Schepping in 6 dagen.

Het ontstaan van de schepping

Peiling eindigde op 09 jan 2022, 22:13

Is gebeurd in 6x 24 uur
25
52%
Is gebeurd in 6 dagen (van niet 24 uur)
6
13%
Is een combinatie van schepping en evolutie
5
10%
Is gebeurd door evolutie
2
4%
Weet ik niet.
10
21%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Herman »

merel schreef:Niet in de ( beschermde ) omgeving waar zij kerkten en naar school gingen. Beiden hadden belijdenis gedaan op hun 18e. Hij is tijdens zijn promotieonderzoek scheikunde afgehaakt. Zij probeerde hem van het tegendeel te overtuigen door allerlei boeken over dit onderwerp te lezen en met hem hierover te discussiëren. Zij is hierin vastgelopen en inmiddels afgehaakt. Ik heb hier veel met hen overgestoken. Zij gaven meerdere malen expliciet aan dat dit onderwerp de trigger is geweest om alles over boord te doen.

Het gaat mij niet specifiek om hun situatie, maar het laat m.i. wel zien dat het een onderwerp is dat ook besproken moet worden.
Ik hoop eerlijk te communiceren, maar het is tamelijk bizar dat je op enig moment openbare belijdenis van het geloof aflegt, om daar enkele jaren geheel van terug te komen. Dus ik zou oorzaken in een geheel andere richting zoeken, die te maken hebben met de kern van het belijden van het geloof en dat belijden consequenties heeft. En minder in het gegeven dat er geen ruimte voor discussie is. Afhaken doe je niet bij gebrek aan discussie, maar bij gebrek aan erkenning. En dat laatste is natuurlijk een lastig punt in behoudende gemeenschappen omdat de evolutietheorie daar (vanzelf) geen gezag heeft.
Overigens noem je het nu een trigger. Dat is wat anders als de motiverende reden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door merel »

Trigger, motiverende reden, aanleiding; geef het beestje een naam. Doordat zij ineens op de universiteit te maken kregen met andere visies, kwam bij hen alles op losse schroeven te staan.

Ik ben het helemaal met je eens dat het verbazingwekkend is. Ik vond ' hem' altijd al wat minder geïnteresseerd in geloof, maar van mijn vriendin vond ik het verbazingwekkend. Zij ging tijdens opgravingen ook altijd in het buitenland naar plaatselijke kerken.
Laatst gewijzigd door merel op 05 jan 2022, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door DDD »

Laten we maar niet te hard oordelen. Het is louter genade als wij het geloof behouden.

Met een conclusie-ongeloof heb ik al helemaal niets. Misschien is dat nog wel storender dan een conclusiegeloof.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat het zeker in wetenschapskringen of onderwijs best voor studenten moeilijk is om bij het eenvoudige geloof te blijven. Wetenschap kenmerkt zich onder andere door het hoe en waarom te willen verklaren. We mogen best oog hebben voor onze kinderen die als student op een universiteit in een seculiere omgeving verkeren. Er kan sterk geschud worden aan de boom. Afhaken ligt op de loer, heeft ervaring geleerd.

Daarom: leer te geloven (het zeker weten wat we niet kunnen bewijzen) dat wat God heeft geopenbaard genoeg is om te weten. Daar is een bij voorkeur een levend geloof voor nodig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef:Ik denk dat het zeker in wetenschapskringen of onderwijs best voor studenten moeilijk is om bij het eenvoudige geloof te blijven. Wetenschap kenmerkt zich onder andere door het hoe en waarom te willen verklaren. We mogen best oog hebben voor onze kinderen die als student op een universiteit in een seculiere omgeving verkeren. Er kan sterk geschud worden aan de boom. Afhaken ligt op de loer, heeft ervaring geleerd.

Daarom: leer te geloven (het zeker weten wat we niet kunnen bewijzen) dat wat God heeft geopenbaard genoeg is om te weten. Daar is een bij voorkeur een levend geloof voor nodig.
Staande te blijven kan altijd alleen door Gods genade. Van onze kant, is daar een levend geloof voor nodig, laat dat “bij voorkeur” maar weg.

Ik weet wel dat de Heere ook de genade van het staande blijven kan geven aan iemand met alleen een historisch geloof, maar daar mogen wij zeker niet mee rekenen.

Met een levend geloof mag je weten dat de Heere je staande houdt. Wij geloven in de volharding der heiligen, toch? Zonder waar geloof zijn we dood in zonden en misdaden en is er (van onze kant gezien) geen enkele reden om te hopen dat je staande kan blijven in de dag der verzoeking.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Maanenschijn »

TSD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik denk dat het zeker in wetenschapskringen of onderwijs best voor studenten moeilijk is om bij het eenvoudige geloof te blijven. Wetenschap kenmerkt zich onder andere door het hoe en waarom te willen verklaren. We mogen best oog hebben voor onze kinderen die als student op een universiteit in een seculiere omgeving verkeren. Er kan sterk geschud worden aan de boom. Afhaken ligt op de loer, heeft ervaring geleerd.

Daarom: leer te geloven (het zeker weten wat we niet kunnen bewijzen) dat wat God heeft geopenbaard genoeg is om te weten. Daar is een bij voorkeur een levend geloof voor nodig.
Staande te blijven kan altijd alleen door Gods genade. Van onze kant, is daar een levend geloof voor nodig, laat dat “bij voorkeur” maar weg.

Ik weet wel dat de Heere ook de genade van het staande blijven kan geven aan iemand met alleen een historisch geloof, maar daar mogen wij zeker niet mee rekenen.

Met een levend geloof mag je weten dat de Heere je staande houdt. Wij geloven in de volharding der heiligen, toch? Zonder waar geloof zijn we dood in zonden en misdaden en is er (van onze kant gezien) geen enkele reden om te hopen dat je staande kan blijven in de dag der verzoeking.
Ik denk dat we het erg eens zijn, ik zie jouw bijdrage als een wat nadere uitwerking. Toch moeten we het historisch of klein geloof in de dagelijkse levenswandel niet klein achten. Maar zeer eens: een levend geloof is nodig voor tijd en eeuwigheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef:
TSD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik denk dat het zeker in wetenschapskringen of onderwijs best voor studenten moeilijk is om bij het eenvoudige geloof te blijven. Wetenschap kenmerkt zich onder andere door het hoe en waarom te willen verklaren. We mogen best oog hebben voor onze kinderen die als student op een universiteit in een seculiere omgeving verkeren. Er kan sterk geschud worden aan de boom. Afhaken ligt op de loer, heeft ervaring geleerd.

Daarom: leer te geloven (het zeker weten wat we niet kunnen bewijzen) dat wat God heeft geopenbaard genoeg is om te weten. Daar is een bij voorkeur een levend geloof voor nodig.
Staande te blijven kan altijd alleen door Gods genade. Van onze kant, is daar een levend geloof voor nodig, laat dat “bij voorkeur” maar weg.

Ik weet wel dat de Heere ook de genade van het staande blijven kan geven aan iemand met alleen een historisch geloof, maar daar mogen wij zeker niet mee rekenen.

Met een levend geloof mag je weten dat de Heere je staande houdt. Wij geloven in de volharding der heiligen, toch? Zonder waar geloof zijn we dood in zonden en misdaden en is er (van onze kant gezien) geen enkele reden om te hopen dat je staande kan blijven in de dag der verzoeking.
Ik denk dat we het erg eens zijn, ik zie jouw bijdrage als een wat nadere uitwerking. Toch moeten we het historisch of klein geloof in de dagelijkse levenswandel niet klein achten. Maar zeer eens: een levend geloof is nodig voor tijd en eeuwigheid.
Klein geloof acht ik zeker niet klein, omdat het een vorm van waar geloof is.

Uiterlijk vasthouden aan de Bijbelse waarheid is ook zeker niet klein te achten. Echter, dat geloof is, ook als basis om staande te kunnen blijven tegen de verzoekingen vanuit de vragen van wetenschap, veel te dun, daarom sloeg ik aan op de woorden “bij voorkeur”, het kwam op mij wat vrijblijvend over.

Ik denk dat het gevaarlijk is om geestelijk doden (want dat ben je toch, met een historisch geloof?) “aan het werk te zetten” (“leer te geloven dat”) zonder de absolute noodzaak van de wedergeboorte te benadrukken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Ambtenaar »

Gian schreef:
Ik vind je reactie overdreven. Men is met de bronvermeldingen slordig geweest, dat is later verbeterd. Over 'vol met fouten' lees ik niets. Natuurlijk, inhoudelijke kritiek is er, en dat is goed. Je typering deel ik geenzins. Welk boek van Paul zou beter zijn?
De titel van het boek is: Oorspronkelijk. Zie hier: https://www.debanier.nl/oorspronkelijk

Ik zou ook een boek van Gijsbert van den Brink willen aanbevelen. Dat gaat over relatie tussen geloof en wetenschap. Het heet: Onderzoek alle dingen. Zie hier: https://www.hertog.nl/artikel/978904353 ... %20dingen/
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Charles »

De discussie of schepping of evolutie heeft bijna iets komieks. Wel geloven in God maar niet in dat hij de aarde in zes dagen kan scheppen. Of misschien wel kan, maar niet heeft gedaan gezien de wetenschappelijke bewijzen. Ondanks wat Hij er zelf over heeft gezegd. Dat wordt nog wat op de oordeelsdag, gaat miljoenen jaren duren.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
Ik zou ook een boek van Gijsbert van den Brink willen aanbevelen. Dat gaat over relatie tussen geloof en wetenschap. Het heet: Onderzoek alle dingen. Zie hier: https://www.hertog.nl/artikel/978904353 ... %20dingen/
Ik vraag me af of Gijsbert van den Brink wel zo verstandig is om aan te bevelen. Ik zou zijn boeken juist niet aanbevelen.
https://cip.nl/63650-gijsbert-van-den-b ... nazaat-aap
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door parsifal »

Hoopvol schreef:
Ambtenaar schreef:
Ik zou ook een boek van Gijsbert van den Brink willen aanbevelen. Dat gaat over relatie tussen geloof en wetenschap. Het heet: Onderzoek alle dingen. Zie hier: https://www.hertog.nl/artikel/978904353 ... %20dingen/
Ik vraag me af of Gijsbert van den Brink wel zo verstandig is om aan te bevelen. Ik zou zijn boeken juist niet aanbevelen.
https://cip.nl/63650-gijsbert-van-den-b ... nazaat-aap
Het lijkt me zeker zinnig om ook de boeken van degenen waar je het niet mee eens bent te lezen. Het is wel zo eerlijk als je recht wilt doen aan degenen die je bestrijdt (of wegzet als dwaal-leraar).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Hoopvol »

parsifal schreef:
Hoopvol schreef:
Ambtenaar schreef:
Ik zou ook een boek van Gijsbert van den Brink willen aanbevelen. Dat gaat over relatie tussen geloof en wetenschap. Het heet: Onderzoek alle dingen. Zie hier: https://www.hertog.nl/artikel/978904353 ... %20dingen/
Ik vraag me af of Gijsbert van den Brink wel zo verstandig is om aan te bevelen. Ik zou zijn boeken juist niet aanbevelen.
https://cip.nl/63650-gijsbert-van-den-b ... nazaat-aap
Het lijkt me zeker zinnig om ook de boeken van degenen waar je het niet mee eens bent te lezen. Het is wel zo eerlijk als je recht wilt doen aan degenen die je bestrijdt (of wegzet als dwaal-leraar).
Zeker kan dat zinnig zijn.
Maar wat jij zegt is iets anders als een boek aanbevelen. Ambtenaar beveelt een boek aan van een theoloog die het niet erg nauw neemt met de Bijbel. Ik hou niet zo van dat geflirt met de wetenschap waarbij compromissen moeten worden gesloten. Die compromissen worden doorgaans niet gesloten bij de wetenschap maar bij Gods Woord.
En bij Gods Woord wil ik het graag houden want Gods Woord is het enige richtsnoer en als je aan Gods Woord gaat sleutelen dan is het einde zoek.
Maar het Woord des HEEREN blijft in der eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Zeker kan dat zinnig zijn.
Maar wat jij zegt is iets anders als een boek aanbevelen. Ambtenaar beveelt een boek aan van een theoloog die het niet erg nauw neemt met de Bijbel. Ik hou niet zo van dat geflirt met de wetenschap waarbij compromissen moeten worden gesloten. Die compromissen worden doorgaans niet gesloten bij de wetenschap maar bij Gods Woord. En bij Gods Woord wil ik het graag houden want Gods Woord is het enige richtsnoer en als je aan Gods Woord gaat sleutelen dan is het einde zoek. Maar het Woord des HEEREN blijft in der eeuwigheid.
Hoezo kom je er nu weer bij dat Van den Brink de Bijbel niet serieus neemt. Heb je zijn recente werk over evolutie en schepping en de verhouding tussen wetenschap en geloof gelezen?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Zeker kan dat zinnig zijn.
Maar wat jij zegt is iets anders als een boek aanbevelen. Ambtenaar beveelt een boek aan van een theoloog die het niet erg nauw neemt met de Bijbel. Ik hou niet zo van dat geflirt met de wetenschap waarbij compromissen moeten worden gesloten. Die compromissen worden doorgaans niet gesloten bij de wetenschap maar bij Gods Woord. En bij Gods Woord wil ik het graag houden want Gods Woord is het enige richtsnoer en als je aan Gods Woord gaat sleutelen dan is het einde zoek. Maar het Woord des HEEREN blijft in der eeuwigheid.
Hoezo kom je er nu weer bij dat Van den Brink de Bijbel niet serieus neemt. Heb je zijn recente werk over evolutie en schepping en de verhouding tussen wetenschap en geloof gelezen?
Omdat ik diverse dingen van hem gelezen heb. Zijn recente werk heb ik niet gelezen.
Hoe ik er bij kom? Het makkelijkste voorbeeld is even googlen:
Op CIP staat een interview met hem:
CIP schreef:U houdt vast aan een ‘historische Adam’ en een ‘historische zondeval’?
“Ja. Daarbij suggereer ik overigens wel dat Adam en Eva geen twee afzonderlijk levende individuen waren, maar meer een soort stamhoofden.”

Zij waren volgens u niet alleen?
“Adam en Eva moeten volgens mij gesitueerd worden aan het begin van het menselijk geslacht zoals we dat nu kennen. Ook volgens de eerste hoofdstukken van de Bijbel is het trouwens zo dat er meer mensen moeten zijn geweest op aarde.

Waar leidt u dit uit af?
In Genesis 4 lees je bijvoorbeeld dat Kaïn een stad bouwt, en bang is voor ‘al wie’ hem iets zou kunnen aandoen. Daar schemert al het besef door: Adam en Eva zijn weliswaar degenen met wie alles staat of valt, maar zij waren niet de enigen op aarde. Wel blijft, ook als je de evolutietheorie aanvaardt, staan dat de menselijke dood een straf is op de zonde van Adam en Eva, al was de dood er al voordat de mens op aarde verscheen.
En zo zijn er meerdere voorbeelden te vinden.
Ik hou het liever bij Hebreeën 11:
Hebreeën 11 schreef:Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.
Plaats reactie