Muskens: Laten we God Allah noemen

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

refo schreef:Eén ding is zeker: God is niet de eigen Naam van onze God. De vertaling van het woord Elohim in de Bijbel levert in een andere taal het woord Allah op. Net als wij vasthouden aan Heere in Gods (vertaalde) eigen Naam, zo houden moslims vast aan de onvertaalbare naam van hun God.

Als we dichter bij de Moslims kunnen komen door het over God te hebben in hun taal is dat zeker een studie waard. Want dat willen we toch? Moslims bekeren? Dan zullen we in zekere zin in hun huid moeten kruipen. De joden een jood worden en de grieken een griek.
Ook dit getuigt van enorme naïviteit. Vertel een jong kind: kijk we hebben nog een hele grote familie in Amerika. Laten we mama daarom geen mama meer noemen, maar mum. Dat maakt het allemaal wat makkelijker. Resultaat: grote vragende ogen van het kind. Het kind heeft aan mama iets verbonden, namelijk de liefde, geborgenheid. Taal is veel meer dan slechts een aantal letters. Het vormt een onmisbare schakel met een andere werkelijkheid. Het geeft ons handen en voeten om dingen weer te geven.

Natuurlijk weet ik ook wel dat God in het Oude Testament zich openbaarde door 'El'. Waarschijnlijk is hier 'Elohiem' aan verwant. Opmerkelijk is wel dat God zich openbaarde als 'JHWH', Hiermee onderscheidde Hij zich van andere goden. Hij was de 'Ik ben, die Ik ben'.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Unionist schreef:Hand 17:23 Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.

Hebben we hier iets aan?
Ongetwijfeld.

Maar in het kader van dit topic is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Nou, Paulus haakte aan bij het geloofsbeleven van de Atheners. Natuurlijk was dat altaar niet voor JAHWEH bedoeld. Maar hij sprak de Atheners er wel op aan dat er een God was die ze niet kenden en Die wilde hij verkondigen.

Daar dacht ik aan bij jouw reactie op Refo.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Unionist schreef:
Tiberius schreef:
Unionist schreef:Hand 17:23 Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.

Hebben we hier iets aan?
Ongetwijfeld.

Maar in het kader van dit topic is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Nou, Paulus haakte aan bij het geloofsbeleven van de Atheners. Natuurlijk was dat altaar niet voor JAHWEH bedoeld. Maar hij sprak de Atheners er wel op aan dat er een God was die ze niet kenden en Die wilde hij verkondigen.

Daar dacht ik aan bij jouw reactie op Refo.
Als ik uitgezonden was in Indonesië zou ik het waarschijnlijk ook doen. Dan zou ik me ook van de naam 'Allah' bedienen. Maar dat is uit een heel ander oogpunt dan dat van Muskens.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Uiteraard, maar ik reageerde op Refo en Tiberius.

Ik hoorde eens een Molukse kerkdienst op de radio en het duurde wel even voor ik doorhad dat ze met "Allah Baba" God de Vader bedoelden.
Plaats reactie