Onfeilbaarheid van het geschreven Woord Gods

Jelle

Onfeilbaarheid van het geschreven Woord Gods

Bericht door Jelle »

Artikel 3. Het Woord van God.
Wij belijden dat dit Woord van God niet is voorgekomen uit de wil van een mens, maar dat mensen, door de Heilige Geest gedreven, van Godswege gesproken hebben, zoals de apostel Petrus zegt.
2 Pe 1:21.
Daarna heeft God in Zijn bijzondere zorg voor ons en ons behoud Zijn knechten, de profeten en apostelen, geboden zijn geopenbaarde Woord op Schrift te stellen, en zelf heeft Hij met Zijn vinger de twee tafelen van de wet geschreven. Hierom noemen wij zulke geschriften heilige en goddelijke Schriften.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Misschien goed om in dit verband de vraag aan de orde te stellen: Hoe gaan we om met 'fouten' in de Bijbel.
Iedereen weet dat er dingen zijn, in de evangeliën, bijvoorbeeld, die niet helemaal met elkaar kloppen.
Bijv. één of twee blinden, één of twee bezetenen, gingen Jozef en Maria nu in Nazareth wonen omdat ze op de vlucht gingen voor Herodes, of gingen ze gewoon terug omdat ze daar vandaan kwamen?
Etc. etc.
Natuurlijk geloof ik in de 'onfeilbaarheid van de Heilige Schrift', maar met deze vragen zit ik toch wel. En om dat meteen maar op ons 'verduisterde verstand' te schuiven, vind ik wat kort door de bocht.
Hoe gaan we hiermee om?
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Het staat duidelijk in de Bijbel dacht ik:
Mattheus 2

23 En daar gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad, genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden, wat door de profeten gezegd is, dat Hij Nazarener zal geheten worden.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Het staat duidelijk in de Bijbel dacht ik:
Mattheus 2

23 En daar gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad, genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden, wat door de profeten gezegd is, dat Hij Nazarener zal geheten worden.
Nee, ik bedoel dit: als je in Matth. 3 leest, lijkt het net of Jozef en Maria helemaal nooit eerder in Bethlehem gewoond hadden.
Als je in Lucas 2 leest, zie je dat ze van Nazareth naar Bethlehem gingen. Je vraagt je dan af: zou Mattheüs niet over die informatie hebben beschikt toen hij zijn evangelie schreef?
En dit is dan nog maar één voorbeeld.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Afgewezen, misschien heeft de benadering te maken met de Joodse achtergrond van Mattheüs. Het lijkt wel alsof hij iedere keer wil bewijzen dat Jezus de geprofeteerde Messias is. Hij is geboren in Bethlehem. Dat is de vervulling van een profetie. Evengoed is dat het feit dat Hij in Nazaret ging wonen.

Lees maar eens Mattheüs op de term 'Koninkrijk der hemelen'. Marcus gebruikt 'Koninkrijk Gods'. Zou dat te maken hebben met het Joodse respect voor de naam van God.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hm tja... en dat de bijbel onfeilbaar is wil niet zeggen dat er in vertalingen en het overschrijven van grondteksten geen fouten gemaakt kunnen zijn.. Voor wat je zegt over blinden/bezeten bijvoorbeeld.... maar er is ook ergens en verhaal dat in Koningen en Kronieken staat, waar in het ene geval iets in zoveel honderd en in het andere geval zoveel duizend staat. Iets in die geest.... Zoek op Google maar eens op Fouten in de Bijbel en je vindt genoeg pagina's met lijsten....

Die ene heb ik gevonden:

2 Samuël 10:18:

"Maar ze moesten voor Israël de vlucht nemen. David doodde 700 span paarden en 40.000 ruiters, en sloeg hun legeraanvoerder Sobak ter plaatse dood".

1 Kronieken 19:18:

( maar moesten voor Israël de vlucht nemen. David doodde 7.000 span paarden en 40.000 soldaten, en ook de legeraanvoerder Sofak". )


Voor informatie over vertalingen en schijnbare tegenstrijdigheden is dit een interessante pagina: http://www.godswoord.nl/authenticiteit.asp
Hier is ook info over vertalingen en grondteksten te vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Zelf vind ik dit de meest onverklaarbare:
Ex 33:11
En de HEERE sprak tot Mozes aangezicht tot aangezicht, gelijk een man met zijn vriend spreekt; daarna keerde hij weder tot het leger; doch zijn dienaar Jozua, de zoon van Nun, de jongeling, week niet uit het midden der tent.
Ex 33:20
Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ten eerste gaat er aan het 19e vers wel wat vooraf. Mozes vraag niet om het aangezicht van de HEERE te zien, maar: toon mij Uw heerlijkheid.

Misschien is het 11e vers wel een uitdrukking die weergeeft dat men vriendelijk met elkaar spreekt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Ik heb begrepen dat een stelregel bij exegese is: als in een bijbelgedeelte tweemaal hetzelfde woord voorkomt dan betekent dat ook hetzelfde.

vers 11 is duidelijk genoeg. Als er niet bij zou staan: zoals iemand met een vriend spreekt zou je nog gelijk kunnen hebben. Vers 20 in combinatie met 19 geeft aan dat het 'aangezicht' hetzelfde is als 'heerlijkheid'.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hmmm... lastig.... Maar ik denk niet dat de bijbel hier zichzelf tegenspreekt. Misschien had God een bepaalde gedaante aangenomen, zoals toen Hij aan Abraham verscheen of zoals Hij verscheen aan Jakob, en met Hem worstelde bij Pniël? In beide gevallen was het God, maar in de gedaante van een mens. We kunnen denk ik stellen dat Abraham voor zijn tent ook met God sprak, van aangezien tot aangezicht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wel interessante site, Marnix, maar ik voel me toch niet helemaal tevredengesteld.
Zou het zo verkeerd zijn, om te erkennen dat de Heilige Geest bij het schrijven van de Bijbel het geen probleem vond wanneer bijbelschrijvers gewoon wel eens een menselijke fout of vergissing maakten? Voor mij staat of valt de inspiratie en betrouwbaarheid van de Bijbel daar niet mee. Eerlijk gezegd vind ik het een ontspannener gedachte dan dat ik alles krampachtig kloppend moet krijgen (wat denk ik toch niet lukt).
Maar goed, misschien is dit wel een ketterse gedachte.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Nee hoor, dat is niet ketters :) Dat er vertaalfoutjes en schrijffoutjes in staan is iets anders dan dat wat de bijbel zegt klopt. Voor mij valt of staat dit ook niet hiermee :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Maar goed, misschien is dit wel een ketterse gedachte.
Waarom denk je dat dit een ketterse gedachte is dan?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Maar goed, misschien is dit wel een ketterse gedachte.
Waarom denk je dat dit een ketterse gedachte is dan?
Omdat gezegd wordt: Als er kleine foutjes in de Bijbel staan, kunnen we dan nog wel vertrouwen hebben in wat de Bijbel over de belangrijkste dingen zegt?
En wat moet je, als je ergens moet tekenen dat volgens jou de Bijbel Gods onfeilbaar Woord is, woordelijk geïnspireerd, zonder fouten, etc. (ik weet de formulering niet meer zo precies.)
Nu, volgens mij is de Bijbel helemaal Gods Woord en ook woordelijk geïnspireerd, en tóch geloof ik dat de Heilige Geest menselijke foutjes toegelaten heeft (bijv. doordat de ene evangelist een andere bron heeft geraadpleegd dan de andere).
Hoe dat met elkaar te rijmen is, weet ik niet. Maar dat is met zoveel dingen in het Koninkrijk Gods zo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik ook :)

Dus denk niet dat het ketters is wat je zegt, omdat je altijd bepaalde dingen over de bijbel hebt gehoord en dit ermee in strjid lijkt te zijn... wat overigens volgens mij niet het geval is.

Ook in een boek zonder fouten kunnen schrijvers en vertalers fouten maken, sterker nog, ze kunnen zoiets niet foutloos doen en vertalen. Dat de bijbel geinspireerd werd door de Geest wil toch niet zeggen dat die mensen omdat ze die inspiratie hadden, zonder zonden en onfeilbaar waren? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie