Hoe spreekt God

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Hoe spreekt God

Bericht door rekcor »

Een vriendin van ons is lid van een - nogal charismatische - evangelische gemeente. Ze is echt een christin die dicht bij de Heere probeert te leven. In dat opzicht is er veel herkenning.

Er is echter geen herkenning op de manier waarop God volgens haar tot ons spreekt. Ze beschrijft regelmatig situaties (waar ze zelf, of iemand die ze kent) waarin God letterlijk tot mensen spreekt. Bijvoorbeeld: 'ga die en die winkel binnen', of: 'doe dit en dat'. Zo vertelde ze onlangs het verhaal van iemand die van God de opdracht kreeg om een nieuwe vlag van Israel te ontwerpen. De huidige vlag - met Davidsster - zou namelijk onder demonische machten staan. Zie bijv. ook: http://www.real-life.nl/lifeletter/2005 ... fetie.html (waarin de auteur zegt: 'Gods Geest gaf me deze woorden voor jou'), of http://www.real-life.nl/lifeletter/2005 ... iding.html (waarin diezelfde auteur vaker woorden gebruikt als 'Gods Geest liet mij zien').

Mijn vraag is: wat moet je hiermee? Het is een heel gevoelig onderwerp. Voor betreffende mensen (want zij zien echt Gods werk in hun leven) maar zeker ook doordat ik niet weet of het nu bijbels is of niet. Wat vinden jullie? Hoe spreekt God tegen mensen? (en nu niet zeggen: door Zijn Woord, want ik haal uit de bijbel niet of ik een baan - die ik vanmiddag aangeboden kreeg - aan moet nemen of niet)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef: Ze is echt een christin die dicht bij de Heere probeert te leven. In dat opzicht is er veel herkenning.

Er is echter geen herkenning op de manier waarop God volgens haar tot ons spreekt.
erg herkenbaar...
Ik vind het ook lastig. Ik denk dat god tot mij spreek vanuit de Bijbel en een boodschap voor mij heeft vanuit mijn dagboek. (ik lees er 3 per dag). Lastiger vind ik het als mensen zeggen dat die en die tekst binnenviel en dat als antwoord van God zien op hun vragen. Het doet vermoeden dat het om een sterk vertrouwen op God gaat, alleen het strookt niet zo met de manier waarop ik het geleerd heb.
Ze zien ook de stem van God als een vriend hen een advies geeft. "O, dát moet ik dus doen. Dankuwel Heer" zeggen ze en ze doen het. Ik vind het heel gevoelig en ben de laatste om te zeggen dat het zo niet werkt.
Toch vind ik het lezen van Gods Woord betrouwbaarder. Er zijn namelijk meerdere mensen die mij wel eens advies geven en soms allemaal iets anders. Toch geloof ik dan wel dat -wanneer ik die kwestie voor God neerleg, er dan ook wel duidelijk zal worden wat ik moet doen. Roep mij aan in de dag der benauwdheid en ik zal er U uithelpen is zo'n belofte.
Toch blijft er een spanningsveld tussen mijn boerenverstand (en gebed om wijsheid) en de "aanwijzingen van God."
Ik denk dat mijn opvattingen gestoeld zijn op de Schrift. Naar wat nu als iemand iets anders zegt, op basis van diezelfde Schrift?
Dat kunnen dilemma's zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik geloof dat na de afsluiting van Gods Woord God niet meer spreekt dan door Zijn Woord. Een boodschap als 'ga die winkel binnen' lijkt me dan onmogelijk van God te kunnen komen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Toch zegt God door de profeet Joel: En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

Was dat eens op de pinksterdag en daarna nooit weer?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat God best rechtstreeks tot mensen kan spreken, ook nog in deze tijd. Alleen, als we iets van God ingegeven krijgen, moeten het altijd in overeenstemming zijn met Gods Woord. Dat is denk ik de toetssteen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Maar als het al in de Bijbel staat, waarom zou Hij dan nog rechtstreeks tot ons spreken?
Is dit geen waarschuwing: Ezechiël 13:7 Ziet gij niet een ijdel gezicht, en spreekt een leugenachtige voorzegging, als gij zegt: De HEERE spreekt, daar Ik niet gesproken heb?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De kanttekeningen zeggen van dat profeteren (hand 2)

41) profeteren,
Dat is, God klaarlijk kennen, en anderen van hem onderrichten. Onder de manier van onderwijzing, die in het Oude Testament aan weinigen gebruikelijk was, Num. 12:6, wordt beschreven de overvloedige onderwijzing en kennis, die in het Nieuwe Testament zou wezen tot het einde der wereld.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

[...] maar wij hebben het profetisch Woord dat zeer vast is.

Heel herkenbaar dat bepaalde dwalingen een links of rechts jasje hebben.

Het is wel heel moeilijk om een uitspraak te doen over bepaalde ervaringen van mensen. Mensen kaderen ervaringen soms in een bepaald raamwerk. Ook voelen mensen zich gauw aangevallen als je twijfelt aan hun ervaring.

Zelf voel ik meer voor wat Miscanthus aanreikt: laten we ons maar dagelijks voeden door Zijn Woord. Dat Woord is zeker en vast.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wel, ik zou deze Godsspraak niet af willen wijzen, maar er wel erg kritisch naar kijken. God kan zo tot mensen spreken. Echter, laten we altijd:
1. Toetsen of hetgeen gezegd wordt overeenkomt met de Schrift
2. Nagaan of het geen eigen gedachten betreft*
3. Nagaan of het consequent is. God veranderd niet (zomaar) van de 1 op de andere dag van gedachten. Als hetgeen Hij tot de ontvanger zegt dat wel doet, kan het niet van God zijn.
4. Toetsen hoe het anderen opgelegd wordt. Gods Woord heeft gezag, echter nieuwe openbaring heeft dat niet (het heeft alleen gezag voor de ontvanger), tenzij in het hart van meerderen hetzelfde gezegd wordt. Kortom, als iemand tot je komt en zegt: 'Aldus zegt de Heere', en hetgeen hij zegt is geen bekende (bijbelse) waarheid, geloof hem dan niet, maar zeg: 'Als dat van de Heere is, en het is nodig voor mij om te geloven, zal Hij het mij ook openbaren'.

* Veelal zie je dat deze vorm van 'Godspraak' precies zegt wat de ontvanger ervan goed uitkomt. De bijbelse Godsspraak echter eist vaak offers van de ontvanger, en bevat altijd een element wat oproept tot bekering (i.e. afwenden van de zonde en toewenden tot het goede). Kortom, het eist inspanning en zelfverloochening (2 elementen die trouwens altijd aan de orde komen bij de praktische heiligmaking).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat God best rechtstreeks tot mensen kan spreken, ook nog in deze tijd. Alleen, als we iets van God ingegeven krijgen, moeten het altijd in overeenstemming zijn met Gods Woord. Dat is denk ik de toetssteen.
Als je iets van God ingegeven krijgt is het altijd in overeenstemming met Gods Woord... anders is het niet van God. (ik denk dat je dat bedoelt, wel iets anders dan je hier zegt ;))
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:Als je iets van God ingegeven krijgt is het altijd in overeenstemming met Gods Woord... anders is het niet van God.
Mijn probleem is juist een beetje dat deze Godspraken op zich niet tegen de bijbel ingaan, maar ook niet direct in de bijbel terug te vinden zijn. Neem dat voorbeeld van die vlag van Israel... is dat nu in overeenstemming met de bijbel of niet?
Memento schreef:1. Toetsen of hetgeen gezegd wordt overeenkomt met de Schrift
2. Nagaan of het geen eigen gedachten betreft*
3. Nagaan of het consequent is. God veranderd niet (zomaar) van de 1 op de andere dag van gedachten. Als hetgeen Hij tot de ontvanger zegt dat wel doet, kan het niet van God zijn.
4. Toetsen hoe het anderen opgelegd wordt.
Ik snap je punten, ik zou het zelf ook zo aanpakken. Echter, ik vrees dat ik dan altijd tot de conclusie zou komen dat ik het zelf verzonnen heb --> heet dat niet wegredeneren?

Over punt 4: op die website die ik in mijn eerste post vermeldde, staan ook diverse verhalen die het demonische van de Narnia-verhalen 'aantonen'. Ik heb echter ook verhalen de andere kant op gehoord (Narnia is goed).
Welke moet ik nu geloven? De 'argumentatie' tegen is: 'God liet het mij zien'. De argumentie voor is daadwerkelijk met argumenten. Zelf ben ik veel gevoeliger voor degelijke argumenten dan voor iemand die zegt 'God zei het tegen mij'. Probleem...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik vind het wel moeilijk om inderdaad hierover een oordeel te geven. We kunnen hierover geen rechtstreeks antwoord vinden uit de Bijbel. Maar wel indirect. De vraag is: wat drijft deze persoon om een nieuwe vlag te ontwerpen? En is het reeel ook haalbaar dat zijn ontwerp de nieuwe vlag wordt? Heeft zij/zij contacten met de Israelische regering?
Bovendien, waarop baseert men dat de huidige vlag onder demonische krachten staat. Het ligt denk ik niet aan het symbool.

"Ik snap je punten, ik zou het zelf ook zo aanpakken. Echter, ik vrees dat ik dan altijd tot de conclusie zou komen dat ik het zelf verzonnen heb --> heet dat niet wegredeneren?"
Als het echt van God komt, dan zal Hij de boodschap herhalen totdat je luistert.

Het is best moeilijk, maar ik denk wel dat het mogelijk is dat God rechtstreeks tot mensen spreekt, ook indeze tijd. Maar we moeten dan, hoewel sommige onderwerpen niet direct n de Bijbel terug kunnen vinden, altijd een bevestiging krijgen vanuit het Woord van God
Ik weet, mijn Verlosser leeft
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

JolandaOudshoorn schreef:hoewel sommige onderwerpen niet direct n de Bijbel terug kunnen vinden, altijd een bevestiging krijgen vanuit het Woord van God
Dan is mijn vraag direct: waar staat dat in de bijbel? En: hoe zie jij die bevestiging voor je?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat je hierbij naar de motivatie van de persoon moet kijken. Of dat je dat nu zelf ben of een ander. Wat wil die persoon bereiken met het nieuwe ontwerp en dan is de toetssteen, is de motivatie Bijbels verantwoord.

Kijk, dezelfde probelamtiek zie je natuurlijk ook bij ambtsdragers en dominees. Moet ik een beroep wel of niet aannemen, moet ik wel of niet ouderling worden. Er staat nergens in de Bijbel bijv. "wordt dominee in ..." of "Dien je gemeente als diaken" Maar je kan wel je motivatie toesten aan de Bijbel.

Over het voorbeeld van de vlag, ik zou echt eens willen weten waarom hij/zij een nieuwe vlag moet ontwerpen en waarop dat gebaseerd is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Een paar gedachten van mij hierbij:

Alles moet strekken tot Gods eer, toch?
[marq=right]dan zal ook het woord wat tot ons gesproken wordt (of wat wij menen dat tot ons gesproken wordt) ook op Gods eer gericht (moeten) zijn, of niet?

Komt het Woord wat tot ons gesproken wordt ons 'toevallig' goed uit? Ik bedoel, het gevaar ligt op de loer dat we zo groot kunnen worden met onze 'ontvangen' weldaden, zo groot dat we genoeg hebben aan deze ervaringen en God niet meer nodig hebben

Groeten,
Jean
Plaats reactie