minder bekende namen voor Christus

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Adorote
Voor Vlinder,Jezus heeft vele namen,hier een aantal,zijnze lang niet allemaal.
Zoon van de Levende God
Glans van de Vader
Verblindende Luister van het Eeuwig Licht
Koning van de Heerlijkheid
Zon van Gerechtigheid
Zoon Maria s Zoon
Beminnelijke
Bewonderenwaardige
Sterke God
Vader van de komende eeuwen
Verkondiger van Gods raadsbesluiten
Allermachtige
Bron van Leven
Goede Herder
Ijveraar enRedder der zielen
Waarachtig Licht Eeuwige Wijsheid
Onze Weg en Eeuwig Leven.
nee, dit is niet allemaal juist:

"Verblindende Luister van het Eeuwig Licht"

en "IJveraar" komen in mijn bijbel niet voor?
En in de berijming van ps. 150 staat bij jou het woord orgel. Het is vast een andere vertaling. Willibrord ofzo.

[Aangepast op 4/12/04 door Kaw]
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door jakobmarin »

Voordat we termen als "blasfemisch" gaan roepen over het symbolisch spreken over God van een orthodoxe protestantse predikant,
lijkt het me zinvol om eens te zien welke vergelijkingen de Bijbel zelf maakt.

God wordt in de bijbel o.a. wel vergeleken met een:

Architect, Arend,
Barende vrouw, Beeld, Boer, Bouwvakker, Broer, Brood, Bruidegom, Burcht
Deur, Dokter, Druivenboer, Druivenplant, Dun Takje
Echtgenoot
Geweldadige Wreker, Glans, Groot Strijder
Herder, Huis, Kunstenaar
Lam, Leeuw, Letters, Lichaamsdeel(arm), Licht, Loerende Beer
Minnaar, Moeder
Planeet (morgenster), Psalm
Rechter, Rots, Ruiter
Schaap, Schaduw, Schild ,Schrijver, Slang, Soldaat, Steen
Toren
Vader, Vijand, Vlag
Water, Weg, Wortel
Zon


Als je ziet dat God vergeleken wordt met een Boer, Bouwvakker, Herder, Soldaat en een "loerende beer",
dan vind ik niet dat je nieuwe voorbeelden direct blasfemisch hoeft te noemen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:Voordat we termen als "blasfemisch" gaan roepen over het symbolisch spreken over God van een orthodoxe protestantse predikant,
lijkt het me zinvol om eens te zien welke vergelijkingen de Bijbel zelf maakt.

God wordt in de bijbel o.a. wel vergeleken met een:

Architect, Arend,
Barende vrouw, Beeld, Boer, Bouwvakker, Broer, Brood, Bruidegom, Burcht
Deur, Dokter, Druivenboer, Druivenplant, Dun Takje
Echtgenoot
Geweldadige Wreker, Glans, Groot Strijder
Herder, Huis, Kunstenaar
Lam, Leeuw, Letters, Lichaamsdeel(arm), Licht, Loerende Beer
Minnaar, Moeder
Planeet (morgenster), Psalm
Rechter, Rots, Ruiter
Schaap, Schaduw, Schild ,Schrijver, Slang, Soldaat, Steen
Toren
Vader, Vijand, Vlag
Water, Weg, Wortel
Zon


Als je ziet dat God vergeleken wordt met een Boer, Bouwvakker, Herder, Soldaat en een "loerende beer",
dan vind ik niet dat je nieuwe voorbeelden direct blasfemisch hoeft te noemen.
Zo willen wij het beter weten dan de Bijbel ons dat zelf leert.
Als wij over de Heere God spreken, houdt u dan strict aan Gods Woord.
Hebben we niet genoeg aan de Heilige Schrift?
Niet genoeg aan artikel 1 van de NBG?
Wij geloven allen met het hart en belijden met den mond dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed.


Pslam 50: 21 Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Zo willen wij het beter weten dan de Bijbel ons dat zelf leert.
Als wij over de Heere God spreken, houdt u dan strict aan Gods Woord.
Hebben we niet genoeg aan de Heilige Schrift?
Niet genoeg aan artikel 1 van de NBG?

Wij geloven allen met het hart en belijden met den mond dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed.

Pslam 50: 21 Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen
Treffend dat je dit nou zo noemt, want als we genoeg zou hebben aan de Heilige Schrift, hadden we de belijdenisgeschriften ook niet nodig,
die ook meer zeggen/uitleggen dan de bijbel zelf doet. Dan zou een preek enkel bestaan uit het voorlezen van bijbelteksten....
En "Sola Scriptura" staat niet eens in de bijbel..
Einfin, dat vind ik geen argument om het niet te doen.

Het gaat om analogie, die de bijbel gebruikt, of we die zelf ook mogen gebruiken. Ik vind van wel (uiteraard binnen de kaders en intentie van de Schrift).
Jezus zelf gebruikte (volks)verhalen om Zijn boodschap over te brengen, waarom zouden wij dat dan niet mogen doen?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Zo willen wij het beter weten dan de Bijbel ons dat zelf leert.
Als wij over de Heere God spreken, houdt u dan strict aan Gods Woord.
Hebben we niet genoeg aan de Heilige Schrift?
Niet genoeg aan artikel 1 van de NBG?

Wij geloven allen met het hart en belijden met den mond dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed.

Pslam 50: 21 Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen
Treffend dat je dit nou zo noemt, want als we genoeg zou hebben aan de Heilige Schrift, hadden we de belijdenisgeschriften ook niet nodig,
die ook meer zeggen/uitleggen dan de bijbel zelf doet. Dan zou een preek enkel bestaan uit het voorlezen van bijbelteksten....
En "Sola Scriptura" staat niet eens in de bijbel..
Einfin, dat vind ik geen argument om het niet te doen.

Het gaat om analogie, die de bijbel gebruikt, of we die zelf ook mogen gebruiken. Ik vind van wel (uiteraard binnen de kaders en intentie van de Schrift).
Jezus zelf gebruikte (volks)verhalen om Zijn boodschap over te brengen, waarom zouden wij dat dan niet mogen doen?
Het allerveiligste is om ons bij het anders benoemen van de naam des Heeren aan de spreekwijze van de Heilige Schrift te houden, aan de bijbelse benaming van de Heere God.
Als we zelf iets weten van de tedere omgang met de Heere, dan is er ook een innerlijke gehoormzaamheid om met diep ontzag de Naam des Heeren te gebruiken.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Het allerveiligste is om ons bij het anders benoemen van de naam des Heeren aan de spreekwijze van de Heilige Schrift te houden, aan de bijbelse benaming van de Heere God.
Als we zelf iets weten van de tedere omgang met de Heere, dan is er ook een innerlijke gehoormzaamheid om met diep ontzag de Naam des Heeren te gebruiken.
Het gaat in deze vraag niet om de NAAM van de Heere, maar om welke vergelijkingen je mag trekken (zoals de bijbel zelf ook doet).
Uiteraard, met diep ontzag voor God, dat blijft staan.

Maar blijkbaar mag je God vergelijken met een "loerende beer" en heb je toch ontzag voor Zijn Naam (Klaagliederen 3).
En God vergelijkt Zichzelf trouwens ook met een beer (Hosea 13).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Het allerveiligste is om ons bij het anders benoemen van de naam des Heeren aan de spreekwijze van de Heilige Schrift te houden, aan de bijbelse benaming van de Heere God.
Als we zelf iets weten van de tedere omgang met de Heere, dan is er ook een innerlijke gehoormzaamheid om met diep ontzag de Naam des Heeren te gebruiken.
Het gaat in deze vraag niet om de NAAM van de Heere, maar om welke vergelijkingen je mag trekken (zoals de bijbel zelf ook doet).
Uiteraard, met diep ontzag voor God, dat blijft staan.

Maar blijkbaar mag je God vergelijken met een "loerende beer" en heb je toch ontzag voor Zijn Naam (Klaagliederen 3).
En God vergelijkt Zichzelf trouwens ook met een beer (Hosea 13).
Dan is het toch duidelijk dat we dit ontlenen aan de Heilige Schrift zelf???
Vandaar dat ik schreef dat het veiligste is om bij de bijbelse naamgeving de vergelijkingen te markeren, zoals de Bijbel dit zelf verwoord en benoemd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Dan is het toch duidelijk dat we dit ontlenen aan de Heilige Schrift zelf???
Vandaar dat ik schreef dat het veiligste is om bij de bijbelse naamgeving de vergelijkingen te markeren, zoals de Bijbel dit zelf verwoord en benoemd.
Tja, maar dan kun je wel meer schrappen.
God wordt nergens in de bijbel "Opperwezen" genoemd, maar we zingen dit wel in onze gemeentes.

