Buigen onder Gods recht

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Susanna »

ejvl schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het eerste punt begrijp ik niet zo, als ik dat vergelijk met het antwoord van de dominee op Refoweb. Is hij niet net zo bezig door Gods gewóne weg waarlangs Hij zondaren bekeert, te veroordelen door te zeggen dat degenen die, overeenkomstig Schrift en Belijdenis, dit als de enige ware weg zien waardoor een mens wederom tot genade kan komen, zouden 'liegen' en te zeggen dat 'hij het anders heeft meegemaakt'?
Ik begrijp het wel. In sommige omgevingen, en laat @Forummer nu een plaatsgenoot van mij zijn, als je wat verteld over je persoonlijke leven wordt er (door sommigen) direct wantrouwend gekeken, maar dat kan niet zomaar, zou het wel waar zijn, kijk het nog maar eens goed na hoor, het klopt niet hoor, enzovoorts.
Maar ik heb ook moeten leren dat een deel van deze mensen het ook uit liefde zegt, of in elk geval zonder kwade bedoelingen, maar oprecht over je ziel inzitten.
Als iemand wat gevoeliger is, wat @Forummer denk ik ook is, kan dat als afwijzing overkomen. Het is altijd goed om terug te denken, ik weet wat ik heb meegemaakt, wat ik heb beleefd, wat mijn weg is geweest, een ander kan dat niet voluit weten.
Maar moeilijk kan dat wel zijn natuurlijk.
Ambtsdragers staan in dienst van Gods Koninkrijk en handelen uit liefde tot God en voor de naaste. En gemeenteleden horen ook zo te handelen. Het kan een stukje oprechtheid zijn, zoals jij zegt. Maar het kan ook zijn dat men denkt dat men dingen zegt die waarheidsgetrouw en liefdevol zijn. Maar wat je denkt is lang niet altijd de waarheidsgetrouw. Het moet getoetst worden aan het Woord. Niet aan de woorden en belevenissen van het oude volk van God. Wanneer je het werk van de Geest beperkt en zegt dat "Gods kind niet Gods kind is", zal dat effect hebben op je wandel met de HEERE. Als Gods kind buiten zijn boekje gaat (Zijn Boek) zal er tuchtiging volgen. Kijk hoe Paulus Petrus terugriep. God neemt het zwaar op.
Laatst gewijzigd door Susanna op 23 okt 2021, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:
Mannetje schreef:
Terri schreef:Zelfs de discipelen begrepen lang niet altijd hoe het 'lag' bij personen. De Heere Jezus moest ze regelmatig terecht wijzen.
Dus de mening van mensen is erg afhankelijk van hun eigen denkwereld en ervaring.
Je bent meestal niet zo slecht af als je 'niet overgenomen wordt' . Als het goed is vlucht je er mee tot de Heere en Hij zal je 'zelf bevestigen en schragen'. Je hebt dan een beter deel dan menigeen die beantwoord aan de gangbare mening en daardoor soms in de 'kinderschoenen' blijft steken.
Of, en deze opmerking is niet aan een persoon hier gericht, maar meer in het algemeen opgemerkt, het is terecht dat je "niet overgenomen wordt". Die mogelijkheid mag niet zomaar aan de kant gezet worden.
De vraag wat een afwijzing met je doet is in dezen inderdaad wel heel belangrijk!
Enkel te beoordelen op de vrucht in het leven zichtbaar!
Vruchten had de rijke jongeling wel. Toch nam de Heere Jezus hem niet over. (Markus 10:17:31)

Lees ook Mattheüs 7 : 21-23 . Niet een ieder die Heere, Heere! zegt wordt door de Heere Jezus overgenomen. Hij zal zelfs zeggen: Ik heb u nooit gekend:Gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt.


In onze gezindte komt een soort valse liefelijkheid zodat er voor de vermaning en bedreiging van het Evangelie geen plaats meer lijkt te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door DDD »

Welke vruchten had de rijke jongeling dan? Misschien in het oog van wettische refo's wel. Maar ik bedoel in bijbels opzicht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door eilander »

Volgens mij is het zo ingewikkeld niet. Paulus schrijft: "Onderzoekt uzelf, of gij in het geloof zijt." Dat is een oproep tot zelfonderzoek, die vaker in de Bijbel voorkomt. Dus niet: onderzoekt een ander.

Ook een ambtsdrager is geen hartenkenner, en ze mogen ook niet doen alsof. Maar wat wel mag, en moet: Bijbelse kenmerken aanbevelen om dat zelfonderzoek te doen.

