Voorspraak van Christus

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

Een gelovige heeft met strijd te maken; vlees, duivel, wereld.
Het is dankzij Christus' bidden dat gelovigen kunnen volharden.
''Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; ''
''Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder van het geloof, Jezus ''
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

We moeten ook steeds gereinigd worden door Zijn bloed.
1 Johannes 1:
7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.

1 Johannes 2:1
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;

Hebreeën 7:
22 Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden.
23 En genen zijn wel vele priesters geworden, omdat zij door den dood verhinderd werden altijd te blijven;
24 Maar Deze, omdat Hij in der eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk Priesterschap.
25 Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden.
26 Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden;
27 Dien het niet allen dag nodig was, gelijk den hogepriesters, eerst voor zijn eigen zonden slachtofferen op te offeren, daarna, voor de zonden des volks; want dat heeft Hij eenmaal gedaan, als Hij Zichzelven opgeofferd heeft.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

Hebreeen 2:17
Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden des volks te verzoenen.
18 Want in hetgeen Hij Zelf, verzocht zijnde, geleden heeft, kan Hij dengenen, die verzocht worden, te hulp komen.


Hebreeen 4:14
Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.


Ik heb nu verschillende gedeelten uit Gods Woord geciteerd, Susan en ik raad je aan al de hoofdstukken/bijbelgedeelten aandachtig en eerbiedig te lezen die hiermee te maken hebben, met een hongerig, nederig hart, in afhankelijkheid van God, vragend om het ontdekkend licht van Zijn Geest.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Susanna »

Bedankt @johannesS.

Ik denk dat Lukas 22:30-31 ook een beetje laten zien wat het werk van de Heere Jezus in voorbede omhelst: "De Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe; Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders."

Het laat zien hoe Christus' voorspraak voor Zijn kinderen eruit ziet:
(1) Hij pleit ervoor dat gelovigen die, hoewel ze nog steeds zondigen, de volmaakte gerechtigheid van Christus hebben - 1 Johannes 2:1 .
(2) Hij bidt dat, hoewel ze met veel verzoekingen te maken krijgen, niemand hun geloof zal doen afnemen / doen ophouden — Lukas 22:31-34.

Het boek van Bonar ga ik aanschaffen, Panny. Iedereen bedankt voor het reageren. Het is meer helder. John Stott zegt dat het niet de bedoeling is om de voorbede van Christus als een letterlijk iets te zien, maar figuurlijk. Anders suggereer je dat Jezus op zijn knieën voor ons smeekt omdat er een soort van onwil van de kant van God is.

Ik denk nu dat John Stott niet helemaal Bijbels daarin is.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef:
Ik denk dat Lukas 22:30-31 ook een beetje laten zien wat het werk van de Heere Jezus in voorbede omhelst: "De Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe; Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders."
Juist.

Susanna schreef: Het laat zien hoe Christus' voorspraak voor Zijn kinderen eruit ziet:
(1) Hij pleit ervoor dat gelovigen die, hoewel ze nog steeds zondigen, de volmaakte gerechtigheid van Christus hebben - 1 Johannes 2:1 .
(2) Hij bidt dat, hoewel ze met veel verzoekingen te maken krijgen, niemand hun geloof zal doen afnemen / doen ophouden — Lukas 22:31-34.

Het boek van Bonar ga ik aanschaffen, Panny. Iedereen bedankt voor het reageren. Het is meer helder. John Stott zegt dat het niet de bedoeling is om de voorbede van Christus als een letterlijk iets te zien, maar figuurlijk. Anders suggereer je dat Jezus op zijn knieën voor ons smeekt omdat er een soort van onwil van de kant van God is.

Ik denk nu dat John Stott niet helemaal Bijbels daarin is.
Zo kun en moet je dat niet zien. Jezus en de Vader zijn één.
Johannes 14:11a
Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is;
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

Ik wil ook nog graag verwijzen naar Johannes 17.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door DDD »

Wat is er mis met de visie van John Stott op dit punt?

Ik neig er naar om het inderdaad deels als beeldspraak te zien, maar het grote gevaar is dat je al snel dingen in de bijbel inleest of uit de bijbel weglaat naar eigen smaak.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

We moeten ook geleidt worden door de Heilige Geest.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door DDD »

Zeker, maar daar moeten we ook maar niet te vast op vertrouwen, zeker niet als veel andere gelovigen heel andere leidingen kennen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

We moeten zeer zeker vast vertrouwen op de Heilige Geest.

Het gaat hier overigens niet over leidingen maar over dingen die gezegd zouden zijn en die niet kloppen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door newton »

Panny schreef:
Susanna schreef:Wat ik eigenlijk bedoel is: moet God de Vader steeds teruggehouden worden om Zijn kinderen te straffen, moet Hij steeds tot bedaren worden gebracht door de voorbede van Christus?
Dat denk ik niet. Dan zou het offer van Christus niet genoeg geweest zijn. De zondaar is door het offer van Christus gerechtvaardigd. Rechtvaardige genade noemt Bonar dit. De Vader hoeft niet meer tot bedaren gebracht te worden.

Ik denk dat je de voorspraak van Christus meer moet zien in het licht van de heiligmaking en in de strijd dan in de rechtvaardigmaking.
Heel terechte opmerking. De voorspraak van Christus is als rechthebbende. Hij heeft al volkomen betaald voor de schuld zijn volk.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door DDD »

Johannes S schreef:We moeten zeer zeker vast vertrouwen op de Heilige Geest.

Het gaat hier overigens niet over leidingen maar over dingen die gezegd zouden zijn en die niet kloppen.
Inderdaad ging het over dingen die wel of niet kloppen, maar je begint in dit verband zelf over de leiding van de heilige Geest.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door DDD »

newton schreef:
Panny schreef:
Susanna schreef:Wat ik eigenlijk bedoel is: moet God de Vader steeds teruggehouden worden om Zijn kinderen te straffen, moet Hij steeds tot bedaren worden gebracht door de voorbede van Christus?
Dat denk ik niet. Dan zou het offer van Christus niet genoeg geweest zijn. De zondaar is door het offer van Christus gerechtvaardigd. Rechtvaardige genade noemt Bonar dit. De Vader hoeft niet meer tot bedaren gebracht te worden.

Ik denk dat je de voorspraak van Christus meer moet zien in het licht van de heiligmaking en in de strijd dan in de rechtvaardigmaking.
Heel terechte opmerking. De voorspraak van Christus is als rechthebbende. Hij heeft al volkomen betaald voor de schuld zijn volk.
Dat maakt het punt van Suzanna nog steeds niets minder ingewikkeld en het is ook geen antwoord op de vraag.

Waarom denk je dat Christus dat God de Vader moet voorhouden?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Johannes S »

DDD schreef:Inderdaad ging het over dingen die wel of niet kloppen,
Het ging over dingen die niet kloppen.
DDD schreef:Wat is er mis met de visie van John Stott op dit punt?

Ik neig er naar om het inderdaad deels als beeldspraak te zien,
Dat heb jij dan niet goed, DDD. Het is niet deels beeldspraak, figuurlijk, in de verbeelding, fantasie (hoe kom je daarbij?), maar Jezus bidt echt, letterlijk, dat is realiteit, voor de Zijnen en die in Hem geloven zullen. (Joh.17).

Heb je Hem ook nodig als Parakleet? Daar moet je zondaar voor zijn. En dat zijn we allen.
En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;

We hebben allen deze Borg en Middelaar nodig.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door DDD »

Je drukt je onduidelijk uit, maar met het laatste ben ik het niet eens.

Is het staan of het zitten van Christus geen beeldspraak? Om maar een voorbeeld te noemen? Bijna alles wat ons over de hemel geopenbaard is, is beeldspraak. Het getuigt van een gebrekkig woordbegrip om beeldspraak als fantasie aan te duiden.

Het overige doet hier niet ter zake, maar daar zeg je in ieder geval niets verkeerd.
Plaats reactie