Bidden. Maar tot Wie?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door Arja »

Ik heb nog een paar minuutjes pauze. Net tijd genoeg om een vraag te stellen, waar ik mee worstel. Ik hoop dat iemand meer helderheid kan geven.

1. Mijn vraag gaat is niet over dàt we moeten bidden maar tot Wie we moeten bidden. Tot de Zoon, of de Heilige Geest. Of tot de Vader alleen, zoals de Heere Jezus ons leerde?
2. Ik vind het wel fijn om persoonlijke ervaring hierover te horen. Of worsteling.
3. Of voorbeelden uit de Bijbel, kerkgeschiedenis, oudvaders
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door J.C. Philpot »

Het meest gebruikelijk in de Schrift is het bidden tot de Vader, door het werk van Christus en in Jezus naam, en in de kracht van de Heilige Geest.

Maar er wordt ook wel (zei het iets minder vaak) direct tot de Heere Jezus gebeden (bijvoorbeeld Handelingen 7:59, en andere teksten). Daar kan dus niets mis mee zijn.

Bidden tot de Heilige Geest komt in verhouding het minste voor in Gods Woord. Ik zou alleen Hooglied 4:16 durven noemen als voorbeeld. Wel zegt Nicea: "die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt".

Ds. P. de Vries gaat er in de onderstaande vragenbeantwoording op in: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... ige-geest/

Hij concludeert aan het einde:
De hoofdlijn van het gebed is maar, dat wij tot de Vader bidden door de Zoon in de kracht van de Heilige Geest. De Schrift geeft expliciet aanleiding om toch ook rechtstreeks tot de verhoogde Christus te bidden. Denk aan: “Kom, Heere Jezus” en “Heere Jezus, ontvang mijn geest” en “Heere, reken hun deze zonde niet toe.” Als het het gebed tot de Vader door de Zoon niet overschaduwt, weet ik geen fundamentele bezwaren om aan de rand van het gebedsleven ook het gebed tot de Heilige Geest een plaats te geven.

De meeste aarzeling voel ik bij het rechtstreeks bidden tot de Heilige Geest, maar ik kan dat eigenlijk niet motiveren. Ik sta wat dat betreft net zo in als ds. P. de Vries hierboven, en zou in het algemeen de hoofdlijn volgen (door Christus tot de Vader bidden), met ruimte voor het bidden tot de andere Goddelijke personen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door CvdW »

Jaren geleden heb ik een leesdienst gehad waarbij de dienstdoende ouderling zijn gebed eindigde met 'om des heilige geestes wil'. Daarna heb ik het niet meer gehoord.
Een gebed eindigen met 'om Jezus wil' is het meest gebruikelijke. Alles is om de verdienste van Christus. Zo bid ik tot God de Vader.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Jaren geleden heb ik een leesdienst gehad waarbij de dienstdoende ouderling zijn gebed eindigde met 'om des heilige geestes wil'. Daarna heb ik het niet meer gehoord.
Een gebed eindigen met 'om Jezus wil' is het meest gebruikelijke. Alles is om de verdienste van Christus. Zo bid ik tot God de Vader.
Kan dat? Kan een gebed 'om des Heiligen Geestes wil' besloten worden? Het zijn toch de verdiensten van de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen om Wiens wil het gebed gehoord en verhoord kan worden?
Dit snap ik even niet met mijn verstand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Jaren geleden heb ik een leesdienst gehad waarbij de dienstdoende ouderling zijn gebed eindigde met 'om des heilige geestes wil'. Daarna heb ik het niet meer gehoord.
Een gebed eindigen met 'om Jezus wil' is het meest gebruikelijke. Alles is om de verdienste van Christus. Zo bid ik tot God de Vader.
Kan dat? Kan een gebed 'om des Heiligen Geestes wil' besloten worden? Het zijn toch de verdiensten van de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen om Wiens wil het gebed gehoord en verhoord kan worden?
Dit snap ik even niet met mijn verstand.
Ik vermoed dat het een verspreking van de betreffende ouderling zal zijn. Het publiekelijk uitspreken van het gebed kan (ook bij ambtsdragers die dat regelmatig doen) spanningen met zich meebrengen, en dan kunnen de gedachten weleens ongeordend zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door CvdW »

Inderdaad, ik ga uit van een vergissing. Daarna is het ook niet meer gehoord (door mij).
In de Bijbel wordt ons het voorbeeld gegeven van het 'Onze Vader'. We bidden tot de Vader, alleen om de verdienste van Christus Jezus.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door Anselmus »

Ds. de Vries bidt ook vaak tot de God van Abraham, Izak en Jakob.
Fides Quaerens Intellectum
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Het meest gebruikelijk in de Schrift is het bidden tot de Vader, door het werk van Christus en in Jezus naam, en in de kracht van de Heilige Geest.

Maar er wordt ook wel (zei het iets minder vaak) direct tot de Heere Jezus gebeden (bijvoorbeeld Handelingen 7:59, en andere teksten). Daar kan dus niets mis mee zijn.

Bidden tot de Heilige Geest komt in verhouding het minste voor in Gods Woord. Ik zou alleen Hooglied 4:16 durven noemen als voorbeeld. Wel zegt Nicea: "die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt".

Ds. P. de Vries gaat er in de onderstaande vragenbeantwoording op in: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... ige-geest/

Hij concludeert aan het einde:
De hoofdlijn van het gebed is maar, dat wij tot de Vader bidden door de Zoon in de kracht van de Heilige Geest. De Schrift geeft expliciet aanleiding om toch ook rechtstreeks tot de verhoogde Christus te bidden. Denk aan: “Kom, Heere Jezus” en “Heere Jezus, ontvang mijn geest” en “Heere, reken hun deze zonde niet toe.” Als het het gebed tot de Vader door de Zoon niet overschaduwt, weet ik geen fundamentele bezwaren om aan de rand van het gebedsleven ook het gebed tot de Heilige Geest een plaats te geven.

De meeste aarzeling voel ik bij het rechtstreeks bidden tot de Heilige Geest, maar ik kan dat eigenlijk niet motiveren. Ik sta wat dat betreft net zo in als ds. P. de Vries hierboven, en zou in het algemeen de hoofdlijn volgen (door Christus tot de Vader bidden), met ruimte voor het bidden tot de andere Goddelijke personen.
Dat herken ik wel. Tegelijk zing ik van harte de avondzang mee:
O Vader, dat Uw liefd' ons blijk';
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Drieënig God, U zij al d' eer.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door KDD »

Laatst gewijzigd door KDD op 19 nov 2022, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bidden. Maar tot Wie?

Bericht door KDD »

Arja schreef:Ik heb nog een paar minuutjes pauze. Net tijd genoeg om een vraag te stellen, waar ik mee worstel. Ik hoop dat iemand meer helderheid kan geven.

1. Mijn vraag gaat is niet over dàt we moeten bidden maar tot Wie we moeten bidden. Tot de Zoon, of de Heilige Geest. Of tot de Vader alleen, zoals de Heere Jezus ons leerde?
2. Ik vind het wel fijn om persoonlijke ervaring hierover te horen. Of worsteling.
3. Of voorbeelden uit de Bijbel, kerkgeschiedenis, oudvaders
Philpot schreef:
0 Heere! behoud; die Koning verhore ons, ten dage van ons roepen. Psalm 20:10

Merk op dat de Kerk haar ogen tot de Koning richt; dat ze de Zoon van God opmerkt in al Zijn bemiddelende werk. ‘Die koning verhore ons ten dage van ons roepen. ‘Toont dit niet de gelijkheid van de Zoon en de Vader? In het eerste deel van de tekst zegt de Kerk: ‘O Heere! behoud’, alsof ze zich persoonlijk tot de Vader richtte; maar in hetzelfde vers voegt ze toe: ‘Die Koning verhore ons ten dage van ons roepen.’ Dit kan voor sommigen een opluchting betekenen. Is het voor sommigen van u niet verwarrend geweest tot welke Persoon van de Drie-eenheid u zou moeten bidden? Soms heeft u tot de Vader gebeden, en toen hoorde u stilletjes in uw hart fluisteren dat u tot de Zoon zou moeten bidden; en als u dat deed, had u het gevoel dat het verkeerd was dat u niet tot de Heilige Geest bad; en op het laatst was u zo verward dat u helemaal niet meer wist hoe u moest bidden. Dit is een van des duivels listen om u in gebed te verwarren, uw gedachten uiteen te drijven, en uw geest in verwarring te brengen, door deze verwarrende mogelijkheden op te roepen. Maar u kunt het niet verkeerd doen als u tot alle Personen van de Drie-eenheid bidt zoals uw ziel wordt geleid. Als u ertoe wordt geleid tot de Vader te bidden, bid dan tot de Vader; en als u wordt geleid tot de Zoon te bidden, bid dan tot de Zoon; en als u wordt geleid tot de Geest te bidden, bid dan tot de Geest. Er staan voorbeelden voor allemaal in de Heilige Schrift. Paulus bidt tot de Vader (Ef. 1: 17): ‘Opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis.’We hebben het gebed van Stefanus tot de Zoon: ‘Heere Jezus, ontvang mijn geest’ (Hand. 7:5 9). En we hebben het gebed van Paulus tot de Geest: ‘Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus’ (2Thess. 3:5), waarin de naam Heere die wordt onderscheiden van God de Vader en Christus, aantoont dat de Heilige Geest wordt aangesproken.
Plaats reactie