Goede vrijdag?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Goede vrijdag?

Bericht door refo »

Is het wel goed dat we 'goede vrijdag' vieren? Als de Heere Jezus drie dagen en drie nachten in het graf is geweest, kan de kruisiging nooit op vrijdag geweest zijn. Dat moet dan donderdag geweest zijn.

Drie dagen is nog te verdedigen. Een deel van de vrijdag en de maandag en de hele zaterdag. Drie nachten klopt in ieder geval niet.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Komt dit misschien niet door de Joodse sabbatsviering? Ik heb zelf geen flauw idee.
Lecram

Bericht door Lecram »

Markus 15: 42 ¶ En toen het reeds avond geworden was, kwam omdat het Voorbereiding, dat is de voorsabbat, was,
43 Jozef van Arimatea, een aanzienlijk lid van de Raad, die ook zelf het Koninkrijk Gods verwachtte; en hij waagde het naar Pilatus te gaan en het lichaam van Jezus te vragen.

en:

1 En toen de sabbat voorbij was, kochten Maria van Magdala en Maria de moeder van Jakobus, en Salome specerijen om Hem te gaan zalven.
2 En zeer vroeg op de eerste dag der week gingen zij naar het graf, toen de zon opging.

Dus:

Vrijdag tot en met zondag.
Christina

Bericht door Christina »

Johannes 19:31 De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.

Was het wel een 7de dag Sabbat of een andere Sabbat? Aangezien er gezegd wordt: Die dag des sabbats was groot. De joden kenden meer sabbaten i.v.m. de grote dagen-lange feesten dan alleen de 7de dag Sabbat. De kruisiging vond plaats in de tijd van het grote feest van het Pascha. Het hoeft niet per se op Vrijdag geweest te zijn. Net als wij straks met eerte Paasdag en tweee Paasdag 2 "Zondagen " achter elkaar hebben, zou dat in de week van de kruisiging ook zo hebben kunnen zijn. Dat Vrijdag en Zaterdag alletwee sabbaten waren.
Maar waar het natuurlijk om gaat is dat de Heere Jezus Zondag morgen opgestaan is. Dat staat boven alle twijfel vast en dat is het wat wij elke week vieren .


[Veranderd op 29/3/02 door Christina]
Jelle

Bericht door Jelle »

Refo: even een kleine opmerking over je opmerking Goedevrijdag vieren. Ik denk dat we geen Goede vrijdag vieren maar dat het in dit geval beter is om te zeggen we gedenken de Goede vrijdag.

Zou het verder uitmaken op welke dag en dagen dat dit gebeurt is? Het allerbelangrijkste is dat het gebeurt is.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Maar waar het natuurlijk om gaat is dat de Heere Jezus Zondag morgen opgestaan is. Dat staat boven alle twijfel vast en dat is het wat wij elke week vieren.
Juist dat is wat wij vieren: 'Hij is opgestaan!'

Ook heel treffend hierin is dat na het doorsteken er water en bloed uit Zijn zijde kwam, dat betekend dat Zijn lichaam niet ontbond! Zijn 'Het is volbracht' was volkomen.
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Nog iets over de goede vrijdag en de paasdatum. Er zou niet zoveel verwarring en misverstand over dit onderwerp zijn als de kerk zich niet moedwillig vervreemd had van haar joodse wortels. Christus is gestorven en opgestaan naar de Schriften.1Kor.15: 3,4.Het joodse pascha is een type van de dood van het Lam Gods, het feest der eerstelingen van Zijn opstanding Daarom kan het joodse Pascha nooit samenvallen met het chr.paasfeest.Wij lezen in Lev.23 dat de eerstelingen geofferd moesten worden op de eerste dag na de sabbat, dat is de sabbat van de 15e Nissan, de eerste dag van de ongezuurde broden die naadloos op het pascha aansloot. Deze dag des sabbats was groot en wordt bedoeld in Joh.19: 31.Op de sabbat mocht dit niet geschieden, dat zou dit type geheel bedorven hebben want Christus moest de sabbat in het graf doorbrengen. Nu heeft God het zo bestuurd dat in dat jaar de 16e Nissan op de wekelijkse sabbat viel. Daarom moesten de eerstelingen in dat jaar op de17e geofferd worden, waardoor de dag der eerstelingen samenviel met de opstanding van Christus.
Hij is dan ook niet op vrijdag maar op donderdag gestorven en net voor de zonsondergang haastig begraven Joh.19: 31.Donderdagnacht was dus de eerste nacht, en naar bijbelse tijdrekening het begin van de eerste dag Gen.1: 5.
Vrijdagavond begon de tweede en zaterdagavond was het begin van de derde dag waarop Hij ook des morgens vroeg is opgestaan naar de Schriften. Voor een goed begrip teken ik hierbij aan dat de datum bij de joden wel zes uur eerder verschuift dan bij ons, maar dat de dag evenals bij ons bij zonsopgang begint Joh.11: 9.Zo was Hij drie dagen en drie nachten in het hart der aarde Math.11: 40,wat dus altijd meer dan 48 maar niet noodzakelijk volle 72 u behoeft te zijn. De Emmausgangers zeggen dan ook dat het heden de derde dag is maar na 72 uur is het de vierde dag en ook al de verschijningen vonden plaats op en niet na de dag van de opstanding. Wij lezen ook in het Johannesevangelie dat Jezus zes dagen voor het pascha te Bethanië kwam. Dat was dus op de 9e want de joden vierden het pascha blijkens Joh.19: 28 op de 15e. Zij bereidden Hem daar een avondmaal, dat was dus op de avond van de 10e.Toen heeft Maria Hem gezalfd tot een voorbereiding op Zijn begrafenis stemt overeen met Ex.12.waar staat dat het lam van de 10e tot de 14e in bewaring genomen moest worden. Des anderen daags, nog steeds op de 10e hield Hij Zijn intocht in Jeruzalem (Palmzondag). Vier dagen daarna dat was dus op donderdag is Hij gestorven naar de Schriften. Hieruit zien wij dat hierover geen twijfel behoeft te bestaan als er meer kennis van het O.T was. Maar ik ben het met Christina eens dat het niet het voornaamste is wanneer, maar dat Hij is opgestaan ereunao
strik

