Beslag

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Beslag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hier op het forum komen sommige nogal eens met dat er geen "beslag" meer is.
Aan de ene kant begrijp ik goed wat ermee bedoelt wordt.
Toch denk ik wel eens, Gods Geest werkt in het verborgene.
Net zoals het diepste zondebesef, het zondebesef is zonder tranen, zo kan het toch ook zijn met de uitwerking van het woord.

Er kan wel uiterlijk beslag zijn, maar is dat een "garantie" voor zegen onder de prediking?

Let wel, zeker Gods werk zal openbaar komen, maar toch niet per definitie in uiterlijk herkenbare zaken...
Ook is er het gevaar dat men zo gezegd: werkelijk onder de indruk is, maar ook dan kan het zo zijn dat dit slecht het uiterlijke is.
Terwijl het hart niet veranderd is door wederbarende genade.
Ik ben soms zo bang dat men beslag als een kenmerk ziet...als er maar beslag is dan...

Maar het gaat erom dat zondaren werkelijk Jezus Christus leren kennen als hun Borg en Zaligmaker....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beslag

Bericht door Delftenaar »

Tsja, wat is beslag?

Misschien ben ik weer te nuchter, maar het gaat erom wat de boodschap uit de preek met je innerlijk doet. En dat hoef je niet aan de grote klok te hangen.
Of soms was er "geen beslag", terwijl je een maand later in een bepaalde situatie zit wat maakt dat je opeens die en die preek in gedachten krijgt omdat die preek op de situatie van dat moment van toepassing is.
Je weet het allemaal niet.

Aan allerlei geschuifel, gekuch (voor corona) en rollen pepermunt (of het ontbreken daarvan) kun je wel afleiden of er al dan niet goed geluisterd wordt.
Maar of je dat beslag kunt noemen?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beslag

Bericht door Geytenbeekje »

Beslag doe je op brood, je hebt ook pannenkoekenbeslag.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Beslag

Bericht door Bonny »

Geytenbeekje schreef:Beslag doe je op brood, je hebt ook pannenkoekenbeslag.
Dat heet beleg. Je kan dat ook op de beurs in Masterdam doen, of bij een willekeurige stad. Maar in dat laatste geval zou ik wat meer mensen meenemen.
The Groom's still waiting at the altar
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beslag

Bericht door Geytenbeekje »

Bonny schreef:
Geytenbeekje schreef:Beslag doe je op brood, je hebt ook pannenkoekenbeslag.
Dat heet beleg. Je kan dat ook op de beurs in Masterdam doen, of bij een willekeurige stad. Maar in dat laatste geval zou ik wat meer mensen meenemen.
O ja da's waar haha
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Beslag

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Beslag doe je op brood, je hebt ook pannenkoekenbeslag.
Een inhoudelijke bijdrage aan het onderwerp zou ik wat meer waarderen. Een grap mag overigens ook, maar daar lenen andere topic zich beter voor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beslag

Bericht door refo »

Beslag is net zo'n onduidelijk begrip als jaloersmakend. Het klinkt mooi maar het werkt op zichzelf niets uit.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Beslag

Bericht door Bogerman »

Beslag is toch dat te merken is dat de preek indruk maakte, dat mensen de boodschap niet alleen hoorden, maar ook de ernst ervan voelden?
Maar dat is niet zaligmakend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beslag

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Hier op het forum komen sommige nogal eens met dat er geen "beslag" meer is.
Wat is je vraag? Je poneert een aantal opmerkingen, maar waar dan het gesprek toe moet leiden, dat weet ik niet.

Kan je een voorbeeld geven van mensen die bepaalde indrukken voor zaligmakend houden?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Beslag

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Beslag doe je op brood, je hebt ook pannenkoekenbeslag.
Een inhoudelijke bijdrage aan het onderwerp zou ik wat meer waarderen. Een grap mag overigens ook, maar daar lenen andere topic zich beter voor.
Je weet hoe je de tekstkleur kunt veranderen? :nananere
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Beslag

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Beslag doe je op brood, je hebt ook pannenkoekenbeslag.
Een inhoudelijke bijdrage aan het onderwerp zou ik wat meer waarderen. Een grap mag overigens ook, maar daar lenen andere topic zich beter voor.
Je weet hoe je de tekstkleur kunt veranderen? :nananere
Hij zei het als medeforummer, dat is ook nog de mogelijkheid :haha
En ik zei iets dat niet tegen de forumregels is dus :langue
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beslag

Bericht door Hendrikus »

Het past in de hang naar het bijzondere, in de hang naar het mystieke. Dat sommige mensen daar bijzonder aan gehecht zijn, is genoegzaam bekend en blijkt ook hier op het forum van tijd tot tijd. Weerklank der bergen, hoor je soms ook zeggen. Het lijkt me niet zonder gevaar om aan zulk soort ongrijpbaarheden veel betekenis toe te kennen.

Maar ja, als je dat hardop zegt, word je weer een vijand van de bevindelijke waarheid genoemd...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beslag

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:Het past in de hang naar het bijzondere, in de hang naar het mystieke. Dat sommige mensen daar bijzonder aan gehecht zijn, is genoegzaam bekend en blijkt ook hier op het forum van tijd tot tijd. Weerklank der bergen, hoor je soms ook zeggen. Het lijkt me niet zonder gevaar om aan zulk soort ongrijpbaarheden veel betekenis toe te kennen.

Maar ja, als je dat hardop zegt, word je weer een vijand van de bevindelijke waarheid genoemd...
Het is ontzettend lastig om goed te onderscheiden tussen bevindelijke waarheden en een bijzondere, mystieke variant. Zeker sinds we enkele eeuwen onze geestelijke ervaring in de emoties situeren. Dus ik zou daar dan niet direct de staf over breken.

Kan je de uitdrukking 'weerklank der bergen' toelichten? Waar komt die vandaan en in welke context wordt dat gebruikt?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beslag

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:Het past in de hang naar het bijzondere, in de hang naar het mystieke. Dat sommige mensen daar bijzonder aan gehecht zijn, is genoegzaam bekend en blijkt ook hier op het forum van tijd tot tijd. Weerklank der bergen, hoor je soms ook zeggen. Het lijkt me niet zonder gevaar om aan zulk soort ongrijpbaarheden veel betekenis toe te kennen.

Maar ja, als je dat hardop zegt, word je weer een vijand van de bevindelijke waarheid genoemd...
Het is ontzettend lastig om goed te onderscheiden tussen bevindelijke waarheden en een bijzondere, mystieke variant. Zeker sinds we enkele eeuwen onze geestelijke ervaring in de emoties situeren. Dus ik zou daar dan niet direct de staf over breken.

Kan je de uitdrukking 'weerklank der bergen' toelichten? Waar komt die vandaan en in welke context wordt dat gebruikt?
Je hoort het (in bepaalde kringen) predikanten wel eens bidden, "och mocht er maar weerklank der bergen zijn", of er wordt na een dienst gezegd dat er echt weerklank der bergen was. En dan bedoelen ze hetzelfde als "er was echt beslag".

Zie ook https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 3a58a20405
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beslag

Bericht door Henk J »

Een predikant merkt het vast als zijn toehoorders geboeid aan het luisteren zijn of als er weinig aandacht is. Is er veel aandacht dan legt de prediking beslag op de toehoorders. Beetje een ouderwetse term maar zo interpreteer ik het. Of zijn er andere visies?
Plaats reactie