De Puriteinen

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

De Puriteinen

Bericht door Christiaan »

De puriteinen waren erg grote predikers doorgaans, maar ook schreven velen boeken. Die ook voor ons tot nut kunnen zijn.
Mijn ervaring is dat ze erg praktijk gericht zijn.
Zoals Wandelen met God of Groeien in het geloof.
Ik ken de volgende Puriteinen,
Henry Scudder, Matthew Henry, John Owen, Thomas Brooks, Thomas Watson, Ebenhaezer Erskine, Samuel Rutherford, joseph Allein en John James Agerll.
Ik ervaar hun boeken als doorgaan begrijpelijk en rijk.
Doordrongen van de schrift maar toch op een vrije manier geschreven.
Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen (vooral 17/18 de eeuw)???
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
schaap

Bericht door schaap »

Loop jij een beetje achter ofzo.... :wink:
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Ik ben nog opzoek naar een kortingsbon uit het RD of Terdege voor de serie Puriteins erfgoed. Wie kan mij daar aan helpen? Scheelt nogal wat.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De Puriteinen

Bericht door Zonderling »

Christiaan schreef:De puriteinen waren erg grote predikers doorgaans, maar ook schreven velen boeken. Die ook voor ons tot nut kunnen zijn.
Mijn ervaring is dat ze erg praktijk gericht zijn.
Zoals Wandelen met God of Groeien in het geloof.
Ik ken de volgende Puriteinen,
Henry Scudder, Matthew Henry, John Owen, Thomas Brooks, Thomas Watson, Ebenhaezer Erskine, Samuel Rutherford, joseph Allein en John James Agerll.
Ik ervaar hun boeken als doorgaan begrijpelijk en rijk.
Doordrongen van de schrift maar toch op een vrije manier geschreven.
Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen (vooral 17/18 de eeuw)???
Ik houd de werken van de puriteinen zeer hoog. In veel opzichten vergelijkbaar met Schotse schrijvers (die je eventueel ook puriteinen kunt noemen). Trouwens ik zie, dat je de Schotten ook tot de puriteinen rekent (Rutherford, Erskine).

Een belangrijke naam die je niet genoemd hebt, is John Flavel. Maar er zijn er veel meer.

Het is trouwens niet Ebenhaezer Erskine (zoals ik pas ook nog ergens anders las), maar Ebenezer Erskine.
Petrus

Bericht door Petrus »

BJD schreef:Ik ben nog opzoek naar een kortingsbon uit het RD of Terdege voor de serie Puriteins erfgoed. Wie kan mij daar aan helpen? Scheelt nogal wat.
Helaas, k heb voor je gezocht maar mijn innig geliefde echtgenote heeft nét de voorlaatste terdege in de oudpapiercontainer van de huisbaas gegooid, wanneer moet die bon erin gestaan hebben? In het RD?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Petrus schreef:
BJD schreef:Ik ben nog opzoek naar een kortingsbon uit het RD of Terdege voor de serie Puriteins erfgoed. Wie kan mij daar aan helpen? Scheelt nogal wat.
Helaas, k heb voor je gezocht maar mijn innig geliefde echtgenote heeft nét de voorlaatste terdege in de oudpapiercontainer van de huisbaas gegooid, wanneer moet die bon erin gestaan hebben? In het RD?
Dat was het RD drie maanden geleden...
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Re: De Puriteinen

Bericht door uitgeworpen »

Zonderling schreef:
Christiaan schreef:De puriteinen waren erg grote predikers doorgaans, maar ook schreven velen boeken. Die ook voor ons tot nut kunnen zijn.
Mijn ervaring is dat ze erg praktijk gericht zijn.
Zoals Wandelen met God of Groeien in het geloof.
Ik ken de volgende Puriteinen,
Henry Scudder, Matthew Henry, John Owen, Thomas Brooks, Thomas Watson, Ebenhaezer Erskine, Samuel Rutherford, joseph Allein en John James Agerll.
Ik ervaar hun boeken als doorgaan begrijpelijk en rijk.
Doordrongen van de schrift maar toch op een vrije manier geschreven.
Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen (vooral 17/18 de eeuw)???
Ik houd de werken van de puriteinen zeer hoog. In veel opzichten vergelijkbaar met Schotse schrijvers (die je eventueel ook puriteinen kunt noemen). Trouwens ik zie, dat je de Schotten ook tot de puriteinen rekent (Rutherford, Erskine).

Een belangrijke naam die je niet genoemd hebt, is John Flavel. Maar er zijn er veel meer.

Het is trouwens niet Ebenhaezer Erskine (zoals ik pas ook nog ergens anders las), maar Ebenezer Erskine.
Wat is het verschil dan tussen puriteinen en Schotse schrijvers?
Leesbaarheid? Of echt een leerverschil?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De Puriteinen

Bericht door Zonderling »

uitgeworpen schreef:Wat is het verschil dan tussen puriteinen en Schotse schrijvers?
Leesbaarheid? Of echt een leerverschil?
Nee hoor, uitgeworpen.

Puriteinen streden oorspronkelijk voor zuiverheid in de Engelse (anglicaanse) staatskerk.

De Schotten hadden een reeds een gereformeerde kerkinrichting en worden daarom meestal geen puriteinen genoemd.

De overeenkomsten zijn echter zeer groot.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Re: De Puriteinen

Bericht door uitgeworpen »

Zonderling schreef:
uitgeworpen schreef:Wat is het verschil dan tussen puriteinen en Schotse schrijvers?
Leesbaarheid? Of echt een leerverschil?
Nee hoor, uitgeworpen.

Puriteinen streden oorspronkelijk voor zuiverheid in de Engelse (anglicaanse) staatskerk.

De Schotten hadden een reeds een gereformeerde kerkinrichting en worden daarom meestal geen puriteinen genoemd.

De overeenkomsten zijn echter zeer groot.
Ik lees zelf heel graag in 'Andrew Gray'. Zijn preken zijn voor
mij echt tot zegen geweest. ( Hoe noem je hem dan? ).
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: De Puriteinen

Bericht door mayflower »

Christiaan schreef: Ik ervaar hun boeken als doorgaan begrijpelijk en rijk.
Doordrongen van de schrift maar toch op een vrije manier geschreven.
Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen (vooral 17/18 de eeuw)???
De puriteinse geschriften hebben mij enorm inzicht gegeven in het verstaan van God's Woord en de verklaring hiervan, maar tevens ook de prakticale uitleg hiervan.

De grootste puriteinse leraar is voor mij John Owen wat ik omschrijf als bevindelijke theologie. Al zijn werken, commentaar op de Hebreeen brief en biblical theology zijn gewoon de beste werken die na God's onfeilbaar Woord, Augustinus en Calvijn zijn geschreven.

Ik ben ook erg onder de indruk van Thomas Manton (heb nog niet zolang geleden de complete 22 delen besteld), vooral zijn verklaring op Psalm 119.
Verder zijn Gospel Worship & Gospel fear van Jeremiah Burroughs klassiekers, en alle werken van Christopher Love.

Ik ben ook erg bezig met het lezen van de calvinistische baptisten uit de 17e eeuw zoals Benjamin Keach en Nehemiah Cox.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De Puriteinen

Bericht door Zonderling »

uitgeworpen schreef:
Zonderling schreef:
uitgeworpen schreef:Wat is het verschil dan tussen puriteinen en Schotse schrijvers?
Leesbaarheid? Of echt een leerverschil?
Nee hoor, uitgeworpen.

Puriteinen streden oorspronkelijk voor zuiverheid in de Engelse (anglicaanse) staatskerk.

De Schotten hadden reeds een gereformeerde kerkinrichting en worden daarom meestal geen puriteinen genoemd.

De overeenkomsten zijn echter zeer groot.
Ik lees zelf heel graag in 'Andrew Gray'. Zijn preken zijn voor
mij echt tot zegen geweest. ( Hoe noem je hem dan? ).
De Schotten waren presbyterianen (de engelse naam voor gereformeerden). Andrew Gray zou ik dan ook een presbyteriaan noemen.

De Engelse puriteinen waren soms ook presbyterianen, maar ook wel independenten of congregationalisten (deze verschillen met de presbyterianen alleen in de kerkregering; b.v. John Owen) of baptisten (b.v. John Bunyan). Daarentegen waren de Schotten altijd presbyteriaans.

Nog even nagekeken in de dikke pil van W. van der Zwaag "De Reformatie der Puriteinen" (592 blz.). Hij behandelt de Schotten in dit standaardwerk niet. Met het puritanisme bedoelen we dus vooral een Engelse beweging. (Zoals de term Nadere Reformatie gebruikt wordt voor een Nederlandse beweging.) Eventueel ook Amerikaans door emigratie naar dit werelddeel van Engelse puriteinen.
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Re: De Puriteinen

Bericht door Gefopt »

Christiaan schreef:Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen (vooral 17/18 de eeuw)???
Laatst heb ik "De zekerheid van het geloof" van Ebenezer Erskine gelezen, een schitterend boekje waar veel waardevolle dingen in staan. Vooral de pastorale manier van aanmoedigen, bemoedigen en het heenwijzen op dé Zekerheid van het geloof zijn buitengewoon lezenswaardig!
Van harte aanbevolen!

Het Reformatorisch Dagblad heeft een geweldig initiatief genomen door 8 deeltjes van de puriteinen uit te geven, hopelijk volgt er meer!
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Re: De Puriteinen

Bericht door uitgeworpen »

Gefopt schreef:
Christiaan schreef:Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen (vooral 17/18 de eeuw)???
Laatst heb ik "De zekerheid van het geloof" van Ebenezer Erskine gelezen, een schitterend boekje waar veel waardevolle dingen in staan. Vooral de pastorale manier van aanmoedigen, bemoedigen en het heenwijzen op dé Zekerheid van het geloof zijn buitengewoon lezenswaardig!
Van harte aanbevolen!

Het Reformatorisch Dagblad heeft een geweldig initiatief genomen door 8 deeltjes van de puriteinen uit te geven, hopelijk volgt er meer!
Welke 8 deeltjes?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: De Puriteinen

Bericht door Christiaan »

uitgeworpen schreef:
Gefopt schreef:
Christiaan schreef:Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen (vooral 17/18 de eeuw)???
Laatst heb ik "De zekerheid van het geloof" van Ebenezer Erskine gelezen, een schitterend boekje waar veel waardevolle dingen in staan. Vooral de pastorale manier van aanmoedigen, bemoedigen en het heenwijzen op dé Zekerheid van het geloof zijn buitengewoon lezenswaardig!
Van harte aanbevolen!

Het Reformatorisch Dagblad heeft een geweldig initiatief genomen door 8 deeltjes van de puriteinen uit te geven, hopelijk volgt er meer!
Welke 8 deeltjes?
Puriteins Erfgoed,
uitgegeven door de groot goudriaan....w.o. Lieflijk licht voor blinden van Samuel Rutherford.....alle deeltjes zullen zeker verkrijgbaar zijn bij Den Hertog.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Dathenum

Re: De Puriteinen

Bericht door Dathenum »

Christiaan schreef:w.o. Lieflijk licht voor blinden van Samuel Rutherford.....alle deeltjes zullen zeker verkrijgbaar zijn bij Den Hertog.
Ben ik nu aan het lezen (heb de serie ook via het RD besteld). Aan te bevelen!
Plaats reactie