Buigen onder Gods recht

erdna

Buigen onder Gods recht

Bericht door erdna »

Orckie,

ik ben het globaal wel met je eens;
maar als je noemt wat volgens Ryle onontbeerlijk is om tot Christus getrokken te worden, mis ik iets:
het buigen onder Gods recht.
Daar zal ieder iets van moeten leren voor de openbaring vd Middelaar aan het hart.
En dat is juist wat totaal mist in het boek van dr. Klaas van der Zwaag.
Een zondaar, door de Heilige Geest bewerkt, krijgt met Gods recht te doen. Laten we daar aan vasthouden. Het zoete buigen onder Gods recht zal zo meevallen in de openbaring van Immanuel.
Mocht het ons allen geschonken worden.
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door erdna
Orckie,

ik ben het globaal wel met je eens;
maar als je noemt wat volgens Ryle onontbeerlijk is om tot Christus getrokken te worden, mis ik iets:
het buigen onder Gods recht.
Daar zal ieder iets van moeten leren voor de openbaring vd Middelaar aan het hart.
En dat is juist wat totaal mist in het boek van dr. Klaas van der Zwaag.
Een zondaar, door de Heilige Geest bewerkt, krijgt met Gods recht te doen. Laten we daar aan vasthouden. Het zoete buigen onder Gods recht zal zo meevallen in de openbaring van Immanuel.
Mocht het ons allen geschonken worden.
Beste Erdna,

Maar dat ontkent Van der Zwaag toch ook niet? Zonder rechtvaardigmaking zal niemand God zien. Wat alleen het probleem is met veel mensen in de GG is dat ze de zaken uit elkaar trekken. Dat is echter onbijbels. Wedergeboorte, geloof, rechtvaardigmaking etc. etc. worden uit elkaar getrokken. Dat alles tegelijk samenvalt, wordt ontkent. Dat is wat Van der Zwaag er op tegen heeft.

Hart. groet,

Leonius
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door erdna
maar als je noemt wat volgens Ryle onontbeerlijk is om tot Christus getrokken te worden, mis ik iets:
het buigen onder Gods recht.
Daar zal ieder iets van moeten leren voor de openbaring vd Middelaar aan het hart
Dit is typisch zo'n GG opmerking waar je niets mee kunt. WAAR in de bijbel staat dit zo uitdrukkelijk genoemd? We verkondigen toch een onvoorwaardelijk evangelie?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Buigen onder Gods recht voordat de Middelaar omhelst wordt.

Als dit conditioneel wordt bedoeld dan zit men fout!

Zoals een munt twee zijden heeft, zo is dat ook met bovenstaande. De erkenning van schuld en de verlossing van deze schuld zijn een twee-eenheid.

Trouwens het zo formuleren als Erdna doet krijgt men een heilsorde waarbij de 'schuldmijning' los komt te staan van de verlossing. Dat kan nooit.

Salomo schrijft door Gods Geest gedreven in de Spreuken 'Wie Mij vindt die vindt het leven'. Dat is Gods Woord.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

De kerken zitten helaas vol met mensen die eerst proberen in een bepaalde gestalte te komen, voordat men zich aan Christus toebetrouwt. Dat zal niet lukken, omdat we pas door het kennen van Christus werkelijk zien wie we zelf zijn.
Welk bezwaar is er tegen dat we eerst eens leren wie Hij is? Zie in het Woord Zijn grote liefde, waarmee Hij ons eerst heeft liefgehad. Zouden we dan geen reden hebben hebben ons aan Hem toe te betrouwen?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
erdna schreef:Een zondaar, door de Heilige Geest bewerkt, krijgt met Gods recht te doen. Laten we daar aan vasthouden. Het zoete buigen onder Gods recht zal zo meevallen in de openbaring van Immanuel

Is er ook nog een diepte in het buigen onder Gods recht?
Gebeurt dat vóór of na de openbaring van Christus?

[Aangepast op 29/12/03 door Maninne]
Wanneer we het leven in Christus kennen Mannine, of misschien het leven in Christus zien, dan zien we de dood in onszelf. Als we dood in onszelf kunnen zien zonder dat we het leven kennen, is de Schrift in tegenstrijd met zichzelf die nadrukkelijk het leven verbindt met het vinden van Hem.

Een voorbeeld uit het dagelijks leven. Als we blindgeboren zijn en niet weten wat licht en niemand vertelt ons dat we blind zijn dan weten we niet wat het blind zijn inhoudt voordat we licht zien.

Groeten,

[Aangepast op 30/12/03 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
erdna schreef:Een zondaar, door de Heilige Geest bewerkt, krijgt met Gods recht te doen. Laten we daar aan vasthouden. Het zoete buigen onder Gods recht zal zo meevallen in de openbaring van Immanuel
Is er ook nog een diepte in het buigen onder Gods recht?
Gebeurt dat vóór of na de openbaring van Christus?

[Aangepast op 29/12/03 door Maninne]

Maninne,

Leens Psalm 38 eens.
David leert daar God kennen (in zijn recht), en zichzelf (zondenkennis). Toch komt in vers 16 naar voren dat David al een groot geloof heeft. Verdieping is een onderdeel van de heiligmaking zoals we zien.
Vanwege het vastgeroeste wetticisme in vele Farizeers laat God weleens iets van Zijn toorn voelen om zulke mensen van de wet af te slaan. Vervolgens gaan sommig van deze mensen toch weer Farizeers worden door te zeggen dat we eerst van alles moeten ondervinden (toorn, recht ect.) voordat we naar Christus mogen vluchtten. We mogen niet... we moeten tot Christus gaan!!

[Aangepast op 30/12/03 door gerrit de 2e]
erdna

Bericht door erdna »

het is Bijbels - Calvijn en Luther zeggen het ook met zoveel woorden - om te leren dat de zondaar met de koorden der veroordeling om de hals tot Christus zal komen.
Dat noem ik: buigen onder Gods recht.
maar tegenwoordig willen velen daar niet zo van weten.
Een overtuiging (van zonde), dat kan nog net genoemd worden in de prediking. Maar een overbuiging, daar weet men niet van.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het buigen onder Gods recht, daar is geloof ik al meer over gepraat.

Het is exact zoals ndonselaar het zegt in zijn posting van 29/12/22:30 uur.....het is de andere zijde van de 'medaille'. In het buigen onder Gods recht ligt de overgave des geloofs...zoals ds. W. Pieters en vele andere hervormd-gereformeerden het hebben gezegd. Dus niet typisch een GG-standpunt of meteen 'voorwaardelijk'. Kijk we kunnen alles als voorwaarde brengen, maar een onvoorwaardelijk evangelie betekent niet dat deze zaken niet gekend worden door hen die het geloof deelachtig zijn...ellendekennis en buigen onder Gods recht en Gods eer op nummer 1, dat hoort allemaal bij het wezen van het geloof.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door erdna
het is Bijbels - Calvijn en Luther zeggen het ook met zoveel woorden - om te leren dat de zondaar met de koorden der veroordeling om de hals tot Christus zal komen.
Dat noem ik: buigen onder Gods recht.
maar tegenwoordig willen velen daar niet zo van weten.
Een overtuiging (van zonde), dat kan nog net genoemd worden in de prediking. Maar een overbuiging, daar weet men niet van.
Zeg dan meteen dat het gaat om het kennen en erkennen van de zonde en de erkentenis dat als we verloren gaan, dat dit terecht is. Maar dan nog leert Calvijn dat dat alleen gebeurt indien er tevens Christuskennis is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het buigen onder Gods recht, daar is geloof ik al meer over gepraat.

Het is exact zoals ndonselaar het zegt in zijn posting van 29/12/22:30 uur.....het is de andere zijde van de 'medaille'. In het buigen onder Gods recht ligt de overgave des geloofs...zoals ds. W. Pieters en vele andere hervormd-gereformeerden het hebben gezegd. Dus niet typisch een GG-standpunt of meteen 'voorwaardelijk'. Kijk we kunnen alles als voorwaarde brengen, maar een onvoorwaardelijk evangelie betekent niet dat deze zaken niet gekend worden door hen die het geloof deelachtig zijn...ellendekennis en buigen onder Gods recht en Gods eer op nummer 1, dat hoort allemaal bij het wezen van het geloof.
Je moet me goed begrijpen, RJ. Ik erken zeker dat de kennis van de zonde aanwezig is bij de gelovige, evenals de erkentenis dat als we verloren gaan dat dat terecht is. Zoals ik al eerder heb geschreven (en Niek hieronder ook) valt dat samen met Godskennis en Chrsituskennis. We kunnen vragen: als we zeggen dat we Christus kennen, kennen we dan ook onszelf in onze verlorenheid? Maar niet: leer eerst je verlorenheid maar kennen en zie dan pas op Jezus.
Bij het eerste is het een gevolg, bij de tweede is het een voorwaarde.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door erdna
het is Bijbels - Calvijn en Luther zeggen het ook met zoveel woorden - om te leren dat de zondaar met de koorden der veroordeling om de hals tot Christus zal komen.
Dat noem ik: buigen onder Gods recht.
maar tegenwoordig willen velen daar niet zo van weten.
Een overtuiging (van zonde), dat kan nog net genoemd worden in de prediking. Maar een overbuiging, daar weet men niet van.
Zeg dan meteen dat het gaat om het kennen en erkennen van de zonde en de erkentenis dat als we verloren gaan, dat dit terecht is. Maar dan nog leert Calvijn dat dat alleen gebeurt indien er tevens Christuskennis is.
Waarachtige zondekennis vloeit voort uit de profetische bediening van Christus. Dus ben je al in Christus. Zou je daar dan nooit wat van gemerkt hebben? overtuiging is inderdaad voorbereidend werk van de Geest, maar overbuiging is het gevolg van een verdiepte kennis vanjezelf wat inderdaad voorkomt uit de omgang met Christus. Had Jacob al volledig gebogen na Bethel?

[Aangepast op 31/12/03 door gerrit de 2e]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Waarachtige zondekennis vloeit voort uit de profetische bediening van Christus. Dus ben je al in Christus. Zou je daar dan nooit wat van gemerkt hebben? overtuiging is inderdaad voorbereidend werk van de Geest, maar overbuiging is het gevolg van een verdiepte kennis vanjezelf wat inderdaad voorkomt uit de omgang met Christus. Had Jacob al volledig gebogen na Bethel?
Hier maak je een goede opmerking! De zondekennis is een onderdeel van het geloof! Als we dat niet zo zien en zondekennis als een eis gaan stellen om tot het geloof te komen dan prediken we geen onvoorwaardelijke aanbod van genade. En op dit punt is er denk ik heel wat mis in de GG.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je moet me goed begrijpen, RJ. Ik erken zeker dat de kennis van de zonde aanwezig is bij de gelovige, evenals de erkentenis dat als we verloren gaan dat dat terecht is.

Het is niet alleen een toestemmen met het verstand, maar een bevindelijk doorleven, ware kennis met het hart. Dit ter aanvulling, het is geen theoretische toestemming omdat je het in het catechisatieboekje zo geleerd hebt.
We kunnen vragen: als we zeggen dat we Christus kennen, kennen we dan ook onszelf in onze verlorenheid? Maar niet: leer eerst je verlorenheid maar kennen en zie dan pas op Jezus.
Bij het eerste is het een gevolg, bij de tweede is het een voorwaarde.
Beste Marcel, het is alsof je zegt: Je hoeft niet je eigengerechtigheid los te laten, alvorens al je gerechtigheid in Christus te vinden....dat klopt toch niet? Zo klopt het ook niet als je zegt dat het fout is om je verlorenheid in te zien en tot Christus te komen.

Laat ik maar een stukje uit het dagboek van Robert Murray McCheyne "Geef Mij uw hart" citeren:

"Ik zou graag willen weten of u in waarheid met Christus verenigd bent. Als dit het geval is, dan bent u in leven en sterven echt gelukkig. Bent u overtuigd van zonde? Dat is het werk van de Heilige Geest. Ja, dat is het eerste werk dat Hij aan een ziel verricht. Indien u niet wist dat uw lichaam gevaarlijk ziek was, zou u nooit een dokter laten roepen; zo zult u ook nooit tot Christus, de hemelse Medicijnmeester, gaan, tenzij u gevoelt dat uw ziel tot stervens toe ziek is. O, bid om diepe ontdekkingen van uw staat wegens erf- en dadelijke zonden. De wereld zegt dat het met u wel meevalt. Geloof haar niet. De wereld bedriegt u. Bid of u zichzelf mag zien zoals God u ziet. Bid of u de waarde van uw eigen ziel mag leren kennen. Bent u ontdekt aan uw eigen nietigheid, zoals Job dat was? Kent u uw eigen onreinheid zoals Jesaja die kende? Hebt u iets ondervonden van Psalm 51?
Misschien vraagt u zich af waarom ik u dit alles vraag. Ik antwoord: 'Omdat ik hoop dat al uw eigen plannen om uw eigengerechtigheid op te richten, zullen worden afgebroken.' Ik hoop dat u nooit iets in uw arme, schuldige ziel zult proberen te vinden om u bij God aangenaam te maken. Ik wens u toe dat u met blijdschap de Heere Jezus Christus zult mogen aannemen. Die voor zondaren de wet heeft vervuld en voor hen is gestorven. O, dat uw ziel Christus mocht aankleven. Dat u alles mocht verlaten en Jezus Christus mocht volgen. Hij ontvangt de zondaars en eet met hen!"

(25 maart; Lukas 15:2b)

Een aanrader dit dagboekje, dat helder, evenwichtig, scherp, gunnend en ernstig is. Uit het hart gegrepen. Het kost slechts 14, 50 euro.
Plaats reactie