Gods wil

debor@

Bericht door debor@ »

Ik wilde alleen maar een nieuw regel toevoegen. Excuses, vetgedrukt is schreeuwen, en dat was niet m'n bedoeling.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

En de tekst uit Efeze 2:8 dan? Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave.

Het is niet uit ons, God moet het geven en werken.
God heeft wel maar een klein aantal uitverkoren ten eeuwige leven, de andere gaan ten verderve, en zullen nooit zaligmakend geloven.

Wanneer heb ik God dan binnengelaten?

<P>- Bericht is gewijzigd door Zoekende op 11-02-2002 -
debor@

Bericht door debor@ »

Dit is een misvatting die bij veel (ook christenen) heerst. Hier wordt echter niet bedoeld dat het hebben van geloof een gave is van God. Maar de genade is een gave van God. En daaropvolgend de behoudenis. Door Jezus. Je hoeft niets anders te doen om die genade te krijgen dan door te geloven. En dat is iets wat je zelf moet doen. Je moet je zelf omkeren van het duister in het licht, je omkeren, je bekeren. Op het moment dat iemand die beslissing neemt en dit God in gebed zegt, gaat God met je aan het werk door Zijn Geest. Wat God dan van je verlangt is dankbaarheid, lofprijzing en blijdschap. Maar dat verlangen is er dan ook. Als je zo'n groot geschenk krijgt, kun je toch alleen maar dankbaar zijn en God loven en prijzen?

Misschien zit ik er naast hoor, zoekende, maar door je weerstand, maar ook je vragen, krijg ik echt het idee dat God al met jou aan het werk is. Waarom zo tegenspartelen? Waar ben je bang voor? Dit is geen kritiek hoor, maar een oprechte vraag. Ik herken mezelf in je opstandigheid. Ik ben zelf drie jaar geleden tot geloof gekomen, maar weet nu dat God al heel lang klopte aan de deur van mijn hart en ik dat kloppen steeds heb genegeerd.
Waarom noem je jezelf eigenlijk Zoekende?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Bedankt, debora voor je woorden. Waar ik echter zo bang voor ben is dat ik mijzelf bedrieg voor de eeuwigheid. Ik zoek wel, vandaar m'n naam, maar ik ben erg bevreesd om zomaar wat aan te grijpen, ik mocht mij eens bedriegen.

Twijfel jij dan nooit, en als ik je begrijp stel je dat de mens kan geloven, maar als je dood bent, geestelijk dood, dan kan je echt niets, niets toebrengen.
Elex

Bericht door Elex »

Beste Zoekende, ik denk dat debora wel gelijk heeft, en als ik nog wat mag zeggen, je noemt jezelf Zoekende, zegt ook dat je zoekt, dan zal je ook vinden, want God heeft het beloofd, wie zoekt, zal vinden.
debor@

Bericht door debor@ »

Zoekende,
Wat bedoel je met jezelf bedriegen voor de eeuwigheid? Zal ik het eens heel direct stellen? Na je dood verlaat je ziel je lichaam, of je gelovig ben of niet. Het is aan jou waar jij de eeuwigheid wilt doorbrengen...
Je zegt dat je bevreesd bent zomaar wat aan te grijpen. Neem van mij aan dat het echt niet zomaar iets is wat je aangrijpt. Je geeft de leiding in je leven over aan God. Ik weet nog heel goed hoeveel angsten ik ben kwijtgeraakt toen ik tot geloof kwam. Ik was bijna voor alles bang. Dat is allemaal weg.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Deborah en anderen,

De dwaling uit Efeze 2:8 zou zijn, dat genade een gave van God is. Ligt het niet veel meer voor de hand om te zeggen dat het geloof een gave van God is. Want dat de genade een gave Gods is, dat hoeft natuurlijk helemaal niet benadrukt te worden.

Dat deze uitleg juist is getuigt Filippensen 1:29: "Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;"

Wat is dus gegeven? Te geloven, en voor Hem te lijden. Waarom? Het is uit genade gegeven.

Wat dacht je trouwens van Efeze 1:19: "En welke de uitnemende grootheid Zijner kracht zij aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht"

En 2 Petrus 1:3: "Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft"
Behoort tot dat alles niet het geloof als voornaamste zaak?
debor@

Bericht door debor@ »

Met het noemen van deze teksten zonder verdere uitleg, doe je het voorkomen alsof God aan een uitverkoren groep het geloof wil geven. Alsof je zou kunnen zeggen, sorry, ik geloof niet, want ik heb het niet gekregen van God. Dat is natuurlijk onzin. De gave van God die hier bedoelt wordt is niet het geloof op zich, maar alles wat voortvloeit uit het geloven in Hem: de genade, de verlossing, de macht je kind van God te mogen noemen, ergenaam van God te zijn en mede-erfgenaam van Christus. De keuze je te bekeren kan God niet voor je maken en je ook niet geven, dat is iets wat je echt zelf moet doen.
En als we toch teksten gebruiken uit De Schrift:
2Petr.3:9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
...doch dat allen...

Joh.3:16
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe".
...opdat een ieder...

Zonder voorbehoud.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Met het noemen van deze teksten zonder verdere uitleg, doe je het voorkomen alsof God aan een uitverkoren groep het geloof wil geven."
JA! Er staat namelijk "Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen die Gij Mij gegeven hebt" (Joh. 17:6)/"Er geloofden zovelen als er geordineerd (verkoren) waren ten eeuwigen leven" (Hand. 13:48)/"Hij (God) ontfermt Zich over wie Hij wil, en verhardt, wie Hij wil" (Rom. 9:18) en als laatste: "Het is u gegeven de verborgenheden van het koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven" (Matth. 13:11).


"Alsof je zou kunnen zeggen, sorry, ik geloof niet, want ik heb het niet gekregen van God. Dat is natuurlijk onzin."
Ben ik met je eens, het ongeloof is schuld aan onze kant. Maar dat wil niet zeggen dat wij kunnen geloven! God wil ook dat wij de gehele wet houden en in geen gebod struikelen, maar wij kunnen dat niet. Nergens in de Bijbel staat dat wij kunnen geloven. Sterker nog: "Niemand kan tot Mij (Jezus) komen, tenzij het hem gegeven zij van Mijn Vader" (Joh. 6:65) en: "Al het gedichtsel des harten is ten allen dage alleenlijk boos" (Gen. 6:5).
Wij kunnen niets goeds, wij willen van nature niets goeds, het is immers "God, Die in u werkt beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen".

Toch eist de Heere van ons dat we ons bekeren en leven! Dat mag Hij en wil Hij van ons eisen, want Hij laat ons niet zomaar in het eeuwig verderf zinken. Maar daarmee is niet gezegd dat wij het kunnen en kunnen willen uit onszelf.


"De gave van God die hier bedoelt wordt is niet het geloof op zich, maar alles wat voortvloeit uit het geloven in Hem: de genade, de verlossing, de macht je kind van God te mogen noemen, ergenaam van God te zijn en mede-erfgenaam van Christus."

Als er in Efeze 2:8 staat dat het geloof een gave Gods is, net als in Fil. 1:29, dan betekent dat niets anders dan het geloof op zichzelf. Toch?
En inderdaad, wat er uit voortvloeit is ook uit de genade van God (2 Petrus 1:3: "Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft")


"De keuze je te bekeren kan God niet voor je maken en je ook niet geven, dat is iets wat je echt zelf moet doen."
Ja, WIJ moeten ons bekeren, WIJ moeten heden kiezen Wie we nu dienen zullen. Waar staat in de Bijbel dat we zelf kunnen kiezen? Lees Fil. 2:12 en 13 er maar op na. Zonder Mij kunt gij NIETS doen zegt Jezus. Kiezen voor Jezus is zeggen: Jezus is de Heere. Het is het liefhebben van Jezus. Nu staat er in de Bijbel dat niemand kan zeggen Jezus is de Heere dan door de Heilige Geest. Er staat dat "de liefde Gods is in onze harten uitgestort door de Heilige Geest die ons gegeven is" (Rom. 5:5).
Die keus moet ons inderdaad in het hart gelegd worden. Moeten we dan maar afwachten? Nee, we moeten erom worstelen aan de troon van God, verwachtende alles van Hem! Hij is een Beloner dergenen die Hem zoeken, geloven wij dat?
debor@

Bericht door debor@ »

refojongeren,

Ik denk niet dat we het er eenvoudiger op maken voor Zoekende. Ik blijf het een misvatting vinden dat God zou uitzoeken wie wel en wie niet tot geloof (mogen)komen.
Leg mij eens uit waarom God jou en mij dan wel heeft uitverkoren, en Zoekende niet? Mij wel, maar mijn broers niet? Waarin zijn wij dan beter in Gods ogen? Waarom dit onderscheid? God is liefde, en als Hij onderscheid zou maken, vind ik dat niet getuigen van liefde. Heb het er eens over met je voorganger.

Er staat duidelijk: ...doch dat allen tot bekering komen. Er staat niet: .. doch dat God allen heeft bekeerd. <P>- Bericht is gewijzigd door debor@ op 13-02-2002 -
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Wat een berichten allemaal, maar waar het uiteindelijk om gaat is of ik een uitverkorene ben, kan iemand mij dat aantonen? En zo niet, wat heeft alles dan voor zin? Ik kan toch niet geloven als God mij het geloof niet schenkt, en dat doet Hij alleen aan de uitverkorenen. Wat is nu Gods wil? Dat ik verloren ga? En zo niet, waarom ben ik, en alle mensen, dan niet uitverkoren? Dat wil God hun verderf, anders waren ze uitverkoren geweest. God is almachtig, ook om alle mensen uit te verkiezen. Daaruit volgt m.i. dat het niet Zijn wil is om alle mensen zalig te maken.
debor@

Bericht door debor@ »

Zoekende,

Ik probeer je juist duidelijk te maken dat er geen uitverkorenen zijn, maar dat God IEDEREEN op het oog heeft. Zelfs de moordenaar aan het kruis naast Jezus werd behouden. Niet omdat Jezus hem zocht, maar hij zocht Jezus.
Eigenlijk kan ik hier heel kort over zijn. Het is absoluut geen kwestie van kunnen, maar van willen. Als er geen wil is, houdt het op. Je doet God heel erg te kort door te denken dat Hij oogappels heeft. Want NIEMAND VERDIENT wat God ons geeft. Het is enkel uit genade, door het bloed van Jezus.
Jezus durfde voor jou te sterven. Durf jij voor Hem te leven?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,
"Wat een berichten allemaal, maar waar het uiteindelijk om gaat is of ik een uitverkorene ben, kan iemand mij dat aantonen?"
NEE, dat kon Paulus ook niet. Hij kon alleen Christus en Dien gekruisigd prediken. Het gaat erom dat je Hem als Borg mag hebben voor de eeuwigheid. De verborgen raad van God blijft echt op deze aarde verborgen maar de geopenbaarde wil is voor ons: BEKEERT U en GELOOFT HET EVANGELIE! Waar het uiteindelijk om gaat in de dag des oordeels is dat je verenigd bent met het Lam! Is dat Lam je dierbaarder dan alles in de wereld om je heen?
Daar gaat het om, wij weten niet of je uitverkoren bent, maar daar moet je niet mee bezig zijn. God wijst je in het Woord op Zijn ZOON! Ga daar niet aan voorbij.

Deborah: "Leg mij eens uit waarom God jou en mij dan wel heeft uitverkoren, en Zoekende niet?"
Om eerlijk te zijn zit ik in dezelfde positie als Zoekende, ik weet niet of ik uitverkoren ben. Daar kun je niet achter komen, want dat is Gods verborgen raad. En Gods Woord zegt er het volgende van: De verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God, maar de geopenbaarde dingen voor ons!
Maar om op je vraag te antwoorden, lees Romeinen 9:18-20 en dan vooral vers 20: "Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot degene die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?" Kortom: Wij moeten ons daar niet mee bezighouden, slechts geloven dat God volkomen wijs is en soeverein in Zijn doen.

Duidelijk kun je lezen in Romeinen 9 en 11 dat God onderscheid maakt. Romeinen 9:18 bijvoorbeeld.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Debora,

Als er geen uitverkorenen zijn, word er toch ook niemand zalig? Dan gaat een ieder voor eeuwig verloren door onze val in adam.

Refojongere,

Hoe moet ik me dan bekeren en geloven, hoe moet ik zien op Gods Zoon als ik zelf totaal onmachtig ben om me te bekeren, te geloven, en mijn ogen te richten tot Christus?
debor@

Bericht door debor@ »

God heeft GEEN uitverkorenen! Het enige dat je hoeft te doen is de Here Jezus aannemen als je HEER, Heiland en Verlosser. Dat je gelooft dat Hij voor je gestorven is aan het kruis op Golgotha. Dat is alles. En ophouden bijbelteksten uit hun verband te halen en zo te interpreteren dat ze passen in jouw mal van onwil om te geloven. Veel mensen doen dat. Waarom wel zoeken naar teksten die je verkeerd kunt interpreteren, maar niet naar teksten die heel duidelijk zijn. Zoals de al eerder genoemde Joh. 3:16.

Op de bijbelcursus heb ik geleerd dat als je alleen maar onwil tegenkomt, het geen enkele zin heeft om te getuigen. Als men eenvoudigweg niet wil, dan is het beter om je energie daar niet langer in te steken. Jullie willen overtuigd worden en bewijzen zien. Ik kan jullie niet overtuigen en God vraagt dat ook niet van mij.
De Here Jezus sprak tegen mensen en vertelde wie Hij is en wat Hij voor ze kon betekenen. Maar Hij liep ze niet achterna. Als ze niet wilden luisteren, was dat hun verantwoording.
Hiermee wil ik zeggen dat ik jullie niet kan, wil en hoef te overtuigen.
Ik hoop dat jullie vinden wat je zoekt.
Gods zegen!
Plaats reactie