Hoe spreekt God

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Huh, dat snap ik niet... kan je dat ff toelichten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Job »

Goeienavond.

Even een oud topic erbij gepakt om een vraag te stellen die ik nog open had staan. Dat was in het intussen gesloten topic waarin over de vergaderdagen van het curatorium werd gediscussieerd.

Hopelijk lukt het om dit onderwerp algemeen te benaderen en het geheel los te koppelen van het curatorium, zodat dit topic niet ook gesloten zal worden. Bovendien is de vraag ook echt veel algemener bedoeld.

In grote lijnen is de kwestie: kunnen Gods plannen gedwarsboomd worden door menselijk handelen? Niet 100% zuiver benoemd wat ik bedoel, immers komen Gods plannen altijd uit, ik zoek de juiste woorden.

Om het duidelijk te maken moet ik de aanleiding even benoemen. Nogmaals: verwacht dat die verder niet in concreto bediscussieerd zal worden, dat is gepasseerd. Aanleiding was dat DDD stelde dat door God geroepen mannen geen dominee worden door handelen v/h curatorium.

Kan dat? 100% gesproken door God, maar geen vervulling? Hoe spreekt God? Ik meende altijd: Gods zeggen = Gods doen. Dat geloof ik nog steeds. Maar hoe wordt dat uitgewerkt? Kan iets niet in vervulling gaan waarvan de aanleiding (een belofte, een roeping, het spreken van Hem) wel echt van God kwam? Is dit met Bijbelse voorbeelden te staven?

Alvast bedankt.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Christen »

Even snelle reactie, Hebreeën 11?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe spreekt God

Bericht door DDD »

Ik zou daar best een antwoord op willen geven, maar ik wil eerst weten of het draadje daarover gesloten is vanwege dit onderwerp. Ik heb daar verder geen bericht over gekregen, maar zulks is mij altijd wat vaag.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Anselmus »

Job schreef:Goeienavond.

Even een oud topic erbij gepakt om een vraag te stellen die ik nog open had staan. Dat was in het intussen gesloten topic waarin over de vergaderdagen van het curatorium werd gediscussieerd.

Hopelijk lukt het om dit onderwerp algemeen te benaderen en het geheel los te koppelen van het curatorium, zodat dit topic niet ook gesloten zal worden. Bovendien is de vraag ook echt veel algemener bedoeld.

In grote lijnen is de kwestie: kunnen Gods plannen gedwarsboomd worden door menselijk handelen? Niet 100% zuiver benoemd wat ik bedoel, immers komen Gods plannen altijd uit, ik zoek de juiste woorden.

Om het duidelijk te maken moet ik de aanleiding even benoemen. Nogmaals: verwacht dat die verder niet in concreto bediscussieerd zal worden, dat is gepasseerd. Aanleiding was dat DDD stelde dat door God geroepen mannen geen dominee worden door handelen v/h curatorium.

Kan dat? 100% gesproken door God, maar geen vervulling? Hoe spreekt God? Ik meende altijd: Gods zeggen = Gods doen. Dat geloof ik nog steeds. Maar hoe wordt dat uitgewerkt? Kan iets niet in vervulling gaan waarvan de aanleiding (een belofte, een roeping, het spreken van Hem) wel echt van God kwam? Is dit met Bijbelse voorbeelden te staven?

Alvast bedankt.
Ik denk dat dit raakt aan Gods verborgen en geopenbaarde wil en dan denk ik bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Jozef. De broers zondigen door hun broer te verkopen naar Egypte. Ik geloof niet dat God dat gedrag goedkeurde. Tegelijk werkt God aan een groter doel en dan kan Jozef zeggen: u bedacht het ten kwade, maar God heeft het ten goede gedacht. Dwars door zonden heen werkt God aan een groter plan. De zonden zijn voor rekening van de broers en dat staat naast het feit dat God ondanks deze zonden doorgaat met Zijn verborgen wil.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Job »

DDD schreef:Ik zou daar best een antwoord op willen geven, maar ik wil eerst weten of het draadje daarover gesloten is vanwege dit onderwerp. Ik heb daar verder geen bericht over gekregen, maar zulks is mij altijd wat vaag.
Nee, dat is het niet geloof ik, hoor. Het gaat er me meer om dat ik hier zelf nog over loop te puzzelen in mijn hoofd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoe spreekt God

Bericht door KDD »

Job schreef:Goeienavond.

Even een oud topic erbij gepakt om een vraag te stellen die ik nog open had staan. Dat was in het intussen gesloten topic waarin over de vergaderdagen van het curatorium werd gediscussieerd.

Hopelijk lukt het om dit onderwerp algemeen te benaderen en het geheel los te koppelen van het curatorium, zodat dit topic niet ook gesloten zal worden. Bovendien is de vraag ook echt veel algemener bedoeld.

In grote lijnen is de kwestie: kunnen Gods plannen gedwarsboomd worden door menselijk handelen? Niet 100% zuiver benoemd wat ik bedoel, immers komen Gods plannen altijd uit, ik zoek de juiste woorden.

Om het duidelijk te maken moet ik de aanleiding even benoemen. Nogmaals: verwacht dat die verder niet in concreto bediscussieerd zal worden, dat is gepasseerd. Aanleiding was dat DDD stelde dat door God geroepen mannen geen dominee worden door handelen v/h curatorium.

Kan dat? 100% gesproken door God, maar geen vervulling? Hoe spreekt God? Ik meende altijd: Gods zeggen = Gods doen. Dat geloof ik nog steeds. Maar hoe wordt dat uitgewerkt? Kan iets niet in vervulling gaan waarvan de aanleiding (een belofte, een roeping, het spreken van Hem) wel echt van God kwam? Is dit met Bijbelse voorbeelden te staven?

Alvast bedankt.
Een paar artikelen over roeping tot de ambten:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fd5ff2b1ad

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 07b3d506a7
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Adagio »

Anselmus schreef:Ik denk dat dit raakt aan Gods verborgen en geopenbaarde wil en dan denk ik bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Jozef. De broers zondigen door hun broer te verkopen naar Egypte. Ik geloof niet dat God dat gedrag goedkeurde. Tegelijk werkt God aan een groter doel en dan kan Jozef zeggen: u bedacht het ten kwade, maar God heeft het ten goede gedacht. Dwars door zonden heen werkt God aan een groter plan. De zonden zijn voor rekening van de broers en dat staat naast het feit dat God ondanks deze zonden doorgaat met Zijn verborgen wil.
Is Anselmus van Canterbury je voorbeeld? "Ik probeer niet te begrijpen om te geloven, maar ik geloof om te begrijpen". Of, zoals in de huidige tijd wel wordt uitgedrukt: het verstand redeneert, het geloof aanvaardt. Maar als ook het verstand in dienst staat van de openbaring, dan blijven hier ook zaken verborgen voor de eeuwigheid straks.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Ararat »

Anselmus schreef:
Job schreef:(...)
In grote lijnen is de kwestie: kunnen Gods plannen gedwarsboomd worden door menselijk handelen? Niet 100% zuiver benoemd wat ik bedoel, immers komen Gods plannen altijd uit, ik zoek de juiste woorden.
(...)
Kan dat? 100% gesproken door God, maar geen vervulling? Hoe spreekt God? Ik meende altijd: Gods zeggen = Gods doen. Dat geloof ik nog steeds. Maar hoe wordt dat uitgewerkt? Kan iets niet in vervulling gaan waarvan de aanleiding (een belofte, een roeping, het spreken van Hem) wel echt van God kwam? Is dit met Bijbelse voorbeelden te staven?

Alvast bedankt.
Ik denk dat dit raakt aan Gods verborgen en geopenbaarde wil en dan denk ik bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Jozef. De broers zondigen door hun broer te verkopen naar Egypte. Ik geloof niet dat God dat gedrag goedkeurde. Tegelijk werkt God aan een groter doel en dan kan Jozef zeggen: u bedacht het ten kwade, maar God heeft het ten goede gedacht. Dwars door zonden heen werkt God aan een groter plan. De zonden zijn voor rekening van de broers en dat staat naast het feit dat God ondanks deze zonden doorgaat met Zijn verborgen wil.
Ik denk inderdaad dat de vraag van Job het thema van Gods al dan niet geopenbaarde wil raakt. Wij als mens kijken vanuit ons eigen perspectief en lopen dan snel vast met de gedachte dat de plannen gedwarsboomd worden. Gods verborgen plannen zijn zoveel 'hoger' dan wij kunnen zien! Soms zien we achteraf Zijn wonderlijke plan geopenbaard.
De discipelen konden -ondanks wat Jezus had voorzegd- niet zien dat de weg van het kruis dé weg naar verlossing en het Koninkrijk was. Voor hen leek het of Zijn plannen faalden.

Wij ervaren dit op verschillende momenten in ons leven. Het lijkt of Gods plannen gedwarsboomd worden, maar soms zien we achteraf dat het een bijzonder mooi plan bleek te zijn.

Dus: ja, Gods plannen komen uit, maar wij zien niet alles zoals Hij dat ziet. Wij hebben het te doen met wat God ons openbaart en zijn verantwoordelijk voor/door die kennis.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat God altijd spreekt door Zijn Woord en Geest. Zijn Geest bepaalt je bij een deel van Zijn Woord.
Er wordt wel eens gezegd: dat woord wordt op je hart gebonden. Je kan er niet meer vanaf, zogezegd. (@Job, ook ik zoek naar woorden).
Jeremia schrijft ergens dat Gods Woord in zijn beenderen brandde (Jeremia 20).
In ieder geval kan geen mens je er vanaf brengen, ook al is hij nog zo'n kind van God.

Voor mij is altijd de geschiedenis die in 1 Koningen 13 staat tot voorbeeld.

Samengevat:
Een jonge profeet had van God opdracht gekregen, dat hij een boodschap aan de koning moest brengen, maar op de terugweg geen brood mocht eten of water drinken.
Een oude profeet gaat hem tegemoet en zegt tegen hem dat hij (die oude) juist een tegengestelde boodschap van God had gekregen, namelijk dat de jonge profeet bij nader inzien toch wel onderweg mocht eten en drinken.
Als ze vervolgens beiden aan tafel zitten, begin de oude hem bestraffen en Gods oordeel aan te kondigen, omdat de jonge profeet Gods opdracht niet had opgevolgd.

Voor mij is de boodschap van deze geschiedenis (even in de context van roeping):
Ook al zeggen 12 dominees dat ze je roeping niet geloven, als God tot je gesproken heeft, is dat 100% betrouwbaar en houden geen 100 dominees je tegen. Houd daaraan vast, en laat je niet ompraten door mensen, want dan loop het slecht met je af.
Andersom is natuurlijk ook waar: als God niet tot je gesproken heeft, kunnen 12 dominees je de handen opleggen, maar dat heeft geen zin.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Posthoorn »

Matth. 23:13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.

Wij zouden zeggen: degenen die in moeten gaan, gaan in, als God dat wil. Christus zet dit toch in een ander licht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik zou daar best een antwoord op willen geven, maar ik wil eerst weten of het draadje daarover gesloten is vanwege dit onderwerp. Ik heb daar verder geen bericht over gekregen, maar zulks is mij altijd wat vaag.
Het curatoriumtopic is vanwege algemene redenen van goed fatsoen gesloten, en niet vanwege een individueel herleidbare posting.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe spreekt God

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik zou daar best een antwoord op willen geven, maar ik wil eerst weten of het draadje daarover gesloten is vanwege dit onderwerp. Ik heb daar verder geen bericht over gekregen, maar zulks is mij altijd wat vaag.
Het curatoriumtopic is vanwege algemene redenen van goed fatsoen gesloten, en niet vanwege een individueel herleidbare posting.
Waarom is eigenlijk het topic zo snel gesloten? We mogen daar toch nog even over doorspreken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe spreekt God

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Waarom is eigenlijk het topic zo snel gesloten? We mogen daar toch nog even over doorspreken?
Mijn vermoeden is omdat door sommige forummers "man en zaak" niet gescheiden worden. Men speelt niet op de bal, maar op de spelers, doordat men de "spelers" allerlei motieven gaat toedichten. Zoals: familie voortrekken, bewust het aantal predikanten laag proberen te houden, enzovoorts.

Van mij mag je voor of tegen een curatorium zijn en hierover discusseren, maar als je op een dergelijke valse manier de curatoriumleden allerlei motieven gaat toedichten, lijkt me dit geen bijbelse omgangsvormen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Mannetje »

Sowieso lijkt het mij stukken beter om, als je dan echt behoefte voelt aan discussie over het curatorium, dit te doen in het najaar, zodat de discussie los staat van het moment en daarmee de mensen van het moment.
-
Plaats reactie