Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Christiaan »

Men spreekt wel van eeuwig verkoren en eeuwig verworpen.
Maar dat God van eeuwigheid mensen verworpen heeft zijn geen teksten te noemen waar dat zo staat.
Zo iets van: Van eeuwigheid heb Ik verworpen........
Staat nergens, wel Ik heb u lief gehad met een eeuwige liefde.
Je kunt niet door een tekst aan te halen dus zeggen dat God mensen van eeuwigheid verworpen heeft!

Ik ben zelf erg voorzichtig in het afleiden van zaken, van als dit dan dat. Want wij kunnen dan snel in een beredenering vallen.

Is het feit dat het er niet duidelijk alzo staat, niet een bevestiging dat er belangrijkere zaken zijn?

De hoofdzaken: Wij zijn gevallen, God kwam met Zijn Reddingsplan,
en een ieder die geloofd zal zalig worden.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 08 dec 2006, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Volgens mij is het gewoon menselijke logica. God verkiest mensen dus verkiest hij anderen niet. Ik denk zelf dat dit veel te menselijk gedacht is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Vruchteloos, al dat geredeneer. Houd je maar vast aan de beloften die de Heere heeft gegeven.

Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld.

Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Ik wil even duidelijk stellen dat ik die hoofdzaken die ik noem belangrijker vindt!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Verwerping van eeuwigheid?

Bericht door edele strijdster »

Christiaan schreef:Men spreekt wel van eeuwig verkoren en eeuwig verworpen.
Maar dat God van eeuwigheid mensen verworpen heeft zijn geen teksten te noemen waar dat zo staat.
Zo iets van: Van eeuwigheid heb Ik verworpen........
Staat nergens, wel Ik heb u lief gehad met een eeuwige liefde.
Je kunt niet door een tekst aan te halen dus zeggen dat God mensen van eeuwigheid verworpen heeft!
Ook al staat er niet concreet 'van eeuwigheid heb Ik verworpen', er staan wel degelijk teksten in de bijbel waarin naar voren komt dat er een hel is, en dat er ook mensen zijn die van eeuwigheid verworpen zullen zijn.
Kan het zijn dat er misschien mensen zijn die denken dat het er niet staat om zich zelf gerust te stellen: Zolang ik denk dat het er niet staat, bestaat het niet dat ook ik voor eeuwig verworpen zal zijn tenzij ik mag geloven ook een kind van God te zijn?
Ben benieuwd hoe je daar over denkt.

Openbaringen 14: 9-11
9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,
10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.
11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

2 Thessalonicensen 1: 5-10
5 Een bewijs van Gods rechtvaardig oordeel, opdat gij waardig geacht wordt het Koninkrijk Gods, voor hetwelk gij ook lijdt;
6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,
10 Wanneer Hij zal gekomen zijn, om verheerlijkt te worden in Zijn heiligen, en wonderbaar te worden in allen, die geloven (overmits onze getuigenis onder u is geloofd geworden) in dien dag.

En inderdaad, Hendrikus, ook de beloften van de Heere mogen we niet vergeten....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Christiaan »

edele strijdster schreef:
Christiaan schreef:Men spreekt wel van eeuwig verkoren en eeuwig verworpen.
Maar dat God van eeuwigheid mensen verworpen heeft zijn geen teksten te noemen waar dat zo staat.
Zo iets van: Van eeuwigheid heb Ik verworpen........
Staat nergens, wel Ik heb u lief gehad met een eeuwige liefde.
Je kunt niet door een tekst aan te halen dus zeggen dat God mensen van eeuwigheid verworpen heeft!
Ook al staat er niet concreet 'van eeuwigheid heb Ik verworpen', er staan wel degelijk teksten in de bijbel waarin naar voren komt dat er een hel is, en dat er ook mensen zijn die van eeuwigheid verworpen zullen zijn.
Kan het zijn dat er misschien mensen zijn die denken dat het er niet staat om zich zelf gerust te stellen: Zolang ik denk dat het er niet staat, bestaat het niet dat ook ik voor eeuwig verworpen zal zijn tenzij ik mag geloven ook een kind van God te zijn?
Ben benieuwd hoe je daar over denkt.

Openbaringen 14: 9-11
9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,
10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.
11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

2 Thessalonicensen 1: 5-10
5 Een bewijs van Gods rechtvaardig oordeel, opdat gij waardig geacht wordt het Koninkrijk Gods, voor hetwelk gij ook lijdt;
6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,
10 Wanneer Hij zal gekomen zijn, om verheerlijkt te worden in Zijn heiligen, en wonderbaar te worden in allen, die geloven (overmits onze getuigenis onder u is geloofd geworden) in dien dag.

En inderdaad, Hendrikus, ook de beloften van de Heere mogen we niet vergeten....
Luister ik ontken het bestaan van de hel niet!
Een ieder die niet geloofd zal hebben zal niet in de hemel komen en in de eeuwige God verlatenheid zijn.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Nee, je begrijpt me verkeerd, ik zeg ook niet dat jij het bestaan van de hel ontkent!
In je openingspost schrijf je echter wel dat je niet kan terug vinden dat God mensen van eeuwigheid verwerpt. Ik laat je even een paar teksten lezen waarin dit wel naar voren komt!
En tegelijkertijd vroeg ik me in het algemeen af of er mensen zouden kunnen zijn die op deze manier denken. Maar daar bedoel ik jou niet persoonlijk mee hoor.....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Vruchteloos, al dat geredeneer. Houd je maar vast aan de beloften die de Heere heeft gegeven.
Vragen moet je nooit verdringen. Wel moet je ze de plaats geven die ze toekomt.

A De Bijbel spreekt over verkiezing en verwerping beide! (zie Romeinen 9).
A De Bijbel spreekt ook over Gods wil om mensen te redden en onze verantwoordelijkheid.

A en B zijn voor ons verstand nooit in overeenstemming met elkaar te brengen. Menselijke oplossingen zijn: A verdringt B of B verdringt A. Maar er is geen 'oplossing'.
Iets van het probleem kunnen we aanvoelen door het volgende voorbeeld:
God heeft de dag van mijn dood bepaald.
Maar als ik vandaag voor de trein spring, is het vandáág de dag van mijn dood.
Heeft God die dag dan bepaald? Ja. Toch sterf ik dan op die dag door mijn eigen keuze.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Toch zijn er wel wat teksten waar je over verwerping lijkt te kunnen spreken:

- Joh 12: 39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft: Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.
- Maleachi 1: Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad. En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
Petrus

Bericht door Petrus »

Als God spreekt over "eeuwige uitverkiezing" dan is er, ook al staat het er niet, tevens sprake van "eeuwige verwerping"

Het klinkt heel kort door de bocht, maar dat is hetgeen ik geloof dat dát de enige logische gevolgtrekking kan zijn, en wat tevens een geloofszaak voor mijzelf is.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

De verwerping is de keerzijde van de verkiezing.
Het is niet mogelijk dat we geloven in een eeuwige verkiezing, wanneer we tegelijk niet geloven in een eeuwige verwerping.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Zonderling schreef:De verwerping is de keerzijde van de verkiezing.
Het is niet mogelijk dat we geloven in een eeuwige verkiezing, wanneer we tegelijk niet geloven in een eeuwige verwerping.
Het is een bizarre vrucht van ons verdorven verstand en gebrek aan Godskennis. Het betekent namelijk dat God niet aan iedereen welgemeend Zijn genade zou aanbieden.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:
Zonderling schreef:De verwerping is de keerzijde van de verkiezing.
Het is niet mogelijk dat we geloven in een eeuwige verkiezing, wanneer we tegelijk niet geloven in een eeuwige verwerping.
Het is een bizarre vrucht van ons verdorven verstand en gebrek aan Godskennis. Het betekent namelijk dat God niet aan iedereen welgemeend Zijn genade zou aanbieden.
Ja hier staan we voor de Majesteit des Heeren zei Ds W.L. Tukker
een keer toen hij een referaat hield over de verkiezing van eeuwigheid.

Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.

16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.

18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Het probleem is niet zozeer verkiezing, verwerping en welmenend aanbod van genade.

Deze vragen kunnen vrij eenvoudig, hoewel niet logisch, opgelost worden door te aanvaarden dat "tijd" een menselijk construct is.

Verder heb ik soms moeite met bijbegebruik n.a.v. deze thema's, want daarmee is te weinig oog voor het fragmentarische, poetische en uit-beperkte-menselijke-situatie-sprekende van de Schrift, in plaats dogmatisch-veralgemeniserend van na de Verlichting.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef:
Zonderling schreef:De verwerping is de keerzijde van de verkiezing.
Het is niet mogelijk dat we geloven in een eeuwige verkiezing, wanneer we tegelijk niet geloven in een eeuwige verwerping.
Het is een bizarre vrucht van ons verdorven verstand en gebrek aan Godskennis. Het betekent namelijk dat God niet aan iedereen welgemeend Zijn genade zou aanbieden.
Het is gewoon niet te beredeneren.

Er is een verkiezing, en dus ook een verwerping.
Ook het aanbod is welgemeend.
Beide zaken zijn voluit reformatorisch.

Dit kunnen we niet bevatten en beredeneren.
Maar laten we alsjeblieft niet tornen aan de Souvereiniteit Gods, ook niet als het met ons verstand niet te bevatten is.
Miscanthus, laat deze zaken dan ook naast elkaar staan.
Plaats reactie