Beslag

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beslag

Bericht door Mannetje »

Henk J schreef:Een predikant merkt het vast als zijn toehoorders geboeid aan het luisteren zijn of als er weinig aandacht is. Is er veel aandacht dan legt de prediking beslag op de toehoorders. Beetje een ouderwetse term maar zo interpreteer ik het. Of zijn er andere visies?
Dit lijkt me helemaal juist.
Maar wat kun je vervolgens hieruit afleiden? Dat de aandacht goed was. Maar meer? Ik ben er heel huiverig voor. En natuurlijk kan het een keer gebeuren dat de prediker merkt en weet dat er werkelijk wonderen gebeuren tijdens de preek. Maar het bijzondere moet bijzonder blijven en geen norm.

Ik moet denken aan het volgende, de naam weet ik niet meer, maar het verhaal nog wel, over een predikant die eens voor een uitzending via de kerktelefoon had gesproken. Hij had gevoeld hoeveel afname er was. Prachtig gewoon. Totdat bleek dat de techniek gefaald had en niemand had geluisterd.
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beslag

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat verhaaltje kun je misschien wel 10 keer terug vinden op het forum.

Volgens mij was het in een bejaardentehuis.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beslag

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:
Henk J schreef:Een predikant merkt het vast als zijn toehoorders geboeid aan het luisteren zijn of als er weinig aandacht is. Is er veel aandacht dan legt de prediking beslag op de toehoorders. Beetje een ouderwetse term maar zo interpreteer ik het. Of zijn er andere visies?
Dit lijkt me helemaal juist.
Maar wat kun je vervolgens hieruit afleiden? Dat de aandacht goed was. Maar meer? Ik ben er heel huiverig voor. En natuurlijk kan het een keer gebeuren dat de prediker merkt en weet dat er werkelijk wonderen gebeuren tijdens de preek. Maar het bijzondere moet bijzonder blijven en geen norm.

Ik moet denken aan het volgende, de naam weet ik niet meer, maar het verhaal nog wel, over een predikant die eens voor een uitzending via de kerktelefoon had gesproken. Hij had gevoeld hoeveel afname er was. Prachtig gewoon. Totdat bleek dat de techniek gefaald had en niemand had geluisterd.
Klopt ja; ik weet wie die predikant is.
Beslag is als een spreker goed contact heeft met zijn hoorders, niet meer en niet minder.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Beslag

Bericht door KDD »

Hendrikus schreef:Het past in de hang naar het bijzondere, in de hang naar het mystieke. Dat sommige mensen daar bijzonder aan gehecht zijn, is genoegzaam bekend en blijkt ook hier op het forum van tijd tot tijd. Weerklank der bergen, hoor je soms ook zeggen. Het lijkt me niet zonder gevaar om aan zulk soort ongrijpbaarheden veel betekenis toe te kennen.

Maar ja, als je dat hardop zegt, word je weer een vijand van de bevindelijke waarheid genoemd...
Ik heb wel eens de uitsprak 'weerklank in het hart' gehoord en begrijpt wat dat is. Maar wat wordt er bedoeld met 'weerklank in de bergen'?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Beslag

Bericht door KDD »

Volgens mij is er beslag wanneer de gemeente onder de indruk is van de ernst van het leven.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beslag

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het is ontzettend lastig om goed te onderscheiden tussen bevindelijke waarheden en een bijzondere, mystieke variant. Zeker sinds we enkele eeuwen onze geestelijke ervaring in de emoties situeren. Dus ik zou daar dan niet direct de staf over breken.
Je maakt onderscheid tussen bevinding en mystiek. Mijn stelling is dat bevinding hetzelfde is als mystiek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Het lijkt haast zo dat de meesten niet weten wat het is. Ik geloof ook zeker dat je dit moet meemaken om er iets van te kunnen zeggen.
Een preek kan zo ernstig zijn, als Gods Geest erin meekomt, en als er dan beslag wordt gelegd, dan zou op dát moment zelfs een godloochenaar erkennen: Dit is Gods Woord. Het is wel zo dat dit beslag bij velen spoedig wegebt. Maar we herinneren ons diensten, dat als de kerk uitging, niemand durfde te praten. Men was stil, en onder de indruk, gevoelende en beseffende dat God hier gesproken had. Een preek zal nooit beslag kunnen leggen als de Heilige Geest dat niet werkt. Het beslag komt dan wel over onbekeerden, zodat ook hierdoor alle verontschuldiging wordt weggenomen. Maar de mens wil er na de val niet te veel aan denken, en daarom ebt beslag vaak snel weg. Juist als er beslag wordt wordt gelegd op de ziel, is een mens gevoelig, en beseft dat God sprak.
Overigens is beslag, wat we bedoelen, wel iets anders dan alleen ernst. Hier komt een overtuiging bij dat God sprak.
Een Bijbels voorbeeld is wellicht het spreken van Jezus. Waar mensen verslagen werden over Zijn leer, en waar men zei dat Hij niet leerde als de Schriftgeleerden en de Farizeeën, maar dat Hij leerde als machthebbende. Toch kan een mens het ook tegenstaan. Maar dan gaat een mens wel een drempel over. We lezen dan later dat velen van Zijn discipelen niet meer met Hem wandelden, en ze zeiden: Deze rede is hard. Van toen aan wandelden vele van Zijn discipelen niet meer met Hem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beslag

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het is ontzettend lastig om goed te onderscheiden tussen bevindelijke waarheden en een bijzondere, mystieke variant. Zeker sinds we enkele eeuwen onze geestelijke ervaring in de emoties situeren. Dus ik zou daar dan niet direct de staf over breken.
Je maakt onderscheid tussen bevinding en mystiek. Mijn stelling is dat bevinding hetzelfde is als mystiek.
Dat is niet helemaal juist: bevinding is een vorm van mystiek; mystiek is veel breder en omvat ook elementen die in onze kring minder gewaardeerd worden.

Beslag zou je op zijn best kunnen definiëren als de uiterlijke vorm van bevinding. Maar veel van wat 'beslag' wordt genoemd, is gewoon dat de gemeente goed en lekker rustig zit te luisteren zonder friemelen, snoepen, en dat soort gedoe.
Vaak hoor je dat weekdiensten beslag leggen. Logisch: er zijn dan weinig kinderen die zitten te draaien of snoepjes zitten af te pellen, weinig jongeren die tegen hun zin naar de kerk gaan en daarom zitten te klieren, en juist veel ouderen die rustig luisteren en af een toe stilletjes een pepermuntje of mentosje in hun mond schuiven.

Het echte beslag (om het zo maar eens te noemen) merk je later pas; net zo als met tarwe: als het net gezaaid is, merk je niet of het vrucht gaat krijgen, dat zie je later pas.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het is ontzettend lastig om goed te onderscheiden tussen bevindelijke waarheden en een bijzondere, mystieke variant. Zeker sinds we enkele eeuwen onze geestelijke ervaring in de emoties situeren. Dus ik zou daar dan niet direct de staf over breken.
Je maakt onderscheid tussen bevinding en mystiek. Mijn stelling is dat bevinding hetzelfde is als mystiek.
Dat is niet helemaal juist: bevinding is een vorm van mystiek; mystiek is veel breder en omvat ook elementen die in onze kring minder gewaardeerd worden.

Beslag zou je op zijn best kunnen definiëren als de uiterlijke vorm van bevinding. Maar veel van wat 'beslag' wordt genoemd, is gewoon dat de gemeente goed en lekker rustig zit te luisteren zonder friemelen, snoepen, en dat soort gedoe.
Vaak hoor je dat weekdiensten beslag leggen. Logisch: er zijn dan weinig kinderen die zitten te draaien of snoepjes zitten af te pellen, weinig jongeren die tegen hun zin naar de kerk gaan en daarom zitten te klieren, en juist veel ouderen die rustig luisteren en af een toe stilletjes een pepermuntje of mentosje in hun mond schuiven.

Het echte beslag (om het zo maar eens te noemen) merk je later pas; net zo als met tarwe: als het net gezaaid is, merk je niet of het vrucht gaat krijgen, dat zie je later pas.
Bevinding is wat Gods volk leert, maar beslag komt ook over onbekeerden. Daar hoeft dus geen bevinding bij te zijn. Het kan ook slechts een overtuiging, en een overtuiging is geen overbuiging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beslag

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: Dat is niet helemaal juist: bevinding is een vorm van mystiek; mystiek is veel breder en omvat ook elementen die in onze kring minder gewaardeerd worden.

Beslag zou je op zijn best kunnen definiëren als de uiterlijke vorm van bevinding. Maar veel van wat 'beslag' wordt genoemd, is gewoon dat de gemeente goed en lekker rustig zit te luisteren zonder friemelen, snoepen, en dat soort gedoe.
Vaak hoor je dat weekdiensten beslag leggen. Logisch: er zijn dan weinig kinderen die zitten te draaien of snoepjes zitten af te pellen, weinig jongeren die tegen hun zin naar de kerk gaan en daarom zitten te klieren, en juist veel ouderen die rustig luisteren en af een toe stilletjes een pepermuntje of mentosje in hun mond schuiven.

Het echte beslag (om het zo maar eens te noemen) merk je later pas; net zo als met tarwe: als het net gezaaid is, merk je niet of het vrucht gaat krijgen, dat zie je later pas.
Nuchtere en rake omschrijving!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef: Dat is niet helemaal juist: bevinding is een vorm van mystiek; mystiek is veel breder en omvat ook elementen die in onze kring minder gewaardeerd worden.

Beslag zou je op zijn best kunnen definiëren als de uiterlijke vorm van bevinding. Maar veel van wat 'beslag' wordt genoemd, is gewoon dat de gemeente goed en lekker rustig zit te luisteren zonder friemelen, snoepen, en dat soort gedoe.
Vaak hoor je dat weekdiensten beslag leggen. Logisch: er zijn dan weinig kinderen die zitten te draaien of snoepjes zitten af te pellen, weinig jongeren die tegen hun zin naar de kerk gaan en daarom zitten te klieren, en juist veel ouderen die rustig luisteren en af een toe stilletjes een pepermuntje of mentosje in hun mond schuiven.

Het echte beslag (om het zo maar eens te noemen) merk je later pas; net zo als met tarwe: als het net gezaaid is, merk je niet of het vrucht gaat krijgen, dat zie je later pas.
Nuchtere en rake omschrijving!
Maar nu eerlijk, hebt u wat ik schreef ook niet eens ondervonden? Dat is de praktijk.

Over het spreken Gods kunnen we ook lezen in Job 33. Lees het maar eens met aandacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beslag

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Beslag zou je op zijn best kunnen definiëren als de uiterlijke vorm van bevinding..
Wat mij betreft dien je de inbreng van DIA hier dan wel in de verdisconteren. De gevallen waarin ik het begrip beslag op van toepassing acht, gaat echt wel uit boven een algehele concentratie, maar vormt ook een samenhang met de inhoud van het gesprokene. Daarmee zit je dus wel bij de kernvragen van het geloof en verder af van wat sociale waarnemingen.

Wat mij betreft moeten we de beoordeling hiervan ook niet laten domineren door de vergissingen die gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beslag

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:
Hendrikus schreef:Het past in de hang naar het bijzondere, in de hang naar het mystieke. Dat sommige mensen daar bijzonder aan gehecht zijn, is genoegzaam bekend en blijkt ook hier op het forum van tijd tot tijd. Weerklank der bergen, hoor je soms ook zeggen. Het lijkt me niet zonder gevaar om aan zulk soort ongrijpbaarheden veel betekenis toe te kennen.

Maar ja, als je dat hardop zegt, word je weer een vijand van de bevindelijke waarheid genoemd...
Ik heb wel eens de uitsprak 'weerklank in het hart' gehoord en begrijpt wat dat is. Maar wat wordt er bedoeld met 'weerklank in de bergen'?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 3a58a20405
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beslag

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Dat is niet helemaal juist: bevinding is een vorm van mystiek; mystiek is veel breder en omvat ook elementen die in onze kring minder gewaardeerd worden.

Beslag zou je op zijn best kunnen definiëren als de uiterlijke vorm van bevinding. Maar veel van wat 'beslag' wordt genoemd, is gewoon dat de gemeente goed en lekker rustig zit te luisteren zonder friemelen, snoepen, en dat soort gedoe.
Vaak hoor je dat weekdiensten beslag leggen. Logisch: er zijn dan weinig kinderen die zitten te draaien of snoepjes zitten af te pellen, weinig jongeren die tegen hun zin naar de kerk gaan en daarom zitten te klieren, en juist veel ouderen die rustig luisteren en af een toe stilletjes een pepermuntje of mentosje in hun mond schuiven.

Het echte beslag (om het zo maar eens te noemen) merk je later pas; net zo als met tarwe: als het net gezaaid is, merk je niet of het vrucht gaat krijgen, dat zie je later pas.
Niet eens. In de Bijbel kun je lezen dat de mensen 'verslagen waren' over de leer die Jezus bracht. Ik denk dat dat bedoeld wordt met 'beslag'. Ik maak het helaas maar weinig meer mee.
'Weerklank der bergen' gaat dieper, zie mijn vorige post.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beslag

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:Niet eens. In de Bijbel kun je lezen dat de mensen 'verslagen waren' over de leer die Jezus bracht. Ik denk dat dat bedoeld wordt met 'beslag'. Ik maak het helaas maar weinig meer mee.
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Als er in de Bijbel staat dat de mensen verslagen waren, geeft de Heilige Geest dat door de Bijbelschrijver aan.
Als iemand zegt dat een preek beslag legt, dan is dat gewoon de waarneming van iemand die weinig gefriemel in de kerk waarnam tijden de preek.
Dat kan je niet op één lijn stellen; zelfs het woord is al verschillend. Ten eerste omdat niemand het hart kan aanzien. En ten tweede omdat de vrucht in de praktijk anders uitwijst.
Plaats reactie