Zelf vind ik dat je ook andere vergelijkingen mag trekken (omdat de bijbel zelf ook vergelijkingen trekt, die we soms wel bedenkelijk kunnen vinden), mits het ligt in de lijn van de Schrift.
En zeker niet direct er blasfemie op plakken, dat is veel te gemakkelijk. :fi
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door Marco »

SecorDabar schreef:Het allerveiligste is om ons bij het anders benoemen van de naam des Heeren aan de spreekwijze van de Heilige Schrift te houden, aan de bijbelse benaming van de Heere God.
Als we zelf iets weten van de tedere omgang met de Heere, dan is er ook een innerlijke gehoormzaamheid om met diep ontzag de Naam des Heeren te gebruiken.
Maar daarbij loop je wel het risico dat je die Naam gebruikt zonder te beseffen wat je aan het doen bent. Je moet er al over nadenken of er Adonai, Elohim, Jahweh wordt bedoeld, of een van de nieuwtestamentische namen.

Opvallend trouwens, dat daarbij heel vaak de Adonai en Elohim namen worden gebruikt. Er zijn weinig refo's die Jahweh durven gebruiken. Terwijl het als het gaat om de Naam dáár toch om gaat.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Dan is het toch duidelijk dat we dit ontlenen aan de Heilige Schrift zelf???
Vandaar dat ik schreef dat het veiligste is om bij de bijbelse naamgeving de vergelijkingen te markeren, zoals de Bijbel dit zelf verwoord en benoemd.
Tja, maar dan kun je wel meer schrappen.
God wordt nergens in de bijbel "Opperwezen" genoemd, maar we zingen dit wel in onze gemeentes.

Zelf vind ik dat je ook andere vergelijkingen mag trekken (omdat de bijbel zelf ook vergelijkingen trekt, die we soms wel bedenkelijk kunnen vinden), mits het ligt in de lijn van de Schrift.
En zeker niet direct er blasfemie op plakken, dat is veel te gemakkelijk. :fi
Het is blasfemie om God te gaan vergelijken met een fietser, etc., etc.
Dan begeven wij ons op een hellend vlak.
Dat is totaal niet reformatorisch, maar lichtzinnige vrijpostigheid en brutaliteit.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door parsifal »

Het is jammer dat deze discussie nu gegaan is richting namen voor de Heere. Het ging om analogieen, waarbij we delen van het karakter van de Heere proberen toe te lichten met beelden. Een veelgebruikt (naar ik meen niet Bijbels) beeld is bijvoorbeeld het beeld van de schijnwerper of vuurtoren voor de Heilige Geest. Hij geeft licht op de Vader en de Zoon, maar staat Zelf niet centraal.

Het gaat mis op het moment dat we de Oneindige in de analogieen gaan vangen of God gelijk gaan stellen aan het voorbeeld wat gegeven wordt, echter ter verduidelijking kunnen de voorbeelden nuttig zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Het is blasfemie om God te gaan vergelijken met een fietser, etc., etc.
Dan begeven wij ons op een hellend vlak.
Dat is totaal niet reformatorisch, maar lichtzinnige vrijpostigheid en brutaliteit.
ok, dan zijn we het daarin oneens :)

Ik vind als de bijbel God vergelijkt met bijv. een pottenbakker of een wandelaar, je dat ook mag doen met een fietser.
Maar het moet wel een doel dienen, niet om het voorbeeld zelf (want daar ging het helemaal niet om een fietser, maar om het onbegrijpelijke en onbevattelijke van God).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: minder bekende namen voor Christus

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Het is blasfemie om God te gaan vergelijken met een fietser, etc., etc.
Dan begeven wij ons op een hellend vlak.
Dat is totaal niet reformatorisch, maar lichtzinnige vrijpostigheid en brutaliteit.
ok, dan zijn we het daarin oneens :)

Ik vind als de bijbel God vergelijkt met bijv. een pottenbakker of een wandelaar, je dat ook mag doen met een fietser.
Maar het moet wel een doel dienen, niet om het voorbeeld zelf (want daar ging het helemaal niet om een fietser, maar om het onbegrijpelijke en onbevattelijke van God).
Waar staat in de Heilige Schrift dat we de Heere God ook met andere (denk)beelden zouden mogen vergelijken?
Ik ben nog geen Bijbeltekst tegengekomen, waar het mogelijk is om dat wel te mogen doen.
We dienen in het spreken over de Heere God ons alleen te houden, zoals Hij Zich in Zijn Woord aan ons heeft geopenbaard.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie