Gods wil

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is een lang stuk dat nu komt Zoekende,
Het is een preek van C.H. Spurgeon, die precies op je situatie past. Je kunt het ook gewoon kopieren, dan hoef je niet zo lang op Internet te lezen:

"3. Onderscheid.
Nu, heel kort, een paar zinnen over onderscheid. U, mijn luisteraar, verlangt uw grote schuld te kennen en de noodzakelijkheid van Jezus te voelen. Pas op dat u onderscheid maakt tussen het werk van de Geest en het werk van de duivel. Het is het werk van de Geest, om u een zondaar te laten voelen, maar het is nooit Zijn werk geweest om u te laten voelen dat Christus u zou kunnen vergeten. Het is het werk van de Geest, om u te doen rouwen over uw zonde, maar het is niet het werk van de Geest, om u te laten wanhopen aan genade; dat is het werk van de duivel. U weet dat satan altijd probeert het werk van de Geest te vervalsen. Hij deed dit in het land van Egypte. Mozes strekte zijn staf uit en veranderde al de wateren in bloed. Toen kwamen Jannes en Jambres; zij lieten water binnenbrengen en door hun knappe kunsten veranderden zij een grote oppervlakte water in bloed. Toen vulde Mozes het land met kikkers; de duivelskunstenaars laten een ruimte vrijmaken en zij vullen die met kikkers. Zo weerstonden zij het werk van God door te doen alsof zij hetzelfde deden. Zo zal de duivel met u doen. "Ach,"zegt God de Heilige Geest, "zondaar, u kunt uzelf niet redden." "Ach," zegt de duivel, "en Hij kan u ook niet redden." "Ach," zegt God de Heilige Geest, "u hebt een hard hart, alleen Christus kan dat verzachten." "Ach," zegt de duivel, "maar Hij zal het niet verzachten, tenzij u het zelf verzacht." "Ach," zegt God de Heilige Geest, "u hebt geen kwalificaties, u bent naakt en failliet en verloren." "Ja," zegt de duivel, "het heeft geen zin om Christus te vertrouwen, want er is geen goed in u en u kunt niet hopen op redding." "Ach," zegt God de Heilige Geest, "u voelt uw zonden niet; u hebt moeilijk berouw vanwege uw hardheid." "Ach," zegt de duivel, "en omdat u zo hard van hart bent, kan Christus u niet verlossen." Leer nu de één van de ander te onderscheiden. Als een arme boeteling soms overweegt zichzelf iets aan te doen, denkt u dat dat het werk van de Geest is? "Het is het werk van de duivel; hij was een moordenaar van het begin af." Een zondaar zegt: "ik ben zo schuldig, ik weet zeker dat ik nooit vergeven kan worden." Is dat wat de Geest leert, die leugen? O, dat komt bij de vader van de leugens vandaan. Let erop, als u een biografie leest als John Bunyans "Overvloeiende Genade", zeg al lezend:"Dat is het werk van de Geest, Heere, schenk mij dat," en "Dit is het werk van de duivel, Heere, houd dat van mij." Begeer niet dat de duivel uw ziel aan stukken scheurt; hoe minder u met hem van doen hebt, hoe beter, en als de Heilige Geest Satan van u afhoudt, dank Hem daarvoor. Wacht niet op verschrikkingen en afschuwelijkheden, die sommigen ervaren, maar ga naar Christus zoals u bent. U wilt die verschrikkingen niet, zij zijn van weinig nut. Laat mij u herinneren aan iets anders; ik vraag u niet om met uw zonden kennis te maken om daardoor alle te kennen, want u kan ze niet tellen met arme mensen rekenkunde. Young zegt in zijn "Nachtgedachten": "God verbergt voor alle ogen behalve de Zijne dat afschuwelijke schouwspel - een mensenhart." Als u maar een tiende deel zou weten van hoe slecht u bent geweest, dan zou u waanzinnig worden. U, die de wet het best hebt gehouden, u, die een prachtig karakter hebt, als al de zonden, die uw hart gedaan heeft, voor u kwamen te staan in hun zwarte kleuren, en u ze in hun ware licht kon zien, dan zou u in de hel zijn, want het is werkelijk een hel om de zondigheid van zonde te ontdekken. Bedoelt u te zeggen dat u op uw knieën zou gaan en God vragen om u naar de hel te sturen of om u waanzinnig te laten worden? Wees niet zo dwaas. Zeg: "Heere, laat mij mijn schuld voldoende kennen om mij uit te drijven naar Christus; maar vervul mijn wens om mijzelf beter te kennen niet; nee, geef mij genoeg om mij te laten voelen, dat ik Christus moet vertrouwen of anders verloren moet gaan, en ik zal heel tevreden zijn als U mij dat wilt geven, zelfs al onthoudt u mij meer."
Nog eens, mijn lieve hoorders, luister naar deze volgende waarschuwing, want het is heel belangrijk. Pas op dat u niet probeert om gerechtigheid te ontlenen aan uw gevoelens.

Als u zegt: "Ik mag niet naar Christus gaan totdat ik mijn gemis aan Hem voel," is dat puur wetticisme. U bent helemaal op het verkeerde spoor, want Christus wil niet dat u uw nood voelt om uzelf voor Hem klaar te maken. Hij wil geen voorbereiding en alles wat u een voorbereiding meent te zijn, is een fout. U moet komen gewoon zoals u bent - vandaag, zoals u bent, nu - niet zoals u wilt zijn, maar gewoon nu, zoals u nu bent. Ik zeg niet tegen u: "Ga naar huis en zoek God in gebed." Ik zeg: "Kom nu bij Christus, nu, op dit moment." U zult nooit in een betere staat zijn dan u nu bent, want u was nooit in een slechtere staat en dat is de beste staat om mee naar Christus te gaan. Hij die erg ziek is, is precies in de juiste staat voor een dokter; hij die vuil is en besmeurd, is precies in de juiste staat om gewassen te worden; hij die naakt is, is precies in de juiste staat om gekleed te worden. Dat is uw geval. Maar u zegt: "Ik gevoel mijn nood niet." Precies zo; uw gebrek aan gevoel bewijst dat u meer nood heeft. U kunt uw gevoelens niet vertrouwen, want u zegt dat u er geen hebt. Wel, als God uw gebed zou verhoren en u uw nood liet voelen, dan zou u op uw gevoelens gaan vertrouwen en u zou geleid worden om te zeggen: "Ik vertrouw op Christus, want ik voel mijn nood." Dat zou hetzelfde zijn als om te zeggen: "Ik vertrouw mijzelf." Al deze dingen zijn paapsheid in vermomming.
Al dit gepreek aan zondaren dat zij dit moeten voelen en dat moeten voelen voordat zij op Christus mogen vertrouwen, is gewoon eigengerechtigheid in een nieuwe vorm.

Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen -ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeïsme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige andere soort sekte in de wereld. En ik verklaar plechtig dat dit gepreek over gevoelens van, wat zij noemen, verstandige zondaren, niets meer is dan eigengerechtigheid in de knapste en kunstigste vorm, want het is de zondaar vertellen dat hij iets moet zijn voordat hij tot Christus kan komen. Terwijl het Evangelie gepreekt wordt niet aan verstandige zondaren of aan zondaren met enig ander kwalificerend bijvoeglijk naamwoord, maar aan zondaren als zondaren, aan zondaren gewoon zoals zij zijn. Het is niet voor zondaren als berouw-hebbende zondaren, maar voor zondaren als zondaren, hun staat moge zijn wat zij is en hun gevoelens wat zij zijn.

O zondaren, de deur van genade staat wijd open voor u vanmorgen; laat satan u niet terugduwen door te zeggen: "U bent niet geschikt.â€
Zoekende

Bericht door Zoekende »

ff lezen...
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Rare vraag waarschijnlijk maar wil jij de kernpunten uit deze preek voor me samenvatten? Nogmaals, dit is mij echt te lang om hier op te gaan reageren. Als je het nu eens wat korter maakt laat ik vast en zeker mijn antwoord horen.
gamaliel

Bericht door gamaliel »

beste zoekende
ik twijfel aan je oprechtheid, ben je echt zoekend of zoek je discussie? als je een ongelovige bent dan heb je wel veel noten op je zang.

God wil dat alle mensen zalig worden. het offer van Jezus was niet alleen voor onze zonden maar genoeg voor de hele wereld zie 1 joh 2;2
Als jij behouden wil worden heb je God dan al eens gedankt daarvoor. '........Hij is het die in u werkt beide het willen en het werken.......' of denk je dat de boze iemand zoekende maakt, hij vind het wel fijn als je zoekend blijft en zal legio excuses verzinnen zodat je zoekend blijft.

Gods wil is dat jij behouden word en als jij je nog ergens anders om bekommerd ben je verkeerd bezig.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Oprecht zijn we geen van allen! Wat is een gelovige? Ik geloof, maar zaligmakend? Ik ben onder de middelen der genade maar God zal de Toepasser moeten zijn aan hart en leven. Wel is erg nodig om onderwezen te worden in de leer. Daardoor moeten wij zalig worden, is de leer mis, dan is ook de zaligheid mis, alles missen we dan. Behoudenis gaat niet zonder rechte kennis en onderwijs in de leer. De leer gaat voor, want over een jezus met vijf letters heeft iedereen het, iedereen wil uiteindelijk behouden worden, op zijn eigen wijze. Maar God doet het op Zijn wijze! Hij maakt uitverkorenen zalig!
gamaliel

Bericht door gamaliel »

voor wijzen en verstandigen is het verborgen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat is geloof? Dat is geen zogenaamde "zaligmakende kennis wat betreft de LEER". Nee, het is een OMGANGSKENNIS die je door het geloof in CHRISTUS (door Welken wij moeten zalig worden, want er is geen andere Naam onder de hemel gegeven).

Wordt eens wat concreter Zoekende. Wat is een zaligmakend geloof? Als de stokbewaarder vraagt wat hij moet doen om behouden te worden, dan zegt Paulus niet: Nou, eerst de leer maar goed doorkrijgen, en dan hoef je pas naar Christus te komen.
Nee hij zegt eenvoudig weg: Geloof in de Heere Jezus Christus!
Is HIJ je al dierbaar geworden, of blijf je Hem uit je hart houden. Want Hij staat aan de deur en Hij klopt, door het woord van het Evangelie.
't Is te simpel voor je hoogmoedige hart. O, we willen eerst graag maar wat oprecht worden, alles behalve als een zondaar, een goddeloze met een hard hart toch smeken bij Jezus Christus! Nee, hou er toch mee op, dat gejammer dat je eerst wat moet worden voordat je bij Christus mag komen.

Niet rechtvaardigen, maar GODDELOZEN, zij die zonder zaligmakende kennis van God zijn, heeft Hij geroepen. Zie Saulus, zie David, zie Zacheus. Mensen met een verdorven hart, die het niet zonder Jezus meer konden stellen.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Die stokbewaarder leefde niet in een tijd met veel valse leer en pleisteren met loze kalk. Toen werd er niet geroepen: vrede vrede terwijl er geen vrede was.

Het is niet simpel, het is een wonderlijk onbegrijpelijk enkel Godswerk!
Laten we dan eens spreken over hoe God een mens bekeerd, dat is nou eens nodig!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is zeer goed om te spreken hoe God een mens bekeert. Maar vaak is het in zware kringen zo dat een 'snelle' bekering al gauw verdacht wordt van: Het is geen waar werk, het is oppervlakkig.
Nu, bij de stokbewaarder was het anders. En dacht je dat hij zoekende was? Nee, de vrees voor het eeuwige oordeel kwam op zijn hart, de Heere brak in bij hem die naar Hem niet zocht. Hij overtuigde de stokbewaarder van eeuwige schuld. Wat zal ik doen? dat schreeuwde de stokbewaarder uit. Geloof in de Heere Jezus Christus! Geen enkele vraag had hij nog over, ik wil niet, kan niet, het gaat zomaar niet, het viel alles weg. Alleen de Heere Jezus werd hem geopenbaard en toegepast aan de ziel! Alleen HEM, de Redder en Zaligmaker. Zo gaat het als God de Heere een mens bekeert, dan valt alles van hemzelf weg, en dan blijft die volzalige Christus, Zijn Zoon over!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

"Geen enkele vraag had hij nog over, ik wil niet, kan niet, het gaat zomaar niet, het viel alles weg. Alleen de Heere Jezus werd hem geopenbaard en toegepast aan de ziel! Alleen HEM, de Redder en Zaligmaker. Zo gaat het als God de Heere een mens bekeert, dan valt alles van hemzelf weg, en dan blijft die volzalige Christus, Zijn Zoon over!"

Zitten we eens op een lijn, zie je nu dat het alles Gods werk is, dat alles van ons wegvalt?
We kunnen de zaligheid niet zelf openbaren en toepassen, dat moet God doen.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Het is wel Zijn gang Adje!

Adje, ben je het niet met me eens dat alles van de mens eraan moet, dat de mens niets moet kunnen dan eeuwig wegzinken?
Plaats reactie