Onze Vader

Lise

Onze Vader

Bericht door Lise »

Mag iedereen God met Vader aanspreken en het Onze Vader bidden?
Alfredt

Bericht door Alfredt »

Wij, de gelovigen mogen onze Vader, de schepper van hemel en aarde aanspreken met Vader. Jezus zijn enige èchte zoon heeft ons dit volmaakte gebed geleerd. Waarom zouden wij hem daarin niet mogen volgen als hij het ons notabene zelf opdraagt?

<edit: als je het hebt over ongelovigen dan rijzen er wel een aantal vraagtekens. Meestal zal dit niet gebeuren uit eerbied, het zijn per slot van rekening ongelovigen, en dan is het Zijn naam ijdel gebruiken en dus zonde.>

[Veranderd op 20/5/02 door Alfredt]
Alfredt

Bericht door Alfredt »

Waarom zou een ongelovige het Onze Vader willen bidden dan? Het is toch juist een kenmerk van ongelovigen dat ze niet geloven in God de Vader.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dit is een hele moeilijke discussie en niet de eerste keer geloof ik.

Want hieraan vast kunnen we gelijk een andere vraag plaatsen, namelijk mag dan iedereen de psalmen zingen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ja, ndonselaar..dat is een goeie. Toch mogen we niet vergeten dat iemand die niet gelooft beter geen psalmen kan zingen. Die zou het toch niet menen en niet willen.
Maar of je verzekerd moet zijn van je staat of wat dan ook. Ik denk dat dat niet nodig is. Door psalmen te zingen wordt je er denk ik ook bij stilgezet dat we het bij God alleen moeten zoeken.
En wat doen wij dan tijdens de geloofsbelijdenis die 's middags door de dominee wordt uitgesproken: Een ieder spreke met mij in zijn of haar hart: "Ik geloof in God etc."
Dat is toch zeker ook geen theoretisch meezeggen, maar het is een hartelijk geloof.

Maar ik ben er zelf nog niet uit hoor of de hele kerk mee kan zingen met: Gij hebt mijn ziel beveiligd voor den dood, Gij richt mijn voet dat hij zich nimmer stoot', Gij zijt voor mij een schild in allen nood, Gij hebt mijn smart verdreven. (Psalm 56:6)

Ik lees net een stukje van Ds. Kohlbrugge dat erg mooi was:
"Ik geloof, dat wil niet alleen zeggen: ik houd dit voor waarachtig, maar het wil veel meer zeggen, namelijk dit: ik stel mijn vertrouwen op deze God, ik steun op Hem, met mond en hart belijd ik Hem voor zulk een God; ik houd mij aan Hem vastgeklemd in nood, lijden en dood! Wanneer wij het waarlijk voor waarachtig houden, dat God is, dat Hij almachtig is, dat Hij hemel en aarde gemaakt heeft, zo zullen wij met daad en woordt bewijzen, dat zulk een God geen onbekende voor ons is, maar dat Hij de levende God is, en dat wij op Hem vertrouwen, en aldus aan God, die belijdt dat hij niet gelooft gelijk hij moest; hij die zich voor God verootmoedigt en zucht: Ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp! Ach, wie dood is, die zegt wel met de lippen: Ik geloof; doch wie leeft, spreekt weliswaar alzo, doch tevens worstelt hij om te geloven.
Mijn wens voor u, mijne geliefden, voor jong en oud, is ten eerste dat u worstelt, opdat u geloven mag."


Hier zit toch genoeg reden in om de Psalmen als christelijke gemeente allemaal te zingen of niet!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door Alfredt
Wij, de gelovigen mogen onze Vader, de schepper van hemel en aarde aanspreken met Vader
God is toch voor een ieder de Schepper van hemel en aarde. Daarom geldt dat God de vader is van ALLE schepselen en mogen we dit niet beperken tot gelovigen.
Alfredt

Bericht door Alfredt »

Origineel geplaatst door Gerrie
Origineel geplaatst door Alfredt
Wij, de gelovigen mogen onze Vader, de schepper van hemel en aarde aanspreken met Vader
God is toch voor een ieder de Schepper van hemel en aarde. Daarom geldt dat God de vader is van ALLE schepselen en mogen we dit niet beperken tot gelovigen.
God heeft de gelovigen aangenomen tot zijn kinderen, de ongelovigen niet. Ongelovigen mogen/kunnen hem dus ook geen vader noemen.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Krachtens de schepping mag iedereen God ‘Vader’ noemen. Maleachi 2:10, “Hebben wij niet allen een Vader? Heeft niet een God ons geschapen? Waarom handelen wij dan trouwelooslijk de een tegen den ander, ontheiligende het verbond onzer vaderen?â€
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik zou niet weten waarom ze God niet God de Vader / onze Vader zouden mogen noemen. Hier een probleem van maken, is van een mug een olifant maken. Laten we aub niet zeggen tegen iemand die niet geloofd, als hij of zij toch bidt (wat zeer te prijzen is), dat hij of zij dan niet ONZE Vader mag zeggen.
Moet diegene dan soms zeggen: jullie Vader ???
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

goedenavond, uit de voorgaande discussie blijkt maar weer eens des te duidelijk dat er verwarring heerst over het gebruik van de "Vadernaam" en het zingen van bv. de psalmen. Voor beide standpunten valt wat te zeggen, ik doe dan ook niet de beslissende uitspraak. Maar wat ik wel wil zeggen is dat het duidelijk is dat de 'kerkmens' in de problemen komt met de eredienst, het gebed en het lezen van Gods Woord als hij onbekeerd blijft. Een groot gedeelte van Gods Woord en ook b.v. de 'vroegste' Nadere Reformatoren gaan er van uit dat ze het tegen bekeerde mensen hebben. Nu is het mijn diepste wens dat een ieder die de Psalmen zingt of het onze Vader bid eens tot zichzelf inkeert en zich afvraagd, mag ik dit wel zingen of bidden? Dat dit hem of haar naar God doet toewenden om te vragen of God dit voor hem wil legaliseren zodat ook hij de Vadernaam mag met recht mag gebruiken. Ik ben zo dus geen echte voorstander om iedere 'kerkmens' maar onbeperkt de Vadernaam te laten gebruiken, ook al kan en mag ik het niet verbieden. Vraag een ieder of hij of zij 'De Naam' mag gebruiken zonder in zijn hart de bede voor een echte Vader-kind relatie.
Begrijpelijk? Ga nu maar verder met de discussie.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

By the way, lees ook eens de rest van het 'Onze Vader' en weet wat je dan bidt om maar eens een regel te noemen "Uw Koninkrijk kome" wat betekend dat? dit is toch een gebed wat alleen uit het hart van een Wedergeborene kan komen. Een onbekeerde zal zeggen in zijn hart, "Ja maar mag het ook morgen of overmorgen? zodat ik mij kan bekeren" En God zal dan door Zijn Woord zeggen "nu is het DE tijd de welaangename tijd de dag der zaligheid".
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Leo

Bericht door Leo »

Origineel geplaatst door Admin
laat ik me anders uitdrukken Alfredt dan is het wat duidelijker, ik bedoel de gelovige maar onbekeerde..
Beste admin,

Kun je ons op grond van de Heilige Schrift uitleggen dat een gelovige onbekeerd kan zijn?
Plaats reactie