Kohlbrugge en de heiligmaking

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Is Kohlbrugge het 100% eens met de Dordtse Leerregels? Ik dacht gelezen te hebben dat dit niet zo is. Wie weet er meer van?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Kohlbrugge waardeerde de canones van Dordt wel. Ik citeer nu 'voor zover de canones een belijdenis vormen van de verkiezing als eeuwigheidsgrond onder Gods genadebetoon en zij dus alle genade tot vrij voorkomende genade verklaren, zijn zij hem uit het hart gegrepen' maar even verder 'dit belet hem overigens niet om op het punt van de verwerping een alternatieve weg te gaan. Het positieve aspect van de gereformeerde praedestinatieleer heeft zijn hart, het negatieve niet.'

Hij verwijt de Dordtse vaderen dat ze steeds meer door de verkiezingsleer waren geoccupeerd in navolging van Arminius.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Gedachtegoed van Prof. dr. A de Reuver. bijzonder hoogleraar vanwege de Gereformeerde Bond aan de Universiteit Utrecht.
RD woensdag 7 april 2004


Passiviteit

"Passief moeten we zijn. Die er op willen slaan, zijn helpers van de duiveL" Aan deze spreekwoordelijke volzin van Kohlbrugge moet ik de laatste tijd nogal eens denken. Het activisme is niet van de lucht. Niet alleen in de wereld, maar ook in de kerk. Maatschappelijk wordt een mens opgejaagd door het commando van het economisch proces. Het vele is nooit genoeg, het moet meer worden. De reclame oefent hierbij een dictatuur uit die absolutistische trekken vertoont. Hij spiegelt vrijheid en levensgenot voor, maar resulteert in verslaving en onvrede. Zijn compagnon is de hebzucht. Als Paulus deze tactiek had gekend, zou hij die ongetwijfeld bij de geestelijke boosheden in de
lucht hebben ondergebracht.
Helaas trekken kerk en wereld hierin broederlijk op. Natuurlijk doet de kerk het een beetje anders. Ze speculeert niet op geldzucht, maar wel op iets wat nauwelijks minder wereldgelijkvormig is: geldingsdrang. De methode die men hanteert, lijkt als twee druppels water op de bezwerende taal van reclame en vakbond. Altijd moet een mens iets doen. Vooral niet passief blijven, maar zich laten gelden. Uiteraard moeten de handen ook wel worden gevouwen, maar vervolgens moeten ze toch gauw uit de mouwen.

Moe
Van die dadendrang word ik moe. Ligt dat aan mijn leeftijd, of zou het iets te maken hebben met de schampere, maar ontdekkende woorden die ik in mijn jonge jaren al las bij diezelfde prediker van Elberfeld: "Als God de nood van land en kerk mij op het hart heeft gebonden, dan moet Hij op mijn bevel ook maar klaar staan om alles naar mijn denkbeelden te reformeren. Zo zijn wij in de grond aan die lieden gelijk die de toren van Babel wilden bouwen. En dan moet de Heere God ten slotte nog komen om op ons met moeite opgetrokken gebouw een gouden torenspitsje te zetten!"
Passief moeten we zijn. Deze vorm van passiviteit heeft niets te maken met de dodelijke lijdelijkheid die eigen gemakzucht maskeert achter de versleten term dat God het zal moeten doen. Wat Kohlbrugge bedoelt, is niet de lijdelijkheid van het ongeloof , maar die van het geloof. Het is het kinderlijke vertrouwen dat het van Vader verwacht en op Hem weet te wachten, in de gegronde hoop dat Hij het ook doen zal.

Bedelstaf
Het bracht Kohlbrugge in conflict met Da. Costa. Beiden waren ze bevlogen en tijdkritische geesten. Beiden kwamen uit Bilderdijks school. Maar ze maakten een tegengestelde ontwikkeling door. Terwijl Da Costa de geloofspassiviteit van Bilderdijk achter zich lieten koos voor een dadengericht christendom, werd Kohlbrugges houding tegenover dit vrome activisme alleen maar kritischer.
"Tot ridder Gods geslagen" noemde Da Costa zichzelf. Kohlbrugge wist zich veeleer tot de bedelstaf gebracht: meer bidder dan ridder. Persoonlijk en kerkelijk heil verwachtte hij niet van menselijke actie en organisatie, maar van God alleen, Die Zijn belofte gestand doet door het onmogelijke heen. Met Luther geloofde hij dat de kerk op het bloempje duizendschoon lijkt. Hij laat zich breken en plukken, maar zijn wortels zijn taai. Wanneer men het met water begiet, staat hij als uit de doden weer op. Zo wekt God Zijn kerk telkens op uit het graf!

Overlaten
Laat ik Kohlbrugges geloofspassiviteit illustreren met het verhaal van zijn leerling Lütge, destijds een van Kuypers collega's in Amsterdam. Op een late avond trachtte Kuyper hem voor de zoveelste keer tevergeefs voor zijn Doleantie-plannen te winnen. "Gelukkig, eindelijk ging hij weg. Het was inmiddels half twee in de nacht. Reeds was hij van de stoep af en daar keerde hij zich nog eenmaal om en riep: Maar zeg jij het dan eens, Lütge! Wat moet ik doen? En toen mocht ik hem uit de geopende deur naroepen: Wat jij moet doen, Kuyper? Jij moet ophouden het zelf te doen en je moet het aan God overlaten, dat Hij het zal doen."
Ja. We hebben geen God Die zegt hoe het moet, maar een God Die het doet.



Bedankt, Ndonselaar voor de uitleg.

[Aangepast op 12/4/04 door Gerrie]
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door helma »

Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door kasparov »

helma schreef:Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
Taalkundig is er wel een verschillen tussen "dragen" of "voortbrengen", maar in het licht van de bedoeling van de Bijbel, is er geen verschil. Staat er ook niet in de Bijbel iets over veel vrucht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door helma »

kasparov schreef:
helma schreef:Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
Taalkundig is er wel een verschillen tussen "dragen" of "voortbrengen", maar in het licht van de bedoeling van de Bijbel, is er geen verschil. Staat er ook niet in de Bijbel iets over veel vrucht?
Vrucht dragen lijkt meer passief ('een gevolg van') ; vruchten voortbrengen lijkt meer actief.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door Sheba »

helma schreef:Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
Hetzelfde lezen als als bekeert u, zo ook breng vruchten voort.
Niet omdat wij het kunnen of gedeeltelijk kunnen, maar opdat het ons in de klem brengt, wij vastlopen.
Wij kunnen ons niet bekeren omdat we geneigd zijn tot alle kwaad. Zo totaal, zo verdorven. Compleet.
Het is niet: God doet veel en wij een klein beetje...
Niet in de bekering en niet in de heiligmaking.


Paulus zegt in 2 Kor 3: 5 ( en dat zegt de wedergeboren Paulus) Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door JCRyle »

helma schreef:Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
Deze uitspraak is wel Kohlbruggiaans te noemen, aangezien Kohlbrugge zijn heiligmakingsleer volledig Christus liet zijn.
De uitdrukking die we allemaal kennen is ''Werp uw heiligingskrukken weg, verre van u weg! Ge komt er de berg Sion niet mee op."

In 1998 heeft Ds. De Reuver (Prof. dr.) over Kohlburgge en de heiliging een driedelige artikelenreeks gepubliceerd in de Waarheidsvriend:
Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door JCRyle »

Sheba schreef:
helma schreef:Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
Hetzelfde lezen als als bekeert u, zo ook breng vruchten voort.
Niet omdat wij het kunnen of gedeeltelijk kunnen, maar opdat het ons in de klem brengt, wij vastlopen.
Wij kunnen ons niet bekeren omdat we geneigd zijn tot alle kwaad. Zo totaal, zo verdorven. Compleet.
Het is niet: God doet veel en wij een klein beetje...
Niet in de bekering en niet in de heiligmaking.


Paulus zegt in 2 Kor 3: 5 ( en dat zegt de wedergeboren Paulus) Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
Je trekt hier een duidelijke lijn, Sheba. Heb je naast 2 Kor. 3:5 nog een andere teksten op het oog?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
Sheba schreef:
helma schreef:Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
Hetzelfde lezen als als bekeert u, zo ook breng vruchten voort.
Niet omdat wij het kunnen of gedeeltelijk kunnen, maar opdat het ons in de klem brengt, wij vastlopen.
Wij kunnen ons niet bekeren omdat we geneigd zijn tot alle kwaad. Zo totaal, zo verdorven. Compleet.
Het is niet: God doet veel en wij een klein beetje...
Niet in de bekering en niet in de heiligmaking.


Paulus zegt in 2 Kor 3: 5 ( en dat zegt de wedergeboren Paulus) Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
Je trekt hier een duidelijke lijn, Sheba. Heb je naast 2 Kor. 3:5 nog een andere teksten op het oog?

We kunnen niet omdat we niet willen, daar ligt het op vast, we hebben een wil tot het kwade, met de wedergeboorte wordt die wil omgebogen.
We gaan daadwerkelijk willen, we gaan daadwerkelijk geloven, alles geschonken. Helemaal niet uit de mens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door Zonderling »

Sheba schreef:
helma schreef:Dit onderwerp kwam op de meeting ook ter sprake. Volgens mijn herinnering werd er gezegd dat er in de Bijbel niet opgeroepen wordt om vruchten voort te brengen, maar wel om vruchten te dragen.
Toen ik daar gister nog eens over nadacht dacht ik ineens aan de te tekst uit Matth 7: Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
Hetzelfde lezen als als bekeert u, zo ook breng vruchten voort.
Niet omdat wij het kunnen of gedeeltelijk kunnen, maar opdat het ons in de klem brengt, wij vastlopen.
Wij kunnen ons niet bekeren omdat we geneigd zijn tot alle kwaad. Zo totaal, zo verdorven. Compleet.
Het is niet: God doet veel en wij een klein beetje...
Niet in de bekering en niet in de heiligmaking.


Paulus zegt in 2 Kor 3: 5 ( en dat zegt de wedergeboren Paulus) Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
De eerstgenoemde tekst staat overigens in Matth. 3:8. Je spreekt hier m.i. over de toepassing van deze tekst voor de onwedergeborenen. Zij kunnen zich volstrekt niet bekeren en evenmin vruchten voortbrengen. Dan moet deze en andere teksten hen in de klem/het gemis brengen. Dat stem ik van harte toe. Maar spreekt deze tekst ook niet tot hen die wedergeboren zijn? Niet dat zij uit zichzelf vrucht kunnen dragen, maar wel dat zij zouden begeren vrucht te mogen dragen in Christus? En opdat zij daartoe door de Geest van God ook daadwerkelijk geleid mogen worden? Zo opgevat is wat God doet en wat de mens doet (door de werking Gods) volstrekt geen tegenstelling. Zie Filipp. 2:13.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door helma »

JC Ryle schrijft in zijn boek Holiness " is het terecht om zo maar, zonder enige nuancering, te stellen dat de heiliging van de bekeerden alleen maar door geloof tot stand komt en beslist geen gevolg van persoonlijke beoefening? Is dat overeenkomstig Gods Woord? Ik betwijfel dat sterk. Dat geloof in Christus is de wortel van alle heiligheid....dat zal geen een onderlegd christen ontkennen. Maar de Schrift leert ons heel.duidelijk dat bij het streven naar heiliging de ware christen zich toch zowel in werken alsnog geloof moet oefenen."
Heb. 12 roept ons op om te jagen naar de heiligmaking zonder welke niemand de Heere zal zien.
Gods kinderen hebben de heiliging in Christus. Ze zijn heilig gemaakt maar worden ook opgeroepen tot heilig leven. De Heilige Geest zal dat verlangen ook in ons werken.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door Sheba »

helma schreef:JC Ryle schrijft in zijn boek Holiness " is het terecht om zo maar, zonder enige nuancering, te stellen dat de heiliging van de bekeerden alleen maar door geloof tot stand komt en beslist geen gevolg van persoonlijke beoefening? Is dat overeenkomstig Gods Woord? Ik betwijfel dat sterk. Dat geloof in Christus is de wortel van alle heiligheid....dat zal geen een onderlegd christen ontkennen. Maar de Schrift leert ons heel.duidelijk dat bij het streven naar heiliging de ware christen zich toch zowel in werken alsnog geloof moet oefenen."
Heb. 12 roept ons op om te jagen naar de heiligmaking zonder welke niemand de Heere zal zien.
Gods kinderen hebben de heiliging in Christus. Ze zijn heilig gemaakt maar worden ook opgeroepen tot heilig leven. De Heilige Geest zal dat verlangen ook in ons werken.
Het geloof is het middel maar niet de wortel van de heiligmaking. En de rechtvaardige zal door het geloof leven en niet door de werken.
Hebr 12: Kohlbrugge noemt dat geestesheiliging. Niet een nieuw werk...
het gaat in deze tekst om het hoe. En dan wordt bedoeld de heiliging door de Geest en daar naar te jagen. (Kohlbrugge)

Verder is (heb ik altijd begrepen, en volgens mij staat dat ook in het voorwoord, ned. vertaling) dit door J.C.Ryle geschreven in een tijd dat hij er tegenaan liep dat mensen zeiden christen te zijn, maar een zeer wereldse levensstyle op nahielden. En daar reageerde hij terecht op. Het was een reactie hierop. Want dat klopt gewoon niet. Ja er is persoonlijke beoefening als je bedoeld dat het zichtbaar is in je leven. Maar het geloof is het middel van die heiligmaking.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kohlbrugge en de heiligmaking

Bericht door Herman »

Je moet de praktische opmerkingen van Ryle niet uitspelen tegen de dogmatiek van Kohlbrugge.

"De wortel van alle heiligheid is geloof" heeft een heel andere spits en insteek dan de opmerking dat "de heiligmaking wortelt in Christus".
Plaats reactie