Beslag

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beslag

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:
KDD schreef:
Hendrikus schreef:Het past in de hang naar het bijzondere, in de hang naar het mystieke. Dat sommige mensen daar bijzonder aan gehecht zijn, is genoegzaam bekend en blijkt ook hier op het forum van tijd tot tijd. Weerklank der bergen, hoor je soms ook zeggen. Het lijkt me niet zonder gevaar om aan zulk soort ongrijpbaarheden veel betekenis toe te kennen.

Maar ja, als je dat hardop zegt, word je weer een vijand van de bevindelijke waarheid genoemd...
Ik heb wel eens de uitsprak 'weerklank in het hart' gehoord en begrijpt wat dat is. Maar wat wordt er bedoeld met 'weerklank in de bergen'?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 3a58a20405
Die link had ik ook al gegeven :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Beslag

Bericht door Isala »

Ik heb altijd begrepen dat beslag betekende dat je kon merken dat God sprak door de preek/Woord.
Hora est!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beslag

Bericht door Orchidee »

Als het goed is gebeurt dat iedere preek.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Als het goed is gebeurt dat iedere preek.
Maar dat is geen beslag. Dat is er niet bij elke preek. Dat is de aanwezigheid van Gods Geest, en gevoel daarvan wat de hoorder aangrijpt. Niet dat iedereen dan het geloof daarvan deelachtig is, maar ook onbekeerde mensen merken het. Misschien een voorbeeld, dat misschien niet helemaal opgaat, maar wel wat verduidelijkt: We lezen zoiets ook bij de pinksterpreek van Petrus en de elven. Men werd verslagen in het hart, maar anderen verhardden zich en spotten. Dat was een bewust tegenstaan van de Geest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beslag

Bericht door Tiberius »

(Ook al aan Posthoorn gereageerd)
Verslagen in het hart is iets heel anders dan beslag leggen.
In de eerste plaats is verslagen in het hart een uitdrukking die door de Heilige Geest d.m.v. de Bijbelschrijvers gebruikt wordt.
Dat heeft niets met beslag te maken: in het oorspronkelijke wordt er een woord gebruikt dat doorstoken of doorprikkeld betekent.

Beslag leggen betekent dat men onder de indruk is van een rede, in uiterlijke zin: de spreker heeft zijn gehoor kunnen boeien.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Beslag

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Als het goed is gebeurt dat iedere preek.
Maar dat is geen beslag. Dat is er niet bij elke preek.
Dat is niet best!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6461
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beslag

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:(Ook al aan Posthoorn gereageerd)
Verslagen in het hart is iets heel anders dan beslag leggen.
In de eerste plaats is verslagen in het hart een uitdrukking die door de Heilige Geest d.m.v. de Bijbelschrijvers gebruikt wordt.
Dat heeft niets met beslag te maken: in het oorspronkelijke wordt er een woord gebruikt dat doorstoken of doorprikkeld betekent.

Beslag leggen betekent dat men onder de indruk is van een rede, in uiterlijke zin: de spreker heeft zijn gehoor kunnen boeien.
Jij denkt nu aan Hand. 2. Maar woord komt veel vaker voor, bijv. in Matth. 19:25, Matth. 22:33. En dan betekent het dat niet. Het is idd. misschien niet helemaal 1 op 1 over te zetten, maar de strekking is toch dat er iets 'gebeurt' met de luisteraars, wat niet altijd zaligmakend hoeft te zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Als het goed is gebeurt dat iedere preek.
Maar dat is geen beslag. Dat is er niet bij elke preek.
Dat is niet best!
Inhoudelijk reageren hierop zou u zeker niet verstaan, als het bv. de moderatie goeddunkt wil desondanks toch wel proberen uiteen te zetten waarin het 'nieuwe reformatorisch' denken afwijkt van het oude. Maar dan is wel van node de zaken bij name te noemen, en of iedereen dat welgevallig is dat is maar de vraag, gezien de ervaring. Dus hier heb ik eigenlijk advies nodig of we dit mogen zeggen... Overigens, als u wat terugleest kunt u al weten dat dit niet is waar het over gaat. Advies: probeer dat eerst eens te lezen.
Het heeft anders geen zin om hierop in te gaan. U begrijpt niet waar het hier over gaat. En als het zo doorgaat, en verder afzakt, zou de kerk in Nederland menselijk gesproken, en als de wereld nog zolang zou staan, niet lang meer bestaan. Uw kerk- en geloofsvisie wijken veel af van wat we in onze reformatorische kerken altijd hebben geleerd. Dat hier weinig kennis meer van is, en nu spreek ik in het algemeen, zou ons wel wat te denken moeten geven. De vraag zou eens beantwoordt kunnen worden: Wat is de leer die ons is overgeleverd, als we proberen te blijven staan in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie, en of we de Drie Formulieren van Enigheid nog willen ondertekenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beslag

Bericht door Orchidee »

Ik versta en begrijp het zeker wél, ik ben niet van gisteren maar ik hoop juist dat u het verstaat of wil verstaan.
Als er meestal géén beslag ligt op de prediking is dat zéér arm en verdrietig!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ik versta en begrijp het zeker wél, ik ben niet van gisteren maar ik hoop juist dat u het verstaat of wil verstaan.
Als er meestal géén beslag ligt op de prediking is dat zéér arm en verdrietig!
Wat u leert daar hoop ik echt voor bewaard te blijven. We hebben daarin zeker de kracht van Boven nodig om in deze tijd hierin staande te blijven. De tegenkanting is zwaar, en van onszelf zullen we niet kunnen blijven staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beslag

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat jullie in twee totaal verschillende contexten zitten, en daarom langs elkaar heen praten.
Inderdaad hóórt elke preek beslag te leggen, maar dat gebeurt vaak niet als de prediker over de hoofden van het grootste deel van de hoorders heen praat.
Zoals ik al eerder zei, ligt dat bij weekdiensten vaak anders, omdat er dan een heel ander gehoor onder de preek zit.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ik denk dat jullie in twee totaal verschillende contexten zitten, en daarom langs elkaar heen praten.
Inderdaad hóórt elke preek beslag te leggen, maar dat gebeurt vaak niet als de prediker over de hoofden van het grootste deel van de hoorders heen praat.
Zoals ik al eerder zei, ligt dat bij weekdiensten vaak anders, omdat er dan een heel ander gehoor onder de preek zit.
Ik denk het niet. Ik denk dat het anders is. Ik denk dat meer modern geloven meer oppervlakkig is, en men ook niet meer weet (of wil weten) hoe God een mens bekeerd. We krijgen zo, als het zo verder gaat, een leer dat de mens moet geloven, want een waarheid is vanzelf. Maar er wordt als het ware op aangedrongen om Jezus aan te nemen en te geloven. Hoe wordt dan de weg die Gods volk en de Bijbel, en onze belijdenisgeschriften ons leren versimpeld, en wordt er in feite een daad van de mens vereist. Maar als wij iets tot onze zaligheid moesten toedoen, dat zou godonterend zijn en we zouden bedrogen omkomen. Ik denk even aan wat Klaas Kuipenga tot ds. De Cock zei: ‘Als ik één zucht tot mijn zaligheid moest toedoen, dan was ik voor eeuwig verloren.’ Of hebben we nu een ander evangelie?


Toevoeging:
Even gezocht via digibron op Klaas Kuipenga. Dan schrik ik wel hoe hier in De Waarheidsvriend over wordt gesproken. Het doet denken aan de beschuldiging van eenzijdigheid die we ook hoorden bij dr. C. Steenblok.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 350a2d2198
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beslag

Bericht door Tiberius »

Dat zou zomaar kunnen. Maar daar gaat het hier niet over.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Beslag

Bericht door KDD »

Volgens mij kan er ook beslag in een gemeente zijn als er ernstige roepstemmen zijn in de natuur. Onverwachte sterfgevallen bijv.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beslag

Bericht door Ararat »

Posthoorn schreef:Jij denkt nu aan Hand. 2. Maar woord komt veel vaker voor, bijv. in Matth. 19:25, Matth. 22:33. En dan betekent het dat niet. Het is idd. misschien niet helemaal 1 op 1 over te zetten, maar de strekking is toch dat er iets 'gebeurt' met de luisteraars, wat niet altijd zaligmakend hoeft te zijn.
Ter aanvulling: In de grondtaal worden voor 'verslagen zijn' idd verschillende woorden gebruikt:
Hand. 2: kata-nussō betekent ‘diep steken of treffen’.
Matt. 19 en 22: ek-plēssō betekent ‘(er)uit slaan’. In het NT komt ek-plēssō alleen voor in de overdrachtelijke zin ‘uit het veld slaan’

De oorspronkelijke vraag (naast een aantal algemene opmerkingen) was:
Er kan wel uiterlijk beslag zijn, maar is dat een "garantie" voor zegen onder de prediking?
Ik vermoed dat de term 'beslag' niet uit de Bijbel, maar uit het gezelschapsleven komt. Het geeft woorden aan wat je met elkaar ervaart. Dit kan iets heel moois zijn, maar is in mijn ogen niet zaligmakend. Hoe vaak zal het niet gebeuren dat een predikant op maandagochtend tot zijn Zender zucht dat hij aan niets merkte dat de boodschap landde (geen beslag), maar dat de Geest wel degelijk aan het werk was! Het zal vast ook andersom kunnen zijn. Dus wat mij betreft: het gevoel van beslag is fijn, mooi, prettig om onderling over te praten, maar de Geest kan zonder dat we dat gevoel hebben veel mooiere dingen hebben gedaan. Ik laat me in de eeuwigheid graag verrassen door de vrucht daarvan!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie