Christenvervolging

TSE
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2017, 18:24

Re: Christenvervolging

Bericht door TSE »

helma schreef:Was er nog iemand op de Opendoorsdag vandaag?
Volgens het verslag op refdag wel ja.
Mijn vrouw en dochtertje zijn ook geweest. Altijd weer indrukwekkend om te horen. Zet me wel weer aan het denken....
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Christenvervolging

Bericht door Roos2017 »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef:
Vervolging kan met de knoet, maar ook gemeen, soms ook subtiel, soms heel grof, soms een harde pijnlijke sneer, soms negeren, pesten, enz. enz.

Zeg mij of dit niet tastbaar wordt in Nederland?
Soms denk ik van wel, maar als je dan de verhalen hoort van de vervolgde kerk, dan wordt mijn mond snel gestopt. Dan moeten we heel voorzichtig zijn! Soms vind ik het leven hier in deze goddeloze maatschappij wel ontzettend zwaar. En lijd ik ook erg door de kerkelijke verdeeldheid. En door het vreselijk materialisme, waar ik zelf ook in vast zit.
Wij hebben christenvervolging zelf meegemaakt in Egypte. Op basis daarvan kan ik wel zeggen dat er in Nederland geen christenvervolging is. Egyptische christenen bidden voor westerse christenen dat hun luxe en kerkelijk verdeelde levensstijl zal leiden tot inkeer en verbetering.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Christenvervolging

Bericht door Gabrielle »

Jazeker, ik zag je nog Helma!

Wat hebben we hier in Nederland een luxe positie als Christenen
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Christenvervolging

Bericht door Germanicus »

helma schreef:Was er nog iemand op de Opendoorsdag vandaag?
Ja!
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christenvervolging

Bericht door helma »

Gabrielle schreef:Jazeker, ik zag je nog Helma!

Wat?? Dan had je me best even aan mijn jasje mogen trekken!! (Ik was met MarthaMartha)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christenvervolging

Bericht door helma »

Ik was eerst niet van plan om te gaan. Mijn leven is momenteel aardig ingewikkeld. En ik kan ook niet pijnloos zitten. Maar ben blij dat ik geweest ben. Het plaatst alles weer even in een ander perspectief.

Ik denk dat de kerk in vervolging vaker het 'bruidsgebed' bidt dan wij hier.

Als je dan vanmorgen ook leest van een schietpartij in een kerk in Texas....
https://www.ad.nl/buitenland/zeker-26-d ... ~a22a114a/

Wat vinden wij het vaak gewoon dat wij niet te maken hebben met vervolging.
En wat heb ik mezelf er weinig voor over om te 'lijden' voor Zijn Naam.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christenvervolging

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik was eerst niet van plan om te gaan. Mijn leven is momenteel aardig ingewikkeld. En ik kan ook niet pijnloos zitten. Maar ben blij dat ik geweest ben. Het plaatst alles weer even in een ander perspectief.
Als ik dit alleen al lees, moet ik huilen:
Christenen waren die dag vroeg opgestaan voor het gebed, toen ineens mannen in de gebedsruimte opdoken en met kogels sproeiden, zo vertelt Gitonga tijdens de Open Doorsdag. „Terwijl zij aan het schieten waren, waren de gelovigen aan het bidden. Hoe meer kogels, hoe harder ze gingen bidden. Ik werd wakker van de schoten. De campus was plotseling veranderd: het rook overal naar bloed, dat zelfs in mijn kamer vloeide.”
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Christenvervolging

Bericht door Isala »

helma schreef:Was er nog iemand op de Opendoorsdag vandaag?
Ik ben ook geweest. Het was een goede dag!
Ik heb jullie allemaal niet gezien, want ik weet niet wie jullie zijn, maar goed dat jullie er ook waren!
Vorig jaar heb ik zelfs bij Helma in de bus gezeten (toen we naar de Mars voor het leven gingen), terwijl ik het niet wist :)
Roos2017 schreef:Egyptische christenen bidden voor westerse christenen dat hun luxe en kerkelijk verdeelde levensstijl zal leiden tot inkeer en verbetering.

Hier ben ik erg blij om. Wij hebben hun gebed net zo hard nodig als zij de onze.
Hora est!
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Christenvervolging

Bericht door kasparov »

De dreiging tussen Amerika en Noord-Korea neemt fors toe. Heeft een directe link met Christenvervolging. Momenteel is er een zeer spannende krachtmeting tussen deze machten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christenvervolging

Bericht door Herman »

kasparov schreef:De dreiging tussen Amerika en Noord-Korea neemt fors toe. Heeft een directe link met Christenvervolging. Momenteel is er een zeer spannende krachtmeting tussen deze machten.
Bedoel je te zeggen dat Amerika de vervolgende christenen moet bevrijden?
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Christenvervolging

Bericht door kasparov »

Herman schreef:
kasparov schreef:De dreiging tussen Amerika en Noord-Korea neemt fors toe. Heeft een directe link met Christenvervolging. Momenteel is er een zeer spannende krachtmeting tussen deze machten.
Bedoel je te zeggen dat Amerika de vervolgende christenen moet bevrijden?
Het zou echt heel mooi zijn als de samenspreking (als je zo mag noemen) leidt tot meer vrijheid voor Christenen. De vraag is of de Trumph-methode hiervoor het meest effectief is. Ik heb mijn twijfels daarover.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Christenvervolging

Bericht door Delftenaar »

Of christenvervolging bij Trump een hoge prioriteit heeft is wens ik te betwijfelen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christenvervolging

Bericht door Herman »

kasparov schreef:
Herman schreef:
kasparov schreef:De dreiging tussen Amerika en Noord-Korea neemt fors toe. Heeft een directe link met Christenvervolging. Momenteel is er een zeer spannende krachtmeting tussen deze machten.
Bedoel je te zeggen dat Amerika de vervolgende christenen moet bevrijden?
Het zou echt heel mooi zijn als de samenspreking (als je zo mag noemen) leidt tot meer vrijheid voor Christenen. De vraag is of de Trumph-methode hiervoor het meest effectief is. Ik heb mijn twijfels daarover.
De vraag die in mijn achterhoofd speelt, is een andere. Namelijk of er niet een morele plicht bestaat om in te grijpen. En dat kan helaas alleen via de politiek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenvervolging

Bericht door -DIA- »

De nood was groot.
Er werd opgeroepen tot een biddag.
Zo las ik ergens aan het begin van dit topic.
Indringends stelde het Panel Presentie de zaken voor ogen...
Het was 2010, 2011

https://www.digibron.nl/search/detail/1 ... resentie/0

Intussen is het 2017.
Er is minder nood.
Zo lijkt het tenminste.
Er is tussendoor nog een boete- en bededag geweest.
Toen merkte onze predikant al op dat hij vreesde dat het 'een overtrekkende donderbui' was.
Even schrokken we.
Toen werd het stil.
Van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.

Wennen we aan de ernstige toestand in kerk en wereld?
We zijn het Panel Presentie blijkbaar vergeten.
Ik hoor er althans niets meer van.
Noch in de kerk, noch in de wereld.
Alles lijkt in een diepe slaap.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... e-biddag/5
https://www.digibron.nl/search/detail/8 ... voorbede/7
https://www.digibron.nl/search/detail/1 ... resentie/0
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... e-biddag/5

Wat is er gebeurd? We staan op de rand van de afgrond en we hebben er geen erg in?
Hoe zijn we zo gerust?
Is er geen onrust meer of een bedenken dat dit zo niet kan doorgaan?
Is het dan dat van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, alle dingen blijven gelijk van het begin der schepping?
Er is meer aan de hand dan we misschien hardop willen zeggen, als we het wereld- en kerkgebeuren van nu
eens rustig bezien...

Rustig bezien? Daar ligt het punt, geloof ik: er is geen rust meer. En een tot bezinning komen kan er daarom
ook niet zijn.
We leven in een 'versnelde tijd', waarin alles vluchtig wordt. Tot bezinning, echte bezinning komen we niet
meer...

Ik lees ook van 'een geest der dwaling' die gezonden wordt. Hebben we ons wel eens bezonnen op wat deze
'geest der dwaling' eigenlijk inhoudt?

Wellicht komt er hieronder nog een relativerende opmerking.
Dat past in deze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christenvervolging

Bericht door helma »

Het is ook een moeilijke tijd, waarin het soms lijkt alsof satan het voor het zeggen heeft.
Ik wil de nood niet relativeren. Na de zondeval is het donker geworden op aarde. Maar Gode zij dank, dat er in de duisternis Licht ging schijnen. Daarom is er toch hoop voor wie tot Christus de toevlucht nemen.
En als je weten mag dat Hij regeert dan is dat toch een ander perspectief.
We hadden zondagmorgen preek over Jesaja 9. Het Licht wat komt in de duisternis.
God zal de duisternis doen wijken.
Zondagmiddag ging het over de strijd tegen Amelek; Aäron en Hur, en daar ligt de opdracht voor ons. We moeten strijden tegen de vijand. Samen in gebed, pleiten op Gods Woord.
Plaats reactie