleem met de evolutietheorie zijn bijv. de miljoenen jaren van strijd en lijden in de schepping vóórdat de mens geschapen werd. Hoe kan er dan gesproken worden over een 'goede' schepping? En waar blijf je dan met het gegeven dat door de zonde de dood in de wereld gekomen is?
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@merel, ik heb enkele reacties van jou gemeld. Op een forum wat uitgaat van de letterlijke betekenis van Genesis 1 mag er, mijns inziens, voor zulke on-Bijbelse praat geen plaats zijn.
Ik begrijp jouw meldingen niet. Ik ontken nergens dat God niet de Schepper is van hemel en aarde. Evolutie is geen lasterlijk woord. Het vindt namelijk nog steeds plaats en daar doet niemand moeilijk over.
Het probleem met de evolutietheorie zijn bijv. de miljoenen jaren van strijd en lijden in de schepping vóórdat de mens geschapen werd. Hoe kan er dan gesproken worden over een 'goede' schepping? En waar blijf je dan met het gegeven dat door de zonde de dood in de wereld gekomen is?
Is dat ook niet zo met het scheppingsverhaal? Ook in de tijd van Adam en Eva waren er seizoenen. Dan viel er toch ook fruit en blad van bomen en vond er een rottingsproces plaats? Is dat geen dood?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Is dat ook niet zo met het scheppingsverhaal? Ook in de tijd van Adam en Eva waren er seizoenen. Dan viel er toch ook fruit en blad van bomen en vond er een rottingsproces plaats? Is dat geen dood?
Dat is waar. Ik heb daar ook geen direct antwoord op. Feit is wel dat bomen en planten niet 'lijden' als ze sterven, maar hoe het precies zit, weet ik - uiteraard - ook niet. Maar dat neemt niet weg dat ik die miljoenen jaren van strijd en lijden toch wel iets van een andere orde vind, wat niet past bij de Bijbelse gegevens.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb voor mijzelf een heel eenvoudig standpunt. Ik lees heel simpel wat er staat, ben overtuigd van Gods almacht in de schepping en breek mijn beperkte verstand niet over eventuele tijden, dagen of jaren.

Kunnen dagen langer geduurd hebben? Ja dat kan. De Heere is machtig de aarde een andere omwenteling te geven dan in de nu bekende 24 uur.
Zou het kunnen dat er geen seizoenen waren in het paradijs? Ja dat kan, het klimaat kan geheel anders zijn geweest. Ik sluit zeker niet uit dat er geen voedselketen was van vleeseters. We weten het niet.
Bestaat er evolutie: zeker, de natuur bewijst dat.

Er zijn zaken waar wij met ons menselijk verstand niet diep in moeten graven, de Heere heeft tenslotte ons de details niet bekend gemaakt. Hij acht dat niet nodig. Dan is het niet aan ons om daarin te wroeten, vind ik.

En de vragen van omgeving/kinderen? Ik blijf dan maar eenvoudig bij de definitie van geloof: Het zeker weten van de dingen die we niet kunnen bewijzen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:En de vragen van omgeving/kinderen? Ik blijf dan maar eenvoudig bij de definitie van geloof: Het zeker weten van de dingen die we niet kunnen bewijzen.
Dank, Maanenschijn. Ik sta er ook zo in. Voor mij is het ook geen enkele vraag. Gods Woord is betrouwbaar.

Wel maak ik me zorgen dat deze zaken steeds meer ter discussie gesteld moeten worden. Volgens de Nederlandse Geloofsbelijdenis is het de Heilige Geest die in de harten van Gods kinderen de overtuiging werkt dat de Schriften betrouwbaar en van God zijn.

Al dat gemorrel aan de schrift op diverse vlakken (schepping/evolutie is daar maar 1 symptoom van), laat zien dat de Geest aan het wijken is van de kerken in Nederland (hoewel Hij op individueel niveau nog steeds werkzaam is, dat zou ik niet durven ontkennen). Dat maakt dat we deze kwestie niet oplossen door er met elkaar over te discusseren, maar dat we het werk van de Heilige Geest zo ontzettend nodig hebben als Reformatorische gezindte.
Nederlandse Geloofsbelijdenis - Artikel 5 schreef:Waarvan de Heilige Schrift haar aanzien en autoriteit heeft

Al deze boeken alleen ontvangen a wij voor heilig en kanoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer, omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid, omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelf hebben; gemerkt de blinden zelf tasten kunnen, dat de dingen, die daarin voorzegd zijn, geschieden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:En de vragen van omgeving/kinderen? Ik blijf dan maar eenvoudig bij de definitie van geloof: Het zeker weten van de dingen die we niet kunnen bewijzen.
Dank, Maanenschijn. Ik sta er ook zo in. Voor mij is het ook geen enkele vraag. Gods Woord is betrouwbaar.

Wel maak ik me zorgen dat deze zaken steeds meer ter discussie gesteld moeten worden. Volgens de Nederlandse Geloofsbelijdenis is het de Heilige Geest die in de harten van Gods kinderen de overtuiging werkt dat de Schriften betrouwbaar en van God zijn.

Al dat gemorrel aan de schrift op diverse vlakken (schepping/evolutie is daar maar 1 symptoom van), laat zien dat de Geest aan het wijken is van de kerken in Nederland (hoewel Hij op individueel niveau nog steeds werkzaam is, dat zou ik niet durven ontkennen). Dat maakt dat we deze kwestie niet oplossen door er met elkaar over te discusseren, maar dat we het werk van de Heilige Geest zo ontzettend nodig hebben als Reformatorische gezindte.
Nederlandse Geloofsbelijdenis - Artikel 5 schreef:Waarvan de Heilige Schrift haar aanzien en autoriteit heeft

Al deze boeken alleen ontvangen a wij voor heilig en kanoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer, omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid, omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelf hebben; gemerkt de blinden zelf tasten kunnen, dat de dingen, die daarin voorzegd zijn, geschieden.
Die vragen hoeven niet verkeerd te zijn, het kan ook voor opheldering zorgen. Om steeds wat af te doen als: ''God zal dit niet belangrijk hebben gevonden'', dan dalen we niet af naar die vragen maar ontwijken we ze, dat lijkt me ook niet goed.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Panny »

Maanenschijn schreef:Ik heb voor mijzelf een heel eenvoudig standpunt. Ik lees heel simpel wat er staat, ben overtuigd van Gods almacht in de schepping en breek mijn beperkte verstand niet over eventuele tijden, dagen of jaren.

Kunnen dagen langer geduurd hebben? Ja dat kan. De Heere is machtig de aarde een andere omwenteling te geven dan in de nu bekende 24 uur.
Zou het kunnen dat er geen seizoenen waren in het paradijs? Ja dat kan, het klimaat kan geheel anders zijn geweest. Ik sluit zeker niet uit dat er geen voedselketen was van vleeseters. We weten het niet.
Bestaat er evolutie: zeker, de natuur bewijst dat.

Er zijn zaken waar wij met ons menselijk verstand niet diep in moeten graven, de Heere heeft tenslotte ons de details niet bekend gemaakt. Hij acht dat niet nodig. Dan is het niet aan ons om daarin te wroeten, vind ik.
Mooi geschreven! Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef: Die vragen hoeven niet verkeerd te zijn, het kan ook voor opheldering zorgen. Om steeds wat af te doen als: ''God zal dit niet belangrijk hebben gevonden'', dan dalen we niet af naar die vragen maar ontwijken we ze, dat lijkt me ook niet goed.
Waarom lijkt het je dat niet goed? Waarom denk je dat het beter is die vragen toch te blijven benoemen en te zoeken naar antwoorden die ons vanuit de Bijbel niet worden aangereikt?

Het is natuurlijk interessant voor ons nieuwsgierige verstand, maar ik denk een gevaar of zelfs een hinderpaal voor geloof.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Posthoorn »

Vragen mogen gesteld worden als de Bijbel zelf bepaalde zaken 'open' laat. Je kunt het menselijk denken niet uitschakelen. Wel geldt te allen tijde 2 Kor. 10: 5, dat wij de overleggingen ternederwerpen, en alle hoogte, die zich verheft tegen de kennis van God, en alle gedachte gevangen leiden tot de gehoorzaamheid van Christus.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door gallio »

Maanenschijn schreef:
Geytenbeekje schreef: Die vragen hoeven niet verkeerd te zijn, het kan ook voor opheldering zorgen. Om steeds wat af te doen als: ''God zal dit niet belangrijk hebben gevonden'', dan dalen we niet af naar die vragen maar ontwijken we ze, dat lijkt me ook niet goed.
Waarom lijkt het je dat niet goed? Waarom denk je dat het beter is die vragen toch te blijven benoemen en te zoeken naar antwoorden die ons vanuit de Bijbel niet worden aangereikt?
Omdat er mensen zijn voor wie het ontwijken van dit soort vragen aanleiding kan zijn om te breken met kerk en geloof. We zijn het aan onze jongeren verplicht om op hun vragen duidelijk te reageren. Als dat betekent dat we moeten zeggen dat we het niet weten omdat de Bijbel ons daar geen antwoord op geeft dan is dat m.i. beter dan de vragen te ontwijken.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:
Geytenbeekje schreef: Die vragen hoeven niet verkeerd te zijn, het kan ook voor opheldering zorgen. Om steeds wat af te doen als: ''God zal dit niet belangrijk hebben gevonden'', dan dalen we niet af naar die vragen maar ontwijken we ze, dat lijkt me ook niet goed.
Waarom lijkt het je dat niet goed? Waarom denk je dat het beter is die vragen toch te blijven benoemen en te zoeken naar antwoorden die ons vanuit de Bijbel niet worden aangereikt?

Het is natuurlijk interessant voor ons nieuwsgierige verstand, maar ik denk een gevaar of zelfs een hinderpaal voor geloof.
Je kan zeggen van: Deze auteur heeft die antwoorden gegeven, je zou dit Schriftgedeelte erbij kunnen pakken, komt dat overeen volgens het Woord of niet. Dat soort dingen. Mensen met die vragen snappen heus wel dat ze niet te maken hebben met natuurkunde professoren.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Delftenaar »

Laten we maar gewoon de Bijbel lezen zoals is als Gods Woord.

En daarin is inderdaad een tijdspanne te zien tussen de schepping van de aarde als zeg maar "bol" en de zeven dagen waarin de rest van schepping gemaakt wordt. Dus, zoals Merel hiervoor al zegt, is de aarde als planeet ouder dan de schepping. Dat heeft niets met evolutie te maken: zowel de aarde (planeet) als de wereld (bomen, natuur, mensen etc.) zijn, conform Genesis 1, door God gemaakt. Of tussen beide dingen een verschil van zeg twee jaar of twee miljard jaar bestond verteld de Bijbel niet.
En dus boeit dat verder niet: anders had de Bijbel er wel meer over verteld.
Plaats reactie