vrouwen in het ambt

madelief

vrouwen in het ambt

Bericht door madelief »

Wie weet er argumenten voor vrouwen in het ambt. Argumenten tegen mag ook maar daar weet ik er al een paar van. Nl Dat de vrouwen zwijgen in de gemeente.
Waar staat dat trouwens???
Kortom help me..............

En Geef je mening...................

Al vast bedankt.:-:-:-:-
de Paus

Bericht door de Paus »

1. er staat nergens dat vrouwen geen ambt mogen bekleden.
2. de zogenaamde zwijgteksten zijn cultureel bepaald, en tijdgebonden. Die teksten moet je dus herinterpreteren.

Dat is dan ongeveer de structuur van die argumentatie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1 Korinthe 14:34,35,37
1 Timotheus 2:11-14
1 Timotheus 3:2,8,12
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Madelief,

De meest bekende argumenten voor vrouwen in het ambt worden voor zover ik weet gehaald uit Romeinen 16.

In vers 1 wordt Febe genoemd. Zij wordt dienares van de gemeente genoemd. Het woord voor dienares zou ook goed vertaald kunnen worden met diakones.
In vers 3 wordt Priscilla eerst genoemd bij de medewerkers in Christus.
In vers 7 staat Junias, maar volgens sommige handschriften hoort hier Junia te staan. Waarbij men zelfs denkt aan een vrouwelijk apostel.
Verder worden er in dit hoofdstuk veel vrouwen genoemd, die veel gearbeid hebben en daarom worden aan hen ambten toegekend door uitleggers.

Verder zijn er in de Bijbel de profeterende dochters van Filippus en natuurlijk mag de richteres Deborah niet vergeten worden.

Hier tegenover staan echter zwijgteksten als 1 Cor 14:34 en 1 Tim 2:12.

Zelf denk ik dat je niet moet gaan schipperen met de Bijbel, en niet zomaar de zwijgteksten moet negeren.
Waarbij er ook oog moet zijn voor de grote taak, die er wel is voor vrouwen in de kerk. De Priscilla's, Febe's en dochters van Filippus kunnen er nog steeds zijn en daar mag ook ruimte voor zijn. In een kerkorde (die m.i. niet direct op de Bijbel is gebaseer het moeilijk om vrouwen in het ambt toe te laten, Zij krijgen dan een leidinggevende taak. Wat m.i. toch wordt uitgesloten in de Bijbel. (Waarbij ik Deborah als een uitzondering zie.)

Ik denk dat het moeilijk is om in deze discussie alles te overzien. Mensen in deze discussie negeren vaak de argumenten van de tegenstander (want zo wordt het dan vaak nog gezien ook). Daar moeten we erg voor uitkijken.

Vaya con Dios,

Parsifal
roseline

Bericht door roseline »

Vrouwen mogen ALLES behalve onderricht geven aan de man - en dit enkel in het geval van het verkondigen van het woord. (losstaand dus van de maatschappelijke ladder)

En deze vermaning geeft Paulus opdat er harmonie zou zijn binnen de gemeente van Christus.

Ik ben er tevreden mee :)
Jelle

Bericht door Jelle »

Net wat Roseline en Parsifal al schrijven, voor de vrouw is het ambt niet weggelegd. Maar daar buiten is nog zoveel ander kerkelijkwerk waar vrouwen zich heel goed voor kunnen inzetten.
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Vrouwen mogen ALLES behalve onderricht geven aan de man - en dit enkel in het geval van het verkondigen van het woord. (losstaand dus van de maatschappelijke ladder)
Wat te zeggen van godsdienstdocentes e.a. vrouwen die voor de klas staan en toch ook uit de bijbel vertellen??? Geven zij ook geen onderricht?

In hoeverre bekleed de vrouw volgens jullie een ambt binnen de gemeente? Mogen we wel diaken, of ouderling zijn, of valt dat ook onder het ambt?

Mag een vrouw met het orgel begeleiden tijdens de eredienst?

Kortom, tot waar reikt dit ambt?

Bienveillance
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Zelf denk ik dat zolang de diakenen en ouderlingen een leidende functie hebben in de kerk, deze taken alleen door mannen uitgevoerd kunnen worden. Er zijn genoeg andere taken binnen de kerk. Ik zie niet in waarom een vrouw niet mag begeleiden op het orgel. Zij heeft weliswaar een begeleidende functie, maar dat lijkt me niet erg, tenzij men ook het zingen alleen voor de mannen wil overlaten. Ik denk niet dat zang en instrumentale begeleiding op een verschillend niveau staan.

Tja en lesgeven, dat lijkt me wat anders. De reden waarom de vrouw niet mag onderwijzen in de diensten staat er bij. Dit lijkt me niet toepasbaar op leraressen.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

Onderricht geven aan de man is iets ander dan onderricht geven aan KINDEREN.

Een man is een volwassen persoon, meestal?

Over alle andere ambten staat NIETS beschreven voor de vrouw en zijn dus allemaal toegestaan blijkbaar. Er staat enkel: de vrouw mag een man niet onderrichten, want dat staat haar niet of iets dergelijks. In zo'n geval behoort de vrouw te zwijgen.

Maar een vrouw kan HEEL waardevol zijn binnen de gemeente en vele taken zowel praktisch als op geestelijk gebied verrichten, net zo goed als de man!

Slechts het onderwijzen aan de man past haar niet.
madelief

Bericht door madelief »

Inderdaad verklaar u nader............
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Origineel geplaatst door roseline
Onderricht geven aan de man is iets ander dan onderricht geven aan KINDEREN.

Godsdienstonderwijs wordt niet alleen aan kinderen gegeven...

Een man is een volwassen persoon, meestal?
MEESTAL...., Je kunt het begrip man dus dubbel opvatten?
1. Als behorend tot de 'genus' man.
2. volwassen persoon behorend tot de 'genus' man.
Is een jongen van 17 een man, of een kind? Volwassen (voor de wet) ben je wanneer je 21 bent, meerderjarig wanneer je 18 bent.
Wanneer ben je man? Sommige mannen worden trouwens NOOIT volwassen... ;)


Over alle andere ambten staat NIETS beschreven voor de vrouw en zijn dus allemaal toegestaan blijkbaar. Er staat enkel: de vrouw mag een man niet onderrichten, want dat staat haar niet of iets dergelijks. In zo'n geval behoort de vrouw te zwijgen.

De taak van ouderling komt dichtbij die van de dominee. Jij vind het blijkbaar wel toegestaan in geval van een ouderling, omdat dat niet de dominee in hoogsteigenpersoon is...

Maar een vrouw kan HEEL waardevol zijn binnen de gemeente en vele taken zowel praktisch als op geestelijk gebied verrichten, net zo goed als de man!

Oja, helemaal mee eens. Maar als we [a] zeggen, gaan we ook [ b] zeggen, nietwaar? Als ze diaken mag zijn, is ze binnen de kortste keren ook ouderling en wat er daarna voor een 'afbreuk' plaatsvindt, daar zwijgen me maar even over... Mag de vrouw niet bidden/profeteren in de gemeente? (open deurtje ;) )

Slechts het onderwijzen aan de man past haar niet.
IN DE GEMEENTE (of moet dat er toch niet bij staan?)
Zou de vrouw geen waardevol aandeel kunnen leveren? Is zij, bvb, te dominant? Is de man bang zijn positie kwijt te raken?
Stel dat er een gemeente zou ontstaan waarbinnen enkel en alleen één vrouw kennis van de Schrift heeft en het geloof in God. Is het haar dan verboden (!) de anderen te onderwijzen, op grond van haar geslacht? Tja.... Beetje rare stelling, maar ik ben even benieuwd naar de reacties.

Hartelijke groet van een wellwillend het oor in dit topic te luister leggende,
Bienveillance

[Veranderd op 30/8/02 door Bienveillance]
Jelle

Bericht door Jelle »

De vrouw in het ambt, betreft alleen het kerkelijk ambt van ouderling, diaken en predikant. Dat zijn degenen die via hun kerkelijke ambt leiding geven aan de kerkkelijke gemeenschap. Dit is wat we in de Bijbel lezen niet weggelegd voor vrouwen.
Voorts mogen vrouwen alles binnen het kerkelijk gebeuren uitoefenen. De gemeente begeleiden op het orgel, is geen ambt. Les geven op de Zondagschool, is geen ambt, leiding geven bij een bijbelclub, is geen ambt. en noem maar op. Zo kan ik nog wel meer noemen, maar het is voor vrouwen niet weggelegd om ouderling, diaken, of predikant te zijn, zoals we in de Bijbel kunnen lezen.
Voorts is er veel werk voor vrouwen weggelegd.

[Veranderd op 31/8/02 door Jelle]
ptl

Bericht door ptl »

Mail de SGP maar eens met de vraag waarom een vrouw niet mag meedoen, je krijgt dan een uitgebreid antwoord terug (SGP vind dat de vrouwen niet alleen in de kerk, maar ook in de politiek, en alle leidinggevende functies, nix te zeggen hebben)...

PS> Ik ben geen SGP-er...

[Veranderd op 31/8/02 door ptl]
roseline

Bericht door roseline »

Bienveillance,

1 Kor. 13:11.

Dàt onderscheid, maak ik - samen met Paulus - tussen man en kind.

Dominees zijn onbijbels, 1 preek per samenkomst gaat in tegen Paulus' vermaning: 1 Kor. 14:26.

Mannen verkondigen het woord (geen kleine jongetjes!), mannen onderwijzen de gemeente, mannen profeteren en bidden etc.

Vrouwen mogen bidden en profeteren, hun getuigenis van Jezus geven - met gedekt hoofd, uiteraard.

Zowel mannen als vrouwen kunnen vele hele waardevolle diensten verrichten binnen de gemeente, het enige verschil tussen de man en de vrouw is dat de eerste mag onderwijzen en de tweede niet.

Open deurtje? Zoals je merkt behoor ik niet tot een standaard kerk waarin voortdurend de dominee aan het woord is, iedereen mag een bijdrage leveren, dus vrouwen krijgen ook de gelegenheid, worden aangemoedigd bij ons om de gelegenheid aan te grijpen om hun getuigenis te geven en te profeteren. Da's wat anders dan onderricht geven aan de man!

Zie jij de bijbel als het woord van God?

[Veranderd op 31/8/02 door roseline]
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Origineel geplaatst door roseline
Bienveillance,

1 Kor. 13:11.

Dàt onderscheid, maak ik - samen met Paulus - tussen man en kind.

Moeten wij niet worden als een kind?

Dominees zijn onbijbels, 1 preek per samenkomst gaat in tegen Paulus' vermaning: 1 Kor. 14:26.

Dus ook de vrouwen? Wat, als zij een uitlegging, of een vermaning hebben? Mogen ze die dan niet uiten? Er staat immers 'een iegelijk van u'. Ik neem aan dat er ook vrouwen in die gemeente waren.

Mannen verkondigen het woord (geen kleine jongetjes!), mannen onderwijzen de gemeente, mannen profeteren en bidden etc.

humhum - ja - duidelijk - is niets nieuws

Vrouwen mogen bidden en profeteren, hun getuigenis van Jezus geven - met gedekt hoofd, uiteraard.

In de gemeente én daarbuiten neem ik aan? Wat houdt profeteren dan in? Als ik in het dagelijks leven 'evangeliseer'/'getuigenis van Jezus geef' heb ik daarbij niets op mijn hoofd. Aiii, uiteraard een verkeerde zaak?

Zowel mannen als vrouwen kunnen vele hele waardevolle diensten verrichten binnen de gemeente, het enige verschil tussen de man en de vrouw is dat de eerste mag onderwijzen en de tweede niet.

Laat ik maar even duidelijk zijn, voordat 'iedereen' over me heen valt. Ik ben tégen de vrouw in het ambt, toch weet ik dat vrouwen heel goed iets kunnen overbrengen. Ik probeer me in te leven in de visie van de voorstanders en poog de kwestie vanuit hun positie bekijken.

Open deurtje? Zoals je merkt behoor ik niet tot een standaard kerk waarin voortdurend de dominee aan het woord is, iedereen mag een bijdrage leveren, dus vrouwen krijgen ook de gelegenheid, worden aangemoedigd bij ons om de gelegenheid aan te grijpen om hun getuigenis te geven en te profeteren. Da's wat anders dan onderricht geven aan de man!

Welke kerk is dit? En hoe wordt dit gerealiseerd

Zie jij de bijbel als het woord van God?

JAZEKER!
Plaats reactie