Cognitieve gedragstherapie

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Erik1960: ik weet dat het in de gevallen waar ik het over heb wél gaat om herinneringen die gevoed en versterkt worden door EMDR. Herinneringen waarvan allerminst vaststaat dat er ook iets maar van klopt. Het gaat dan wel degelijk om gecertificeerde therapeuten. Behandelingen gaan jaren door zonder enige verbetering, alleen maar verergering.
Een behandeling (welke dan ook) die jaren doorgaat roept ook bij mij grote twijfels op.
Wat ik wel meemaak in mijn praktijk, is dat er in de beginfase van de behandeling versterking van de klachten optreedt. Dat is ook niet vreemd, je gaat immers aan de slag met die herinnering.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door DDD »

Daar is dan het medisch tuchtrecht voor. Niet Refoforum, en zeker niet in de vorm van een overhaaste generalisatie.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Sorry... ik geloof daar dus niets van. Voor mij een duidelijk bewijs dat dit soort therapieën valse herinneringen oproepen. Dingen die echt gebeurd zijn en traumatisch, zitten in het geheugen gegrifd. Maar allerlei details zijn vervaagd en blijven vaag. Geen therapie kan die details terugbrengen. Héél héél héél gevaarlijk dit.
Het zou een valse herinnering zijn wanneer de bijkomende details niet zouden kloppen. Maar die werden bevestigd door foto’s en door mensen die het weten konden (i.c. die er bij waren). Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je je daartegen verzet. Wanneer jij naar een reünie van je basisschool gaat en met voormalig klasgenoten spreekt over ‘vroeger’, weet ik bijna zeker dat je je kloppende details van je basisschool herinnert die je nu niet scherp hebt. Héél héél héél normaal.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:, en de herinneringen lijken dan ook steeds naarder te worden tijdens de EMDR, in plaats van steeds minder naar. Het is alsof de twijfel over de echtheid de naarheid in stand houdt."
Dat is precies wat in die praktijkcasussen die ik ken het geval is. Het probleem wordt alleen maar groter in plaats van minder.

Overigens zeggen de therapeuten in deze praktijkgevallen die ik ken, helemaal niet dat het dan wel niet gebeurd zal zijn. Integendeel. En het zijn echt gecertificeerde therapeuten.
Een certificaat is geen garantie tegen fouten. Het blijft mensenwerk.
Dat het (eerst) steeds naarder wordt, geloof ik. Ik ging deze week voor het eerst naar de fysio met mijn schouderklachten. Daar heb ik nu meer last van dan voor die eerste behandeling. Dat is toch niet verwonderlijk?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Laten we maar stoppen. Ik geloof niet dat alle gevallen gelijk zijn. En ik ben er 100% van overtuigd - op grond van de casussen die ik ken - dat ook valse herinneringen bij EMDR-therapie boven komen. Waarbij herinprenting plaatsvindt en mensen geloven dat dingen echt gebeurd zijn die nimmer gebeurd zijn.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Laten we maar stoppen. Ik geloof niet dat alle gevallen gelijk zijn. En ik ben er 100% van overtuigd - op grond van de casussen die ik ken - dat ook valse herinneringen bij EMDR-therapie boven komen. Waarbij herinprenting plaatsvindt en mensen geloven dat dingen echt gebeurd zijn die nimmer gebeurd zijn.
ik ontken die casussen niet. En houd daarnaast de uitstekende reputatie van EMDR in het oog. Wat ik al eerder schreef: elke behandeling kan mis gaan. Zelfs aan het gebruik van een simpel middel als paracetamol zitten risico’s.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Laten we maar stoppen. Ik geloof niet dat alle gevallen gelijk zijn. En ik ben er 100% van overtuigd - op grond van de casussen die ik ken - dat ook valse herinneringen bij EMDR-therapie boven komen. Waarbij herinprenting plaatsvindt en mensen geloven dat dingen echt gebeurd zijn die nimmer gebeurd zijn.
ik ontken die casussen niet. En houd daarnaast de uitstekende reputatie van EMDR in het oog. Wat ik al eerder schreef: elke behandeling kan mis gaan. Zelfs aan het gebruik van een simpel middel als paracetamol zitten risico’s.
Prima, maar
1. daarmee bagatelliseer je het probleem wat ik schets dat m.i. veel verder strekt dan de paar gevallen die ik ken.
2. Verder houd ik principiële bezwaren tegen de therapie zoals eerder door mij geschetst.
3. De beste therapie is m.i. gesprekstherapie. Zonder pogingen om de hersenen te stimuleren met oogbewegingen, geluiden of plaatjes.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Laten we maar stoppen. Ik geloof niet dat alle gevallen gelijk zijn. En ik ben er 100% van overtuigd - op grond van de casussen die ik ken - dat ook valse herinneringen bij EMDR-therapie boven komen. Waarbij herinprenting plaatsvindt en mensen geloven dat dingen echt gebeurd zijn die nimmer gebeurd zijn.
ik ontken die casussen niet. En houd daarnaast de uitstekende reputatie van EMDR in het oog. Wat ik al eerder schreef: elke behandeling kan mis gaan. Zelfs aan het gebruik van een simpel middel als paracetamol zitten risico’s.
Prima, maar
1. daarmee bagatelliseer je het probleem wat ik schets dat m.i. veel verder strekt dan de paar gevallen die ik ken.
2. Verder houd ik principiële bezwaren tegen de therapie zoals eerder door mij geschetst.
3. De beste therapie is m.i. gesprekstherapie. Zonder pogingen om de hersenen te stimuleren met oogbewegingen, geluiden of plaatjes.
1. Er is geen wetenschappelijk onderzoek wat duidt op een ‘veel verder strekken’.
2. Dat mag
3. Jouw opvattingen over ‘de beste therapie’ worden niet gedeeld door onderzoeksresultaten. Integendeel zelfs: door EMDR uit te sluiten ontzeg je mensen de best beschikbare behandeling voor een aantal ernstige aandoeningen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Laten we maar stoppen. Ik geloof niet dat alle gevallen gelijk zijn. En ik ben er 100% van overtuigd - op grond van de casussen die ik ken - dat ook valse herinneringen bij EMDR-therapie boven komen. Waarbij herinprenting plaatsvindt en mensen geloven dat dingen echt gebeurd zijn die nimmer gebeurd zijn.
ik ontken die casussen niet. En houd daarnaast de uitstekende reputatie van EMDR in het oog. Wat ik al eerder schreef: elke behandeling kan mis gaan. Zelfs aan het gebruik van een simpel middel als paracetamol zitten risico’s.
Prima, maar
1. daarmee bagatelliseer je het probleem wat ik schets dat m.i. veel verder strekt dan de paar gevallen die ik ken.
2. Verder houd ik principiële bezwaren tegen de therapie zoals eerder door mij geschetst.
3. De beste therapie is m.i. gesprekstherapie. Zonder pogingen om de hersenen te stimuleren met oogbewegingen, geluiden of plaatjes.
1. Er is geen wetenschappelijk onderzoek wat duidt op een ‘veel verder strekken’.
2. Dat mag
3. Jouw opvattingen over ‘de beste therapie’ worden niet gedeeld door onderzoeksresultaten. Integendeel zelfs: door EMDR uit te sluiten ontzeg je mensen de best beschikbare behandeling voor een aantal ernstige aandoeningen.
1. Zeker wel. Er zijn absoluut kritische geluiden van wetenschappers die de problematiek van 'valse herinneringen' in relatie tot EMDR aan de kaak stellen. En er zijn ook wetenschappers en anderen die een verband zien tussen EMDR en hypnose.

2 en 3. Ik zeg hier wat ik zeggen wil. En ik hoef het niet met de meerderheid van de wetenschappers eens te zijn.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef: 1. Zeker wel. Er zijn absoluut kritische geluiden van wetenschappers die de problematiek van 'valse herinneringen' in relatie tot EMDR aan de kaak stellen. En er zijn ook wetenschappers en anderen die een verband zien tussen EMDR en hypnose.
2 en 3. Ik zeg hier wat ik zeggen wil. En ik hoef het niet met de meerderheid van de wetenschappers eens te zijn.
1. Correct: er zijn kritische geluiden. Dat ontken ik toch niet? Ik zeg alleen dat die kritiek niet gebaseerd is op gedegen onderzoek. Je begon zelf over het onderzoek dat gebaseerd is op een door 12 therapeuten ingevulde vragenlijst. De vergelijking van EMDR met hypnose is onzinnig, zoals hierboven uitgelegd. Als je dat niet horen wilt, is dat ook een feit.
2 en 3: tuurlijk zeg je wat je zeggen wilt en hoef je het niet met de meerderheid eens te zijn. Maar wek niet de indruk dat jouw opvatting over ‘de beste therapie’ op veel meer dan je eigen ideeën en voorkeuren gebaseerd is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef: 1. Zeker wel. Er zijn absoluut kritische geluiden van wetenschappers die de problematiek van 'valse herinneringen' in relatie tot EMDR aan de kaak stellen. En er zijn ook wetenschappers en anderen die een verband zien tussen EMDR en hypnose.

2 en 3. Ik zeg hier wat ik zeggen wil. En ik hoef het niet met de meerderheid van de wetenschappers eens te zijn.
1. Correct: er zijn kritische geluiden. Dat ontken ik toch niet? Ik zeg alleen dat die kritiek niet gebaseerd is op gedegen onderzoek. Je begon zelf over het onderzoek dat gebaseerd is op een door 12 therapeuten ingevulde vragenlijst. De vergelijking van EMDR met hypnose is onzinnig, zoals hierboven uitgelegd. Als je dat niet horen wilt, is dat ook een feit.
2 en 3: tuurlijk zeg je wat je zeggen wilt en hoef je het niet met de meerderheid eens te zijn. Maar wek niet de indruk dat jouw opvatting over ‘de beste therapie’ op veel meer dan je eigen ideeën en voorkeuren gebaseerd is.
Jouw oordeel over het onderzoek bij punt 1 slaat helemaal nergens op. Daar was het onderzoek helemaal niet op gebaseerd (je haalt slechts een bijzaak uit het onderzoek naar voren). Het was een wetenschappelijke studie, zelfs een promotie-onderzoek van vele jaren. Je hebt geen benul wat er nodig is om zo'n promotie-onderzoek te schrijven.

En wat punt 2 en 3 betreft. Wat 'veel mensen helpt' is niet bepalend voor de vraag of iets goed en geoorloofd is.

Maar ik heb geen zin om mij op stang te laten jagen. Ik blijf bij wat ik gezegd heb en ik verzoek je om op te houden met mij met insinuaties in een hoek te willen duwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef: 1. Zeker wel. Er zijn absoluut kritische geluiden van wetenschappers die de problematiek van 'valse herinneringen' in relatie tot EMDR aan de kaak stellen. En er zijn ook wetenschappers en anderen die een verband zien tussen EMDR en hypnose.

2 en 3. Ik zeg hier wat ik zeggen wil. En ik hoef het niet met de meerderheid van de wetenschappers eens te zijn.
1. Correct: er zijn kritische geluiden. Dat ontken ik toch niet? Ik zeg alleen dat die kritiek niet gebaseerd is op gedegen onderzoek. Je begon zelf over het onderzoek dat gebaseerd is op een door 12 therapeuten ingevulde vragenlijst. De vergelijking van EMDR met hypnose is onzinnig, zoals hierboven uitgelegd. Als je dat niet horen wilt, is dat ook een feit.
2 en 3: tuurlijk zeg je wat je zeggen wilt en hoef je het niet met de meerderheid eens te zijn. Maar wek niet de indruk dat jouw opvatting over ‘de beste therapie’ op veel meer dan je eigen ideeën en voorkeuren gebaseerd is.
Jouw oordeel over het onderzoek bij punt 1 slaat helemaal nergens op. Daar was het onderzoek helemaal niet op gebaseerd (je haalt slechts een bijzaak uit het onderzoek naar voren). Het was een wetenschappelijke studie, zelfs een promotie-onderzoek van vele jaren. Je hebt geen benul wat er nodig is om zo'n promotie-onderzoek te schrijven.

En wat punt 2 en 3 betreft. Wat 'veel mensen helpt' is niet bepalend voor de vraag of iets goed en geoorloofd is.

Maar ik heb geen zin om mij op stang te laten jagen. Ik blijf bij wat ik gezegd heb en ik verzoek je om op te houden met mij met insinuaties in een hoek te willen duwen.
Je jaagt vooral jezelf op stang. Uit het verhaal van Sanne Houden: “EMDR is zeer effectief in het verlagen van de emotionaliteit en levendigheid van negatieve autobiografische herinneringen.” Verder geeft ze heel duidelijk aan wat bij EMDR-therapeuten bekend hoort te zijn: “Het is belangrijk dat therapeuten werken met herinneringen die er voor aanvang van therapie al zijn, maar terughoudend/waakzaam zijn met herinneringen die ontstaan tijdens de therapie.”
Natuurlijk mag ik niet insinueren. Doe jij dat dan ook niet?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Het gaat erom dat jij de diverse onderzoeken in één keer volstrekt aan de kant schuift. In een wetenschappelijk artikel als deze wordt er meer serieus mee omgegaan (gaat overigens over veel meer dan EMDR; EMDR speelt hierin een bijrol, maar wordt wel genoemd).

https://www.tijdschriftdepsycholoog.nl/ ... nneringen/

En wie het wil kan veel meer vinden.
Verder speel je steeds op de persoon door mij bepaalde intenties toe te schrijven.
Maar verder laat ik het nu maar hierbij.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Herman »

Ik heb overigens meer aan een serieuze bijdrage aan de openingsvraag van het topic dan oeverloze analyse van EMDR.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Het gaat erom dat jij de diverse onderzoeken in één keer volstrekt aan de kant schuift. In een wetenschappelijk artikel als deze wordt er meer serieus mee omgegaan (gaat overigens over veel meer dan EMDR; EMDR speelt hierin een bijrol, maar wordt wel genoemd).

https://www.tijdschriftdepsycholoog.nl/ ... nneringen/

En wie het wil kan veel meer vinden.
Verder speel je steeds op de persoon door mij bepaalde intenties toe te schrijven.
Maar verder laat ik het nu maar hierbij.
Ik citeer notabene de onderzoeker en jij insinueert dat ik de onderzoeken terzijde schuif??
Het onderzoek (en het mooie artikel dat je linkt) gaat overigens over een heel specifieke context: de rol van herinneringen bij zaken van seksueel misbruik in de rechtszaal. Dat aspect komt in het onderzoek van Houben ook naar voren: EMDR leidt tot zowel meer correcte als hervonden (geassocieerde) herinneringen. Als zo’n hervonden (onjuiste) herinnering leidt tot aangifte van seksueel misbruik kan dat tot heel onwenselijke gevolgen leiden. Dat is niet wat je moet willen.
Dus vertel ik mijn cliënten dat EMDR niet om waarheidsvinding gaat en dat ik herinneringen behandel die in de intake aanwezig zijn. Zoals ook mevrouw Houben dat nog een keer in haar conclusies verwoordde. In mijn plattelandstadje-praktijk is de doorsnee-client niet het slachtoffer van misbruik die aangifte wil doen. Maar gaat het om herinneringen aan verkeersongelukken, pest-ervaringen, heftige sterfbedden van geliefden, verslavingen en eetproblemen, gewapende overvallen. Allemaal zaken waar EMDR buitengewoon goede behandelingsresultaten laat zien.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie