Gods wil

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Een lekkere ben jij Deborah, je weet toch dat er geschreven staat: "En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen; Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen die tegenstaan; of HUN GOD TE ENIGERE TIJD BEKERING GAVE! TOT ERKENTENIS DER WAARHEID"
God geeft bekering (2 Tim. 2:25). Maar de verantwoordelijkheid ligt totaal bij ons. En die onwil en onmacht van ons is niet iets waar we ons achter kunnen verschuilen, maar het moet ons in de schuld brengen!!
Zoekende, waarom verzet je je tegen God? (En niet antwoorden met: omdat ik nu eenmaal zo ben).
debor@

Bericht door debor@ »

Er is geen sprake van twist of onmacht. Alleen maar van verspilde energie.
Ik heb hierover gsproken met de bijbelstudie, want het hield me erg bezig. En men was er het in het algemeen over eens dat je met dood hout niet kunt werken. De verantwoordelijkheid over anderen om al dan niet te kiezen ligt bij de ander. Niet bij ons. Wij kunnen niet voor een ander kiezen.

Ik verlaat nu ook dit forum. Op een andere chr. site met een forum loopt een soortgelijke discussie. Hier is iemand die op het punt staat zich te bekeren en die heeft onze aandacht meer nodig op het moment.

Alle goeds.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Debora, nu heb je het opeens over dood hout waar niet mee valt te werken, terwijl je eerst zei dat we kunnen geloven, dat we kunnen kiezen. We zijn van nature allemaal dood hout, dat benadruk ik juist, en nu lijk jij dat ook te zien.

Refojongere,
Door onze val in ons bondshoofd adam verzetten we ons allemaal tegen God.
Maar dat antwoord wil je niet horen, nu, wat dit punt betreft verzet ik me juist niet tegenover God, maar zeg juist dat God doet wat Hem behaagd, en daar onderwerp ik me aan, Hij heeft besloten of Hij mij wil zaligmaken of niet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,

Weet je waarom ik de zondeval niet als argument wil horen (hoewel het zeer bijbels is)?
Omdat het VERSTANDELIJK REDENEREN IS. Het is geen beleefde waarheid, je zegt wel dat je je verzet tegen God, want dat doen we van nature allemaal. Maar waar blijkt dat uit? En waarom verzet je je op dit moment tegen God?

Onze val in ons bondshoofd Adam, is dat Gode welbehaaglijk? NEEN! Hij wil ons trekken tot een nieuw verbondshoofd: Christus. Hij EIST van ons geloof en bekering? Of leg je dat naast je neer? Ben je al door ERVARING erachter gekomen dat je het niet kunt, of ben je er nog nooit mee begonnen?
Dan ben je net als die ene met dat ene talent hetwelk hij begroef.
O, je bent God ongehoorzaam, je bent goddeloos, zie dat niet als een neerbuigende reactie vanuit de hoogte, want ik doe het niet beter en ben net zo, maar zie dit als een opwekking: Je hebt geen recht om onbekeerd te zijn!! Of wel, wil je soms zeggen dat God wil dat je onbekeerd bent?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Je kan zeggen dat argumenteren op de zondeval verstandelijk redeneren is, dat het geen beleefde waarheid is, nu dat kan, maar dat moet het wel worden, eerst moeten we de val in Adam inleven, we kunnen en mogen daar niet omheen, de genade wordt niet geschonken voor de val!

Voel jij in je eigen hart geen opstand en verzet tegen God? Dan heb je nog nooit de dodelijke plaag van je hart leren kennen!

De godsdienstige mens probeert altijd van alles om zalig te worden, daar hoef je hem echt niet toe te dringen, het is juist een onmogelijkheid van onze kant om werkelijk niets meer te kunnen, en neer te zinken in een totale onmogelijkheid onzerzijds. Altijd willen we wat doen, maar om niets te doen, ga daar maar eens aanstaan. En zover moet het komen, willen we ooit zalig worden.

Rom. 9 : 18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
God wil van sommigen hun bekering, en van de meeste niet, anders zouden iedereen zalig worden en uitverkoren zijn, want wat God wil, dat zal geschieden!
Als God mijn bekering wil, dan zal ik bekeerd worden, en anders niet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Altijd willen we wat doen, maar om niets te doen, ga daar maar eens aanstaan.
Juist, Zoekende, maar dat zal alleen bij mensen zijn die echt bevindelijk ontdekt zijn dat ze niks kunnen en willen wat Gode welbehagelijk is. Niet bij mensen die niet strijden om in te gaan door de enge poort. Dat heet "Valse Lijdelijkheid". Kun jij het nog buiten Christus stellen? Kun jij Zijn roep nog naast je neer leggen door heel vroom te zeggen: Ik wacht wel tot U me bekeert. Want dan schuif je de verantwoordelijkheid af op de Heere. Dat is wat anders dan aan een eind te zijn gekomen met jezelf en dan roepen: Heere, als Gij me niet bekeert, dan zal ik omkomen! Ik kan het niet.

Als God mijn bekering wil, dan zal ik bekeerd worden, en anders niet.
Voluit Bijbels, en nu afwachten? Dat lees ik niet in de Bijbel. Nogmaals: Kun je me een voorbeeld geven waar mensen eerst te weten waren gekomen dat ze uitverkoren waren en toen begonnen met bidden en smeken om bekering?
wlw-er
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:42

Bericht door wlw-er »

Zoekende, God wil jouw bekering, vandaag nog, en daarmee uit!!!

Refojongere, je zei dat je niet kan weten of je uitverkoren bent, dat heb je m.i. mis.
Kies eenvoudig voor Jezus, reinig je leven, en je bent uitverkoren! Helemaal geen twijfel nodig! Of dacht jij van wel?
debor@

Bericht door debor@ »

Zoekende,

Ik kan het even niet laten te reageren. Hou eens op! Er zijn hier twee mogelijkheden.
1. Je bent christen en discussieert om het discussieren. Je daagt dus ahw anderen steeds uit en lacht in je vuistje om hun pogingen jou te helpen.
2. Je gelooft wel, maar wil het niet aannemen.
Denk na! Er bestaat ook de zonde tegen de Heilige Geest. Dit is het verwerpen, lasteren, bespotten van de HG. Dit is de enige zonde die God NIET kan vergeven. Zorg er voor dat dat niet gebeurt.
Dit staat o.a. in Matt.12:31

<P>- Bericht is gewijzigd door debor@ op 20-02-2002 -
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Kiezen voor Jezus. Van zulk taalgebruik hou ik bij voorbaat al niet. Maar ik ben het met je eens. Als je bekeerd mag zijn, dan mag je weten dat je uitverkoren bent. Ja, er zijn talloze mensen die voor Jezus kiezen, zonder aan hun verdorvenheid en onmacht en onwil te zijn ontdekt. Wij kunnen uit onszelf niet kiezen. En het is zeker geen simpel redeneren van: O, ik weet dat ik zondaar ben, ik weet dat ik door Jezus gered kan worden, nu kies ik voor Jezus. Halleluja, ik ben gered. Het moet wel beleefde waarheid worden, en dat kan alleen door de Heilige Geest gewerkt worden.
Elex

Bericht door Elex »

Beste Deborah,

Het lijkt me erg onverstandig om de zonde tegen te Heilige Geest te noemen, nu denkt Zoekende straks dat hij die bedreven heeft, en komt hij er helemaal niet meer uit!

Persoonlijk ben ik van mening dat je zulke argumenten nooit mag gebruiken tegenover onbekeerden, zij grijpen dat aan als reden van wanhoop of verharding.


Zoekende, nog is het het heden der genade, er is hoop ook voor jou, bekeer je toch tot God en je ziel zal leven.
debor@

Bericht door debor@ »

De WAARHEID is hard!
Lees het goed: het is slechts een waarschuwing. Maar niet minder waar dan waarschuwen tegen de hel.<P>- Bericht is gewijzigd door debor@ op 20-02-2002 -
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Refojongere, moet ik dan zeggen: ik ga me bekeren? Wat wil je nu eigenlijk dat ik ga doen, ik??? Of werkt God een onberouwelijke bekering tot zaligheid?

Debora, hard worden kan altijd, ik lach ik elk geval niet in m’n vuistje, maar je hebt wel gelijk, ik wil niet zomaar wat aannemen! Weet je dat er ook iets is als verloren gaan met een gestolen jezus met vijf letters?
Waarschuwen om niet de zonde tegen de Heilige Geest te bedrijven, wanneer heb je die zonde dan begaan, en wanneer nog niet? Als dit bij mij het geval is, dan is helemaal alle hoop uitgesloten, wat heb je dan nog te waarschuwen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dit schreef onlangs een dominee neer:

"Mag je dan zomaar geloven in de Heere Jezus? Het mag niet, het moet!
Want deze belofte moet voorgesteld worden met een bevel van bekering en geloof.
‘Ja, maar je zet de mensen aan het werk, terwijl ze dood zijn in de zonde en misdaden!’
Weet ik wel. Ik wéét dat het geen enkele zin heeft om mensen op te roepen tot bekering en geloof zónder te geloven in de bediening van de Heilige Geest.
Ezechiël moest in hoofdstuk 37 profeteren tot dorre doodsbeenderen.
‘Profeteer, mensenkind!’
Ja, dat heeft geen enkele zin. Dorre doodsbeenderen hebben geen oren om te horen. Maar Ezechiël moest profeteren in het geloof dat Gods Geest zou werken.
Nog een voorbeeld.
De Heere Jezus zegt: ‘Lazarus, kom uit!’ Heeft geen enkele zin dat de Heere Jezus dit zegt, want Lazarus is dood. Al een paar dagen! Maar door dit machtswoord van de Heere Jezus schept Hij nieuw leven.
Zo gaat het als het Evangelie tot je doordringt en bij je naar binnen slaat.
Geloof in de Heere Jezus Christus! Niet omdat ik van jullie verwacht dat jullie dat kunnen, maar ik zeg: ‘Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden!’ Dit zeg ik, omdat ik van de Heilige Geest op dit moment verwacht dat Hij door Zijn Evangelie in jullie harten dat geloof in de Heere Jezus Christus wil werken, En zo wordt Christus verkondigd met een bevel van bekering en geloof. Is dat te zoals Hij belooft heeft.
Is dit te ruim? Dit is helemaal niet ruim, want bekering en geloof sluiten nu net alles voor ons uit!
Het is een toevertrouwen van jezelf aan de Heere alleen. En dat is een nauwe weg, waarin je alles van jezelf kwijtraakt.
En toch is deze weg tegelijk ook zo ruim, dat een olifant van een zondaar door die poort kan gaan (citaat van Spurgeon).
Maar hij zegt ook: ‘Kijk, die poort is natuurlijk wel zo laag dat je er alleen nog maar op je knieën door kunt!’
Ja, daar zou ik wel een hele avond over kunnen spreken, maar ik heb nog twee dingen die ik jullie door wil geven. Nee, op jullie hart wil binden.
Wat gebeurt er nu? Er komt daar in de synagoge een reactie op die prediking. Indringend. Dan zie je dat daar een scheiding van de geesten komt. Er is eerst wel bewondering. Mensen worden in beweging gezet. Het is toch wel heel indrukwekkend en heel mooi. Maar dan zie je dat daar toch ook een breuk komt. Zeker als blijkt dat het Evangelie nu ook voor de heidenen bestemd is. Dan komt de vijandschap van sommigen van de Joden openbaar. Ja, dat is een hele mooie boodschap van Paulus. Prachtig om naar te horen.
Maar als dat betekent dat mijn goddeloze buurman net zo dicht bij God is als ik ben, terwijl ik toch mijn leven lang naar de wet van Mozes geleefd heb…
Nee, dan wil ik zo’n Evangelie van vrije genade niet horen! Dat is de reactie.
En zie je in vers 46, dat Paulus en Barnabas tegen hen, die het Woord verwerpen zeggen: ‘Nademaal gij hetzelve verstoot ( het Woord van het Evangelie), en uzelve het eeuwige leven niet waardig oordeelt, ziet, wij keren ons tot de heidenen.’


Wat is nu ongeloof? Dat is het Woord van God verstoten. Ja, dat is het echt hoor! Het lijkt wel eens alsof ongeloof ervaren wordt als een soort gebrek.
Het wordt dat vergoeilijkt: ‘Nou ja, het is ongeloof!’
Weet je wat ongeloof is? Dat is ten diepste het Woord van de Heere Jezus verstoten! Verwerpen! Je ergeren aan Hem.
Er staat dat deze mensen vervuld werden met nijdigheid (jaloezie). Ze werden tot jaloersheid verwekt. Maar niet zoals wij dat vaak uitleggen, dat wij door onze heilige levenswandel de Joden jaloers maken op onze relatie met de Heere. Zo wordt het in de Schrift niet bedoeld. Jaloersheid is in de Schrift een negatief begrip. Ze worden met nijdigheid vervuld. Ze kunnen het niet uitstaan! Ze ergeren zich aan het Evangelie. Daarom gaat het evangelie naar de heidenen. Ongeloof is dus vijandschap tegen de boodschap van genade. Het is naijver, nijdigheid. Ten diepste (ook dat hoort bij Gods geheimen) hebben wij het evangelie als heidenen te danken aan het feit dat Israël het Evangelie heeft verworpen. Ik zeg dat met terughoudendheid en heel voorzichtig. Ik heb grote liefde voor het Joodse volk. Maar dit is toch echt waar ( zie Romeinen 9 t/m 11). Omdat Israël het Evangelie verwerpt, worden de apostelen voorlopig (tot de eindtijd) naar de heidenen gezonden.

We zien het oordeel van God over het ongeloof. Ongeloof is jezelf het eeuwige leven niet waardig oordelen.
Daar moet je maar eens over nadenken.
Er zijn hier mensen, die weten van twee wegen: de smalle weg, die leidt naar een onbeschrijfelijke en eeuwige gelukzaligheid. En een brede weg, die leidt naar een onbeschrijfelijke en eeuwige ellende. Dat weten jullie allemaal.
Er zijn mensen die zichzelf buiten sluiten. Buiten Gods Koninkrijk en buiten de hemel. Door de verwerping van het Evangelie keuren ze zichzelf het eeuwige leven niet waardig. En dan moet je niet denken dat dit mensen zijn die zeggen: ‘Heere, ik ben het niet waard om bij U te komen.’
Was dat maar waar! Weet je wat er eigenlijk staat? Ze vinden iets anders belangrijker dan het eeuwige leven. Ongeloof. Dat is: dit leven én de zonde én de wereld, voor mijn part het godsdienstige leven hoger achten dan het eeuwige leven en het leven in de gemeenschap met de Heere Jezus Christus.

En als het dan om dat woord ‘verantwoordelijkheid’ gaat, dan zit daar ook iets in van verantwoording. Ik heb nog even in het woordenboek gekeken en daar stond: rekenschap moeten geven.
En dan geldt eigenlijk alleen in de negatieve zin dat we verantwoordelijk zijn. God zal eenmaal vragen om een antwoord. Wat zul je dan zeggen als je op die grote dag oog in oog zult staan met de alwetende God? En de Heere zeer indringend zal vragen: ‘Ik heb jou Mijn Zoon gegeven in de beloften van het Evangelie, waarom heb je Hem vertrapt en verstoten en verworpen? Waarom heb je niet op Hem vertrouwd? Waarom heb je Hem en Zijn bloed onrein geacht?’
Dat is verantwoordelijkheid. Ernst. God vraagt ons ééns om het antwoord en dat hebben we meteen de reden te pakken van het verwerpen van mensen. Verkiezing én verwerping. Maar nooit op één lijn. Verkiezing en verwerping zijn door onze vaderen (en in de Dordtse Leerregels) nooit gelijkgesteld.

Weet je wie God verwerpt? God verwerpt mensen , die Hem verworpen hebben. Andersom geldt dat natuurlijk niet. God verkiest geen mensen die Hem verkozen hebben. Gelukkig niet. Anders zou God niemand over hebben om te verkiezen. God verkiest mensen ondanks dat ze Hem verworpen hebben.

Wat moet ik doen als ik die band aan de Heere Jezus niet heb?
Een moeilijke vraag! Ik ben bang dat ik je aan het werk zet door je te zeggen: ‘Je moet er veel om bidden en veel in de Bijbel lezen, veel naar de kerk gaan, je moet…’
Dat kan heel wettisch worden en je zou later kunnen zeggen: ‘Nu heb ik dat allemaal een paar jaar geleden gedaan, maar het helpt niets! Ik heb nóg geen band met de Heere Jezus.’
Je moet goed onthouden dat je die band zelf niet kunt maken. Het moet van de andere kant komen.
Weet je wat de Dordtse Leerregels hiervan zeggen?
Je moet dan vertrouwen dat God dóór het gebruiken van deze middelen deze band wil leggen!! De prediking, gebed, bijbellezing zijn belangrijk, maar je moet niet denken dat je de band vanzelf krijgt wanneer je de middelen gebruikt, want dat is wettisch.
Je moet vertrouwen dat God door middel van die middelen deze band wil leggen.
Misschien heb je niet het vertrouwen dat deze band er is. Vertrouw er dan maar op dat God gewillig is om deze band te geven door de middelen!!
‘Ja,’ zeg je, ‘dat is nu net mijn probleem. Ik kan niet op de Heere vertrouwen.’ Doe het toch maar!

Tot Wie moet je anders heengaan? Jezus heeft de woorden des eeuwigen levens!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Ja, zo’n stuk is anders dan ik het hoor, welke predikanten dwalen er nu, degenen die voor zulk een boodschap waarschuwen al hieronder weergegeven, of degenen die zo’n leer verkondigen?

Ik vind het zo’n gevaar om de mensen op te roepen om wat te gaan doen, want wij moeten juist aan het einde van onszelf komen, niets meer kunnen dan eeuwig wegzinken.

En waar ik erg mee zit is hoe ik mijn verantwoordelijkheid moet zien i.v.m. met Gods raad. Hij heeft toch mijn leven in Zijn hand, Hij heeft besloten alles wat ik gedaan heb, doe en nog ga doen, hoe kan ik daar dan verantwoordelijk voor zijn?
wlw-er
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:42

Bericht door wlw-er »

Refojongere, praat jij nu in hetzelfde straatje als Zoekende? Jullie hebben het er altijd over dat God alles moet werken, helemaal mis, Hij heeft alles al gedaan, geloof alleen, kies voor Hem, neem Hem aan, laat je door Hem reinigen, en je bent gered.
Al dat zoeken naar bevinding, God zal zorgen dat het niet bij theorie blijft. Jullie maar aan het wachten op bevinding, en dan misschien wat armzalige dingen gevoelen, waarvan het meeste kommer en twijfel is, wat is dat voor een christelijk leven? God geeft bevinding dat Hij alle macht heeft in hemel en op aarde. Hij heeft alle macht, en niet een dorre uitverkiezingsleer die mensen, zie maar naar Zoekende, laten zuchten over hun onmacht!
Refojongere, laat nu eens een helder geluid horen, niet zo’n verhaal van we kunnen niets, we zijn dood, enz, enz. Maar Jezus leeft, Hij overwint!

Als je het oneens bent met m’n betoogje, laat het weten, we praten verder!
Plaats reactie