Als je bijvoorbeeld als ouderling op huisbezoek bent bij een Avondmaalganger, dan mag je vragen: wanneer is de Heere in je leven begonnen? Ik zeg nu niet dat dat begin voor iedereen even duidelijk ligt, daar gaat het nu even niet over. Maar als iemand dan een verhaal houdt waarbij het helemaal niet om de rechtvaardiging van de goddeloze gaat, mag en moet je wel waarschuwen. Dan nóg moet de spits van die waarschuwing het zelfonderzoek zijn. En dan niet van 'ik zou het nog maar eens nakijken' (ondertoon: er klopt niets van), maar wel de Bijbelse noodzaak tot verzekering van de eigen staat, de wetenschap van de openbaring van Christus aan de ziel, enzovoorts, benadrukken.

Boven alles is belangrijk dat het uit liefde wordt gesproken, liefde tot het behoud van mensen. Dit is natuurlijk niet voorbehouden aan ambtsdragers, maar ik gebruik dat voorbeeld omdat zij daarin een verantwoordelijkheid hebben.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Susanna »

huisman schreef:
Bertiel schreef:
Mannetje schreef:
Terri schreef:Zelfs de discipelen begrepen lang niet altijd hoe het 'lag' bij personen. De Heere Jezus moest ze regelmatig terecht wijzen.
Dus de mening van mensen is erg afhankelijk van hun eigen denkwereld en ervaring.
Je bent meestal niet zo slecht af als je 'niet overgenomen wordt' . Als het goed is vlucht je er mee tot de Heere en Hij zal je 'zelf bevestigen en schragen'. Je hebt dan een beter deel dan menigeen die beantwoord aan de gangbare mening en daardoor soms in de 'kinderschoenen' blijft steken.
Of, en deze opmerking is niet aan een persoon hier gericht, maar meer in het algemeen opgemerkt, het is terecht dat je "niet overgenomen wordt". Die mogelijkheid mag niet zomaar aan de kant gezet worden.
De vraag wat een afwijzing met je doet is in dezen inderdaad wel heel belangrijk!
Enkel te beoordelen op de vrucht in het leven zichtbaar!
Vruchten had de rijke jongeling wel. Toch nam de Heere Jezus hem niet over. (Markus 10:17:31)

Lees ook Mattheüs 7 : 21-23 . Niet een ieder die Heere, Heere! zegt wordt door de Heere Jezus overgenomen. Hij zal zelfs zeggen: Ik heb u nooit gekend:Gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt.


In onze gezindte komt een soort valse liefelijkheid zodat er voor de vermaning en bedreiging van het Evangelie geen plaats meer lijkt te zijn.
Eens met wat je zegt over "valse liefelijkheid". Maar de rijke jongeling had juist geen vruchten van geloof in de Heere Jezus. Hij had werken. Besef het wel, Christus heeft het moeten verdragen dat een zo gelovige en zoekende jongen toch heen ging omdat de rijkdom van deze wereld hem meer trok dan de armoede van Jezus en het volgen van Hem. Dat was goed zichtbaar. Voor iedereen. Dat was de vrucht van zijn leven.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door DDD »

Juist.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door huisman »

DDD schreef:Welke vruchten had de rijke jongeling dan? Misschien in het oog van wettische refo's wel. Maar ik bedoel in bijbels opzicht.
Lees Markus 10 :21a En Jezus beminde hem.
Lees daar de kanttekeningen bij en wat verklaringen. Dan kun je antwoord krijgen op jouw vraag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door DDD »

Ten eerste is dit natuurlijk een vreemd antwoord. Maar ten tweede klopt het niet. Ik lees de kanttekening SV en de BMU. Ik kan mij beter vinden in de BMU. Maar ook in de kanttekening staat niets dat het bovenstaande zou ondersteunen.

Overigens vind ik de uitleg in de kanttekeningen van de SV wel tamelijk vrijzinnig. Ik zou het niet graag zelf zo opschrijven. Er staat dat Jezus deze man liefhad. Jezus houdt van alle mensen, maar in dit geval stond het er speciaal bij, want het was iemand die niet van andere mensen hield. Hij was wel erg tevreden met zichzelf, maar had weinig oog voor anderen.

In ieder geval: een net leven is géén vrucht van de heilige Geest. Het is goed om netjes te leven, daar niet van. En het ook onmogelijk dat iemand uit het ware geloof leeft en bewust in zonden leeft. Maar zonder de liefde, is het niets.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ten eerste is dit natuurlijk een vreemd antwoord. Maar ten tweede klopt het niet. Ik lees de kanttekening SV en de BMU. Ik kan mij beter vinden in de BMU. Maar ook in de kanttekening staat niets dat het bovenstaande zou ondersteunen.

Overigens vind ik de uitleg in de kanttekeningen van de SV wel tamelijk vrijzinnig. Ik zou het niet graag zelf zo opschrijven. Er staat dat Jezus deze man liefhad. Jezus houdt van alle mensen, maar in dit geval stond het er speciaal bij, want het was iemand die niet van andere mensen hield. Hij was wel erg tevreden met zichzelf, maar had weinig oog voor anderen.

In ieder geval: een net leven is géén vrucht van de heilige Geest. Het is goed om netjes te leven, daar niet van. En het ook onmogelijk dat iemand uit het ware geloof leeft en bewust in zonden leeft. Maar zonder de liefde, is het niets.
Waarom het echt gaat benoem je helaas niet. Deze jongeman kwam onverbroken tot Jezus. Niet als iemand die door de wet gedood is . Niet met een verbroken hart en een verslagen geest. Zonder ellendekennis. Dat noodzakelijke stuk dat heden ten dage zo vaak overgeslagen wordt.
En juist die mensen willen heden te dage graag overgenomen worden. Ner als toen. Ze zijn immers tot Jezus gegaan. Maar wel als een rijke!

Ryle heeft er nuttige dingen ovet gezegd in zijn uitleggende gedachten over Markus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door DDD »

Daar ben ik het dan weer wel mee eens. Maar dat onderbouwt nog niet de gedachte dat deze man vruchten liet zien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Herman »

DDD schreef:Daar ben ik het dan weer wel mee eens. Maar dat onderbouwt nog niet de gedachte dat deze man vruchten liet zien.
Liefde tot God en de naaste is de samenvatting van de wet. De wet houden is bij uitstek het werk van de Heilige Geest. Zo moeilijk is de koppeling toch niet?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door DDD »

Nee. Dat is niet waar. Het gaat er maar om uit welke bron de werken komen. Verder kan het helaas heel goed zijn dat een ware gelovige niet zo voorbeeldig is als een wereldse ongelovige.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Herman »

Dat lijkt me een beperking. De bron zegt iets over je persoonlijke staat voor God, maar niet of in de algemene genade God nog positieve zaken door zijn algemene genade aan de mensen heeft gelaten. Gods wet en wil speelt daarin een grote rol.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Terri »

Hoe dan ook, de jongeling had geen vruchten van geloof. Anders had de Heere Jezus natuurlijk anders met hem gehandeld, dat lijkt me duidelijk.
Het blijft voor ons riskant om een mens te beoordelen op z'n staat aan de hand van wat wij zien en horen. Een mens ziet aan wat voor ogen is. De Heere Jezus daarentegen is de beste harte kenner bij uitstek, want Hij ziet het hart aan.
Ik begrijp dat het voor ambtsdragers een niet eenvoudige opdracht is, maar degenen die hier integer en voorzichtig mee omgaan, zullen ook in deze telkens vragen: Heere, onderwijs me, geef me de juiste woorden. En ja dan kan het inderdaad wel eens voorkomen dat je wat 'kanttekeningen' moet plaatsen, maar als het goed is voelt de desbetreffende persoon dat het in liefde gebeurt en niet vanuit wantrouwen.
En altijd wijzend op de overste leidsman en voleinder van het geloof: Jezus.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door huisman »

Terri schreef:Hoe dan ook, de jongeling had geen vruchten van geloof. Anders had de Heere Jezus natuurlijk anders met hem gehandeld, dat lijkt me duidelijk.
Het blijft voor ons riskant om een mens te beoordelen op z'n staat aan de hand van wat wij zien en horen. Een mens ziet aan wat voor ogen is. De Heere Jezus daarentegen is de beste harte kenner bij uitstek, want Hij ziet het hart aan.
Ik begrijp dat het voor ambtsdragers een niet eenvoudige opdracht is, maar degenen die hier integer en voorzichtig mee omgaan, zullen ook in deze telkens vragen: Heere, onderwijs me, geef me de juiste woorden. En ja dan kan het inderdaad wel eens voorkomen dat je wat 'kanttekeningen' moet plaatsen, maar als het goed is voelt de desbetreffende persoon dat het in liefde gebeurt en niet vanuit wantrouwen.
En altijd wijzend op de overste leidsman en voleinder van het geloof: Jezus.
De Heere Jezus wees eerst op de wet bij de rijke jongeling en pas daarna op Zichzelf. Heeft ons dat nog wat te zeggen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie