Wat is een "geschonken" geloof?
Het "geschonken geloof" is de basis, de spil van hét geloven. Zonder dat geschonken geloof is er m.i. geen waarzaligmakend geloof. De opdracht "bekeerd u" in de zin van "wordt wedergeboren" blijft daarbij volop staan. De onmogelijkheid van het ene [het geloven] en de eis van het andere [bekeerd u] is de spanning die het geloven kent. Ik denk dat deze spanning niet weggenomen moet worden. dit hoort erbij.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Zie de genezing van de man met de dorre hand Mannine. Strek uw hand uit.
Zo is het ook in het geloof. Zeker het geloof is een gave Gods, maar wel een gave die de mens geschonken wordt.
Laat ook dit geheimenis maar staan.
Zo is het ook in het geloof. Zeker het geloof is een gave Gods, maar wel een gave die de mens geschonken wordt.
Laat ook dit geheimenis maar staan.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Van harte mee eens Maninne, maar beaam je ook 'God werk beide, het willen en het werken'.Verder is het gewoon weer de oude en nog steeds voortdurende discussie: "je moet maar geloven dat je gelooft" tegenover "het geschonken geloof als bijzonder werk van de Heilige Geest".
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Beste maninne,Oorspronkelijk gepost door Maninne
Ik ben het met jullie eens hoor, het is niet zozeer dat ik daar aan twijfel, maar ik wilde eigenlijk een appél doen aan degenen die vinden dat je maar móet geloven, terwijl dit geloof alleen maar geschonken kan worden.
Daarom vind ik die discussies zo gevaarlijk, zoals die van waar gezegd wordt dat je niet bekeerd bent vóór je Christus kent.
En dat je dan maar in Christus móet geloven.
Niet dat ik daar een nieuwe discussie over wil beginnen, het dient alleen maar als voorbeeld.
Het voorbeeld hieronder vind ik zo kenmerkend, dáár sta ik dus volledig achter. nl:
Verder is het gewoon weer de oude en nog steeds voortdurende discussie: "je moet maar geloven dat je gelooft" tegenover "het geschonken geloof als bijzonder werk van de Heilige Geest".
[Aangepast op 17/5/03 door Maninne]
Het is juist gevaarlijk om te stellen dat je voor de kennis van Christus reeds bekeerd kunt zijn. En waarom? omdat er buiten Jezus geen leven is. Heel de bijbel gaat uit van een behoud door het bloed van Jezus. En door het geloof wordt dat toegeeigend.
Gelukkig is het geloof een gave van God, anders gelooft er niemand. Maar dan ook een gave van God die hij ook daadwerkelijk schenkt. En in de wedergeboorte wordt ook het geloof geschonken.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste Maninne,Oorspronkelijk gepost door ManinneJa natuurlijk, dat is juist het punt waar het om draait, dat Gód eerst werkt "beiden het willen en het werken" en pas dan gaat een mens er alles aan doen om er zelf nog een stukje bij te willen doen, en nog hoogmoedig ook.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Van harte mee eens Maninne, maar beaam je ook 'God werk beide, het willen en het werken'.
Dat is tenminste mijn ervaring, en ik denk van velen met mij.
Als God werkt het willen en het werken dan werkt Hij het zaligmakende geloof. Dit geloof is niet te benoemen als een iets wat gaat werken om zijn zaligheid te verdienen. Nee, dan werkt God het zaligmakende geloof, krachtens zijn welbehagen.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Beste Maninne,Oorspronkelijk gepost door Maninne
Sorry maar ik heb geen theologie gestudeerd, maar wel veel gehoord van Gods eigen volk,( en die konden je met heel eenvoudige taal heel goed onderwijzen) misschien dat ik daardoor niet zo goed kan uitdrukken wat ik bedoel.
Maar hoeveel heb je geleerd uit Gods Woord zelf? Ik hoop dat je je meer verdiept in de bijbel dan in wat Gods volk je vertelt. Ondanks dat zij dicht bij de Heere kunnen leven, is hun woord feilbaar, maar de bijbel is het richtsnoer en onfeilbaar.
Hier wordt ik nou zo moe van hé, ik zeg toch niet dat ik alleen maar naar Gods volk luister? Natuurlijk is de Bijbel het richtsnoer wat alleen waarheid is, maar ik wordt een beetje depri als alles wat ik zeg, uit zijn verband gerukt wordt. Het gaat mij er om dat, wat al zovelen hebben gezegd, het alleen bij God vandaan kan komen en idd. werkt Gods geest door Zijn Woord, maar het geloof wat je daar krijgt is een geschónken geloof en niet iets wat je zomaar kunt pakken omdat het nu eenmaal in de bijbel staat.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Beste Maninne,
Maar hoeveel heb je geleerd uit Gods Woord zelf? Ik hoop dat je je meer verdiept in de bijbel dan in wat Gods volk je vertelt. Ondanks dat zij dicht bij de Heere kunnen leven, is hun woord feilbaar, maar de bijbel is het richtsnoer en onfeilbaar.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Tuppy,
We mogen nooit ontkennen dat God het geloof werkt, dat is naar de Schrift 'het is niet u, het is Gods gave', maar Hij schenkt ons ook handen des geloofs om Hem te omhelzen. Dat is het evenwicht.
Groeten,
We mogen nooit ontkennen dat God het geloof werkt, dat is naar de Schrift 'het is niet u, het is Gods gave', maar Hij schenkt ons ook handen des geloofs om Hem te omhelzen. Dat is het evenwicht.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini