Leeftijden in Genesis

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:ds. G. van den Brink (Gijs), predikant van een vrije gemeente (dacht ik) en studiebijbelauteur
Dat klopt. Hij is voorganger van een soort huisgemeente / leefgemeenschap in Doorn:

https://www.rd.nl/artikel/837310-gijs-v ... te-in-elim

Hij zal alleen niet zo blij zijn met de titel ds ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Cees Dekker is christen en natuurkundige. Hij kwam in eerste instantie in beeld als aanhanger van intelligent design, maar inmiddels is hij van mening dat de aarde/ heelal door evolutie is ontstaan.

https://www.rd.nl/artikel/631887-prof-c ... aar-passen
Dat is grosso modo ook de visie van Van den Brink.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef:Je kunt ook het boek van Gijsbert van den Brink lezen, getiteld 'En de aarde bracht voort'.
Waarom zou je een boek dat buiten de grondslag van het forum ligt aanbevelen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ambtenaar schreef:Je kunt ook het boek van Gijsbert van den Brink lezen, getiteld 'En de aarde bracht voort'.
Waarom zou je een boek dat buiten de grondslag van het forum ligt aanbevelen?
Ook mensen binnen de grondslag van dit forum hebben vragen die in dit boek aan de orde komen. Het is m.i. zoals Cees Dekker het zegt; geloof en en evolutie bijten elkaar niet. Voor mij staat vast dat aarde en hemel door God geschapen zijn. Of dat in 6x 24 uur is geweest of in een tijdsbestek van miljoenen/ miljarden jaren maakt voor mijn geloof niets uit.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Ambtenaar schreef:Je kunt ook het boek van Gijsbert van den Brink lezen, getiteld 'En de aarde bracht voort'.
Waarom zou je een boek dat buiten de grondslag van het forum ligt aanbevelen?
Ook mensen binnen de grondslag van dit forum hebben vragen die in dit boek aan de orde komen. Het is m.i. zoals Cees Dekker het zegt; geloof en en evolutie bijten elkaar niet. Voor mij staat vast dat aarde en hemel door God geschapen zijn. Of dat in 6x 24 uur is geweest of in een tijdsbestek van miljoenen/ miljarden jaren maakt voor mijn geloof niets uit.
Het gaat erom dat Gods woord gelijk heeft en leidend is.
Miljoenen jaren, evolutie....daar heeft de Bijbel het niet over en die zijn ook totaal niet in overeenstemming te brengen met Gods woord of op welke wijze dan ook te combineren.
Vrij/onverschillig denken over de schepping is gevaarlijk en geen middelmatige zaak.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

De bijbel heeft het ook niet over 6000 jaar. Zoals ik al eerder opgemerkt heb begint Genesis met 'God schiep de hemel en de aarde en de Geest van God zweefde over de wateren'. Dat zou betekenen dat de aarde/ het heelal er al was voor de eerste dag.

Een schepping door evolutie doet niets af aan Gods almacht en het feit dat God ook hierin alles in Zijn hand heeft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door GerefGemeente-lid »

@merel, ik heb enkele reacties van jou gemeld. Op een forum wat uitgaat van de letterlijke betekenis van Genesis 1 mag er, mijns inziens, voor zulke on-Bijbelse praat geen plaats zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Herman »

Ik heb ook liever een gesloten forum. Maar de werkelijkheid is dat de merel's van dit forum over een jaar of tien naast je in de kerkbank zitten, gg-lid. Dus je kunt je maar vast beter oefenen in het uitwisselen van argumenten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:Ik heb ook liever een gesloten forum. Maar de werkelijkheid is dat de merel's van dit forum over een jaar of tien naast je in de kerkbank zitten, gg-lid. Dus je kunt je maar vast beter oefenen in het uitwisselen van argumenten.
Dan hoop ik dat de kerkenraad te zijner tijd desnoods de tucht hanteert.

