Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kunnen engelen ook vergeving krijgen?

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Calvijn zegt dus eenvoudig dat er niet bedoeld is wat er staat. Dat kan. Ik zou een andere uitleg kiezen. Dat kan mijns inziens ook. Ik vind het eerlijk gezegd wel bont dat je Calvijn hier eenvoudig citeert als hij zegt dat je deze tekst niet letterlijk moet interpreteren, en dan vervolgens mij beschuldigt van onrechtzinnigheid omdat ik een andere uitleg kies.
Wie maakt het bont? Ik, als ik eenvoudig - bij mijn weten met alle rechtzinnige theologen - de tekst zo lees dat alle gevallen engelen met banden der duisternis bewaard worden tot het oordeel van de jongste dag, of jij, die beweert dat dit niet geldt voor de satan in de geschiedenis van Job of de onreine geesten in de geschiedenissen van het Evangelie. Ieder oordele zelf.
Maar ook dat vind ik een bijzaak.
Je hebt het recht niet om hetgeen de Schrift ons openbaart, tot bijzaak te bestempelen.
En ik ben blij dat ik in ieder geval geleerd heb dat de Westminster confessie hierin ook jouw standpunt inneemt.
Het was te hopen dat ook jij je meer aangelegen liet liggen wat de godgeleerden in vroeger tijd op grond van de Schrift geleerd hebben. Overigens was het mij allang duidelijk dat sprake was van een wezenlijk punt. Juist daarom was ik zelf ook blij dat ik het terugvond in een van de belijdenissen (zonder dat ik dit vooraf wist).
Plaats reactie