Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Susan »

Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door CvdW »

Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?
Ds. W. a Brakel zegt nuttige dingen m.b.t. gebed. Ds. G.H. Kersten ook.
Er zijn mensen die een bepaalde houding gaan aannemen tijdens bidden. Er zijn er die slapen bij een lang gebed. Er zijn gebeden die geen gebed zijn. In een gebed tegen God vertellen hoe hij een mens bekeert sticht niet.
M.a.w. je mag iets vinden van iemands gebed. Een echtgenote is de meest aangewezen persoon om er iets van te zeggen, dan kerkenraad en dan een vriend.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door huisman »

Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?

Dat mag zeker als het over openbare gebeden gaat. Denk dat bv op de PABO ook aandacht wordt gegeven hoe te bidden in de klas. Maar er zijn hier onderwijsmensen die dat beter weten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door DDD »

CvdW schreef:
Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?
Ds. W. a Brakel zegt nuttige dingen m.b.t. gebed. Ds. G.H. Kersten ook.
Er zijn mensen die een bepaalde houding gaan aannemen tijdens bidden. Er zijn er die slapen bij een lang gebed. Er zijn gebeden die geen gebed zijn. In een gebed tegen God vertellen hoe hij een mens bekeert sticht niet.
M.a.w. je mag iets vinden van iemands gebed. Een echtgenote is de meest aangewezen persoon om er iets van te zeggen, dan kerkenraad en dan een vriend.
Waarom eerst de kerkenraad en dan een vriend? Bij een gebed in de kerkdienst zou ik me dat nog kunnen voorstellen, maar ook dan mag je als vrienden toch wel bespreken hoe het verloopt? Dat vind ik heel normaal.
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door KDD »

Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?
In de zin van psalm 141:5 mag het volgens mij.

De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door CvdW »

DDD schreef:
CvdW schreef:
Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?
Ds. W. a Brakel zegt nuttige dingen m.b.t. gebed. Ds. G.H. Kersten ook.
Er zijn mensen die een bepaalde houding gaan aannemen tijdens bidden. Er zijn er die slapen bij een lang gebed. Er zijn gebeden die geen gebed zijn. In een gebed tegen God vertellen hoe hij een mens bekeert sticht niet.
M.a.w. je mag iets vinden van iemands gebed. Een echtgenote is de meest aangewezen persoon om er iets van te zeggen, dan kerkenraad en dan een vriend.
Waarom eerst de kerkenraad en dan een vriend? Bij een gebed in de kerkdienst zou ik me dat nog kunnen voorstellen, maar ook dan mag je als vrienden toch wel bespreken hoe het verloopt? Dat vind ik heel normaal.
Ik ga uit van een groot gebed tijdens de kerkdienst. Als je als ambtsbroeder hoort dat er bijvoorbeeld 80 keer het woord Heere wordt gezegd in het gebed van je medeambtsbroeder dan zeg je daar wat van in de consistorie. Natuurlijk mag je als vriend thuis er ook over hebben.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Delftenaar »

In evangelische gemeenten is het ook een valkuil om in het gebed aan het begin van elke zin Heere te zeggen.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Eloesje »

Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?
Ja dat mag zeker. Op een opbouwende manier, niet om af te kraken, maar liefdevol kun je daar wat van zeggen.

Wij hadden een ouderling die in iedere zin Heere of God zei. Ik vond het eerlijk gezegd erg vervelend, juist omdat ik een avond had gehouden over vloeken, onnadenkend Gods naam gebruiken, als stopwoordje, is ook misbruik. Maar ik zag ook hoe enorm hij er tegenop zag, iedere keer weer. Dan blijft er gebed over en de feedback maakt hem dan misschien nog zenuwachtiger
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door helma »

Daniel gebruikt in zijn gebed ook veelvuldig de naam Heere

Bijv.
O Heere, hoor! o Heere, vergeef! o Heere, merk op en doe het, vertraag het niet! Om Uws Zelfs wil, o mijn God! Want Uw stad, en Uw volk is naar Uw Naam genoemd.
DANIËL 9:19


Is het een stopwoord of een smeekbede? Daar zit nogal verschil in.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Daniel gebruikt in zijn gebed ook veelvuldig de naam Heere

Bijv.
O Heere, hoor! o Heere, vergeef! o Heere, merk op en doe het, vertraag het niet! Om Uws Zelfs wil, o mijn God! Want Uw stad, en Uw volk is naar Uw Naam genoemd.
DANIËL 9:19


Is het een stopwoord of een smeekbede? Daar zit nogal verschil in.
Dat is het inderdaad. Daniël zal dit beslist niet als een stopwoord hebben gebruikt. Het is zelfs geïnspireerd door de Heilige Geest. Bij een stopwoord moeten we wel eens denken aan her (wellicht onbewust) misbruiken (onnodig gebruiken) van de Naam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Hendrikus »

Eloesje schreef:
Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?

Hoe zien jullie dat?
Ja dat mag zeker. Op een opbouwende manier, niet om af te kraken, maar liefdevol kun je daar wat van zeggen.

Wij hadden een ouderling die in iedere zin Heere of God zei. Ik vond het eerlijk gezegd erg vervelend, juist omdat ik een avond had gehouden over vloeken, onnadenkend Gods naam gebruiken, als stopwoordje, is ook misbruik. Maar ik zag ook hoe enorm hij er tegenop zag, iedere keer weer. Dan blijft er gebed over en de feedback maakt hem dan misschien nog zenuwachtiger
Ik herinner me een ouderling die in het gebed probeerde om een taal te bezigen die nog antieker was dan de Statenvertaling, en daardoor zulke kromtaal liet horen dat het bijna ondoenlijk was om door alle mislukte zinsconstructies heen nog te ontwaren wat hij nou eigenlijk probeerde te zeggen. En dan heb je een paar VWO'ers naast je zitten die in de lach schieten. Vind je 't gek?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door DDD »

Nee hoor. Maar je mag daar wel ontspannen mee omgaan. Als iemand zich belachelijk maakt of zich op een grappige manier vergist, is het mijns inziens niet oneerbiedig om in de lach te schieten. Het probleem ligt bij de ander. Ik zou mij daar als ouder niet druk om maken en als het ter sprake komt melden dat het gebed ook tamelijk wonderlijk overkwam deze keer en dat het fijn is als de betrokken broeder er een volgende keer rekening mee wil houden dat hij zich eerbiedig opstelt.
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door newton »

Ik kon een grote glimlach niet onderdrukken toen recent een ds in het gebed vroeg om leiding van Boven voor een lopend beroep van een ds met die naam.
De woordspeling was vast niet bewust
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door DDD »

Toch vind ik het niet heel netjes om het zo te formuleren. Je kunt wel zeggen: ik heb de pastorie gebeld, maar je kunt toch niet om bezoek van de pastorie vragen. Je kunt misschien spreken van hulp uit het torentje, maar erg beleefd is het niet om de minister president als man uit het torentje aan te spreken.

Ik zou het zelf raar vinden om tegen de premier te spreken over 'hulp uit het torentje'. Maar dat is persoonlijk, anderen zullen dat wellicht prima vinden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Tiberius »

Delftenaar schreef:In evangelische gemeenten is het ook een valkuil om in het gebed aan het begin van elke zin Heere te zeggen.
Dat zal wel 'Heer' zijn, denk ik zo. ;)
Plaats reactie