Ik hoef geen argumenten te hebben. Het geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet. (Hebreeën 11: 1) Gods Woord is duidelijk. Het ontkennen van de letterlijke betekenis van Genesis 1 is het begin van het ontkennen van andere zaken in Gods Woord die voor een mens van nature niet zijn te begrijpen en te doorgronden. Voordat je het weet, moet je Genesis 3 en de opstanding van Christus uit de doden ook niet meer letterlijk zien.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:Ik heb ook liever een gesloten forum. Maar de werkelijkheid is dat de merel's van dit forum over een jaar of tien naast je in de kerkbank zitten, gg-lid. Dus je kunt je maar vast beter oefenen in het uitwisselen van argumenten.
Dan hoop ik dat de kerkenraad te zijner tijd desnoods de tucht hanteert.
Ik denk overigens niet dat je 10 jaar hoeft te wachten. Er zijn op het forum meerdere GG leden die er net zo in staan.

Nu zijn de getalsmatige verhoudingen op het forum hopenlijk niet representatief, maar je kunt er vanuitgaan dat dit ook nu al in onze gemeenten kan spelen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 dec 2021, 19:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Geytenbeekje »

Tijd voor een POLL in de gemeente, wellicht dat het een en ander kan ophelderen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door parsifal »

Ik mag mijn mening over het onderwerp hier zelf niet meer geven, maar boeken aanraden over het onderwerp ter kennis over hoe mensen denken en redeneren moet toch wel kunnen. Zeker als de auteur regelmatig voorgaat in gemeenten die onder de doelgroep van het forum vallen.

Verder gaat evolutie over andere dingen dan de natuurkunde van niet-levende zaken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:@merel, ik heb enkele reacties van jou gemeld. Op een forum wat uitgaat van de letterlijke betekenis van Genesis 1 mag er, mijns inziens, voor zulke on-Bijbelse praat geen plaats zijn.
Ik begrijp jouw meldingen niet. Ik ontken nergens dat God niet de Schepper is van hemel en aarde. Evolutie is geen lasterlijk woord. Het vindt namelijk nog steeds plaats en daar doet niemand moeilijk over.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17251
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door huisman »

merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@merel, ik heb enkele reacties van jou gemeld. Op een forum wat uitgaat van de letterlijke betekenis van Genesis 1 mag er, mijns inziens, voor zulke on-Bijbelse praat geen plaats zijn.
Ik begrijp jouw meldingen niet. Ik ontken nergens dat God niet de Schepper is van hemel en aarde. Evolutie is geen lasterlijk woord. Het vindt namelijk nog steeds plaats en daar doet niemand moeilijk over.
Wij geloven en belijden wat we elke zondag in de wetslezing horen. Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Jouw postings wijken hier nogal vanaf. Laat je niet beïnvloedden door degenen die de almacht van de Schepper ter discussie stellen en de wetenschap een almachtige positie geven.
De evolutietheorie is een God-loze theorie waarin geen plaats is voor de Schepper hoe hard sommige christenen dat ook proberen te verenigen met de Bijbel.

Laat al die zogenaamde christelijke wetenschappers die met hun publicaties verwarring zaaien Job 38 ev maar eens lezen.

1 Daarna antwoordde de HEERE Job uit een onweder, en zeide:
2 Wie is hij, die den raad verduistert met woorden zonder wetenschap?
3 Gord nu, als een man, uw lenden, zo zal Ik u vragen, en onderricht Mij.
4 Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
5 Wie heeft haar maten gezet, want gij weet het; of wie heeft over haar een richtsnoer getrokken?
6 Waarop zijn haar grondvesten nedergezonken, of wie heeft haar hoeksteen gelegd?

De Bijbel is onfeilbaar en betrouwbaar Gods Woord hou daar aan vast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zie ook 2 Petrus 3v3-7
3. Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen
4. en zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.
5. Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat.
6. Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water.
7. Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie