Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Je doet een beroep op een tekst waaruit blijkt dat bepaalde engelen in de hel zijn opgesloten. Vervolgens zeg ik dat je daar helemaal niet zulke conclusies uit kunt trekken, en daarop heb ik nog geen reactie gekregen.
Als je in de hel bent, is er toch geen vergeving meer mogelijk?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Oké. Dat is volgens mij de tijd waarvan de Bijbel zegt dat de satan gebonden is. Waar baseer je dan jouw stelling op?
Doordat Christus de dood heeft overwonnen is de duivel in feite de kop vermorzeld, zie ook Genesis 3 vers 15.

Dat betekent niet dat hij geen macht meer heeft.

Maar ik weet niet of we het duizendjarig vrederijk letterlijk moeten nemen.
O, ik dacht dat Calvijn en ds. Kersten je leermeesters waren. Zijn die daar niet duidelijk over dan?
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Je doet een beroep op een tekst waaruit blijkt dat bepaalde engelen in de hel zijn opgesloten. Vervolgens zeg ik dat je daar helemaal niet zulke conclusies uit kunt trekken, en daarop heb ik nog geen reactie gekregen.
Als je in de hel bent, is er toch geen vergeving meer mogelijk?
Ik lees daarover niets in de bijbel, althans niet als het gaat over engelen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door CvdW »

Interpreteren is gevaarlijk. God Woord is de waarheid. Alle aannames door mensen niet. Dus als we iets aannemen dat lijkt de grond te hebben vanuit Gods Woord wil nog niet zeggen dat het waar is. Veel zaken zijn voor mij verborgen, voor u ook?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Je doet een beroep op een tekst waaruit blijkt dat bepaalde engelen in de hel zijn opgesloten. Vervolgens zeg ik dat je daar helemaal niet zulke conclusies uit kunt trekken, en daarop heb ik nog geen reactie gekregen.
Als je in de hel bent, is er toch geen vergeving meer mogelijk?
Ik lees daarover niets in de bijbel, althans niet als het gaat over engelen.
Nu moet je de Bijbelse dogmatiek wat beter doordenken. De Heere Jezus is mens geworden om voor mensen te betalen. Dan is toch zo helder als glas dat dat voor engelen niet kan. Dan kun je toch wel wat verder komen dan de eenvoudige constatering dat er niets over in de Bijbel staat?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door J.C. Philpot »

Matth. 25:41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Dat leert ons dat de hel bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

Wat er niet staat is dat de hel voor de mensen bestemd is. Voor hen (die nog leven) is er nog redding mogelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Oké. Dat is volgens mij de tijd waarvan de Bijbel zegt dat de satan gebonden is. Waar baseer je dan jouw stelling op?
Doordat Christus de dood heeft overwonnen is de duivel in feite de kop vermorzeld, zie ook Genesis 3 vers 15.

Dat betekent niet dat hij geen macht meer heeft.

Maar ik weet niet of we het duizendjarig vrederijk letterlijk moeten nemen.
O, ik dacht dat Calvijn en ds. Kersten je leermeesters waren. Zijn die daar niet duidelijk over dan?
Ik geloof zelf dat het niet letterlijk te interpreteren valt. Door het bloed van Jezus wat op Golgotha gevloeid heeft is de macht van de duivel gebonden. Dat betekent niet dat hij geen macht meer heeft. In het laatste der dagen zal het lijken alsof hij alle macht zal hebben, maar dat is maar een kort ogenblik in het licht van die 1000 jaar, die je mijns inziens symbolisch moet zien.

Ds. Kersten en Calvijn hebben er behartigenswaardige zaken over geschreven. Ik heb daarover wel eens het één en ander gelezen. Ik zou me er opnieuw in moeten verdiepen om dit duidelijker te begrijpen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Je doet een beroep op een tekst waaruit blijkt dat bepaalde engelen in de hel zijn opgesloten. Vervolgens zeg ik dat je daar helemaal niet zulke conclusies uit kunt trekken, en daarop heb ik nog geen reactie gekregen.
Als je in de hel bent, is er toch geen vergeving meer mogelijk?
Ik lees daarover niets in de bijbel, althans niet als het gaat over engelen.
Nu moet je de Bijbelse dogmatiek wat beter doordenken. De Heere Jezus is mens geworden om voor mensen te betalen. Dan is toch zo helder als glas dat dat voor engelen niet kan. Dan kun je toch wel wat verder komen dan de eenvoudige constatering dat er niets over in de Bijbel staat?
Dat is helemaal niet zo eenvoudig te concluderen. Over dingen die niet geopenbaard zijn, hoef je niet zulke sterke conclusies te trekken. Het is verder volkomen onbelangrijk, voor ons althans. Maar ik maak bezwaar tegen een conclusiedogmatiek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Dat is helemaal niet zo eenvoudig te concluderen. Over dingen die niet geopenbaard zijn, hoef je niet zulke sterke conclusies te trekken. Het is verder volkomen onbelangrijk, voor ons althans. Maar ik maak bezwaar tegen een conclusiedogmatiek.
Per conclusie mag je ook niets aannemen, of gronden. Dat ben ik met u eens. Maar dat engelen niet zalig kunnen worden is niet zomaar een conclusie, maar een logisch gevolg van wat in het Woord is geopenbaard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door CvdW »

Eens @DDD.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Eens @DDD.
Ik dus ook. Maar het veronderstellen van zaken die niet kunnen moeten we toch eigenlijk wel kunnen onderscheiden, naar mijn bescheiden overtuiging. Ik kan het wel begrijpen, dat wel. Ik was ooit ook een "vroom mens", maar ik onderscheidde in feite de hoofdzaken niet, en daar ben ik achter gebracht, en wel door schade en schande. En nog moet ik zeggen: wat weten we eigenlijk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:Matth. 25:41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Dat leert ons dat de hel bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

Wat er niet staat is dat de hel voor de mensen bestemd is. Voor hen (die nog leven) is er nog redding mogelijk.
Wat een ruimte ligt hier!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door Susanna »

Gevallen engelen kunnen zich niet bekeren, gered worden en de eeuwigheid met God doorbrengen. Ze kenden God in het "spirituele" rijk, verwierpen Hem en zullen hun rechtvaardige straf onder ogen zien, omdat ze geen middel hebben om voor hun zonde verzoening te krijgen.

Bekering is iets dat door God aan mensen schenkt ( 2 Timotheüs 2:25 ) en het maakt deel uit een daad van verlossing, die het werk van God is. Voor zover wij weten hebben engelen geen manier om verlost te worden, omdat het unieke van verlossing de menswording van Zoon van God omvat, waar Hij een van ons werd en voor de Zijnen stierf. Dit betekent dat we verlost kunnen worden door het offer van Christus, God in het vlees ( Johannes 1:1 , 14 ; Kolossenzen 2:9). Maar zo'n verlossend werk wordt niet aan de gevallen engelen gegeven.

Bron: Matth Slick https://carm.org/about-angels/can-falle ... -forgiven/
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door DDD »

Ook alweer nergens op gebaseerd. Gelukkig staat er: ' voor zover wij weten.'
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Eens @DDD.
Ik dus ook. Maar het veronderstellen van zaken die niet kunnen moeten we toch eigenlijk wel kunnen onderscheiden, naar mijn bescheiden overtuiging. Ik kan het wel begrijpen, dat wel. Ik was ooit ook een "vroom mens", maar ik onderscheidde in feite de hoofdzaken niet, en daar ben ik achter gebracht, en wel door schade en schande. En nog moet ik zeggen: wat weten we eigenlijk?
Ik denk dat we God vrij moeten laten. Wij moeten niet gaan bepalen hoe of wat God moet doen.
Plaats reactie