Beschrijvende preken

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

Preken van ds. E.C. Adams:
De preken in deze bundel zijn in Nederland gehouden, tijdens bezoeken van ds. Adams aan het oude vaderland. Zijn prediking is ronduit Schriftuurlijk-bevindelijk – ontdekkend en gunnend, en afsnijdend alles wat buiten Christus is. Opkomend uit het welbehagen Gods wordt een doodbrakend, bedrukt en twijfelmoedig volk gewezen op de enige Naam onder de hemel gegeven tot zaligheid. Onbekeerden worden ernstig gewaarschuwd en er is telkens een hartelijk en persoonlijk woord voor de jeugd.
Dit boek bevat preken over de volgende teksten: 2 Samuël 15:19-22, Psalm 40:3-4, Jesaja 41:14, Amos 7:7-9, Matthéüs 4:13-16, Handelingen 8:26-40, 2 Korinthe 3:17 en Galaten 6:14.

Meer boeken van zulke 'beschrijvende' preken staan op de pagina die je ziet na het aanklikken van onderstaande link.
Zouden we de gemeenten moeten afschrijven, als niet meer van deze tijd, die deze preken lezen? Soms krijg je die indruk: Ze preken niet goed. Of is het anders? Het is in ieder geval onbegrijpelijk dat we die oude leer waardoor de GG zijn gebouwd nu niet meer zo mogen.
Pas hoorden we een boetepreek van ds. G.H. Kersten. Ik dacht: Die is nieuw, dat sluit aan op deze tijd. De regerering die verhard is, het volk dat zich massaal van de kerk afkeert, de oordelen die aangezegd worden aan zulk een volk als dit is, indien we ons niet bekeren. Maar nee, die preek bleek dus waarschijnlijk van kort na de oorlog te zijn. We zijn daarna doorgegaan. Steeds verder van het spoor af, en wie ziet het spoor nu nog? We hebben niet eens meer in de gaten dat we het spoor kwijt zijn.

https://www.deboekenhoeve.nl/a-50631488 ... escription
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Pas hoorden we een boetepreek van ds. G.H. Kersten. Ik dacht: Die is nieuw, dat sluit aan op deze tijd. De regerering die verhard is, het volk dat zich massaal van de kerk afkeert, de oordelen die aangezegd worden aan zulk een volk als dit is, indien we ons niet bekeren. Maar nee, die preek bleek dus waarschijnlijk van kort na de oorlog te zijn. We zijn daarna doorgegaan. Steeds verder van het spoor af, en wie ziet het spoor nu nog? We hebben niet eens meer in de gaten dat we het spoor kwijt zijn.
Ds Cabaret benoemde dit ook allemaal in een tijdrede, begin jaren '70.

Een citaat uit Gereformeerd Venster:
"Zo de priester is, zo is het volk
Waarom ligt dit zo scherp? Wel, zonden van leraars zijn lérende zonden. Een ouder, een voorganger, ook de overheid, dient als een torenklok te zijn, waar iedereen zijn horloge op gelijk zet. Althans zo was het vroeger. Maar nu is het: zo de priester is, zo is het volk. Wanneer het hoofd van het volk ziek is, dan is het lichaam ook ziek. Als de overheid corrupt is, het volk is het dan eveneens. De overheid liegt, het volk ook. Zowel de overheid als een ieder persoonlijk, heeft nu zijn eigen medium, die de tijd aangeeft. De tijd van vrijheid en gelijkheid, vrucht vanuit de Franse revolutie. We bukken niet meer onder de autoriteit van Gods Woord. We maken zelf uit wat goed en kwaad is. Hoe worden diegenen genoemd die de overheid aanspreken over het gezag van Gods Woord? Elía werd door Achab een beroerder Israëls genoemd. Het hoofd van Johannes de Doper moest rollen toen hij Herodes aansprak. Jeremía werd in het gevangenhuis gezet. Wat zegt Amázia tot Amos: “Gij ziener, ga weg, vlied in het land van Juda; en eet aldaar brood, en profeteer aldaar” (Amos 7:12b)."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Pas hoorden we een boetepreek van ds. G.H. Kersten. Ik dacht: Die is nieuw, dat sluit aan op deze tijd. De regerering die verhard is, het volk dat zich massaal van de kerk afkeert, de oordelen die aangezegd worden aan zulk een volk als dit is, indien we ons niet bekeren. Maar nee, die preek bleek dus waarschijnlijk van kort na de oorlog te zijn. We zijn daarna doorgegaan. Steeds verder van het spoor af, en wie ziet het spoor nu nog? We hebben niet eens meer in de gaten dat we het spoor kwijt zijn.
Ds Cabaret benoemde dit ook allemaal in een tijdrede, begin jaren '70.

Een citaat uit Gereformeerd Venster:
"Zo de priester is, zo is het volk
Waarom ligt dit zo scherp? Wel, zonden van leraars zijn lérende zonden. Een ouder, een voorganger, ook de overheid, dient als een torenklok te zijn, waar iedereen zijn horloge op gelijk zet. Althans zo was het vroeger. Maar nu is het: zo de priester is, zo is het volk. Wanneer het hoofd van het volk ziek is, dan is het lichaam ook ziek. Als de overheid corrupt is, het volk is het dan eveneens. De overheid liegt, het volk ook. Zowel de overheid als een ieder persoonlijk, heeft nu zijn eigen medium, die de tijd aangeeft. De tijd van vrijheid en gelijkheid, vrucht vanuit de Franse revolutie. We bukken niet meer onder de autoriteit van Gods Woord. We maken zelf uit wat goed en kwaad is. Hoe worden diegenen genoemd die de overheid aanspreken over het gezag van Gods Woord? Elía werd door Achab een beroerder Israëls genoemd. Het hoofd van Johannes de Doper moest rollen toen hij Herodes aansprak. Jeremía werd in het gevangenhuis gezet. Wat zegt Amázia tot Amos: “Gij ziener, ga weg, vlied in het land van Juda; en eet aldaar brood, en profeteer aldaar” (Amos 7:12b)."
Een treffend citaat! En ja, als we deze taal bezigen lijken we niet zelden verstard en ouderwets, vastgeroest of wat ook...In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken. We willen nu een ruim evangelie en een mooie preek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beschrijvende preken

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Dat is een stevige conclusie en/of beschuldiging, DIA.

Zou je aan kunnen geven op welke personen en op welke citaten in dit topic je reageert? (graag concreet met naam en toenaam in plaats van een algemene beschouwing).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beschrijvende preken

Bericht door eilander »

Gaat dit nu nog over het onderscheid tussen beschrijvende en niet-beschrijvende preken? Ik snap het niet meer...
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beschrijvende preken

Bericht door TSD »

eilander schreef:Gaat dit nu nog over het onderscheid tussen beschrijvende en niet-beschrijvende preken? Ik snap het niet meer...
Nee, de discussie wordt ontzettend vertroebeld door vorm en inhoud door elkaar te husselen. Het gaat blijkbaar niet om de vraag wat beschrijvende preken zijn en of dit positief of negatief geduid moet worden, maar de werkelijke vraag is blijkbaar een heel andere: Zijn we het eens wat er inhoudelijk in bepaalde preken wordt gezegd.

Maar we blijven wel nét doen of het gaat over de vorm door het over beschrijvende preken te hebben. Heel verwarrend allemaal, wat ook onvermijdelijk weer leidt tot het langs elkaar heen praten. We gaan argumenten rondom beschrijvende preken husselen met de vraag of we achter de inhoud van de beschreven bevindingen staan ja/nee. Of met andere woorden, er zijn blijkbaar maar 2 opties mogelijk:
1. Of je bent vóór beschrijvende preken omdat je achter de inhoud van de gepreekte bevindingen staat.
2. Of je met tégen beschrijvende preken omdat je de gepreekte bevinding niet wil horen.

Ik kies voor optie 3: anders. Ergo: ik doe hier niet meer aan mee in elk geval.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Dat is een stevige conclusie en/of beschuldiging, DIA.

Zou je aan kunnen geven op welke personen en op welke citaten in dit topic je reageert? (graag concreet met naam en toenaam in plaats van een algemene beschouwing).
Het was een citaat van wijlen ds. A. Bregman. Ik meen dat hij het zelfs nog iets sterker uitdrukte. Maar dat is het juist, we kunnen dat niet meer verdragen. En wat ik zo omschreef hoor je overal. Als je je oor wat te luisteren legt bij wat oudere predikers. Deze zijn zeer bezorgd over de ontwikkelingen in onze kerken. Elke zondag wordt ook in het gebed de droevige toestand van land, volk en kerk aangehaald en van deze ondergaande wereld. Dit zijn dan weer citaten van bv. ds. G. Hoogerland en ds. C.A. van Dieren. Maar dat is ook niet nieuw. Want ook ds. Kersten zag deze tijd al aankomen. Als we van beschuldiging willen spreken, dan moeten deze bevindelijke predikanten aanpakken, die niets dan kwaad profeteren over ons. Maar als we hierover de Bijbel nakijken zal het dan niet goed met ons aflopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

TSD schreef:
eilander schreef:Gaat dit nu nog over het onderscheid tussen beschrijvende en niet-beschrijvende preken? Ik snap het niet meer...
Nee, de discussie wordt ontzettend vertroebeld door vorm en inhoud door elkaar te husselen. Het gaat blijkbaar niet om de vraag wat beschrijvende preken zijn en of dit positief of negatief geduid moet worden, maar de werkelijke vraag is blijkbaar een heel andere: Zijn we het eens wat er inhoudelijk in bepaalde preken wordt gezegd.

Maar we blijven wel nét doen of het gaat over de vorm door het over beschrijvende preken te hebben. Heel verwarrend allemaal, wat ook onvermijdelijk weer leidt tot het langs elkaar heen praten. We gaan argumenten rondom beschrijvende preken husselen met de vraag of we achter de inhoud van de beschreven bevindingen staan ja/nee. Of met andere woorden, er zijn blijkbaar maar 2 opties mogelijk:
1. Of je bent vóór beschrijvende preken omdat je achter de inhoud van de gepreekte bevindingen staat.
2. Of je met tégen beschrijvende preken omdat je de gepreekte bevinding niet wil horen.

Ik kies voor optie 3: anders. Ergo: ik doe hier niet meer aan mee in elk geval.
Dat is het, en daarom, omdat we onderwijs nodig hebben uit de praktijk is het goed om voor het eerste te kiezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Dat is een stevige conclusie en/of beschuldiging, DIA.

Zou je aan kunnen geven op welke personen en op welke citaten in dit topic je reageert? (graag concreet met naam en toenaam in plaats van een algemene beschouwing).
Maar dat is het juist, we kunnen dat niet meer verdragen.
Bedoel je 'we' of bedoel je 'jullie'?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Dat is een stevige conclusie en/of beschuldiging, DIA.

Zou je aan kunnen geven op welke personen en op welke citaten in dit topic je reageert? (graag concreet met naam en toenaam in plaats van een algemene beschouwing).
Maar dat is het juist, we kunnen dat niet meer verdragen.
Bedoel je 'we' of bedoel je 'jullie'?
Eigenlijk heeft iedereen praktikaal onderwijs nodig, niet dan? Theorie is goed, maar toch moet er ook praktijk bij zijn.
Misschien op dit punt nog iets verder. Ik ken mensen van nabij die onder een prediking zitten waarin de hele gemeente wordt aangesproken met 'gemeente van onze Heere Jezus Christus' en alles in de ons en wij-vorm. Vaak is dan een gesprek met die mensen moeilijk. Ze beginnen steeds weer over ons, en wij. Ik kan zo vaak zeggen dat ik meer persoonlijk denk, en niet in het algemeen, maar men lijkt dit niet meer af te kunnen leren, en om die reden is het wel eens zo dat je bewust liever geen gesprek met die mensen aangaat want ze lijken je helemaal niet te begrijpen. En toch... Zo hebben het wel geweten, want ze kwamen uit de Oud Gereformeerde Gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Deels, inderdaad. En Philpot, net zo goed.

Daarom zijn zulke preken ook niet geschikt voor de kerkdiensten.
Ik vindt dat beide goed in leesdiensten kunnen worden gebruikt. Wij hebben regelmatig in de middagdiensten of anderszins in leesdiensten vaak preken van ds Lamain, en als er eens een oudere preek wordt gelezen wordt ook Philpot wel gelezen.
Ook preken van ds. J. Spaans (leerling van ds. Lamain) zijn heel bevindelijk, en worden hier ook wel gelezen, en gisteren ook zo'n bevindelijke preek van ds. E.C. Adams.
Best bijzonder. Die van Philpot zijn heel lang. Soms wel een bijna 1,5 uur.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Deels, inderdaad. En Philpot, net zo goed.

Daarom zijn zulke preken ook niet geschikt voor de kerkdiensten.
Ik vindt dat beide goed in leesdiensten kunnen worden gebruikt. Wij hebben regelmatig in de middagdiensten of anderszins in leesdiensten vaak preken van ds Lamain, en als er eens een oudere preek wordt gelezen wordt ook Philpot wel gelezen.
Ook preken van ds. J. Spaans (leerling van ds. Lamain) zijn heel bevindelijk, en worden hier ook wel gelezen, en gisteren ook zo'n bevindelijke preek van ds. E.C. Adams.
Best bijzonder. Die van Philpot zijn heel lang. Soms wel een bijna 1,5 uur.
Je hoort ze ook bijna niet meer. Er werd eens advies aan ds. Kersten gevraagd over het lezen van deze preken, en dan ook in vergelijking met Spurgeon. Dan gaf ds. Kersten toch de voorkeur aan ds. Philpot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA u stelt een vraag, maar lijkt het antwoord te willen weten/horen.

DIA heeft u preken van Philpot gehoord (als leespreek) of zelf preken van hem gelezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Deels, inderdaad. En Philpot, net zo goed.

Daarom zijn zulke preken ook niet geschikt voor de kerkdiensten.
Ik vindt dat beide goed in leesdiensten kunnen worden gebruikt. Wij hebben regelmatig in de middagdiensten of anderszins in leesdiensten vaak preken van ds Lamain, en als er eens een oudere preek wordt gelezen wordt ook Philpot wel gelezen.
Ook preken van ds. J. Spaans (leerling van ds. Lamain) zijn heel bevindelijk, en worden hier ook wel gelezen, en gisteren ook zo'n bevindelijke preek van ds. E.C. Adams.
Best bijzonder. Die van Philpot zijn heel lang. Soms wel een bijna 1,5 uur.
Je hoort ze ook bijna niet meer. Er werd eens advies aan ds. Kersten gevraagd over het lezen van deze preken, en dan ook in vergelijking met Spurgeon. Dan gaf ds. Kersten toch de voorkeur aan ds. Philpot.
Ja, alhoewel een gebed en voorzang tussenzang dat is ook al een half uur.
En predikatie van een uur dan kom je ook op 1,5 uur. Ja zo zie je maar er zijn toch verschillen.
Ik begrijp niet bijv. dat mijn opa preken las van bijv. ds Kersten. Maar goed...
Overigens er word wel is gezegd Speurgeon zijn preken waren goed maar de meeste volgers deugen niet.
En dit is niet van horen zeggen is horen liegen :livre
Laatst gewijzigd door Ora et labora op 28 jul 2021, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA u stelt een vraag, maar lijkt het antwoord te willen weten/horen.

DIA heeft u preken van Philpot gehoord (als leespreek) of zelf preken van hem gelezen?
Ik heb Door Baca's vallei, en ook wel meerdere boeken van Spurgeon. Ik kan tegen beide niets hebben, alleen het gevaar is wel dat men met sommige preken van Spurgeon een andere kant op kan gaan.

NB: Wacht ik was niet volledig: Er zijn bij ons wel preken van Philpot gelezen. En dat is zeker nog geen 5 jaar geleden. Ik kan de datum zoeken als het moet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie