Beslag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef:
Posthoorn schreef:Jij denkt nu aan Hand. 2. Maar woord komt veel vaker voor, bijv. in Matth. 19:25, Matth. 22:33. En dan betekent het dat niet. Het is idd. misschien niet helemaal 1 op 1 over te zetten, maar de strekking is toch dat er iets 'gebeurt' met de luisteraars, wat niet altijd zaligmakend hoeft te zijn.
Ter aanvulling: In de grondtaal worden voor 'verslagen zijn' idd verschillende woorden gebruikt:
Hand. 2: kata-nussō betekent ‘diep steken of treffen’.
Matt. 19 en 22: ek-plēssō betekent ‘(er)uit slaan’. In het NT komt ek-plēssō alleen voor in de overdrachtelijke zin ‘uit het veld slaan’

De oorspronkelijke vraag (naast een aantal algemene opmerkingen) was:
Er kan wel uiterlijk beslag zijn, maar is dat een "garantie" voor zegen onder de prediking?
Ik vermoed dat de term 'beslag' niet uit de Bijbel, maar uit het gezelschapsleven komt. Het geeft woorden aan wat je met elkaar ervaart. Dit kan iets heel moois zijn, maar is in mijn ogen niet zaligmakend. Hoe vaak zal het niet gebeuren dat een predikant op maandagochtend tot zijn Zender zucht dat hij aan niets merkte dat de boodschap landde (geen beslag), maar dat de Geest wel degelijk aan het werk was! Het zal vast ook andersom kunnen zijn. Dus wat mij betreft: het gevoel van beslag is fijn, mooi, prettig om onderling over te praten, maar de Geest kan zonder dat we dat gevoel hebben veel mooiere dingen hebben gedaan. Ik laat me in de eeuwigheid graag verrassen door de vrucht daarvan!
Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend. Ik merk wel op, dat we in deze tijd het gezelschapsleven niet meer zo mogen. Dan wordt het al snel verdacht. En als we naar onze tijd kijken kan ik er wat begrijpen. Er worden zelfs gezelschapsdagen gehouden. Maar dat is niet het gezelschapsleven van vroeger. Dat was niet verdacht, maar tot opbouw in het allerheiligst geloof. Nu weet ook wel, dat waar God Zijn Kerk bouwt, de tegenstander er een kapel naast bouwt. We hebben natuurlijk wel acht te geven dat een gezegde niet te pas en te onpas wordt gebruikt, of ook om het bij voorbaat verachtelijk af te doen als gezelschapstaal. Er zijn van die uitspraken uit het gezelschapsleven die niet treffender kunnen worden verwoord dan zo. Onderzoekt ook hierin de Schriften. Want wat naar het Woord niet is, dat heeft geen dageraad.
Als het goed ligt en en leven is, dan is het goed om elkaar te stichten. Stichten is een oud woord voor opbouwen. Bouwt uzelf in het allerheiligst geloof. Dat was het doel van de gezelschappen. En als het recht ligt zoekt het leven het leven. Het leven kan niet leven tussen de dood.
Zie de brief van Judas, de verzen 20 en in de context de verzen 17-23

https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... hf=1&ind=3
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beslag

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend.
Zoals Posthoorn al eerder opmerkte is het zo dat 'beslag' niet zaligmakend hoeft te zijn. Het is daarom allicht beter om gewoon van 'indruk' te spreken ipv een verouderd woord dat blijkbaar niet meer begrepen wordt en daarom verschillend wordt ingevuld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beslag

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend.
Ik houd niet zo van dat nabijkomende werk.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beslag

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef: Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend. Ik merk wel op, dat we in deze tijd het gezelschapsleven niet meer zo mogen. Dan wordt het al snel verdacht. En als we naar onze tijd kijken kan ik er wat begrijpen. Er worden zelfs gezelschapsdagen gehouden. Maar dat is niet het gezelschapsleven van vroeger. Dat was niet verdacht, maar tot opbouw in het allerheiligst geloof. Nu weet ook wel, dat waar God Zijn Kerk bouwt, de tegenstander er een kapel naast bouwt. We hebben natuurlijk wel acht te geven dat een gezegde niet te pas en te onpas wordt gebruikt, of ook om het bij voorbaat verachtelijk af te doen als gezelschapstaal. Er zijn van die uitspraken uit het gezelschapsleven die niet treffender kunnen worden verwoord dan zo. Onderzoekt ook hierin de Schriften. Want wat naar het Woord niet is, dat heeft geen dageraad.
Als het goed ligt en en leven is, dan is het goed om elkaar te stichten. Stichten is een oud woord voor opbouwen. Bouwt uzelf in het allerheiligst geloof. Dat was het doel van de gezelschappen. En als het recht ligt zoekt het leven het leven. Het leven kan niet leven tussen de dood.
Zie de brief van Judas, de verzen 20 en in de context de verzen 17-23

https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... hf=1&ind=3
Ik snap de connectie tussen beslag en een gezelschap niet erg. Kan je dat uitleggen?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beslag

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:
Ararat schreef:(...) Ik vermoed dat de term 'beslag' niet uit de Bijbel, maar uit het gezelschapsleven komt. Het geeft woorden aan wat je met elkaar ervaart. Dit kan iets heel moois zijn, maar is in mijn ogen niet zaligmakend. Hoe vaak zal het niet gebeuren dat een predikant op maandagochtend tot zijn Zender zucht dat hij aan niets merkte dat de boodschap landde (geen beslag), maar dat de Geest wel degelijk aan het werk was! Het zal vast ook andersom kunnen zijn. Dus wat mij betreft: het gevoel van beslag is fijn, mooi, prettig om onderling over te praten, maar de Geest kan zonder dat we dat gevoel hebben veel mooiere dingen hebben gedaan. Ik laat me in de eeuwigheid graag verrassen door de vrucht daarvan!
Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend. Ik merk wel op, dat we in deze tijd het gezelschapsleven niet meer zo mogen. Dan wordt het al snel verdacht. En als we naar onze tijd kijken kan ik er wat begrijpen. Er worden zelfs gezelschapsdagen gehouden. Maar dat is niet het gezelschapsleven van vroeger. Dat was niet verdacht, maar tot opbouw in het allerheiligst geloof. Nu weet ook wel, dat waar God Zijn Kerk bouwt, de tegenstander er een kapel naast bouwt. We hebben natuurlijk wel acht te geven dat een gezegde niet te pas en te onpas wordt gebruikt, of ook om het bij voorbaat verachtelijk af te doen als gezelschapstaal. Er zijn van die uitspraken uit het gezelschapsleven die niet treffender kunnen worden verwoord dan zo. Onderzoekt ook hierin de Schriften. Want wat naar het Woord niet is, dat heeft geen dageraad.
Als het goed ligt en en leven is, dan is het goed om elkaar te stichten. Stichten is een oud woord voor opbouwen. Bouwt uzelf in het allerheiligst geloof. Dat was het doel van de gezelschappen. En als het recht ligt zoekt het leven het leven. Het leven kan niet leven tussen de dood.
Zie de brief van Judas, de verzen 20 en in de context de verzen 17-23

https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... hf=1&ind=3
Nou Dia, bedankt voor je uitleg, het is helder, al klinkt het mij vooral weemoedig en niet persé blijmoedig in de oren.
Ik weet eigenlijk niet goed waarom je deze uitleg geeft. Lees namelijk het dikgedrukte deel van mij bijdrage nog eens en merk op dat ik op geen enkele manier gezelschappen wegzet als iets negatiefs. Integendeel! Ik denk dat ik ook deelneem aan een gezelschap. Ik noem het alleen Bijbelkring. Kan het zijn dat je het woordeken gezelschapsleven las en de rest invulde voor een ander?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef: Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend. Ik merk wel op, dat we in deze tijd het gezelschapsleven niet meer zo mogen. Dan wordt het al snel verdacht. En als we naar onze tijd kijken kan ik er wat begrijpen. Er worden zelfs gezelschapsdagen gehouden. Maar dat is niet het gezelschapsleven van vroeger. Dat was niet verdacht, maar tot opbouw in het allerheiligst geloof. Nu weet ook wel, dat waar God Zijn Kerk bouwt, de tegenstander er een kapel naast bouwt. We hebben natuurlijk wel acht te geven dat een gezegde niet te pas en te onpas wordt gebruikt, of ook om het bij voorbaat verachtelijk af te doen als gezelschapstaal. Er zijn van die uitspraken uit het gezelschapsleven die niet treffender kunnen worden verwoord dan zo. Onderzoekt ook hierin de Schriften. Want wat naar het Woord niet is, dat heeft geen dageraad.
Als het goed ligt en en leven is, dan is het goed om elkaar te stichten. Stichten is een oud woord voor opbouwen. Bouwt uzelf in het allerheiligst geloof. Dat was het doel van de gezelschappen. En als het recht ligt zoekt het leven het leven. Het leven kan niet leven tussen de dood.
Zie de brief van Judas, de verzen 20 en in de context de verzen 17-23

https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... hf=1&ind=3
Ik snap de connectie tussen beslag en een gezelschap niet erg. Kan je dat uitleggen?
Ik zie dat ook niet, en leg het verband ook niet, maar ik reageer op hetgeen ik quootte (hoe schrijf je dan in goed Nederlands?)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef:
-DIA- schreef:
Ararat schreef:(...) Ik vermoed dat de term 'beslag' niet uit de Bijbel, maar uit het gezelschapsleven komt. Het geeft woorden aan wat je met elkaar ervaart. Dit kan iets heel moois zijn, maar is in mijn ogen niet zaligmakend. Hoe vaak zal het niet gebeuren dat een predikant op maandagochtend tot zijn Zender zucht dat hij aan niets merkte dat de boodschap landde (geen beslag), maar dat de Geest wel degelijk aan het werk was! Het zal vast ook andersom kunnen zijn. Dus wat mij betreft: het gevoel van beslag is fijn, mooi, prettig om onderling over te praten, maar de Geest kan zonder dat we dat gevoel hebben veel mooiere dingen hebben gedaan. Ik laat me in de eeuwigheid graag verrassen door de vrucht daarvan!
Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend. Ik merk wel op, dat we in deze tijd het gezelschapsleven niet meer zo mogen. Dan wordt het al snel verdacht. En als we naar onze tijd kijken kan ik er wat begrijpen. Er worden zelfs gezelschapsdagen gehouden. Maar dat is niet het gezelschapsleven van vroeger. Dat was niet verdacht, maar tot opbouw in het allerheiligst geloof. Nu weet ook wel, dat waar God Zijn Kerk bouwt, de tegenstander er een kapel naast bouwt. We hebben natuurlijk wel acht te geven dat een gezegde niet te pas en te onpas wordt gebruikt, of ook om het bij voorbaat verachtelijk af te doen als gezelschapstaal. Er zijn van die uitspraken uit het gezelschapsleven die niet treffender kunnen worden verwoord dan zo. Onderzoekt ook hierin de Schriften. Want wat naar het Woord niet is, dat heeft geen dageraad.
Als het goed ligt en en leven is, dan is het goed om elkaar te stichten. Stichten is een oud woord voor opbouwen. Bouwt uzelf in het allerheiligst geloof. Dat was het doel van de gezelschappen. En als het recht ligt zoekt het leven het leven. Het leven kan niet leven tussen de dood.
Zie de brief van Judas, de verzen 20 en in de context de verzen 17-23

https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... hf=1&ind=3
Nou Dia, bedankt voor je uitleg, het is helder, al klinkt het mij vooral weemoedig en niet persé blijmoedig in de oren.
Ik weet eigenlijk niet goed waarom je deze uitleg geeft. Lees namelijk het dikgedrukte deel van mij bijdrage nog eens en merk op dat ik op geen enkele manier gezelschappen wegzet als iets negatiefs. Integendeel! Ik denk dat ik ook deelneem aan een gezelschap. Ik noem het alleen Bijbelkring. Kan het zijn dat je het woordeken gezelschapsleven las en de rest invulde voor een ander?
Het vetgedrukte ben ik ook wel met je eens. De rest ga ik niet op in en laat ik liggen anders wordt het te uitgebreid. Ik constateer wel dat in het algemeen het gezelschapsleven in een wat verdacht hokje wordt geplaatst. De vraag kan gesteld worden of de gezelschappen, met name van de 20 laatste jaren, daar niet zelf de aanleiding voor gaven... In ieder geval waren deze gezelschappen, zeker in onze buurt stichtend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Het woord beslag staat wellicht niet in de Bijbel, net als bv. voorzienigheid. Misschien is 'verslagen in het hart' wat nabijkomend.
Ik houd niet zo van dat nabijkomende werk.
Ik denk dat er velen (misschien onbewust) wel van houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Gisteren noemde ds. nog weer hoe er soms beslag ligt in een gemeente als het Woord wordt gesproken.
Dan is het muisstil in de kerk, niemand is afgeleid, en ieder is onder het beslag van wat gehoord wordt.
Maar de duivel, de trouwste kerkganger is er op uit om zo'n beslag weg te nemen. Dat kan dan zomaar ineens. Er gebeurt iets, iemand moet de kerk verlaten, een psalmboekje valt, een ambulance raast voorbij de kerk... En... weg is het beslag. Dat is dan ook niet weer te maken, maar de duivel heeft vele middelen om zulke momenten te verstoren en te verbreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beslag

Bericht door Mannetje »

Zeker kan er beslag liggen!

Echter, het is wel de vraag wat het uitwerkt! Want beslag alleen maakt niet zalig. Als de doornen en distelen weer opgroeien...

Hoe groot het ook is als er aandachtig geluisterd wordt, laat het geen graadmeter worden of er vrucht is.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beslag

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 17 jul 2023, 21:25 Gisteren noemde ds. nog weer hoe er soms beslag ligt in een gemeente als het Woord wordt gesproken.
Dan is het muisstil in de kerk, niemand is afgeleid, en ieder is onder het beslag van wat gehoord wordt.
Maar de duivel, de trouwste kerkganger is er op uit om zo'n beslag weg te nemen. Dat kan dan zomaar ineens. Er gebeurt iets, iemand moet de kerk verlaten, een psalmboekje valt, een ambulance raast voorbij de kerk... En... weg is het beslag. Dat is dan ook niet weer te maken, maar de duivel heeft vele middelen om zulke momenten te verstoren en te verbreken.
Als het beslag van de Heere is dan komt het weer terug of was het voldoende. Laten we het achteraan kijken. In de Bijbel lees je ook dat er beslag lag, maar later was het weer over.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: 17 jul 2023, 21:55
-DIA- schreef: 17 jul 2023, 21:25 Gisteren noemde ds. nog weer hoe er soms beslag ligt in een gemeente als het Woord wordt gesproken.
Dan is het muisstil in de kerk, niemand is afgeleid, en ieder is onder het beslag van wat gehoord wordt.
Maar de duivel, de trouwste kerkganger is er op uit om zo'n beslag weg te nemen. Dat kan dan zomaar ineens. Er gebeurt iets, iemand moet de kerk verlaten, een psalmboekje valt, een ambulance raast voorbij de kerk... En... weg is het beslag. Dat is dan ook niet weer te maken, maar de duivel heeft vele middelen om zulke momenten te verstoren en te verbreken.
Als het beslag van de Heere is dan komt het weer terug of was het voldoende. Laten we het achteraan kijken. In de Bijbel lees je ook dat er beslag lag, maar later was het weer over.
Het kan zo snel weer voorbij zijn... en nu moeten we ook niet in alles de schuld op de duivel werpen. Er hoeft maar iets te gebeuren en het is weg.
Maar daar is iets anders wat dieper gaar dan beslag, ook al is beslag van Boven, dat is nog niet genoeg. Ik denk, dat u dat wel zult begrijpen. Zoals ook Mannetje het al zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Beslag

Bericht door Psalm »

Ik vraag me altijd af waarom mensen het hebben over "beslag". Dat is toch niet normaal Nederlands? Je zou het beter "onder de indruk" kunnen noemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beslag

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 17 jul 2023, 23:06 Ik vraag me altijd af waarom mensen het hebben over "beslag". Dat is toch niet normaal Nederlands? Je zou het beter "onder de indruk" kunnen noemen.
Nee, dat is toch mijns inziens anders. Je kunt van heel veel onder de indruk zijn, maar die indruk is niet altijd van God. Beslag is een werk van de Heilige Geest, een algemeen werk, dat wel, maar heel anders als gewoon ergens van onder de indruk zijn, van een mooie rede of wat ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beslag

Bericht door Job »

Psalm schreef: 17 jul 2023, 23:06 Ik vraag me altijd af waarom mensen het hebben over "beslag". Dat is toch niet normaal Nederlands? Je zou het beter "onder de indruk" kunnen noemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Komt van: in beslag genomen, denk ik.
Plaats reactie