Onfeilbaarheid van het geschreven Woord Gods

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ElmousseJij gelooft toch niet dat als je Geest je de woorden in de mond ligt, je op dat moment je jezelf kunt verspreken... je gelooft toch niet dat een dominee altijd de bediening des Geestes heeft.,.. mag ie zn blaadjes ook wel weggooien... meer vertrouwen op het papiertje als op God
Beetje kort door de bocht, Elmousse. Ik dacht ook dat jij van mening was dat de Geest niet meer zo werkt als vroeger.
Het feit dat jij autogordels draagt, wil toch ook niet zeggen dat je meer vertrouwt op die gordel dan op God?

stel dat de dominee zijn preek niet voorbereidt en uitwerkt op een schets, en als de preek dan niet zo lukken wil, dan laat de Geest het afweten?
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik vind het voorbeeld van Unionist wel goed. Zo'n soort voorbeeld haalt prof. Van Bruggen ook aan in zijn boek 'Wie maakte de Bijbel'.
Elmousse moet dan maar eens uitleggen hoe het zit met Stefanus, als hij het heeft over 75 zielen, volgens de Griekse tekst, die verschilt van de Hebreeuwse. Daar heeft de Heilige Geest toch ook Stefanus niet gecorrigeerd?
Komt ie afgewezen... er staat in het oude testament 66 zielen (zonder Jozefs huis zelf). Tel je daarbij negen vrouwen op (Juda's vrouw was dood en Benjamin naar alle waarschijnlijkheid niet getrouwd) kom je op het aantal zielen van Jakobs huis, en dat zijn er dus 75.
Als je voor koningen en overheden en machten staat hoef je niet bevreesd te zijn over wat je zult zeggen, want de Heilige Geest zelf zal je geven wat je spreken moet.... geloven wij dit voor de op de preekstoel dan niet?
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ElmousseJij gelooft toch niet dat als je Geest je de woorden in de mond ligt, je op dat moment je jezelf kunt verspreken... je gelooft toch niet dat een dominee altijd de bediening des Geestes heeft.,.. mag ie zn blaadjes ook wel weggooien... meer vertrouwen op het papiertje als op God
Beetje kort door de bocht, Elmousse. Ik dacht ook dat jij van mening was dat de Geest niet meer zo werkt als vroeger.
Het feit dat jij autogordels draagt, wil toch ook niet zeggen dat je meer vertrouwt op die gordel dan op God?

stel dat de dominee zijn preek niet voorbereidt en uitwerkt op een schets, en als de preek dan niet zo lukken wil, dan laat de Geest het afweten?
Nee het vertrouwen van de betreffende dominee in of op God laat het afweten.... je wil mij toch niet vertellen dat jij gelooft dat de Heilige Geest in elke prediking medewerkt? Ik geloof echt niet dat een preek: Johannes at sprinkhanen en wilde honing.... met de interpratatie Johannes at sprinkhanen, maar hij wilde eigenlijk honing! door de Geest geinspireerd kan zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik vind het voorbeeld van Unionist wel goed. Zo'n soort voorbeeld haalt prof. Van Bruggen ook aan in zijn boek 'Wie maakte de Bijbel'.
Elmousse moet dan maar eens uitleggen hoe het zit met Stefanus, als hij het heeft over 75 zielen, volgens de Griekse tekst, die verschilt van de Hebreeuwse. Daar heeft de Heilige Geest toch ook Stefanus niet gecorrigeerd?
Komt ie afgewezen... er staat in het oude testament 66 zielen (zonder Jozefs huis zelf). Tel je daarbij negen vrouwen op (Juda's vrouw was dood en Benjamin naar alle waarschijnlijkheid niet getrouwd) kom je op het aantal zielen van Jakobs huis, en dat zijn er dus 75.
Als je voor koningen en overheden en machten staat hoef je niet bevreesd te zijn over wat je zult zeggen, want de Heilige Geest zelf zal je geven wat je spreken moet.... geloven wij dit voor de op de preekstoel dan niet?
En daarmee is de Bijbel dan weer 'gered'. Nee, Elmousse, dat is mij iets te krampachtig. Ook de kanttekenaar in de SV wijst erop dat in Hand. de Griekse tekst wordt gehanteerd en heeft daar kennelijk geen moeite mee.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik vind het voorbeeld van Unionist wel goed. Zo'n soort voorbeeld haalt prof. Van Bruggen ook aan in zijn boek 'Wie maakte de Bijbel'.
Elmousse moet dan maar eens uitleggen hoe het zit met Stefanus, als hij het heeft over 75 zielen, volgens de Griekse tekst, die verschilt van de Hebreeuwse. Daar heeft de Heilige Geest toch ook Stefanus niet gecorrigeerd?
Komt ie afgewezen... er staat in het oude testament 66 zielen (zonder Jozefs huis zelf). Tel je daarbij negen vrouwen op (Juda's vrouw was dood en Benjamin naar alle waarschijnlijkheid niet getrouwd) kom je op het aantal zielen van Jakobs huis, en dat zijn er dus 75.
Als je voor koningen en overheden en machten staat hoef je niet bevreesd te zijn over wat je zult zeggen, want de Heilige Geest zelf zal je geven wat je spreken moet.... geloven wij dit voor de op de preekstoel dan niet?
En daarmee is de Bijbel dan weer 'gered'. Nee, Elmousse, dat is mij iets te krampachtig. Ook de kanttekenaar in de SV wijst erop dat in Hand. de Griekse tekst wordt gehanteerd en heeft daar kennelijk geen moeite mee.
Ach de SV laat ook een andere verklaring zien die het weer probeert aan elkaar te rijmen... misschien moet je het zo zien: dat was toen de manier waarop het in omloop was (in die dagen had een ander getal stof doen opwaaien).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

WIE SPREEKT HET VERLOSSENDE WOORD??
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik weet dat het geen antwoord is, maar hoe meer ik me in Hem verdiep, hoe minder ik van de Heilige Geest begrijp.

Zomaar een paar vragen:

Kan iemand door God bemoedigd worden met een uit zijn verband gepreekte of gerukte tekst?

Kan iemand door God geroepen worden onder een predikant die een dwaalleer brengt?

Kan iemand door God bemoedigd of juist vermaand worden met een tekst die later bezien toch wat anders uitgelegd moet worden?

Naar mijn idee niet, maar toch zie ik het om me heen gebeuren en heb het zelf ook wel meegemaakt. Dat is heel verwarrend. Ik weet het ook niet. God is groot en wij begrijpen Hem niet.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
WIE SPREEKT HET VERLOSSENDE WOORD??
De nieuwtestamenticus Prof Dr. van Oyen zei eens dat het Nieuwe Testament is een ' menselijke weergave van goddelijke woorden'.

Ik had daar best moeite mee. Toch blijven er ontzettend veel vragen over, zoals Unionist en ook Afgewezen aangeven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het zou mooi zijn als hier in reformatorische kringen eens overeenstemming over bereikt werd. Hier liggen vragen waar je je niet zomaar vanaf kunt maken. Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat ons verstand verduisterd is bijv., maar we weten allemaal dat één plus één twee is en niet drie. En zo zijn er ook zaken in de Bijbel die je niet 'glad' kunt 'strijken', met een beroep op ons verduisterd verstand.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Afgewezen,

Ik denk dat een oplossing in 'reformatorische' kring bijna onmogelijk is. Het deel wat ook tegen de HSV is, durft het niet eens aan. Zelf denk ik dat bv. Scholten het best met je eens is, maar ja, het is onverkoopbaar. Het andere deel durft het bijna niet, want dan ben je onmiddellijk van een etiket voorzien.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Afgewezen,

Ik denk dat een oplossing in 'reformatorische' kring bijna onmogelijk is. Het deel wat ook tegen de HSV is, durft het niet eens aan. Zelf denk ik dat bv. Scholten het best met je eens is, maar ja, het is onverkoopbaar. Het andere deel durft het bijna niet, want dan ben je onmiddellijk van een etiket voorzien.
Denk je echt dat de zaken zo liggen?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Afgewezen,

Op de CGO-E1 hoorde ik drs. van Mourik zeggen dat er in de jaren zeventig een polarisatie is opgetreden. Het voert te ver om hier heel uitgebreid op in te gaan. Het is eigenlijk al erg genoeg dat het gebeurd is.

Natuurlijk gebeuren er op de 'linkse' flank dingen die me verontrusten. Daarmee is echter niet alles gezegd. Er zijn ook mensen die goed gereformeerd zijn, maar wel aandurven om bepaalde vragen te beantwoorden.

Aan de andere kant is er een groep die niets maar dan ook niets van dit alles moet hebben. Alles schuift men onder tafel met de woorden: een aanval op de oude bevindelijke waarheid.

Welke positie Scholten inneemt, kan ik niet beantwoorden. In de enkele gesprekken die ik met hem heb gehad, kwam hij mij als nuchter / reeël voor.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Afgewezen,

Op de CGO-E1 hoorde ik drs. van Mourik zeggen dat er in de jaren zeventig een polarisatie is opgetreden. Het voert te ver om hier heel uitgebreid op in te gaan. Het is eigenlijk al erg genoeg dat het gebeurd is.

Natuurlijk gebeuren er op de 'linkse' flank dingen die me verontrusten. Daarmee is echter niet alles gezegd. Er zijn ook mensen die goed gereformeerd zijn, maar wel aandurven om bepaalde vragen te beantwoorden.

Aan de andere kant is er een groep die niets maar dan ook niets van dit alles moet hebben. Alles schuift men onder tafel met de woorden: een aanval op de oude bevindelijke waarheid.

Welke positie Scholten inneemt, kan ik niet beantwoorden. In de enkele gesprekken die ik met hem heb gehad, kwam hij mij als nuchter / reeël voor.
Weet jij een manier om deze vragen bij hem te krijgen? Ik vind het altijd de moeite waard om Scholtens bijdragen te lezen, dus wie weet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Afgewezen,

Ik denk dat een oplossing in 'reformatorische' kring bijna onmogelijk is. Het deel wat ook tegen de HSV is, durft het niet eens aan. Zelf denk ik dat bv. Scholten het best met je eens is, maar ja, het is onverkoopbaar. Het andere deel durft het bijna niet, want dan ben je onmiddellijk van een etiket voorzien.
Denk je echt dat de zaken zo liggen?
De HSV komt over een jaar uit. En ik denk dat de meningen alleen nog maar verscherpt zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Artikel 3. Van het geschreven Woord Gods

Bericht door Jacobse »

hierboven, een stukje omhoog, waar het gaat over het aantal dat met Jakob naar Egypte toog, staat "Benjamin was vermoedelijk niet getrouwd".
Hoe dan daarbij Genesis 46 vers 21, waar tien zonen van Benjamin met naam worden genoemd? In de reeks voorafgaande aan vers 27: zeventig zielen.
Thomas
Plaats reactie