Bericht door strik »

Mag ik dan ook een vraag stellen?

Waarom vieren de "meer behoudende protestantse kerken" avondmaal op Goede Vrijdag in plaats van op Witte Donderdag?

Als wij op Goede Vrijdag de kruisiging en de dood van Christus gedenken, dan klopt het toch niet dat op deze dag de Eucharistie wordt gevierd?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door strik
Mag ik dan ook een vraag stellen?
Waarom vieren de "meer behoudende protestantse kerken" avondmaal op Goede Vrijdag in plaats van op Witte Donderdag?
De meest behoudende protestantse kerken vieren geen avondmaal op Goede Vrijdag, maar 4 x per jaar op een zondag.

Ja toch??:sne:sne
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Bij de Ger. Gem.:

Een gemeente met een predikant viert 4 keer per jaar het Avondmaal.
Een gemeente zonder een eigen predikant viert meestal 2 keer per jaar het Avondmaal.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Gerrie
De meest behoudende protestantse kerken vieren geen avondmaal op Goede Vrijdag, maar 4 x per jaar op een zondag.

Ja toch??:sne:sne
Ik had het dan ook over de "meer behoudende protestantse kerken".
Jouw reactie beantwoordt mijn vraag dus nog niet. Wie volgt?

Overigens, en waarom dan maar vier keer per jaar. Was de opdracht van Jezus niet anders?

[Veranderd op 2/4/02 door strik]
Adje

Bericht door Adje »

Waarom vieren de "meer behoudende protestantse kerken" avondmaal op Goede Vrijdag in plaats van op Witte Donderdag?

Als wij op Goede Vrijdag de kruisiging en de dood van Christus gedenken, dan klopt het toch niet dat op deze dag de Eucharistie wordt gevierd?
Ik zie het probleem niet. Onze Heere Jezus heeft het avondmaal toch ingesteld TER NAGEDACHTENIS van Zijn kruisdood (dit is Mijn lichaam, wat voor u verbroken is....). Hij heeft het toch niet ingesteld, ter nagedachtenis van het avondmaal zelf? Vandaar dat men het in die meer behoudende kringen op Goede Vrijdag viert.

En dan wat over het aantal keren avondmaal: Ik denk dat men bang is voor sleur, en daar kan ik inkomen. Omdat het niet zo heel vaak gebeurt, heeft het voor mij elke keer weer wat 'indrukwekkends'. Ik zie niet in waarom we dit moeten veranderen.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door strik
Overigens, en waarom dan maar vier keer per jaar. Was de opdracht van Jezus niet anders?
Strik,
Ben je er voor om elke zondag Avondmaal te vieren?
Staat het in de Bijbel hoe vaak?
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door GerrieStrik,
Ben je er voor om elke zondag Avondmaal te vieren?
Staat het in de Bijbel hoe vaak?
Ja, waarom niet? Het kan elke dag gevierd worden. Een mens hoeft echter niet altijd deel te nemen.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Adje
Ik zie het probleem niet. Onze Heere Jezus heeft het avondmaal toch ingesteld TER NAGEDACHTENIS van Zijn kruisdood (dit is Mijn lichaam, wat voor u verbroken is....). Hij heeft het toch niet ingesteld, ter nagedachtenis van het avondmaal zelf?
Sorry, maar die is me te makkelijk. Het avondmaal vier je, als offer! Goede Vrijdag vier je niet, die gedenk je, in rouw en terughoudendheid, in "sommige kringen" met strikte vasten. En dus geen avondmaal.
En dan wat over het aantal keren avondmaal: Ik denk dat men bang is voor sleur, en daar kan ik inkomen. Omdat het niet zo heel vaak gebeurt, heeft het voor mij elke keer weer wat 'indrukwekkends'. Ik zie niet in waarom we dit moeten veranderen.
Triest als iets in een sleur zou geraken. De predikant spreekt iedere keer het 'votum en groet', iedere zondag het gebed om ontferming, iedere zondag de preek, etc. Dat is dan toch ook sleur?
Plaats reactie