Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Ook memento geeft toe dat 'haten' -op de 2e plaats stellen- kan betekenen ivm Luk.14vs26 Als dat in dit geval niet bedoeld kan worden is Ezau wel gehaat vanwege zijn ongeloof en onverschilligheid tegenover God beloften. Dat kwam openbaar in de tent van Abraham, en anders was Ezau al gehaat doordat God in Zijn voorkennis wist wat er gebeuren zou. (Rom8vs29-30)

Daarmee zou Paulus dan precies ontkrachten wat hij in Rom. 9:11 schrijft.
Mijn post klopt niet. Ik haal Ezau en Ismael door elkaar. Daarbij was de 2e optie min of meer een suggestie die ik wat te snel gemaakt heb.
Voor zover ik er duidelijkheid over heb, Rom 9-11 gaat over het recht op de beloften (zoonschap, verbonden, heerlijkheid ed) ofwel over de verkozen lijn van erfgenamen van de beloften, in dit geval over een geslacht of volk (vs3), net als de tekst uit Maleachi 1, maar ook de vele andere teksten waarin Ezau staat voor zijn nageslacht (bijv. Jer.49). Dus mi geen persoonlijke verkiezing of verwerping. Ik zie iig niet dat dit de lijn is van deze hoofdstukken.
Ik kan daarmee in dit geval ook niet bewijzen dat deze verkiezing gebaseerd is op de voorkennis van het persoonlijk geloof van Izak, dus doe ik dat ook niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Verder is het typisch dat refo zich mét Arminius keert tégen de refo's op dit forum. Op een wat arrogante manier ("ik durf tenminste door te denken, júllie niet"). Misschien is het het beste om daar gewoon niet op in te gaan, dit met name aan Zonderling.
Afgewezen,

Net als jij mis ik de doordénking in dit topic.

Veel ware stellingen passeren in dit topic:
- God is altijd barmhartig
- Adam en Eva hadden vóór de val een vrije wil
- Alle mensen wordt de genade aangeboden
- God is geen auteur van de zonde

Maar vervolgens denkt men dan hieruit iets gevonden te hebben om de leer van de predestinatie ófwel volstrekt te ontkennen ófwel deze leer te veranderen naar eigen inzicht.

Waar is dan de doordenking ? Of men denkt helemaal niet en zegt maar wat. Of men meent al heel wat nagedacht te hebben, maar men heeft nooit zelf een worsteling gehad over deze dingen. En zonder een worsteling, zullen we deze dingen toch nooit verstaan, zelfs niet verstandelijk.

Helaas, helaas, moet ik mij erbij neerleggen ?
Misschien wel, maar wel gaat dat gepaard met afstand nemen.

Want ik wil hier niet alsmaar geconfronteerd worden met aanvallen op de belijdenis. Dáárvoor heb ik niet gekozen worden voor een forum met de drie formulieren van enigheid als grondslag.

Ook wil ik niet steeds geconfronteerd worden met de voorstelling - in allerlei varianten - waarin de keuze van de mens leidend is, en God Zich aan de keuze van de mens zou hebben aangepast (noem het maar plan A en plan B zoals hier zo treffend door iemand is uitgedrukt).

Ik moet er nog eens goed over denken.

In elk geval hartelijk bedankt voor je suggestie.

M.vr.gr.,
Zonderling
Ik zat even te zoeken naar de grondslag van dit forum. Ik kon het niet vinden. Wel kwam ik bij het zoeken een bericht tegen dat ik van harte onderschrijf en wat het mij moeilijk maakt hier eerlijk te posten. Vaak blijk je dan dat je niet meer begrepen wordt? Wat verstaan we onder reformatorisch?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... um#p159195

Citaat: "Ook wil ik niet steeds geconfronteerd worden met de voorstelling - in allerlei varianten - waarin de keuze van de mens leidend is, en God Zich aan de keuze van de mens zou hebben aangepast (noem het maar plan A en plan B zoals hier zo treffend door iemand is uitgedrukt)".
...en meer van zulke worstelingen die je eerder op het forum tegen kwam. Zijn we aan het verschuiven? Een ernstige vraag.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 nov 2022, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Verder is het typisch dat refo zich mét Arminius keert tégen de refo's op dit forum. Op een wat arrogante manier ("ik durf tenminste door te denken, júllie niet"). Misschien is het het beste om daar gewoon niet op in te gaan, dit met name aan Zonderling.
Afgewezen,

Net als jij mis ik de doordénking in dit topic.

Veel ware stellingen passeren in dit topic:
- God is altijd barmhartig
- Adam en Eva hadden vóór de val een vrije wil
- Alle mensen wordt de genade aangeboden
- God is geen auteur van de zonde

Maar vervolgens denkt men dan hieruit iets gevonden te hebben om de leer van de predestinatie ófwel volstrekt te ontkennen ófwel deze leer te veranderen naar eigen inzicht.

Waar is dan de doordenking ? Of men denkt helemaal niet en zegt maar wat. Of men meent al heel wat nagedacht te hebben, maar men heeft nooit zelf een worsteling gehad over deze dingen. En zonder een worsteling, zullen we deze dingen toch nooit verstaan, zelfs niet verstandelijk.

Helaas, helaas, moet ik mij erbij neerleggen ?
Misschien wel, maar wel gaat dat gepaard met afstand nemen.

Want ik wil hier niet alsmaar geconfronteerd worden met aanvallen op de belijdenis. Dáárvoor heb ik niet gekozen worden voor een forum met de drie formulieren van enigheid als grondslag.

Ook wil ik niet steeds geconfronteerd worden met de voorstelling - in allerlei varianten - waarin de keuze van de mens leidend is, en God Zich aan de keuze van de mens zou hebben aangepast (noem het maar plan A en plan B zoals hier zo treffend door iemand is uitgedrukt).

Ik moet er nog eens goed over denken.

In elk geval hartelijk bedankt voor je suggestie.

M.vr.gr.,
Zonderling
Ik zat even te zoeken naar de grondslag van dit forum. Ik kon het niet vinden. Wel kwam ik bij het zoeken een bericht tegen dat ik van harte onderschrijf en wat het mij moeilijk maakt hier eerlijk te posten. Vaak blijk je dan dat je niet meer begrepen wordt? Wat verstaan we onder reformatorisch?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... um#p159195
Reformatorisch vraagt in ieder geval om eerlijkheid. En de grondslag van het forum vind je hier: https://bit.ly/3ErH6v3
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ik zat even te zoeken naar de grondslag van dit forum. Ik kon het niet vinden. Wel kwam ik bij het zoeken een bericht tegen dat ik van harte onderschrijf en wat het mij moeilijk maakt hier eerlijk te posten. Vaak blijk je dan dat je niet meer begrepen wordt? Wat verstaan we onder reformatorisch?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... um#p159195
Reformatorisch vraagt in ieder geval om eerlijkheid. En de grondslag van het forum vind je hier: https://bit.ly/3ErH6v3
Eerlijkheid, ja dat zeker, maar niet minder de waarheid, zoals beleden in de kerken die genoemd worden. Daar vallen volgens mij ook die kerken onder die behoudend zijn gebleven?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ik zat even te zoeken naar de grondslag van dit forum. Ik kon het niet vinden. Wel kwam ik bij het zoeken een bericht tegen dat ik van harte onderschrijf en wat het mij moeilijk maakt hier eerlijk te posten. Vaak blijk je dan dat je niet meer begrepen wordt? Wat verstaan we onder reformatorisch?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... um#p159195
Reformatorisch vraagt in ieder geval om eerlijkheid. En de grondslag van het forum vind je hier: https://bit.ly/3ErH6v3
Eerlijkheid, ja dat zeker, maar niet minder de waarheid, zoals beleden in de kerken die genoemd worden. Daar vallen volgens mij ook die kerken onder die behoudend zijn gebleven?
Ik ken het verschil niet tussen eerlijkheid en waarheid. Volgens mij is dat hetzelfde. Behoudend is een heel ander begrip. De Bijbel vraagt een leven in gehoorzaamheid aan de Heere maar niet dat we ons verplaatsen met paard en wagen. Ik verplaats me graag per fiets, auto of motor. In die zin ben ik niet behoudend. Tegelijk wil ik graag leven in gehoorzaamheid aan mijn Heere.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ik zat even te zoeken naar de grondslag van dit forum. Ik kon het niet vinden. Wel kwam ik bij het zoeken een bericht tegen dat ik van harte onderschrijf en wat het mij moeilijk maakt hier eerlijk te posten. Vaak blijk je dan dat je niet meer begrepen wordt? Wat verstaan we onder reformatorisch?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... um#p159195
Reformatorisch vraagt in ieder geval om eerlijkheid. En de grondslag van het forum vind je hier: https://bit.ly/3ErH6v3
Eerlijkheid, ja dat zeker, maar niet minder de waarheid, zoals beleden in de kerken die genoemd worden. Daar vallen volgens mij ook die kerken onder die behoudend zijn gebleven?
Ik ken het verschil niet tussen eerlijkheid en waarheid. Volgens mij is dat hetzelfde. Behoudend is een heel ander begrip. De Bijbel vraagt een leven in gehoorzaamheid aan de Heere maar niet dat we ons verplaatsen met paard en wagen. Ik verplaats me graag per fiets, auto of motor. In die zin ben ik niet behoudend. Tegelijk wil ik graag leven in gehoorzaamheid aan mijn Heere.
Ik bedoel, mag de Waarheid, zoals we die sinds mensenheugenis beleden, nog onweersproken op dit forum verdedigd worden, zonder dat je, tegen je wil, in de verdediging wordt gedrukt. Het mag toch niet zo zijn, dat als we de grondslag van het forum heel nauw nemen dat men dan met vragen enz. overladen wordt? Ik meende juist dat dit forum er, wat er ook met zoveel woorden stond (of staat) voor de rechterflank van de gereformeerde gezindte zou zijn? Is er elders dan plaats voor degenen die van die belijdenis zijn? Moeten we ons dan tegen eigen mensen verdedigen en uitleggen wat we belijden? Begrijpt iemand mijn verontrusting over de gang van zaken op dit forum?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
Reformatorisch vraagt in ieder geval om eerlijkheid. En de grondslag van het forum vind je hier: https://bit.ly/3ErH6v3
Eerlijkheid, ja dat zeker, maar niet minder de waarheid, zoals beleden in de kerken die genoemd worden. Daar vallen volgens mij ook die kerken onder die behoudend zijn gebleven?
Ik ken het verschil niet tussen eerlijkheid en waarheid. Volgens mij is dat hetzelfde. Behoudend is een heel ander begrip. De Bijbel vraagt een leven in gehoorzaamheid aan de Heere maar niet dat we ons verplaatsen met paard en wagen. Ik verplaats me graag per fiets, auto of motor. In die zin ben ik niet behoudend. Tegelijk wil ik graag leven in gehoorzaamheid aan mijn Heere.
Ik bedoel, mag de Waarheid, zoals we die sinds mensenheugenis beleden, nog onweersproken op dit forum verdedigd worden, zonder dat je, tegen je wil, in de verdediging wordt gedrukt. Het mag toch niet zo zijn, dat als we de grondslag van het forum heel nauw nemen dat men dan met vragen enz. overladen wordt? Ik meende juist dat dit forum er, wat er ook met zoveel woorden stond (of staat) voor de rechterflank van de gereformeerde gezindte zou zijn? Is er elders dan plaats voor degenen die van die belijdenis zijn? Moeten we ons dan tegen eigen mensen verdedigen en uitleggen wat we belijden? Begrijpt iemand mijn verontrusting over de gang van zaken op dit forum?
Volgens mij mag je de Bijbelse waarheid verdedigen maar wanneer je zaken van buiten de Bijbel tot Waarheid verklaart, mag dat weersproken worden. Op een forum gaat het om discussie dus het zou vreemd zijn als iedereen hier ja en amen zegt op alles wat je schrijft. En juist als je de grondslag van het forum heel nauw neemt, moet je bereid zijn vragen te beantwoorden. Ook bereid zijn om anderen te geloven en daar niet iets anders van maken. Als je het gevoel hebt dat je jezelf moet verdedigen, kun je jezelf ook afvragen waar het dan om gaat. Is dan de Bijbelse waarheid in het geding of is jouw of mijn gevoel in het geding? M.a.w. blijft gewoon in gesprek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef: Volgens mij mag je de Bijbelse waarheid verdedigen maar wanneer je zaken van buiten de Bijbel tot Waarheid verklaart, mag dat weersproken worden. Op een forum gaat het om discussie dus het zou vreemd zijn als iedereen hier ja en amen zegt op alles wat je schrijft. En juist als je de grondslag van het forum heel nauw neemt, moet je bereid zijn vragen te beantwoorden. Ook bereid zijn om anderen te geloven en daar niet iets anders van maken. Als je het gevoel hebt dat je jezelf moet verdedigen, kun je jezelf ook afvragen waar het dan om gaat. Is dan de Bijbelse waarheid in het geding of is jouw of mijn gevoel in het geding? M.a.w. blijft gewoon in gesprek.
Als je de ernst ziet en je leest hier zoveel, dan moet je dat ook mentaal en fysiek aankunnen. De zaken zijn me helder, alleen het vertrouwen lijkt te ontbreken, en... het lijkt er tevens op, dat we het nieuwe licht eerder geloven dan het oude belijden. Dat botst, en hard, als je je hart voelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Volgens mij mag je de Bijbelse waarheid verdedigen maar wanneer je zaken van buiten de Bijbel tot Waarheid verklaart, mag dat weersproken worden. Op een forum gaat het om discussie dus het zou vreemd zijn als iedereen hier ja en amen zegt op alles wat je schrijft. En juist als je de grondslag van het forum heel nauw neemt, moet je bereid zijn vragen te beantwoorden. Ook bereid zijn om anderen te geloven en daar niet iets anders van maken. Als je het gevoel hebt dat je jezelf moet verdedigen, kun je jezelf ook afvragen waar het dan om gaat. Is dan de Bijbelse waarheid in het geding of is jouw of mijn gevoel in het geding? M.a.w. blijft gewoon in gesprek.
Als je de ernst ziet en je leest hier zoveel, dan moet je dat ook mentaal en fysiek aankunnen. De zaken zijn me helder, alleen het vertrouwen lijkt te ontbreken, en... het lijkt er tevens op, dat we het nieuwe licht eerder geloven dan het oude belijden. Dat botst, en hard, als je je hart voelt.
Het nieuwe licht en het "oude" zijn twee uitersten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Ontopic, aub.
---knip--- moderatoraanwijzingen niet negeren, aub.
En om on-topic te blijven: Ja, de predestinatie is van eeuwigheid. We noemen dat de Raad des Vredes, de onderhandeling tussen de Goddelijke Personen, en waar de Tweede Persoon Zich Borg stelde voor degenen die Hem gegeven waren van voor de grondlegging der aarde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie