Religieuze gevoelens

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Geen Google-resultaten gevonden voor "Daarvoor moeten wij er met al ons verstand wel tussenuit".

Geen Google-resultaten gevonden voor "Daarvoor moeten wij er met ons verstand wel tussenuit".

Geen Google-resultaten gevonden voor "Daarvoor moeten wij er met ons verstand tussenuit".

Ook geen resultaten gevonden voor "Wij moeten er met ons verstand tussenuit".

Wat is nu precies de staande uitdrukking waar je naar verwijst?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Herman »

Als ik in de tuin zoek kom ik er ook niet.

Zoek eens in digibron en vervang verstand voor mens.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Digibron valt toch ook onder google? Maar ik vind dat je de zaken omdraait. Jij beweert dat iets een staande uitdrukking is. Ik betwijfel dat. Ik zou er wel een voorbeeld van willen zien.

Het weglaten van het woord verstand is natuurlijk niet aan de orde, want dat was precies mijn onderwerp van commentaar. Op zo'n manier kun je van een tekst wel alles maken, maar dat is mijns inziens geen redelijke interpretatiemethode meer.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Forummer »

Als én je gevoel, én je verstand niet mee tellen, wordt geloven wel erg moeilijk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Herman »

Het gaat niet om geloven, maar om de wedergeboorte.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Herman schreef:Daarom juist. Hoe krijg je van een verduisterd verstand een geheiligd verstand? Door de wedergeboorte. Dat is geen zaak die buiten het verstand omgaat, maar dat gaat wel gepaard met de erkenning dat ik de wedergeboorte met mijn menselijke verstand niet kan bewerken. Die doet dus als werkende oorzaak niet mee. Precies zo kan je de zin opvatten.
Ik begrijp niet hoe je de zin zo kunt opvatten. De zin staat toch gewoon in een verband.
Je negeerde het verband volledig. Lees de eerste drie zinnen van de post van DIA nog eens over. Daar zegt hij (in andere woorden weliswaar, maar toch heel duidelijk) dat het verstand verlicht moet worden. Je schiet alleen op één zin die je uit de context haalt.
DIA schreef:We hebben Licht nodig. Van nature hebben we dat niet. Daarom zendt God (tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil) Zijn dienstknechten, die Hij wil gebruiken, als het Hem behaagd, onze blinde zielsogen te openen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Het gaat niet om geloven, maar om de wedergeboorte.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Volgens mij haal je twee dingen uit elkaar die je niet uit elkaar zou moeten halen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Het gaat niet om geloven, maar om de wedergeboorte.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Volgens mij haal je twee dingen uit elkaar die je niet uit elkaar zou moeten halen.
Klopt. Maar daarom zijn de leerstukken nog wel onderscheiden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:Daarom juist. Hoe krijg je van een verduisterd verstand een geheiligd verstand? Door de wedergeboorte. Dat is geen zaak die buiten het verstand omgaat, maar dat gaat wel gepaard met de erkenning dat ik de wedergeboorte met mijn menselijke verstand niet kan bewerken. Die doet dus als werkende oorzaak niet mee. Precies zo kan je de zin opvatten.
Ik begrijp niet hoe je de zin zo kunt opvatten. De zin staat toch gewoon in een verband.
Je negeerde het verband volledig. Lees de eerste drie zinnen van de post van DIA nog eens over. Daar zegt hij (in andere woorden weliswaar, maar toch heel duidelijk) dat het verstand verlicht moet worden. Je schiet alleen op één zin die je uit de context haalt.
DIA schreef:We hebben Licht nodig. Van nature hebben we dat niet. Daarom zendt God (tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil) Zijn dienstknechten, die Hij wil gebruiken, als het Hem behaagd, onze blinde zielsogen te openen.
Het verband is natuurlijk breder dan de uitspraak van DIA alleen.

Volgens mij had ik goed begrepen dat het gaat om de evangelieverkondiging en de mogelijkheid van wedergeboorte. Je bedoelt wellicht dat er staat: Daarom moeten wij er (met al ons verstand) wel tussenuit.

Dan blijft nog steeds de vraag of dat bijbels is, dat wij er tussenuit moeten. Het gaat juist om ons, althans, om Gods eer én om de betreffende persoon.

Maar ik heb nu een flauw vermoeden wat misschien bedoeld is, namelijk dat alles van de mens er niet toe doet, er tussenuit moet. Dat blijft dan een heel verwarrende zin, want dat ziet op de verdiensten, niet op de wijze van toepassing.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Het gaat niet om geloven, maar om de wedergeboorte.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Volgens mij haal je twee dingen uit elkaar die je niet uit elkaar zou moeten halen.
Klopt. Maar daarom zijn de leerstukken nog wel onderscheiden.
Maar jij zegt dat het niet gaat om geloven, maar om wedergeboorte. Hoe kom je bij deze gedachte?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Maar jij zegt dat het niet gaat om geloven, maar om wedergeboorte. Hoe kom je bij deze gedachte?
Mijn opmerking moet je lezen in het geheel van het gesprek, vanaf het punt dat de opmerking van DIA onterecht werd bekritiseerd. De opmerking van DIA is prima te plaatsen binnen de leer van de wedergeboorte en is niet direct toepasbaar op de kenmerken van geloof, die namelijk bestaan uit kennen met het verstand en vertrouwen met het hart.

Uiteraard is het binnen geheel van de gereformeerde leer juist om te stellen dat geloof en bekering niet van elkaar los gemaakt kunnen worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:Daarom juist. Hoe krijg je van een verduisterd verstand een geheiligd verstand? Door de wedergeboorte. Dat is geen zaak die buiten het verstand omgaat, maar dat gaat wel gepaard met de erkenning dat ik de wedergeboorte met mijn menselijke verstand niet kan bewerken. Die doet dus als werkende oorzaak niet mee. Precies zo kan je de zin opvatten.
Ik begrijp niet hoe je de zin zo kunt opvatten. De zin staat toch gewoon in een verband.
Je negeerde het verband volledig. Lees de eerste drie zinnen van de post van DIA nog eens over. Daar zegt hij (in andere woorden weliswaar, maar toch heel duidelijk) dat het verstand verlicht moet worden. Je schiet alleen op één zin die je uit de context haalt.
DIA schreef:We hebben Licht nodig. Van nature hebben we dat niet. Daarom zendt God (tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil) Zijn dienstknechten, die Hij wil gebruiken, als het Hem behaagd, onze blinde zielsogen te openen.
Het verband is natuurlijk breder dan de uitspraak van DIA alleen.

Volgens mij had ik goed begrepen dat het gaat om de evangelieverkondiging en de mogelijkheid van wedergeboorte. Je bedoelt wellicht dat er staat: Daarom moeten wij er (met al ons verstand) wel tussenuit.

Dan blijft nog steeds de vraag of dat bijbels is, dat wij er tussenuit moeten. Het gaat juist om ons, althans, om Gods eer én om de betreffende persoon.

Maar ik heb nu een flauw vermoeden wat misschien bedoeld is, namelijk dat alles van de mens er niet toe doet, er tussenuit moet. Dat blijft dan een heel verwarrende zin, want dat ziet op de verdiensten, niet op de wijze van toepassing.
Het gaat om de vernieuwing en verlichting van het verstand (alsook een vernieuwing van de wil en reiniging van de genegenheden) en dat is wel degelijk de wijze van toepassing.

Verder is de zin in de context van de hele post van DIA meer dan duidelijk en ik vind het niet ruiterlijk dat je dit niet erkent.
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 nov 2021, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Ik heb niet het idee dat ik het moeilijk vind om eerlijk te melden als ik vind dat ik mij vergiste. Maar ik heb toch het idee dat je nu iets heel anders leest dan wat er staat.

Ik heb geen bezwaar tegen de uitdrukking 'verlichting van het verstand'. Maar mijn punt was nu juist dat dat er niet staat. En ik kan het ook na zes keer niet anders lezen. Dat kan hooguit een kokervisie zijn, maar ik heb meer het idee dat jij DIA's uitspraken wat welwillender leest dan die van mij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik heb niet het idee dat ik het moeilijk vind om eerlijk te melden als ik vind dat ik mij vergiste. Maar ik heb toch het idee dat je nu iets heel anders leest dan wat er staat.

Ik heb geen bezwaar tegen de uitdrukking 'verlichting van het verstand'. Maar mijn punt was nu juist dat dat er niet staat. En ik kan het ook na zes keer niet anders lezen. Dat kan hooguit een kokervisie zijn, maar ik heb meer het idee dat jij DIA's uitspraken wat welwillender leest dan die van mij.
Openen van blinde zielsogen… Wij hebben Licht nodig… heel duidelijk wat mij betreft; met jouw achtergrond kun je dat toch niet misvatten
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Maar daar had ik ook helemaal geen opmerking over. Ik had het over de laatste zin. Jij noemt dat 'uit zijn verband halen'. Ik zie dat anders. Ik beweer toch niet dat alles wat DIA schrijft, onrechtzinnig is?

Maar ik blijf er vooralsnog bij dat deze zin erg ongelukkig en onjuist was, en ik betwijfel of hij juist bedoeld is.

Mijns inziens zegt DIA duidelijk dat een mens (wij) er om wedergeboren te worden met ons hele verstand tussenuit zou moeten. Je zou het heel welwillend ook zo kunnen lezen: wij moeten er, met ons hele verstand, tussenuit.

In beide gevallen is dat op zijn zachtst gezegd erg ongelukkig gezegd en ik betwijfel of jouw lezing klopt. Ik vind het een tamelijk vrije interpretatie, in ieder geval.
Plaats reactie