Ordinantie vs sacrament

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Ordinantie vs sacrament

Bericht door Susanna »

Wat is het verschil tussen ordinanties en sacramenten? Spurgeon noemt het Heilig Avondmaal geen sacrament. Waarom wij wel?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door -DIA- »

Ordinantie verschil met ordonnantie?
Ik weet het niet, ik ken het woord ordonnantiën van een boek dat in mijn boekenkast staat. Wat de titel precies betekent weet ik zelf niet, maar de inhoud in meditatief.
Daarom misschien meteen een vraag hieraan vastknopen: wat wordt bedoeld met Zwijgende ordonnantiën?
https://www.deboekenkamer.nl/tweedehand ... ien_20410/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:Ordinantie verschil met ordonnantie?
Ik weet het niet, ik ken het woord ordonnantiën van een boek dat in mijn boekenkast staat. Wat de titel precies betekent weet ik zelf niet, maar de inhoud in meditatief.
Daarom misschien meteen een vraag hieraan vastknopen: wat wordt bedoeld met Zwijgende ordonnantiën?
https://www.deboekenkamer.nl/tweedehand ... ien_20410/
Nee, daar doel ik niet op. Ik doel op dit:

Baptisten noemen de sacramenten ordinanties en beweren dat ze geen genademiddelen zijn. Wat is precies het verschil tussen hun Avondmaal en ons Avondmaal.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Baptisten noemen de sacramenten ordinanties en beweren dat ze geen genademiddelen zijn. Wat is precies het verschil tussen hun Avondmaal en ons Avondmaal.
Je hebt vrijzinnige baptisten, arminiaanse baptisten, gereformeerde baptisten, en nog vele andere schakeringen.

Het is dus lastig te zeggen wat het verschil is van het avondmaal van de baptisten, en ons avondmaal.

Als het gaat om de Gereformeerde baptisten, dan zal er niet veel verschil zijn. De reden dat Spurgeon het woord sacramenten vermeed, was omdat de hoogkerkelijke traditie in de Anglicaanse kerk in de 19e eeuw in omkomst was, en als een gevaar gezien werd. De visie die men daar op de sacramenten had was vergelijkbaar met de Rooms Katholieke visie.

Omdat dat 1 van de fronten was, wilde hij waarschijnlijk die associatie vermijden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door -DIA- »

Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door Valcke »

Ordinanties zijn in zijn algemeenheid: inzettingen. Daaronder valt bv de prediking, de sacramenten en het gebed. Een specifiek gereformeerd of baptistisch gebruik van dit woord ken ik niet.

@Dia, zwijgende ordinanties zijn dus zwijgende inzettingen (prediking, enzovoort). Hoe dit precies bedoeld is, zul je uit het boek moeten opmaken. Het is overigens off-topic, want dit heeft met de vraag van de topicstarter niets te maken.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door Marco »

Maar wat is dan een genademiddel?

Wordt daar de roomse opvatting mee bedoeld (het sacrament voegt automatisch het de genade toe, plat gesteld), dan zijn we het toch aardig met 'de' Baptisten eens?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...
Ik heb het boek omstreeks 1977 gekocht, getuige de datum die ik voorin het boek heb geschreven. Ik heb het boek toen ook wel gelezen, maar het ook weer hoog tijd voor een herlezing. Ik hoop er vanavond aan te beginnen. De meditaties zijn meest blijvend actueel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Er is in het boek een preek/overdenking met de zelfde titel als het boek. Ik vermoed zomaar dat je daarin het antwoord kunt vernemen. Ik vermoed zomaar, de andere titels te lezen, dat de kern van de uitleg is dat de ordonnantiën (inzettingen) niet meer gehouden worden en de betekenis daarvan niet meer doorklinkt, waarmee dus de inzettingen zwijgen in hun betekenis.

Maar nogmaals, het is van mijn kant slechts gissen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...
Ik heb de overdenking "Zwijgende ordonnantiën" gelezen. We moeten het wel met aandacht een geestelijk oordeel lezen. Het is een zwaar oordeel dat op de Kerk rust.
De overdenking is tevens lang. Ik wil wel enkele gedeelten eruit plaatsen bij "Meditaties". We zie dan dat ook ds. Lamain deze tijd voorzag, wat we ook opmerkten bij o.a. ds. Mallan of ds. Chr. van der Poel. We konden af en toe wel profetische gaven zien bij deze predikers. Denk ook aan wat er in R. gebeurde met het neerkomen van een V1 in de Tweede Wereldoorlog. Als je dan leest wat ds. Laiman zei in de Bevrijdingspreek in 1946, dan zag hij toen al welke kant het met de kerk opging. Ik denk (weet niet zeker) dat deze bevrijdingspreek ergens op internet staat, wellicht bij Theologienet. Wel zeer de moeite waard om te lezen, en de ontwikkelingen in onze tijd erbij in ogenschouw te nemen. We weten wel dat velen liever wat anders willen horen. Dan wil men wel een ruim Evangelie, maar van deze dingen willen we doorgaans niet meer weten. Ook een waarschuwing op zich.
De twee volgende hoofstukken sluiten hierbij aan, en vormen eigenlijk een verder vervolg op wat in "Zwijgende Ordonantiën" wordt gezegd.
De hoofdstukken "Wat ons past" en "1948 en nu..." zijn bijzonder actueel, en bevatten ernstige waarschuwingen aan de kerk en de Kerk.

*Bij 1948 en nu... moeten we 'nu' verstaan als jaren 60 of 70.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 sep 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...
Ik heb de overdenking "Zwijgende ordonnantiën" gelezen. We moeten het wel met aandacht een geestelijk oordeel lezen. Het is een zwaar oordeel dat op de Kerk rust.
De overdenking is tevens lang. Ik wil wel enkele gedeelten eruit plaatsen bij "Meditaties". We zie dan dat ook ds. Lamain deze tijd voorzag, wat we ook opmerkten bij o.a. ds. Mallan of ds. Chr. van der Poel. We konden af en toe wel profetische gaven zien bij deze predikers. Denk ook aan wat er in R. gebeurde met het neerkomen van een V1 in de Tweede Wereldoorlog. Als je dan leest wat ds. Laiman zei in de Bevrijdingspreek in 1946, dan zag hij toen al welke kant het met de kerk opging. Ik denk (weet niet zeker) dat deze bevrijdingspreek ergens op internet staat, wellicht bij Theologienet. Wel zeer de moeite waard om te lezen, en de ontwikkelingen in onze tijd erbij in ogenschouw te nemen. We weten wel dat velen liever wat anders willen horen. Dan wil men wel een ruim Evangelie, maar van deze dingen willen we doorgaans niet meer weten. Ook een waarschuwing op zich.
De twee volgende hoofstukken sluiten hierbij aan, en voren eigenlijk een verder vervolg op wat in "Zwijgende Ordonantiën" wordt gezegd.
De hoofdstukken "Wat ons past" en "1948 en nu..." zijn bijzonder actueel, en bevatten ernstige waarschuwingen aan de kerk en de Kerk.

*Bij 1948 en nu... moeten we 'nu' verstaan als jaren 60 of 70.
OK. Wat bedoelde hij met de woorden "Zwijgende Ordonnantiën" ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...
Ik heb de overdenking "Zwijgende ordonnantiën" gelezen. We moeten het wel met aandacht een geestelijk oordeel lezen. Het is een zwaar oordeel dat op de Kerk rust.
De overdenking is tevens lang. Ik wil wel enkele gedeelten eruit plaatsen bij "Meditaties". We zie dan dat ook ds. Lamain deze tijd voorzag, wat we ook opmerkten bij o.a. ds. Mallan of ds. Chr. van der Poel. We konden af en toe wel profetische gaven zien bij deze predikers. Denk ook aan wat er in R. gebeurde met het neerkomen van een V1 in de Tweede Wereldoorlog. Als je dan leest wat ds. Laiman zei in de Bevrijdingspreek in 1946, dan zag hij toen al welke kant het met de kerk opging. Ik denk (weet niet zeker) dat deze bevrijdingspreek ergens op internet staat, wellicht bij Theologienet. Wel zeer de moeite waard om te lezen, en de ontwikkelingen in onze tijd erbij in ogenschouw te nemen. We weten wel dat velen liever wat anders willen horen. Dan wil men wel een ruim Evangelie, maar van deze dingen willen we doorgaans niet meer weten. Ook een waarschuwing op zich.
De twee volgende hoofstukken sluiten hierbij aan, en voren eigenlijk een verder vervolg op wat in "Zwijgende Ordonantiën" wordt gezegd.
De hoofdstukken "Wat ons past" en "1948 en nu..." zijn bijzonder actueel, en bevatten ernstige waarschuwingen aan de kerk en de Kerk.

*Bij 1948 en nu... moeten we 'nu' verstaan als jaren 60 of 70.
OK. Wat bedoelde hij met de woorden "Zwijgende Ordonnantiën" ?
Kort samengevat: De Geest onttrekt Zich meer en meer aan de kerken, en de kerken merken het niet. Maar het beslag wordt weggenomen, doorbrekend licht wordt zeer schaars enz. Om het duidelijk te maken zou ik het hele hoofstuk, blz. 83 t/m 110 moeten schrijven. Dat zal moeilijk zijn, maar zoals ik zei, ik wil er wel enkele punten uitnemen en die plaatsen bij Meditaties.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:Ik wil wel enkele gedeelten eruit plaatsen bij "Meditaties".
Graag, wat mogelijk is. Ik houd het in de gaten.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ordinantie vs sacrament

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Baptisten noemen de sacramenten ordinanties en beweren dat ze geen genademiddelen zijn. Wat is precies het verschil tussen hun Avondmaal en ons Avondmaal.
Je hebt vrijzinnige baptisten, arminiaanse baptisten, gereformeerde baptisten, en nog vele andere schakeringen.

Het is dus lastig te zeggen wat het verschil is van het avondmaal van de baptisten, en ons avondmaal.

Als het gaat om de Gereformeerde baptisten, dan zal er niet veel verschil zijn. De reden dat Spurgeon het woord sacramenten vermeed, was omdat de hoogkerkelijke traditie in de Anglicaanse kerk in de 19e eeuw in omkomst was, en als een gevaar gezien werd. De visie die men daar op de sacramenten had was vergelijkbaar met de Rooms Katholieke visie.

Omdat dat 1 van de fronten was, wilde hij waarschijnlijk die associatie vermijden.
Ik bedoelde reformatorische baptisten.

ik denk dat de baptisten tussen Zwingli's "herdenkings"-opvatting en Calvijns "echte aanwezigheid"-opvatting in zitten.
Plaats reactie