Wat is een "geschonken" geloof?

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Tuppy
Oorspronkelijk gepost door Lecram

Beste Maninne,

Maar hoeveel heb je geleerd uit Gods Woord zelf? Ik hoop dat je je meer verdiept in de bijbel dan in wat Gods volk je vertelt. Ondanks dat zij dicht bij de Heere kunnen leven, is hun woord feilbaar, maar de bijbel is het richtsnoer en onfeilbaar.
Hier wordt ik nou zo moe van hé, ik zeg toch niet dat ik alleen maar naar Gods volk luister? Natuurlijk is de Bijbel het richtsnoer wat alleen waarheid is, maar ik wordt een beetje depri als alles wat ik zeg, uit zijn verband gerukt wordt. Het gaat mij er om dat, wat al zovelen hebben gezegd, het alleen bij God vandaan kan komen en idd. werkt Gods geest door Zijn Woord, maar het geloof wat je daar krijgt is een geschónken geloof en niet iets wat je zomaar kunt pakken omdat het nu eenmaal in de bijbel staat.
Je hoeft niet moe te worden hoor (zo te lezen ben je het al ;) )

Het was slechts een vraag en daar geef je een antwoord op. Ik heb niets uit het verband gerukt, want in het verband stond het niet.

Wat versta je dan onder een geschonken geloof? Iets dat je bij de wedergeboorte krijgt of iets dat je pas na heel veel bidden, werken, afwachten krijgt?
Want als iets geschonken is, mag je het ook aannemen. Lees zondag 27 maar eens welke weldaden in het verbond worden geschonken. Hij biedt het ons aan en wij mogen het door genade aannemen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hiermee beldoel ik dat wij de zaligheid niet kunnen verdienen want dat heeft Christus al gedaan, maar als een mens zijn ogen geopend worden, wil hij er alles aan doen om toch zalig te kunnen worden en gaat hard aan 't werk om zélf die zaligheid te verdienen door goede werken, een mens is dan zo geneigd om er zelf een beetje bij te doen, totdat de Heere die persoon er achter brengt dat Zijn Werk al volbracht is.

Leg ik het nu goed uit?
Je legt het wel goed uit, maar mijn probleem met deze stelling blijft dat je dus ook het werken tot de zaligheid, tot de zaligheid zelf rekent?!

groeten
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Christina

Bericht door Christina »

Beste Mannine,

...gaat hard aan 't werk om zélf die zaligheid te verdienen door goede werken, een mens is dan zo geneigd om er zelf een beetje bij te doen...

Hoe zie jij dit in verband met geloven?
roseline

Bericht door roseline »

1. Het geloof leidt tot het eeuwige leven.

Johannes 3:15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Johannes 3:36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem

Jezus geeft een gebod: namelijk om in Hem te geloven. Doe je dat niet, ben je ongehoorzaam aan dat gebod, dan zul je het leven níet zien.

2. De genade om zalig te worden door het geloof is een gave van God

Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

Dat God iemand de genade schenkt om zalig te worden door het geloof, wil niet zeggen dat men God de schuld kan geven wanneer men níet gelooft, alsof men zou kunnen zeggen: “U heeft mij die genade niet geschonken, dus ik kan er niets aan doen dat ik niet geloof.â€
Plaats reactie