Religieuze gevoelens

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Tiberius »

Ergens hierboven maakt Huisman een opmerking over gevoel in relatie met het kerkverband van een forummer.
Dat zette me aan het denken, want daar zit denk ik wel wat in.

Een jaar of 10 geleden heb ik het boekje 'Geloof en gevoel' van ds. Heemskerk gekocht en gelezen, op aanraden van onze toenmalige predikant ds. Veenendaal, omdat die vond dat er in onze gemeente teveel grond in het gevoel gelegd werd, in plaats van in de Bijbel.

Dat boekje van Heemskerk beschrijft helder de verhouding tussen het spreken van God, het geloof, en het gevoel. Ook dat is wat mij betreft een aanrader (maar helaas ook uitverkocht, zie ik net).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Ad Anker »

Ds. Veenendaal had natuurlijk gelijk. Zodra zekerheid van het geloof (zekerheid door de beloften in de Schrift) een schier onbereikbaar vergezicht schijnt wordt de deur opengezet voor een gevoelige beleving van het geloof.

Er is ook een bevindelijke uitspraak over: liever een natte bekommering dan het uitleven van een droge bekering.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door eilander »

Ik heb er twee jaar geleden dit over geschreven:
eilander schreef:Emotie is geen bevinding. Strikt genomen heeft het niets met elkaar te maken.
Als je in de dodencel zit te wachten op de uitvoering van je doodvonnis, en je krijgt dan een brief van de president waarin je vrijlating wordt beloofd, zal dat ongetwijfeld met emoties gepaard gaan.
Als je de volgende dag daadwerkelijk in vrijheid gesteld wordt, is dat bevinding: je ervaart dat de belofte die je op papier al had gekregen, wáár is. Het zou vreemd zijn als je daarbij ongevoelig blijft, maar wezenlijk is dat niet.

En nog iets: Van Lodenstein werd op zijn sterfbed ook gevraagd wat hij voelde. Maar zijn antwoord was dit: "Men moet geloven dat God goed en algenoegzaam is; ik gevoel niet, maar weet dat in de Heere Jezus een volheid van genade is, en ik leg mij neer op dit zoutverbond, dat onveranderlijk is. Op Uw zaligheid wacht ik, o Heere!"
Dat is bevinding. De één zal daar emotioneler onder zijn dan de ander, maar dat is zeer onbelangrijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik heb je bijdragen gelezen, maar ik weet nog niet wat er nu mis is met het boek.

Het krijgen van teksten is in ieder geval een tamelijk subjectief gebeuren, dat lijkt mij een heel terechte waarschuwing.
Er is niet zo veel mis met het boek. En dat teksten krijgen subjectief is, dat geloof ik zeker. Ben daar ook erg voorzichtig mee.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
KDD schreef:
-DIA- schreef:Citaat:
"Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN)."

Dan weten weer wat: Een principe staat gelijk aan kritisch. Wat denken we daarmee te winnen? Begrip of verwijdering of zelfs monddood maken? Waar gaat dit naartoe als we de meest trouwe belijders van de oude waarheid zo denken te kunnen afschepen. Is dat ergens te vergelijken met de vaccinatiedrang, die zoals t lijkt koste wat t kost moet doorgaan? In feite wordt hier een hele groep aam de kant gezet. Zie ik dat goed?

Ik kan nu niet meer. Voel me uiterst zwak, hoop dat ik in de nacht nog wat mag kunnen slapen.
Ik denk dat het beste is wat rust te nemen. En niet te veel over kritische mensen denken.
Maar het gaat er toch niet om wat er voor de rest gezegd word? Het gaat erom dat zeer weinig dominees wat vertellen over hun eigen leven. Voor de rest zeg ik niks… maak het niet erger dan dat het is.
Misschien moet je de dominees dan eens 1-op-1 spreken?
Haha denk je dat dat niet gebeurd?

Nee maar serieus, hoor jij op de kansel andere dingen? Dat zou kunnen hoor, maar ik zie dit niet echt.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: Haha denk je dat dat niet gebeurd?
Nee maar serieus, hoor jij op de kansel andere dingen? Dat zou kunnen hoor, maar ik zie dit niet echt.
Ik hoor wel andere zaken ja. Maar ten diepste is het niet relevant hoe een dominee een en ander beleeft (heeft).
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:Ds. Veenendaal had natuurlijk gelijk. Zodra zekerheid van het geloof (zekerheid door de beloften in de Schrift) een schier onbereikbaar vergezicht schijnt wordt de deur opengezet voor een gevoelige beleving van het geloof.

Er is ook een bevindelijke uitspraak over: liever een natte bekommering dan het uitleven van een droge bekering.
Het is allebei niet in de haak en niet bijbels vind ik.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef: Haha denk je dat dat niet gebeurd?
Nee maar serieus, hoor jij op de kansel andere dingen? Dat zou kunnen hoor, maar ik zie dit niet echt.
Ik hoor wel andere zaken ja. Maar ten diepste is het niet relevant hoe een dominee een en ander beleeft (heeft).

Dat is het wel relevant, alleen sommige zijn bang dat dit veroorzaakt dat de mensen de bekering of het leven van de dominee als referentie gaan gebruiken. Maar daarom zeg ik ook, een dominee kan dit allemaal duidelijk en helder uitleggen. Hij kan gewoon binnen de bijbelse grenzen aangeven dat er in het leven van Gods volk ook verschil zit. Waarom kan een dominee niet de 3 stukken, die nodig zijn, uit zijn eigen leven verklaren? Hoeft geen hocus pocus te zijn, dat is juist een getuigenis afgeven.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Ad Anker schreef:Ds. Veenendaal had natuurlijk gelijk. Zodra zekerheid van het geloof (zekerheid door de beloften in de Schrift) een schier onbereikbaar vergezicht schijnt wordt de deur opengezet voor een gevoelige beleving van het geloof.

Er is ook een bevindelijke uitspraak over: liever een natte bekommering dan het uitleven van een droge bekering.
Het is allebei niet in de haak en niet bijbels vind ik.
Dat denk ik ook niet.
Bovendien zit er gelijk al een oordeel in. Want hoe kan je van een ander zeggen dat het een 'droge bekering' is? Heb jij al zijn tranen in een fles vergaderd?
En aan de andere kant zegt het nat-zijn van iemands bekommering ook niet alles. Sommige mensen wenen makkelijker dan anderen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef: Haha denk je dat dat niet gebeurd?
Nee maar serieus, hoor jij op de kansel andere dingen? Dat zou kunnen hoor, maar ik zie dit niet echt.
Ik hoor wel andere zaken ja. Maar ten diepste is het niet relevant hoe een dominee een en ander beleeft (heeft).

Dat is het wel relevant, alleen sommige zijn bang dat dit veroorzaakt dat de mensen de bekering of het leven van de dominee als referentie gaan gebruiken. Maar daarom zeg ik ook, een dominee kan dit allemaal duidelijk en helder uitleggen. Hij kan gewoon binnen de bijbelse grenzen aangeven dat er in het leven van Gods volk ook verschil zit. Waarom kan een dominee niet de 3 stukken, die nodig zijn, uit zijn eigen leven verklaren? Hoeft geen hocus pocus te zijn, dat is juist een getuigenis afgeven.
Dat verschil in het leven lijkt me heel duidelijk. van de kansel af vertellen hoe een en ander in jouw leven gegaan is, vind ik gevaarlijk. Ik heb te vaak gehoord over mensen die zich spiegelden aan dominees, ambtsdragers of andere bekeerde personen en allerhande conclusies over zichzelf gingen trekken.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ad Anker schreef:Ds. Veenendaal had natuurlijk gelijk. Zodra zekerheid van het geloof (zekerheid door de beloften in de Schrift) een schier onbereikbaar vergezicht schijnt wordt de deur opengezet voor een gevoelige beleving van het geloof.

Er is ook een bevindelijke uitspraak over: liever een natte bekommering dan het uitleven van een droge bekering.
Het is allebei niet in de haak en niet bijbels vind ik.
Dat denk ik ook niet.
Bovendien zit er gelijk al een oordeel in. Want hoe kan je van een ander zeggen dat het een 'droge bekering' is? Heb jij al zijn tranen in een fles vergaderd?
En aan de andere kant zegt het nat-zijn van iemands bekommering ook niet alles. Sommige mensen wenen makkelijker dan anderen.
Ik heb altijd begrepen dat met een droge bekering wordt bedoeld dat iemand wel veel zekerheid heeft ontvangen maar met die zekerheid ver van God af leeft en zo weinig meer aan Gods genadetroon is te vinden. Het tere leven is er niet meer.

En in die zin ben ik het helemaal met die uitspraak eens. Er gaat meer uit van iemand met een teer leven met de Heere, die weliswaar bekommerd is om zijn zaligheid, dan van iemand met een slordige levenswandel, droog en ongevoelig, al heeft hij/zij veel mogen leren in het verleden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door -DIA- »

En terwijl wij ons hoofd breken over wat bevinding is, en we druk bezig zijn met veel dingen, dan plotseling…
Zie, de bruidegom komt, gaat uit, hem tegemoet.
Zien we de tekenen der tijden? Ik zal niet meer zeggen, we geloven het immers niet.
Wel heb ik de afgelopen dagen tijdens mijn ziek zijn twee ernstige preken gehoord van ds. J. Veenendaal.
Ik zou haast zeggen: Doet maar wat hij u zegt, dan geloof ik niet dat u verdwaald, ook al kan hij niets geven.
Maar hij was een wegwijzer, waar we nu veel aan zouden kunnen hebben, als we er ogen voor ontvingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:En terwijl wij ons hoofd breken over wat bevinding is, en we druk bezig zijn met veel dingen, dan plotseling…
Zie, de bruidegom komt, gaat uit, hem tegemoet.
Zien we de tekenen der tijden? Ik zal niet meer zeggen, we geloven het immers niet.
Wel heb ik de afgelopen dagen tijdens mijn ziek zijn twee ernstige preken gehoord van ds. J. Veenendaal.
Ik zou haast zeggen: Doet maar wat hij u zegt, dan geloof ik niet dat u verdwaald, ook al kan hij niets geven.
Maar hij was een wegwijzer, waar we nu veel aan zouden kunnen hebben, als we er ogen voor ontvingen.
Ben jij dit nu aan het doen DIA? Ik ben erg benieuwd wat de preken inhielden.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef:Ergens hierboven maakt Huisman een opmerking over gevoel in relatie met het kerkverband van een forummer.
Dat zette me aan het denken, want daar zit denk ik wel wat in.

Een jaar of 10 geleden heb ik het boekje 'Geloof en gevoel' van ds. Heemskerk gekocht en gelezen, op aanraden van onze toenmalige predikant ds. Veenendaal, omdat die vond dat er in onze gemeente teveel grond in het gevoel gelegd werd, in plaats van in de Bijbel.

Dat boekje van Heemskerk beschrijft helder de verhouding tussen het spreken van God, het geloof, en het gevoel. Ook dat is wat mij betreft een aanrader (maar helaas ook uitverkocht, zie ik net).
Dit boekje is nog te koop bij Den Hertog volgens mij. https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... en-gevoel/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:En terwijl wij ons hoofd breken over wat bevinding is, en we druk bezig zijn met veel dingen, dan plotseling…
Zie, de bruidegom komt, gaat uit, hem tegemoet.
Zien we de tekenen der tijden? Ik zal niet meer zeggen, we geloven het immers niet.
Wel heb ik de afgelopen dagen tijdens mijn ziek zijn twee ernstige preken gehoord van ds. J. Veenendaal.
Ik zou haast zeggen: Doet maar wat hij u zegt, dan geloof ik niet dat u verdwaald, ook al kan hij niets geven.
Maar hij was een wegwijzer, waar we nu veel aan zouden kunnen hebben, als we er ogen voor ontvingen.
Ben jij dit nu aan het doen DIA? Ik ben erg benieuwd wat de preken inhielden.
We hebben Licht nodig. Van nature hebben we dat niet. Daarom zendt God (tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil) Zijn dienstknechten, die Hij wil gebruiken, als het Hem behaagd, onze blinde zielsogen te openen. Wat dan de preek inhoudt dat is voor ons niet belangrijk. Hij gebruikt wat Hij wil, maar wel naar Zijn reine leer. Ik wil het hogerop aanwijzen: Doet wat Hij u zegt. Daarvoor moeten wij er met al ons verstand wel tussenuit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie