Buigen onder Gods recht

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dit durf ik te betwijfelen. De 'ouden' zeiden: Godskennis, zelfkennis, Christuskennis... Ik denk dat het leren kennen van de zonden niet begint met Christuskennis, maar het leren zien van God als heilige, toornige rechter, waarna men (in vergelijking met Gods heiligheid) hun eigen ongerechtigheid en zondigheid ziet, zodat er behoefte komt om daarvan verlost te worden en daarmee dus de behoefte onstaat naar een Verlosser...
Wie zijn de 'ouden'? Met deze zin is al veel discussie monddood gemaakt. Als men spreekt in navolging van Zijn Woord moet men eerbiedig luisteren, maar men is ten alle tijd verplicht om te onderzoeken of het naar de woorden Gods is.

Al eerder heb ik het geschreven. Zeker, alleen door Godskennis worden we gedreven door Christuskennis. Maar nooit kan de zelfkennis een geisoleerd gegeven zijn!
Tevens geloof ik dat het mogelijk is dat een mens Godskennis en zondekennis heeft, zonder zicht te hebben op Christus, terwijl Christuskennis zonder zondekennis, en zondekennis zonder Godskennis, onmogelijk zijn...
Zowel het éne als het andere kan niet! Wel geloof ik dat een mens die door de Godskennis uitgedreven is tot Christus, deze kennis in meer of mindere mate kan bezitten. Eén ding is zeker, het geloof in de Gekruisigde is genoegzaam tot de zaligheid en ook hierin moeten we staan tot een opwas en kennis in het geloof.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

wie was het ook alweer die zei: "in Zijn licht zien wij het licht".? Was ook volgens mij een hele oude. Ik denk dat we alleen t.o. de schoonheid van Christus de zwartheid van onze ziel zien! Dat kan m.i. in eerste instantie misschien onbewust, maar dat geeft geen rust. Vervolgens dacht ik dat we alleen Godskennis hebben door Christus. Zonder Christus is God een verterend vuur.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wie zijn de 'ouden'? Met deze zin is al veel discussie monddood gemaakt.
Mijn excuses, het was absoluut niet mijn bedoeling met dit woordgebruik mijn mening als authoritair te bestempelen.

Waar de uitdrukking precies vandaan komt weet ik niet, naar alle waarschijnlijkheid uit het 'gezelschapsleven'.
Ik denk dat we alleen t.o. de schoonheid van Christus de zwartheid van onze ziel zien! Dat kan m.i. in eerste instantie misschien onbewust, maar dat geeft geen rust. Vervolgens dacht ik dat we alleen Godskennis hebben door Christus. Zonder Christus is God een verterend vuur.
Met je conclusies ben ik het absoluut niet eens. God is idd een verterend vuur buiten Christus, en juist dát is wat een ontdekte zondaar leert zien. Ik zou geen enkele reden weten waarom men zo snel over het leerstuk van een rechtvaardig en toornig rechter heen wil stappen...
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door mementoMet je conclusies ben ik het absoluut niet eens. God is idd een verterend vuur buiten Christus, en juist dát is wat een ontdekte zondaar leert zien. Ik zou geen enkele reden weten waarom men zo snel over het leerstuk van een rechtvaardig en toornig rechter heen wil stappen...
Precies! Waarom voel je de hitte van Gods gramschap op je ziel branden als je Gods kennis en zelfkennis (werk van de Heilige Geest) hebt op gekregen? Psalm 38:3 "Door Uw gramschap, fel ontstoken, Is verbroken Al mijn vlees en lichaamskracht. Rust, noch vrede wordt gevonden, Om mijn zonden, In mijn beendren, dag of nacht"

Je krijgt zo behoefte aan Jezus Christus!

En als Hij je aan jou openbaart, dan mag je weten "De hitte van Uw gramschap is geblust."

Een ongekende vrede, rust en blijdschap geeft dat in het hart en een heimee, een verlangen naar huis, om Hem eeuwig groot te maken en dan zonder zonde.
Liever Turks dan Paaps
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik denk dat we alleen t.o. de schoonheid van Christus de zwartheid van onze ziel zien! Dat kan m.i. in eerste instantie misschien onbewust, maar dat geeft geen rust. Vervolgens dacht ik dat we alleen Godskennis hebben door Christus. Zonder Christus is God een verterend vuur.
Met je conclusies ben ik het absoluut niet eens. God is idd een verterend vuur buiten Christus, en juist dát is wat een ontdekte zondaar leert zien. Ik zou geen enkele reden weten waarom men zo snel over het leerstuk van een rechtvaardig en toornig rechter heen wil stappen...
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik met bovenstaande woorden níet over dat leerstuk heen wil stappen, iedereen komt in meer of mindere mate zeker voor God te staan en ik hoop voor een ieder dat dit niet na het sterven zal gebeuren want dan ben je te laat. Maar wat ik niet begrijp en je me toch maar eens moet uitleggen is waarom je wel God als verterend vuur ziet die wij niet kunnen aanschouwen zonder Christus maar vervolgens klaagt over het feit dat we daar snel over stappen. Uit jouw woorden lees ik "laat mij maar even onder het verterende vuur liggen want o wee als ik daar snel overheen stap, ik hoef zo snel Christus niet te kennen" Ik hoop dat ik dat niet goed begrijp. Maar ik lees daar uit dat je je daar genoegelijk bij voelt.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Maar wat ik niet begrijp en je me toch maar eens moet uitleggen is waarom je wel God als verterend vuur ziet die wij niet kunnen aanschouwen zonder Christus maar vervolgens klaagt over het feit dat we daar snel over stappen. Uit jouw woorden lees ik "laat mij maar even onder het verterende vuur liggen want o wee als ik daar snel overheen stap, ik hoef zo snel Christus niet te kennen" Ik hoop dat ik dat niet goed begrijp. Maar ik lees daar uit dat je je daar genoegelijk bij voelt.
Ten eerste: de toorn van God is verschrikkelijk, dus nee, daaronder voelt een mens zich niet 'echt prettig' onder.

Mijn reactie was mn. theologisch bedoelt, en de felheid voornamelijk omdat er tegenwoordig meer ego-centrisch (de zaligheid van de mens en alles wat daarbij komt kijken staat centraal), daarna Christo-centrisch (Christus als Zaligmaker, maar meestal met de toevoeging: voordat je mag geloven moet je eerst ...), en slechts zelden word er Theo-centrisch gepreekt (de eer van God centraal, de toorn van God over alle kwaad, de heerlijkheid van het leerstuk van de uitverkiezing, etc)

Een andere aanleiding was dat ik soms wel eens mensen tegenkom (ook in wat rechtsere kringen) die het hebben over zonde, en zich stiekum rekenen onder de bekommerden, maar nooit hoor over iets wat te maken heeft met God als rechter, God als de volmaakt heilige, etc.

Ik hoop dat dit de mogelijk ontstane misinterpretaties van eerdergeschrevene oplost.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Zo doet de wet ons kennen de noodzakelijkheid van een volkomen gerechtigheid voor God en eist dat de straf wordt aanvaard. Op deze wijze ontvalt de zondaar alle hoop om uit de werken zalig te worden. Tevens zijn de deugden van God hem lief en stelt hij de eer van God boven eigen leven en boven eigen zaligheid. De natuurlijke mens wil de hel wel ontgaan, maar weigert voor God te bukken, heeft God niet lief in Zijn deugden van gerechtigheid en heiligheid. O nee, wat zou het hem deren als Gods eer werd gekrenkt?
Kom, toets uzelf eens! Is, waar u zegt kennis te hebben aan het leven of zelfs beweert een kind van God te zijn, is nu deze zaak doorleefd? Als u nu aan het patroon van de heilige Schrift, waar Paulus een helder voorbeeld van is, wordt getoetst, kent u dan dat gestorven zijn aan de wet?
Ja maar, hoor ik zeggen, wij stemmen toe en geloven, dat alleen door genade een zondaar kan zalig worden en nu mag ik dus geloven dat alleen door genade een zondaar kan zalig worden en nu mag ik dus geloven dat ook ik zal zalig worden. Welk een schrikkelijk zelfbedrog is hier aanwezig. Uw mening aan de wet gestorven te zijn, is de dood zelf niet. Dat verstrikt u slechts in de netten van de mensenmoorder van de beginne.
Deze zaken moeten worden doorleefd, waarachtig doorleefd."

Zeggen we dat ds. I. Kievit nog na, of is dat een 'foute' dominee die voorwaarden oplegt en de weg zo nauw maakt? Wijs mij een bevindelijk gereformeerde dominee aan uit die dagen die hiertegenin gaat!
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Wijs mij een bevindelijk gereformeerde dominee aan uit die dagen die hiertegenin gaat!"
Wie hier tegen in gaat, heeft het mis of verdraait zijn woorden en maakt er een karikatuur van.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door mementoMet je conclusies ben ik het absoluut niet eens. God is idd een verterend vuur buiten Christus, en juist dát is wat een ontdekte zondaar leert zien. Ik zou geen enkele reden weten waarom men zo snel over het leerstuk van een rechtvaardig en toornig rechter heen wil stappen...
Precies! Waarom voel je de hitte van Gods gramschap op je ziel branden als je Gods kennis en zelfkennis (werk van de Heilige Geest) hebt op gekregen? Psalm 38:3 "Door Uw gramschap, fel ontstoken, Is verbroken Al mijn vlees en lichaamskracht. Rust, noch vrede wordt gevonden, Om mijn zonden, In mijn beendren, dag of nacht"

Je krijgt zo behoefte aan Jezus Christus!

En als Hij je aan jou openbaart, dan mag je weten "De hitte van Uw gramschap is geblust."

Een ongekende vrede, rust en blijdschap geeft dat in het hart en een heimee, een verlangen naar huis, om Hem eeuwig groot te maken en dan zonder zonde.

mee eens!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door mementoMet je conclusies ben ik het absoluut niet eens. God is idd een verterend vuur buiten Christus, en juist dát is wat een ontdekte zondaar leert zien. Ik zou geen enkele reden weten waarom men zo snel over het leerstuk van een rechtvaardig en toornig rechter heen wil stappen...
Precies! Waarom voel je de hitte van Gods gramschap op je ziel branden als je Gods kennis en zelfkennis (werk van de Heilige Geest) hebt op gekregen? Psalm 38:3 "Door Uw gramschap, fel ontstoken, Is verbroken Al mijn vlees en lichaamskracht. Rust, noch vrede wordt gevonden, Om mijn zonden, In mijn beendren, dag of nacht"

Je krijgt zo behoefte aan Jezus Christus!

En als Hij je aan jou openbaart, dan mag je weten "De hitte van Uw gramschap is geblust."

Een ongekende vrede, rust en blijdschap geeft dat in het hart en een heimee, een verlangen naar huis, om Hem eeuwig groot te maken en dan zonder zonde.
De mate van het voelen van de toorn van God hangt zeer sterk af van de gelovige. De een wordt meer met zachtheid en verlangen getrokken, de ander zal veel sterker de toorn van God ervaren. En allen komen uit bij Christus.
In bg. stukje wordt naar mijn gevoel een bepaalde mate van het voelen van Gods toorn als algemeen neergezet. Terwijl Gods Woord dat niet op die wijze generiek voor elke gelovige noemt.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door mementoMet je conclusies ben ik het absoluut niet eens. God is idd een verterend vuur buiten Christus, en juist dát is wat een ontdekte zondaar leert zien. Ik zou geen enkele reden weten waarom men zo snel over het leerstuk van een rechtvaardig en toornig rechter heen wil stappen...
Precies! Waarom voel je de hitte van Gods gramschap op je ziel branden als je Gods kennis en zelfkennis (werk van de Heilige Geest) hebt op gekregen? Psalm 38:3 "Door Uw gramschap, fel ontstoken, Is verbroken Al mijn vlees en lichaamskracht. Rust, noch vrede wordt gevonden, Om mijn zonden, In mijn beendren, dag of nacht"

Je krijgt zo behoefte aan Jezus Christus!

En als Hij je aan jou openbaart, dan mag je weten "De hitte van Uw gramschap is geblust."

Een ongekende vrede, rust en blijdschap geeft dat in het hart en een heimee, een verlangen naar huis, om Hem eeuwig groot te maken en dan zonder zonde.
De mate van het voelen van de toorn van God hangt zeer sterk af van de gelovige. De een wordt meer met zachtheid en verlangen getrokken, de ander zal veel sterker de toorn van God ervaren. En allen komen uit bij Christus.
In bg. stukje wordt naar mijn gevoel een bepaalde mate van het voelen van Gods toorn als algemeen neergezet. Terwijl Gods Woord dat niet op die wijze generiek voor elke gelovige noemt. [/quote]
In bg. stukje wordt naar mijn gevoel een bepaalde mate van het voelen van Gods toorn als algemeen neergezet. Terwijl Gods Woord dat niet op die wijze generiek voor elke gelovige noemt.

Hier schrok ik ook een beetje van en direkt werd ik er ook mee bestreden, zie je wel dat het van jou niet echt is? Maar gelukkig toonde de Heere Zijn nabijheid direkt en mocht ik toch rusten in Zijn volbrachte werk.

De Heere zal in dit moeilijk leven,
Zijn volk een erfdeel nooit begeven!

Gelukkig maar want als het bij ons vandaan moest komen kwam er niks van terecht!

[Aangepast op 14/1/04 door Maninne] [/quote]

nou het kan geen kwaad om het eens echt te onderzoeken hoor! En bestrijdingen die zo snel verdwenen zijn, daar mag ook een vraagteken bij gezet worden. De ouden zeiden altijd: hoe was je ervoor, tijdens en er na? Was het zomaar een gevoel van geruststelling (dat kan ook psychologisch zijn - jezelf maar snel gerust stellen, vrede vrede en geen gevaar) of was er een kennelijke sprake Gods?

Het komt er nauw op aan.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
nou het kan geen kwaad om het eens echt te onderzoeken hoor! En bestrijdingen die zo snel verdwenen zijn, daar mag ook een vraagteken bij gezet worden. De ouden zeiden altijd: hoe was je ervoor, tijdens en er na? Was het zomaar een gevoel van geruststelling (dat kan ook psychologisch zijn - jezelf maar snel gerust stellen, vrede vrede en geen gevaar) of was er een kennelijke sprake Gods?

Het komt er nauw op aan.
Zulk soort opmerkingen doen mijn haren recht overeind staan!! Ik walg van die meetlat theologie. "lerende leringen, die geboden van mensen zijn" zegt Jezus er van! en lees de context er maar bij in Matth. 15.
Volgens mij is het nu al de tweede keer dat je met je meetlat-opmerking iemand op een grove wijze de mond snoert. Wie denk je wel dat je bent?
jacob

Bericht door jacob »

4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
6 Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande.
7 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geeindigd, ik heb het geloof behouden;
8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.


heej paulus kijk jij maar effe je zaakjes na hoor.

Was het niet Calvijn die ongemeend fel uithaalde naar de gene die grond maakten van hun onzekerheid.

Is het niet verschrikkelijk dat mensen op een mischientje de eeuwigheid willen aan doen.

Laat dat eens een waarschuwing zijn.

ER is geen grond in onzekerheid maar in Christus en verder niks!
Plaats reactie