Cognitieve gedragstherapie

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Ik heb overigens meer aan een serieuze bijdrage aan de openingsvraag van het topic dan oeverloze analyse van EMDR.
Sorry Herman, ik kan sommige dingen niet onweersproken laten. Ergens halverwege deze draad heb ik je een vraag gesteld over jouw vraag. Volgens mij heb je die nog niet beantwoord.
De vraag was of je op zoek bent naar een oplossing voor de tegenstrijdigheid van geluiden tussen jou en mensen die je hoog-acht?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:Ik citeer notabene de onderzoeker en jij insinueert dat ik de onderzoeken terzijde schuif??
Ik laat de discussie zitten, maar dit is gewoon oneerlijk en daar kan ik slecht tegen. Als je het zo winnen moet…
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:Ik citeer notabene de onderzoeker en jij insinueert dat ik de onderzoeken terzijde schuif??
Ik laat de discussie zitten, maar een uitlating als deze is gewoon oneerlijk. Punt.
Dat kun je wel zeggen, maar je insinueert nu weer dat ik die onderzoeken niet serieus neem. Dat vind ik op mijn beurt niet fair. Ik erken waar ze over gaan, geef aan waar ik de beperking zie en leg uit wat ik er mee doe in mijn praktijk. Uitroepteken. En ik hoef niets te winnen. Kom op zeg.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:Ik citeer notabene de onderzoeker en jij insinueert dat ik de onderzoeken terzijde schuif??
Ik laat de discussie zitten, maar een uitlating als deze is gewoon oneerlijk. Punt.
Dat kun je wel zeggen, maar je insinueert nu weer dat ik die onderzoeken niet serieus neem. Dat vind ik op mijn beurt niet fair. Ik erken waar ze over gaan, geef aan waar ik de beperking zie en leg uit wat ik er mee doe in mijn praktijk. Uitroepteken.
Eerst veeg je de vloer aan met het onderzoek van Houben, daarna pak je er plots een passage uit die je goed uitkomt. Ondertussen ga je helemaal voorbij aan wat ik schrijf. En zo ben je continu aan het draaien.
::bye
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:Ik citeer notabene de onderzoeker en jij insinueert dat ik de onderzoeken terzijde schuif??
Ik laat de discussie zitten, maar een uitlating als deze is gewoon oneerlijk. Punt.
Dat kun je wel zeggen, maar je insinueert nu weer dat ik die onderzoeken niet serieus neem. Dat vind ik op mijn beurt niet fair. Ik erken waar ze over gaan, geef aan waar ik de beperking zie en leg uit wat ik er mee doe in mijn praktijk. Uitroepteken.
Eerst veeg je de vloer aan met het onderzoek van Houben, daarna pak je er plots een passage uit die je goed uitkomt. En zo ben je continu aan het draaien.
::bye
Jij komt zelf aan met een link waarmee je je weerstand ten EMDR wilt onderbouwen, maar was even vergeten dat het onderzoek nogal complimenteus is over EMDR. En nu draai ik??
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Jo-Ann »

Valcke schreef:Laten we maar stoppen. Ik geloof niet dat alle gevallen gelijk zijn. En ik ben er 100% van overtuigd - op grond van de casussen die ik ken - dat ook valse herinneringen bij EMDR-therapie boven komen. Waarbij herinprenting plaatsvindt en mensen geloven dat dingen echt gebeurd zijn die nimmer gebeurd zijn.
Valcke, heel aak ben ik het met je eens en waardeer ik je bijdragen.
Toch kan ik je hierin niet goed volgen. In mijn lekenvisie is emdr niet anders dan datgene (het trauma) wat je in het dagelijks leven belemmert, als het ware je hoofd blokkeert, opnieuw op te ruimen in je hoofd in meer hapklare brokken, waardoor het probleem minder op de voorgrond ligt, minder angsten oproept, etc. Zie volgend filmpje: https://youtu.be/FubVAveULcU
Ik kan daar serieus niets occults of wat dan ook in zien.
Wat herinprenting betreft: dat vindt voortdurend plaats in je hoofd. Ik hoorde pas over een situatie waarin kinderen iets traumatisch meegemaakt hadden. Zij mochten daar niet / zo weinig mogelijk over praten (ook niet tov ouders) totdat ze gehoord waren door de recherche, omdat ook door het gewoon vertellen er blijkbaar al dingen gebeuren waardoor de situatie anders wordt dan deze in werkelijkheid was. Herinprenting.
Zo werken hersenen blijkbaar.
En als het waar is dat mensen dan dingen geloven die niet echt gebeurd zijn… ligt dat echt aan de emdr of speelt er ook andere (persoonlijkheids)problematiek?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Jo-Ann schreef:
Valcke schreef:Laten we maar stoppen. Ik geloof niet dat alle gevallen gelijk zijn. En ik ben er 100% van overtuigd - op grond van de casussen die ik ken - dat ook valse herinneringen bij EMDR-therapie boven komen. Waarbij herinprenting plaatsvindt en mensen geloven dat dingen echt gebeurd zijn die nimmer gebeurd zijn.
Valcke, heel aak ben ik het met je eens en waardeer ik je bijdragen.
Toch kan ik je hierin niet goed volgen. In mijn lekenvisie is emdr niet anders dan datgene (het trauma) wat je in het dagelijks leven belemmert, als het ware je hoofd blokkeert, opnieuw op te ruimen in je hoofd in meer hapklare brokken, waardoor het probleem minder op de voorgrond ligt, minder angsten oproept, etc. Zie volgend filmpje: https://youtu.be/FubVAveULcU
Ik kan daar serieus niets occults of wat dan ook in zien.
Wat herinprenting betreft: dat vindt voortdurend plaats in je hoofd. Ik hoorde pas over een situatie waarin kinderen iets traumatisch meegemaakt hadden. Zij mochten daar niet / zo weinig mogelijk over praten (ook niet tov ouders) totdat ze gehoord waren door de recherche, omdat ook door het gewoon vertellen er blijkbaar al dingen gebeuren waardoor de situatie anders wordt dan deze in werkelijkheid was. Herinprenting.
Zo werken hersenen blijkbaar.
En als het waar is dat mensen dan dingen geloven die niet echt gebeurd zijn… ligt dat echt aan de emdr of speelt er ook andere (persoonlijkheids)problematiek?
Ongetwijfeld ook het laatste. Maar therapeuten kunnen daar wel aan bijdragen. En helaas gebeurt dat. Ik citeer nog even uit het laatste artikel dat ik plaatste:
Conclusie
Het moge duidelijk zijn dat het debat over verdringing en of trauma’s onbewust hun invloed kunnen uitoefenen op gedrag en klachten springlevend is. Controversiële ideeën over het geheugen doen nog steeds de ronde. Zo laat onderzoek zien dat het geloof in verdringing nog steeds prevalent is onder clinici. Sommige hedendaagse therapeutische technieken (bijvoorbeeld oogbewegingen in EDMR) vergroten mogelijkerwijs de kans op valse herinneringen. Zolang het debat over verdringing nog bestaat, is de kans groot dat therapeuten die geloven in verdringing op zoek gaan naar onbewuste trauma’s in hun patiënten. Zulke exercities kunnen leiden tot valse herinneringen die tot valse beschuldigingen en onterechte veroordelingen kunnen leiden.
Het idee dat therapeuten voor het overgrote deel hier wel goed mee omgaan, is in elk geval niet het beeld wat uit deze conclusie en dit artikel naar voren komt.
https://www.tijdschriftdepsycholoog.nl/ ... nneringen/

En natuurlijk: ik heb zelf geen onderzoek hiernaar gedaan. Ik geloof echter dat de ervaringen die ik in mijn omgeving heb, niet irrevant zijn. Wanneer ze vervolgens door een ander worden gebagatelliseerd, doet mij dat pijn. Want de drama's zijn soms heel groot en de therapeuten hebben er geen flauw benul van wat er in families gebeurt omdat ze slechts met één persoon (het 'slachtoffer') spreken. En die persoon wordt wel degelijk verteld dat verdringing van herinneringen bestaat en dat herinneringen kunnen worden hervonden. En daar speelt vervolgens EMDR een rol bij.

En zeker: daarmee wil ik niet generaliseren. Maar het artikel toont aan dat dit soort gedachten nog steeds breed bij therapeuten leeft.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Na een goede nachtrust wil ik graag afronden met de volgende feiten:
1. Sinds het ontstaan van EMDR aan het einde van de jaren ’80 van de vorige eeuw, is de effectiviteit van EMDR in meerdere onderzoeken over de hele wereld aangetoond en bevestigd.
2. Dit maakt dat EMDR voor een aantal aandoeningen al geruime tijd de meest aangewezen behandeling is. Hierbij speelt ook mee dat EMDR, in vergelijking met andere therapieën, snelle verbetering laat zien. Daarnaast is het voor cliënten, opnieuw: in vergelijking met andere therapieën, minder belastend qua tijd, intensiteit en bijwerkingen.
3. Ondanks deze belangrijke voordelen, is EMDR geen wondermiddel dat altijd en voor iedereen werkt (persoonlijke kanttekening: dat geldt voor elke therapie, behandeling of medicijn).
4. In 2021 promoveerde Sanne Houben in Maastricht. Zij deed onderzoek in het kader van een specifiek deel van de psychologie, te weten de rechtspsychologie. In dat vakgebied bestaat al decennia lang heel begrijpelijke aandacht voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van herinneringen.
5. Ze deed een experiment waarin de kwaliteit van herinneringen werd onderzocht. Uit het experiment kwam naar voren dat proefpersonen die met EMDR werden behandeld meer juiste herinneringen vertoonden. Maar ook: dat ze meer onjuiste herinneringen hadden. Dat laatste is in de rechtspsychologie natuurlijk een aspect dat de aandacht trekt. Een getuige of een aangever die door onjuiste herinneringen gestuurd wordt, kan in de rechtszaal een heel kwalijke invloed op de zaak hebben.
6. In een interview naar aanleiding van haar promotieonderzoek bevestigt ook Sanne Houben de belangrijke waarde van EMDR. Ze vraagt aandacht voor haar bevindingen inzake onjuiste herinneringen in relatie tot rechtszaken en aangiftes en roept op tot herhaling van haar onderzoek om de conclusies te toetsen.

Fijne zaterdag!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Framboos »

Valcke schreef: Sorry... ik geloof daar dus niets van. Voor mij een duidelijk bewijs dat dit soort therapieën valse herinneringen oproepen. Dingen die echt gebeurd zijn en traumatisch, zitten in het geheugen gegrifd. Maar allerlei details zijn vervaagd en blijven vaag. Geen therapie kan die details terugbrengen. Héél héél héél gevaarlijk dit.
@Valcke, ik kan het echt niet met je eens zijn. Het doel van EMDR is helemaal niet om vergeten trauma's op te halen, maar om concrete trauma's, waar mensen last van hebben door herbelevingen etc minder beladen en emotioneel te maken. Niet meer en niet minder. Zoals iedere behandeling heeft ook EMDR bijwerkingen. Een van die bijwerkingen kan zijn dat er zogenaamde verdrongen herinneringen naar boven komen. Gelukkig gebeurt dit bij een minderheid van de mensen die met EMDR behandeld worden. Mijn ervaring is, dat dit vooral gebeurt bij mensen bij wie vooraf een dubieuze indicatie is voor traumabehandeling, maar waar andere problematiek (persoonlijkheidsstoornis) op de voorgrond staat. Ik zie niet in waarom emdr occult zou zijn. Overigens staat de meerderheid van de christelijke hulpverleners voluit achter deze behandelmethoden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:
Herman schreef:Ik heb overigens meer aan een serieuze bijdrage aan de openingsvraag van het topic dan oeverloze analyse van EMDR.
Sorry Herman, ik kan sommige dingen niet onweersproken laten. Ergens halverwege deze draad heb ik je een vraag gesteld over jouw vraag. Volgens mij heb je die nog niet beantwoord.
De vraag was of je op zoek bent naar een oplossing voor de tegenstrijdigheid van geluiden tussen jou en mensen die je hoog-acht?
Ik heb mijn eigen vraagstelling nog niet concreet voor ogen. Ik zal me eerst even in je suggestie van cognitieve dissonantie moeten verdiepen, voordat ik zaken ga concretiseren.

Maar er zijn vast meer mensen met een generieke indruk over de hoofdvraag.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:Het doel van EMDR is helemaal niet om vergeten trauma's op te halen, maar om concrete trauma's, waar mensen last van hebben door herbelevingen etc minder beladen en emotioneel te maken. Niet meer en niet minder.
Dat kan zijn. Maar het wordt in de praktijk ook ingezet voor (vermeende) trauma's van lang geleden, zelfs tientallen jaren geleden, zelfs voor ervaringen als kleuter of baby. En dat gebeurt volgens mij niet incidenteel. Met alle risico's van dien.
Een van die bijwerkingen kan zijn dat er zogenaamde verdrongen herinneringen naar boven komen. Gelukkig gebeurt dit bij een minderheid van de mensen die met EMDR behandeld worden. Mijn ervaring is, dat dit vooral gebeurt bij mensen bij wie vooraf een dubieuze indicatie is voor traumabehandeling, maar waar andere problematiek (persoonlijkheidsstoornis) op de voorgrond staat.
Mee eens.
Ik zie niet in waarom emdr occult zou zijn. Overigens staat de meerderheid van de christelijke hulpverleners voluit achter deze behandelmethoden.
Ik blijf er zeer huiverig voor, juist omdat er kennelijk (potentiële) bijwerkingen zijn die ingrijpen in het geheugen. We hebben ons geheugen en ons geweten van God ontvangen. Behandelingen die dmv 'stimuli' daarop (kunnen) ingrijpen, vind ik ronduit gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Jo-Ann »

Valcke schreef:En natuurlijk: ik heb zelf geen onderzoek hiernaar gedaan. Ik geloof echter dat de ervaringen die ik in mijn omgeving heb, niet irrevant zijn. Wanneer ze vervolgens door een ander worden gebagatelliseerd, doet mij dat pijn. Want de drama's zijn soms heel groot en de therapeuten hebben er geen flauw benul van wat er in families gebeurt omdat ze slechts met één persoon (het 'slachtoffer') spreken. En die persoon wordt wel degelijk verteld dat verdringing van herinneringen bestaat en dat herinneringen kunnen worden hervonden. En daar speelt vervolgens EMDR een rol bij.
Ik begrijp je frustratie. Herken dit ook wel uit mijn omgeving. Toch denk ik dat het resultaat van deze therapie niet zozeer met emdr te maken heeft, maar met de persoonlijkheidsproblematiek. De last die de omgeving daarin ondervindt is heel zwaar. Zeker omdat in de behandeling (helaas!!!) over het algemeen alleen de patiënt serieus genomen wordt en de omgeving, zonder toestemming van de patiënt niet geraadpleegd mag worden. Hierdoor is voor de therapeut niet duidelijk hoeveel schade het gedrag in gezinnen en families kan aanrichten.
Volgens mij maakt de therapievorm hierin weinig verschil. Ik zou dit niet aan emdr durven wijten, omdat dit ook bij andere therapieen zo kan werken.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Ik geloof echter dat de ervaringen die ik in mijn omgeving heb, niet irrevant zijn. Wanneer ze vervolgens door een ander worden gebagatelliseerd, doet mij dat pijn.
Ik ben er niet op uit geweest jouw ervaringen te bagatelliseren. Jouw ervaringen met en betrokkenheid bij de mensen in je omgeving zal minstens even groot zijn als mijn ervaringen met en betrokkenheid bij de mensen voor wie EMDR tot een enorme opluchting en verlichting leidde. Het spijt me dat ik die brug niet eerder kon slaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie